Recenze: Kingdom Rush – Trhlina v čase

Kingdom Rush je bohatě vybavená kooperativní hra, která vznikla na motivy populární videohry žánru tower defense stejného jména. U nás ji vydaly REXhry. Fanoušci některé z mobilních verzí by měli zbystřit, protože hry na stole ožije, ale znalost elektronické hry pro hraní té deskové není podmínkou. Hra vás překvapí svou velikostí krabice a oceníte kvalitní grafické zpracování. Samotná hra je určena pro 1–4 hráče od 10 let.

Hra těží z popularity hry na mobilech, vždy je však otázka, nakolik bude fungovat její převedení do podoby stolní hry. Výhodou je, pokud se podaří vystihnout atmosféru a zároveň přizpůsobit herní mechanismy tak, aby dobře fungovaly i v deskové hře. Při našem testování se ukázalo, že Kingdom Rush: Trhlina v čase patří k těm hrám, u kterých se to skvěle podařilo.

Hordy nepřátel se valí

Ve hře vás čeká řada scénářů, které na sebe navazují a postupně vypráví celý příběh boje za záchranu království před mocnou časodějkou a jejími přisluhovači. Budete představovat hrdiny, kteří s pomocí vojáků, lučištníků a mágů na pevných věžích budete bránit vpádu hord.

Scénáře jsou připraveny tak, že vás s hrou postupně seznamují. Postupně přibývají noví nepřátelé, ale i další výzvy. Díky tomu si hru užijete od prvních partií. Navíc si podle potřeby můžete nastavit obtížnost, která bude vyhovovat právě vaší herní skupině. Scénářů je ve hře deset a nejdete je v samostatném sešitu. U každého je legenda, příprava hry, nastavení mapy a speciální pravidla. Navíc v krabici najdete celou mapu království, do které si pomocí samolepek můžete zaznamenávat své úspěchy.

Hrdinů je k dispozici pět. Každý má svůj unikátní základní útok, zdraví a pohyb. V průběhu hry pak může získávat dvě zvláštní schopnosti. Nejprve si je ale musíte zasloužit. Vše najdete na desce hrdiny. S jeho figurkou pak budete chodit po mapě a bojovat s nepřáteli.

Když si připravíte mapu podle vybraného scénáře, nachystáte si také karty věží seřazené podle úrovně a zaměření. Budou tvořit nabídku, která obohatí vaše možnosti při obraně království. Zároveň také připravíte balíček karet hord, které na vás budou útočit. Postupně budou procházet danou cestou, a pokud se vám nepodaří je zničit, napadnou vaše království. Jak moc to bude, závisí na zbývající síle hordy. Pokud království ztratí poslední bod síly, danou partii prohráváte. Zvítězíte v případě, že se vám podaří splnit zadání scénáře, například uzavřít všechny portály.

Na začátku každého kola přijdou nové hordy nepřátel, ale zatím zůstávají na cestě. Pak jste na řadě vy. Můžete zahrát karty věží a hrdinů a provádět akce. Karty věží můžete zahrát na vyznačená místa na plánu, jsou to staveniště určená právě vám. Nebo se můžete pohnout s figurkou vašeho hrdiny. Poslední možností je předat kartu věže. Je to jediný způsob, jak můžete své věže vylepšovat.

Hordy mají podobu čtvercových karet, na nichž jsou v čtvercovém poli 5 x 5 dílků na různých místech nepřátelé. Musíte je všechny překrýt dílky poškození. Ty mají různé tvary, které zabírají různý počet políček. Když se vám to podaří, horda je poražena. Pokud na ní stojí hrdina, utrpí zranění. Zároveň obdržíte krystal, který můžete využít k nákupu nových věží. Další fází je pohyb zbývajících hord.

Nepřátelské jednotky mají různé vlastnosti. Některé odolají fyzickému, jiné magickému útoku, další umí celou hordu urychlit či ji léčit. Musíte proto chytře nasazovat věže a využívat své hrdiny, abyste ve hře uspěli. A s každým scénářem to bude těžší. Někde vás čeká i boj s bossem, ve hře jsou hned tři.

Kingdom Rush je hra, kterou si výborně zahrajete s dětmi od 10 let, ale kterou ocení i náročnější hráči. Stačí jen vybrat přiměřenou náročnost. Nenechte se zmást, že je na krabici uveden doporučený věk od 14 let. Pravidla hry se na první pohled mohou zdát obsáhlá, ale jsou přehledně strukturovaná a doplněná o ilustrativní obrázky a příklady.

Krabice hry je možná zbytečně velké. Na druhou stranu volné místo v budoucnu využijete pro herní materiál z rozšíření, kterých se doufejme dočkáme i v češtině. Ve světě jich již je k dispozici několik. Uvnitř najdete plastový pořadač, do kterého karty, figurky i žetony dobře srovnáte, takže se vám ani při převážení nerozsypou po celé krabici.

Herní materiál je kvalitní a graficky krásně zpracovaný, takže je hra přehledná a má svou atmosféru. Na stole hra dobře vypadá. Připravte se ale na to, že budete potřebovat více místa.

Převedení elektronické hry do deskové podoby se alespoň v tomto případě podařilo skvěle. Hra je napínavá a dostatečně obtížná, takže se musíte po celou dobu soustředit. Musíte také své akce dobře koordinovat a domlouvat se, bez toho neuspějete. Přitom každý hraje za sebe a činí vlastní rozhodnutí.

Hru Kingdom Rush mohu vřele doporučit. Užijí si ji hráči, kteří mají rádi „bojové“ hry. Bude se proto více líbit klukům, a především těm, kteří hráli elektronickou verzi. Ti bývají nadšeni.

Kingdom Rush: Trhlina v čase

Autoři: Alara Cameron, Helana Hope, Sen-Foong Lim