Hrajeme.cz

Vládci podzemí

Originální název:
Dungeon Lords
Rok vydání:
2009
Počet hráčů:
2 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut

Katalogové číslo: 12617 Kategorie: Štítky: , ,

Popis

Vydali jste se někdy s družinou dobrodruhů do podzemních chodeb dobývat slávu, zkušenosti a získat nějaký ten poklad? A zamysleli jste se někdy nad tím, jak složité je takové podzemí plné chodeb a nestvůr vybudovat a provozovat? Ne? Tak nyní si to budete moci zkusit. Vžijte se do role vládce podzemí, svolejte své služebníčky, vybudujte síť chodeb a místností, nastražte v nich pasti, najměte nestvůry, a zkuste zabránit hrdinům, aby vám vaše dílo dobyli a vyrabovali. Uvidíte, že se od nynějška budete na temná zákoutí různých doupat a jejich obyvatele dívat úplně jiným pohledem!

Každý, kdo někdy hrál klasické RPG, to zná. Neohrožený bojovník, moudrý čaroděj a šikovná zlodějka se se sejdou v krčmě u městských hradeb nad korbelem piva či vína, a než skončí noc, je tu nerozlučná družinka připravená zbavit svět všeho zla. A podívejme, zrovna támhle za městem se usídlil nějaký Temný pán. Provrtal kopec tunely, ty pak zabydlel zlými stvůrami, ke vchodům nastražil pasti a všeobecně se chová temně a podezřele. Kdo ví, jaké poklady tam skrývá!

A tak naši hrdinové dají ještě jednu rundu, a ráno, jen co kohout zakokrhá (nebo nejpozději k večeru, až se vyspí z opice) vyrazí podzemí dobýt a zlotřilého vládce ztrestat ve jménu Dobra… a samozřejmě také pro nějaké ty poklady a zkušenosti. Je to všeobecně uznávaný postup, a každý správný dobrodruh souhlasně pokýve hlavou, že tak to má být.

A co na to onen Temný pán? Ptá někdo, co na to říká on? Hrdinové, kteří nikdy o skutečnou práci ani nezavadili, nemají tušení, kolik úsilí stojí vybudovat takový podzemní komplex. Nemají představu, co to je razit tunel v žulové skále, kolik dneska stojí kvalitní past, jak těžké je sehnat kvalifikovaného a pracovitého impa nebo kolik jídla potřebuje průměrný troll. Netuší, jak těžké je sehnat licenci na provozování této živnosti, jakými regulacemi se řídí těžba zlata nebo jaké výhody vymohla potvorám jejich odborová organizace. Jediné, co hrdiny zajímá, je množství zkušenosti za tu kterou potvoru. A to, jak sami uznáte, je velmi jednostranný pohled.

 

Další informace

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Autoři

Rok vydání

Výrobci

,

Míra náhody

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Hra/Rozšíření

Pravidla:

Odkazy:

Videopředstavení hry (IZMAX production, délka videa: 1:40 min.):

Recenze

  1. plecniak

    Naj hra !

  2. Adam Walder

    Pro mě bezkonkurenčně jedna z nejlepších her všech dob a trvalý účastník TOP 3 her mé sbírky. Nádherné zpracování, atmosféra a znovuhratelnost způsobí, že hra se defacto nemůže omrzet a každá nová přináší jedinečný zážitek. Přiznám se, že moc neuznávám rozšíření, které původně kompaktní hru časově hodně nafoukne a dohromady mi přijde, že už to je až moc překombinované.

  3. mymoslav

    Tato hra je mojí druhou hrou od Vlaadi Chvátila a prostě nemá chybu. Hra si mě získala netradičním skloubením budovatelské strategie s bojováním s otravnými „kladnými“ hrdiny; nádherným zpracováním komponentů, herních plánů, kartiček (vše je pastva pro oči); perfektně vyladěným herním systémem vyžadujícím strategické myšlení a plánování na několik kol dopředu; nutností neustálé pozornosti nejen při vlastních tazích, ale také při tazích ostatních hráčů. Hra je super i pro dva hráče – mám osobně vyzkoušeno na několika partiích. Příprava hry i samotná hra zabere více času, ale po dohrání budiž odměnou skvělý pocit z vybudovaného podzemního panství pro všechny zúčastněné.

  4. dirgesinger

    To si tak v klidu sedíte ve svém podzemí a popíjíte výluh z ropuch, když z ničeho nic Vám nějací rádoby hrdinové rozrazí dveře, rozmlátí nábytek a vyrabují spižírnu. „Tak takhle tedy ne!“ Zahrozíte jim pěstí. Po své krásné kobce rozmístíte pár pastí, najmete strážce, rozšíříte ji o pár tunelů a místností a teď si zkuste přijít znovu vy otravní dobrodruhové. „To já jsem tady Vládce podzemí!“

    Hra má zábavné a pro mnohé zajímavé téma a líbivé grafické zpracování. Komplexní, i když dobře zvládnuté pravidla, do kterých budete ze začátku nejspíš hodně nahlížet. Delší dobu hraní, kdy si každý hráč buduje to svoje vlastní doupě. Pro mě osobně musím mít na Vladce podzemí tu správnou náladu, jinak po krabici nesáhnu.

  5. eMdzeJ

    Jako malý jsem na počítači zbožňoval hru Dungeon Keeper. Po x letech jsem objevil Vládce podzemí a zase se cítil jako dítě. Není nad to, si postavit svoje podzemí, plánovat a pak se divit, že první hrdina, který se rozhodne projít mým podzemím, jím opravdu projde! Díky skrytému plánování akci ne vždy totiž vyjde váš plán a možná o to víc legrace a zábavy hra nabízí. Vládci podzemí je kvalitní hra, která by neměla chybět v žádné sbírce.

  6. cSf.Loser

    Pojďme to vzít popořadě, grafika super a zpracování úžasné. Pravidla dobře napsaná a nápady tak zajímavý (hrát za ty zlé), ale tím pozitiva končí. Hra se tváří jako hrozně zajímavé téma, ale ve výsledku je to prostě jen obyčejný suchý worker placement. Prostě hra mi nepřišla vůbec zajímavá a celou dobu jsem se u ní udil, ale vrchol byl konec hry, když sem zjistil, že se boduje téměř absolutně všechno, prostě takový bodový salát, až to hezké nebylo. No prostě takhle ne.

  7. Behe

    Nesedla. Zbytečně zdlouhavé a nudné. Dvě v podstatě stejná kola, kdy vylepšujete podzemí, kupujete příšery a pasti… Celé kolo se dost táhne. Někdy nevíte, co dělat a jindy nevíte co dřív. Na konci každého kola přijdou hrdinové a poměří síly s vaším podzemím. Čekáte bitvu epických rozměrů (nebo aspoň zajímavou řež), když už tak dlouho trvalo se k ní dopracovat, ale ono ne. Za chvilku je po bitvě, kterou v podstatě už nemáte moc šancí ovlivnit a ve vás zůstane tak akorát pocit křivdy: „kvůli tomuhle jsem se trápil hodinu a půl?“ Potenciál byl dle mého mnohem větší… škoda.

  8. Senjorota

    Pokud jste euro pozitivní. Hra se Vám bude líbit. Ale pokud ne je to utrpení největšího kalibru.

  9. MMM

    + grafika
    + velký podíl strategie
    + komplexnost
    + originalita
    + variabilita her
    – nevhodná pro začátečníky
    – každý se hrá „na vlastním písečku“

  10. Dimp

    Vládce podzemí jsem obdržel k Vánocům a je to hra, která mě přivedla hlouběji do světa stolních her. Takže pro mě Vládci znamenají hodně a rád se k nim vracím.

    Zezačátku se může zdát složitá (návod je dlouhý, avšak krásně a vtipně sepsaný), ale po nějakých pěti hrách budete hrát se všemi komponenty bez větších problémů.

    Ve hře se stanete vládcem svého dungeonu, který si během hry rozšiřujete o chodby a místonoti (které vám přinášejí nějaké bonusy), o nepostradatelné gobliní pomocníky, nebo o nestvůry, které budou chránit vaše podzemí před otravnými hrdiny, kteří si snaží dobýt svou slávu.
    Cílem je získat co nejvíce bodů, které obdržíte za počet surovin, nedobytých chodeb vašeho dungeonu na konci hry nebo za to, kdo je nejvýše na stupnici zla.

    Hra je neuvěřitelně dobře zpracovaná; náhoda tu má své místo, a proto plánovat si vaši hru 5 kol dopředu nemá moc smysl. Plánovat ale už na kolo následující je nutné, pokud nechcete skončit v rukách paladina a vaším dungeonem rozpadlým na prach.

    Pro náročnější hráče jsou Vládci ideální. Nějaká ta strategie tu má své místo, jediné co hře tak nějak chybí je trocha interakce mezi hráči navzájem. Každý se stará pouze o své a hrdinové postupují automaticky vaším dungeonem.
    Jediný dodatek ke hře „Předměty“ – trochu té interakce přidal.

    Přesto je hra však nádherná, jak grafickým zpracováním, tak hratelností a to i ve dvou hráčích.

    + grafické zpracování
    + hratelnost
    + možná hra i při dvou a třech hráčích
    + nestalo se mi, že by se hra vyvíjela jako při předchozích hrách – čili neomrzí
    + vyšli už další hry od Vlaady Chvátila s podobnou tématikou (což nahrazuje některé dodatky, které bych například u Vládců uvítal)

    +- jednoduše si budujete to svoje a nikdo vám do toho neleze
    +- může trvat až hodinu

    – málo interakce mezi hráči

  11. mesires

    Dnes jsem dostal speciální kickstarter výroční edici.
    Je to něco neskutečného. Takovou kvalitu zpracování, použitých materiálů a všech těch bonusů, to jsem ještě u žádné hry nezažil.

  12. Boulderman

    Moje nejoblíbenější hra s neskutečným vtipem

  13. zdenekstefan@gmail.com

    Hra s velmi zajímavých nápadem hrát za zlouny proti hodným rytířům :). Hra je velmi pěkně zpracovaná, ale přijde mi, že je až příliš individualistická. Možnost hráčů ovlivnit jeden druhého není až tolik omezující ve výběru akcí, a při fázi útoku se společné hraní rozpadá úplně. Každý hráč si brání podzemí a není ovlivněn ostatními hráči. Pokud hráči nehledají hru, kde proti sobě budou útočit, nebo si významně škodit, můžu jen vřele doporučit.

    + pěkná grafika
    + dobrý herní čas ( kolem 2 hodin)
    – malá interakce mezi hráči

  14. hromadalidi

    Vládci mají velmi propracovaný herní systém, přicházejí s neotřelým tématem a krabice s nimi nabízí krásné karty, ale i například vymazlené figurky impů. Motiv hraní za vlastně zápornou stranu hodnotím taky kladně. Kromě kladů má hra však i pár záporů, především pro ty, kteří nemohou strávit hraním i několik hodin vkuse. Hra totiž zabere poměrně dost času a ani pravidla nejsou nejstručnější, jejich pročítání se především při řešení soubojů s hrdiny nevyhnete. Další nevýhodu vidím u poměrně mnoho komponentů a vcelku velkého prostoru, který hra zabírá rozložená. Pokud, však máte na deskovky vždy vyhraněno dostatek času 2-3 hodiny a příhodný správnými rozměry vybavený stůl, neberte tyto výtky zas tak vážně.

  15. P.

    Graficky krásná hra se zajímavým námětem a perfektně zpracovanými pravidly. Líbí se mi i herní mechanismus pro méně než 4 hráče, zapojením „fiktivních“ hráčů – má však i své nevýhody, zejména proto, že je pak vyšší podíl náhody (nelze tahy ostatních hráčů dobře odhadnout). Hra je delší a je lépe ji hrát se zkušenějšími hráči – nováčci mohou být znevýhodněni a pravidla také vezmou nějakou dobu na vysvětlení.

  16. matewr

    Vynikající hra o budování vlastního podzemí. Díky tajnému a současnému plánování akcí, je hra silně dedukční a interakce mezi hráči je na vysoké úrovni, a to i přes fakt, že přímo škodit nelze (neberu v potaz bezplatné rozšíření). Možností jak získat body je nespočet, díky čemuž je hra velmi komplexní, ale zábavně komplexní. Každý tah který provedete dává logický smysl a posouvá vás blíže k závěrečná zkoušce v podobě souboje proti hrdinům, kteří prověří sílu vašich rozhodnutí během hry. Právě souboj patří mezi nejlepší zážitky v deskových hrách vůbec. Bohužel, stejně jako u dalších her Chvátila, samotné mechanismy jsou až moc rozkouskovány. Hra je hratelná v každém počtu hráčů.

  17. Vladislavs2

    hra sice trošku zdlouhavá, ale graficky perfektní a impové jsou skvělí

  18. koly

  19. suskma

  20. loko9

  21. Tulačka

  22. xgod

  23. Boulderman

  24. Mabirus

  25. Dandy

  26. klasternice


    Jedna z nejlepších her, jakou jsem kdy hrála. Zpočátku jsem se sice těžce prokousávala pravidly, četla jsem je vícekrát, protože mi přišly dost složité a komplikované, ale na druhou stranu zase zajímavě psané, popsané a vysvětlené. Navíc jsou v pravidlech i mnohdy výstižné a vtipné „“hlášky““. Hru bych určitě doporučila rodinám se staršími dětmi u nás se osvědčil věk 10 a více let, čím starší tím lépe a rychleji tuto hru pochopí a zaujme je. Už i proto, že hra není jako klasická hra, kde se háže kostkou a skáče o pár políček dopředu. Zde je potřeba dopředu promyslet každý tah. Naplánovat si celý rok, nasbírat dost surovin, jídla, zlatých a hlavně nakoupit pasti a příšery. No a také sledovat tahy dalších hráčů a hlídat si, které akce využili v předchozím tahu a které využili teď a již je nemohou využít a tímpádem je můžete využít vy, aniž by vám je někdo „“přebral““. Protože každá akce je volná pouze pro 3 hráče. A vždy jsou ve hře 4 hráči. Tudíž většinou má někdo peška. A to ten, který se soustředí na jiné věci, než akce ostatních hráčů. Ano i pokud hrajete pouze dva, tak stále jsou ve hře 4 figurky, 2 fiktivní hráči a 2 reální hráči. I ve hře 3 hráčů je jeden fiktivní hráč, o kterého se někdo musí starat a přidělovat mu tahy. Tento hráč na konci hry nemá body, nemůže tudíž vyhrát, ale může ztižovat hru ostatním hráčům. Hra má základ v počítačové hře, podle které je tvořená, tudíž má zajímavé kontrasty i herní deska není klasická oproti jiným hrám. Doporučuji při první hře řádně pročíst pravidla, řídit se podle nich a třeba si v první hře pár tahů vyzkoušet jen tak, bez počítání bodů. Také je možnost vyzkoušet si prvně cvičný boj dle pravidel a herního plánu a pak tento nacvičený boj využít i ve hře. Tak či tak věřím, že si tuto hru zamilují nejen děti ale i dospělí. Protože je to hra pro více generací a nad kterou se musí přemýšlet a plánovat dopředu. Protože skončí první rok … a co se stane pak? Nastane druhý rok, ještě přísnější, tvrdší a s hromadou horších příšer, tak je třeba se na to pořádně připravit 🙂 A pokud se vám podaří dobře připravit a vyhrát tento boj? Tak potom vám přísluší titul VLÁDCE PODZEMÍ a ten teda už něco znamená 🙂 Všem vládcům podzemí zdar 🙂

  27. MammuT

  28. Mič

  29. Warry

  30. ZlObrej

  31. Markéta

  32. kajakarlik

  33. Vašek

  34. elkoo

  35. Mrkew

  36. j

  37. JayTea


    Tuto hru jsem s obtížemi sehnal loni před Vánocemi, ale ta námaha se sháněním se opravdu vyplatila. Dá se hrát ve dvou, třech i čtyřech hráčích a pokaždé je to takticky trochu jiné a stejně zábavné. Myslím, že deskových her znám poměrně dost, ale do žádné jsem se tak nezažral jako do Vládců! Byla to láska na první hraní.
    Vyzdvihnul bych pěkné grafické zpracování, originalitu a vtip, s jakým je tato hra vymyšlena. Musím ale varovat, že tato hra není pro lidi, kteří očekávají jednoduchou hru na půl hodiny. Vládci jsou cca na 1,5 – 2 hoďky, takže ideálně místo nějakého blbého filmu v televizi.
    Čtení pravidel bývá u většiny her nuda a nutné zlo, často musíte některé věci číst několikrát, než to pochopíte a až pak po hře zjistíte, že jste to stejně hráli špatně. Naproti tomu u Vládců si užijete samotné čtení pravidel a přitom si vlastně rovnou zahrajete jakýsi „“tutorial““. Na toto „“prokousání““ se pravidly a herním systémem si vyhraďte večer. Samozřejmě pokud máte kamaráda, který už hru zná, může vám vysvětlit pravidla během cca 20 minut, ale to byste přišli o ty parádní hlody, které jsou v pravidlech napsány a nevyzkoušeli byste si názorně jednotlivé techniky hry – např. boj proti hrdinům, zadávání příkazů poskokům, atd.
    Ve hře je veškerý postup znázorněn na hracích deskách pomocí obrázkových značek, takže se nemusíte bát, že hra nebude zezačátku odsejpat a nebudete vědět co dál.
    U hry dostane často vaše makovička záhul a člověk se samým soustředěním pěkně mračí. A když vám pak nevyjdou nějaké plány, padne i nějaké to sprosté slovíčko.
    Pokud máte rádi strategické hry s menším podílem náhody (to neznamená, že tam není), určitě si Vládce zamilujete. Tak impíci,do práce!

  38. vaseklu


    Hra Vládci podzemí je jednou z nejmilejších, nejzábavnějších a nejhezčích her, jaké jsem kdy poznal. Už jen čtení pravidel stojí za to. Je to sice 24 stránek, ale všechny ty stránky jsou plné legrace a tak jsem tentokrát na místo naučení a vysvětlení pravidel dál zvolil variantu – „“přečti si sám““..:) Graficky je hra také nadherně provedená. Navíc roztomilí plastoví impové, kapičky(tedy spíše kostičky) krve s bublinkou uvnitř a skvělé herní mechanismy dělají tuto hru prostě neodolatelnou..:)

    A o co v této hře vlastně jde? Mno, zkrátka o to vybudovat si ten nejlepší dungeon široko daleko:) Dungeon se spoustou Impů, chodbiček a místností, do kterých se vejde spoustu příšer a pastí, které vám z nezvaných hostů jenž k vám přicházejí každým rokem a říkají si „“Hrdinové““ udělají raz-dva jen okrasu vašeho vězení:)

    Hra se hraje na dvě kola(2roky) a čtvero ročních období v každém z nich. V každém ročním období si volíte pomocí tří pomocníků, co zrovna budete dělat – půjdete sehnat nějaké jídlo? Nebo raději budete kopat chodby a nebo dáte raději přednost množení impů? Možností akcí je celkem 8, jen pozor na to, že skoro každá akce něco vyžaduje – jídlo, zlato, volné impy či dostatek chodeb. Mno a když máte všeho dost – hlavně příšer a pastí, tak na konci kola přijdou „“Hrdinové““ a to se budou divit, jak s nimi zatočíte, jako skutečný Pán Zla a jediný Vládce podzemí! „“Ha ha ha““..:)

  39. Silnar

  40. Taira

  41. morgouse

  42. radohu

  43. Gucki

  44. Patrikhm

  45. Satsugen

  46. Raptor

  47. manwe

  48. Sesquideus

  49. JayTea

  50. Vojta

  51. HudsonStan

  52. Darlin

  53. Kozzy

  54. RTMyšák

  55. Kasparov

  56. blackfighter


    Hru mám teprve krátce a jsem z ní naprosto nadšen. Na začátek poznamenám že každý hráč si staví svůj vlastní dungeon a hrdinové pak jdou po prvním a druhém roce budování „“navštívit““ každý z dungeonů. Za hrdiny nikdo nehraje, hrdinové postupují podle pravidel. Ke každému hráči přijde jiná skupinka hrdinů. Hra je rozdělena na dvě hlavní části, budování dungeonu a boj.

    Budování dungeonu je probíhá tak že si každé kolo zvolíte jaké 3 akce chcete provádět, například kopání choteb, těžba zlata, nákup pasti, postavení místnosti, najmutí potvory, nákup jídla ve vesnici a další. Akce si neberete postupně jako v agricole nebo v puerto ricu, ale plánujete je skrytě a až potom co všichni hráči naplánují akce, tak se akce vyhodnocují. Každá akce má 3 sloty, z nichž některé jsou více výhodné a jiné méně, například první hráč který si dá těžbu zlata může natěžit 2 zlaťáky, hráč který si dá akci jako druhý až 3 zlaťáky. Narozdíl od agricoly se nestane že by jeden hráč vybral jedno dřevo, druhý hráč druhé dřevo a na ostatní by nic nezbylo. Tady maximálně nezbyde na posledního hráče. Navíc akce hrané minulé kolo nemůžete hrát v dalším kole znovu, takže pokud někdo minulé kolo těžil zlato, máte 100% jistotu že na Vás těžba zlata zbyde, takže to není tak stresující 🙂

    Budování dungeonu je velmi zábavné, navíc se ke kopání choteb, težbě zlata nebo práci v místnostech používají malí roztomilí impové, jejichž postavičky hru oživí. Způsob plánování a provádění akcí považuji za nejlepší a nejzábavnější jaký jsem kdy viděl. Také se mi na něm líbí že začínající hráč nemá žádnou extra výhodu. V jednu chvíli by pro Vás může být výhodné dát si akci nákup jídla jako první (první hráč platí zlatem) a jindy zase jako poslední (poslední hráč platí zlem a dostane hodně jídla). Ehm, platí zlem? Ano, ve hře je stupnice zla po které se hráč posouvá. Placení zlem ve vesnici prostě znamená že hráč přijde do vesnice, trošku to tam poseká a vezme jim jídlo. K nejzlejšímu hráči pak přijdou nejsilnější hrdinové, k nejhodnějšímu přijdou nejslabší hrdinové. Najmutí upíra nebo ducha Vám také přidá na zlu. Stupnice zla je originální nápad, který přidává na zábavnosti hry.

    Boj už taková sranda není, tady jde do tuhého, záleží na každé potvoře, každé pasti, a každé chotbě kterou hrdinové dobydou. Boj je o taktice, velmi záleží na pořadí nestvůr a pastí které v boji využíváte. Také záleží na tom jací hrdinové k Vám přišli, zloději snižují účinnost pastí, kněží léčí, čarodějové sesílají kouzla a válečníci vždy stojí vpředu a chrání ostatní. Při plánování boje budete přemýšlet koho zabít prvního, jaké potvory nasadit, zda použít tuhle nebo tamtu past a podobně. Kladně hodnotím to že boj je pokaždé jiný, přijdou jiní hrdinové, máte jiné potvory a pasti.

    Pro mě je boj stejně zábavný jako budování, ale zejména holkám tak zábavný přijít nemusí, to už záleží na každém individuálně. V porovnání dornem je zde bojuje opravdu minimálně, 2x za hru přijdou hrdinové a boj má pokaždé maximálně 4 kola, když hrdiny pomlátíte dřív, tím lépe pro Vás. Budování zabere asi 80% času a boj zbylých 20%.

    Zpracování hry je výborné, plány hezky a vtipně namalované, postavičky impů jsou roztomilé a živé. Pravidla jsou napsána velmi čtivě se spoustou příkladů a vtipných komentářů které Vám pomohou si je dobře zapamatovat. Oceňuji především to že všechen herní materiál má své místo, na plánku dungeonu každého hráče jsou vyznačena místo pro hrdiny, zlato, jídlo, impy a vůbec pro všechno co budou při hře používat. Dokonce je tam také nakreslen postup boje který se hodí zejména při prvních hrách.

    Na konci hry se boduje jak máte velký dungeon, kolik polí Vám hrdinové dobyli, jaké jste získali tituly (pán zla, pán tunelů apod.) a spousta dalšího. Když hrají hráči stejně zkušení, rozhoduje každý bod. Například svoji poslední hru jsem prohrál protože jsem si za jídlo najmul trola, ale o chvílí později jsem neměl dost jídla abych mu zaplatil žold (ano, trola platíte jídlem) a trol mi odešel, tím jsem stoupnul na stupnici zla (protože trol se teď potlouká okolím a pravděpodobně někde pojídá ovce). Takže ve výsledku jsem ztratil jídlo, neměl jsem potvoru kterou jsem potřeboval a ještě jsem byl více zlý.

    Hru vřele doporučuji, prozatím se jedná o nejlepší a nejzábavnější deskovou hru jakou jsem hrál. Každá hra je jiná, jednou máte místnost na výrobu pastí a nemusíte je schánět ve městě a podruhé si pořídíte třeba místnost na zlepšení reputace (nejspíš se tam tisknout propagační letáky) a můžete si díky tomu pořídit hodně duchů a upírů. Záleží na Vás co si postavíte.

    Dobré stránky hry: způsob plánování akcí, nápad se stupnicí zla, koncept budování dungeonu a najímání potvor, ideální poměr budování a boje, každá hra je jiná, impové 🙂

    Špatné stránky hry: žádné přihrádky na herní materiál 🙁

    Pohlídejte si: někomu nemusí vyhovovat taktický boj

  57. paja-k

  58. Číňan

  59. remone

  60. Mofik

  61. drumman

  62. RadimB

  63. Mazec

  64. little

  65. lektor

  66. Frutis

  67. Piestany

  68. Zdenek_

  69. sefler

  70. kokrdal

  71. Zafi

  72. 1a2a3a4

  73. colonel

  74. Sudan

  75. ZdenT27


    Pokud na tuto hru narazíte ať už v hračkářstvích nebo v různých internetovývh obchodech, doporučil bych si přečíst pár recenzi, než se vůbec odhodláte hru koupit. Krabice hry totiž vypadá tak mile a sladce, že by se hodila do pokojíku každemu mrněti. Hru pak často vídávám na aukcích jako nevhodný dárek pod stromečkem.
    Po otevření a prozkoumání pravidel se z Vás však stává pán Temné síly a z Vašeho domu se stane království Temnoty. Pokud však nejste silný a hodně zlý a taky vychytralý panovník, začnou vám vaše příšery, ktere jste si najal na ochranu svého podsvětí lítat po bytě, strašit sousedy a když pak zjistí, že u vás nemají co na zub a že nemáte sílu je udržet a vládnout rozprchnou se do okolí. Vaši pracovníci impové pokud je nezaměstnáte například těžbou zlata nebo kopáním nových chodbiček, budou si jen posedávat ve svém doupěti a nehnou ani brbou. Bez zlaťáku si samozřejme nic nekoupíte, žádnou pořádnou past a ani si nepřikoupíte nějakou tu místnost. Vaší poviností ve hře je mít spořádané podzemí. Jenže jak už to tak bývá, každého zlouna chcou zničit nějací ti hrdinové, a tak se Vám po nějaké době to Vaše králostvíčko pokusí dobýt. Příšery se proto musí postavit mocnému kouzelníkovi, zákeřnému zlodějovi nebo léčicímu knězovi. K tomu všemu je doprovází silný válečník nebo dokonce paladin, a to není žádny med…
    Pokud jste na takovou hru připravení mohu jen vřele doporučit. Hodnotím 5 hvězdiček, protože mám za sebou alespoň 100 her a nikdy mě hra neodradia. Je to má nejoblibenější hra. Ještě teď si sem tam přečtu pravidla, které přestože jsou těžké nastudovat, jsou zábavné a člověk si může připomenout příběh, který vlastně hraje…

  76. KOLMI

  77. tootsie

  78. katka

  79. Wohma


    Hru jsem zakoupil teprve před pár dny, ale několik partií už máme odehráno, takže jsem se rozhodl podělit o své dojmy.
    Prvně k ceně – ta je lehce nadprůměrná, nicméně vzhledem k množství plánů a herních prvků se ani nedivím. Už teď ale mohu říci, že jde o velmi dobrou investici – mám srovnání s hrami Carcassone (s několika rozšířenímí), Poštovním kurýrem, Talismanem, Osadníky, Sabotérem, Šestá bere a několika dalšími. Dá se navíc sehnat i za výhodnější cenu, než jaká je zde uvedena.

    Po vybalení z krabice na vás vykoukne množství krásně zpracovaných plánů, kartiček, žetonků a vůbec všeho možného. Jak už bylo řečeno, přiložená pravidla jsou opravdu dobře napsaná, člověk se u nich zasměje a vše je vysvětleno jasně. Pravidla samotná maji 24 stran, ale neděste se – obsahují množství ilustračních obrázků a cvičných situací, samotná pravidla jsou zkondenzovaná na předposlední straně – i když práce s nimi vyžaduje znalost herních principů a názvů, které jsou vysvětleny průběžně.

    Hra NENÍ výrazně těžká na pochopení. Samotný herní princip je sice složitější než u běžných her (Carcassone, Osadníci), nicméně je to dáno i tím, že hra sestává z dvou do velké míry nezávislých částí. Těžké jsou však (alespoň ze začátku) dvě věci: Orientace v tom, co se ve které fázi dělá (s tím vám pomůže především ona předposlední strana pravidel a také sledování ikonek u fází na budovací straně plánu roku), a pochopení a vstřebání všech faktorů, které ovlivní vaši hru. Těch je totiž opravdu hodně – od náhody, přes tahy vašich hráčů až po vaše vlastní limitace (kolikrát si řeknete – proč jsem tohle proboha udělal :)). Nutno dodat, že hra je založena na taktizování a náhoda v ní má spíše ozvláštňující funkci, jinými slovy je jí tam tak akorát, rozhodně méně než např. ve zmiňovaných Osadnících či Carcassone.

    Hru jsme zatím hráli pouze ve dvou hráčích, hra v tomto počtu má svá specifika, i přesto jsme neměli problém s naučením, návod od toho v podstatě zrazuje a doporučuje učit se hru ve čtyřech, nicméně pokud jste aspoň trochu zběhlí v deskových hrách, neměl by to být problém ve třech či ve dvou. Hra ve dvou je velmi dobrá, nepřítomnost dalších hráčů je výborně kompenzována.

    Co se týče hracího času, ve dvou hráčích jsme neměli problém se dostat pod 2 hodiny, pokud hráči zbytečně nezdržují, tak by vše mělo jít odehrát zhruba za hodinu a půl. Ve více hráčích je ale hra asi o něco méně svižná, takže si myslím, že již zmiňovaná hrací doba kolem 2 hodin je reálná. Hra také vyžaduje docela dost příprav na začátku ještě před hrou, nicméně to se dá stihnout zhruba za 5 minut.
    Hra je relativně náročná na prostor, zabere v podstatě celý běžný kuchyňský stůl, není proto určitě vhodná jako hra na cesty, což jen podtrhuje relativně velká krabice (přibližně srovnatelná s krabicí od Osadníků, možná o něco větší).

    Samotný průběh hry je velmi zábavný, i přes relativně dlouhou hrací dobu není hra zdlouhavá, vlastně je spíš pravým opakem – připadá vám, že jste ji nehráli ani hodinu. Ve hře nejsou příliš dlouhé prodlevy mezi „“tahy““ jednotlivých hráčů, což také přispívá k tomu, že se u hry opravdu nenudíte.

    Souhlasím s recenzentem „“Mari““, že slabinou hry je krabice bez přihrádek, jednoduché řešení je pořídit si zavírací igelitové pytlíčky a skladovat jednotlivé prvky v nich, nám se to osvědčilo. Jinak není hře moc co vytknout, možná bych uvítal i mód pro solitéra, který by asi nebyl tak zábavný, ale byl by dobrý na procvičování taktiky, ale to je spíše detail.

    Ještě bych snad okomentoval herní princip jako takový – je až neuvěřitelné, že někdo dokáže vymyslet tak komplexní hru, která je přitom velmi hratelná, zábavná a vyvážená. Tato hra mi lehce připomíná počítačové budovatelské strategie, je navíc ale okořeněna bojovou částí a v neposlední řadě interakcí s ostatními hráči a vůbec zajímavým způsobem získávání surovin, pracovní síly atd.

    Hru silně doporučuji všem, kdo se nebojí delších pravidel a chtějí si užít hodně zábavy, protože přesně to Vládci podzemí nabízejí.

  80. orff

  81. hraci

  82. Martin

  83. Milosh

  84. Knihovník

  85. rulen


    Hru jsem si chtěla pořídit už od prvního českého vydání, tím spíš, že se jedná o hru českou, kterých není mnoho.
    Hra je parádně provedená, líbí se mi veškerý herní materiál, který je i velmi zábavný. Pravidla čítají více stran než je zvykem, jsou však psána také velice zajímavým a vtipným způsobem. Když se návodem po hodině prokoušete, tak vás čeká opravdu zábavná hra, která vám může zpříjemnit mnoho večerů.
    Název hry vám vlastně sám o sobě říká, o co ve hře půjde. Jste vládcem podzemí, vládcem zla. Hra je rozdělena do dvou částí, první budovací, druhá bojovací. Každá tato část je rozdělena do 4 kol (podle 4 ročních období). Tyto části se 2x opakují.
    První část je zaměřena na budování, kdy si vytvářete svůj dungeon (podzemí) a to hlavně tak, abyste co nejlépe obstáli při druhé fázi. V každém kole máte celkem 3 možné akce: získat jídlo, stavět chodby nebo místnosti, kopak zlato, vylepšit si prestiž, získat příšeru, impy (kteří u vás pracují) nebo past. Vždy je potřeba si předem rozmyslet, které akce budete chtít využít, protože to, jak karty položíte, bude ovlivňovat i další kolo. Vždy v každé části k vám přijde jeden hrdina, který se bude chtít probojovat do vašeho podzemí a zničit ho. Sílu hrdiny, který k vám zavítá, určuje vaše momentální pozice na žebříčku zla. Na to je třeba si dávat pozor, protože když překročíte určitou linii, tak k vám místo hrdiny, zavítá paladin, která má obrovskou sílu, které je velmi těžké se ubránit. Hrdinové zatím stojí před branami vašeho dungeonu.
    Druhá část je bojovací. V této fázi hry se právě dávají do pohybu hrdinové. Na vás je, abyste je porazili, pokud možno, co nejdřív, ještě předtím než vám zničí chodby nebo místnosti. K tomu abyste jejich útok odrazili, vám pomohou hlavně příšery a pasti. Mě osobně baví víc budovací část, ale možná pro pány bude zase atraktivnější část bojovací.
    Boj je o taktice, velmi záleží na pořadí nestvůr a pastí,které v boji použijete.
    Také záleží na tom jací hrdinové k Vám přišli, zloději snižují účinnost pastí, kněží léčí, čarodějové kouzlí a válečníci jsou vždy vůdci skupiny, proto stojí vpředu a vy je musíte porazit jako první.
    Vládci podzemí jsou hrou pro zkušené hráče, kteří mají rádi strategické a budovací hry . I když ve hře bojujete, s válečnými hrami nemá prakticky nic společného. Největší pozitivum hry spatřuju už v samotném nápadu, kdy jste jednou také na straně zla. Líbí se mi taky, že zde není dominující pozice začínajícího hráče, někdy je totiž lepší, když hrajete naopak jako poslední. Hra patří jednoznačně k nejlepším a k nejpropracovnějším, co jsem kdy hrála. Tak se nebojte a jen do toho!

  86. Dastík

  87. Darkry

  88. Tomáš Jindra

  89. Nawist

  90. zmisak

  91. mil

  92. smotla

  93. Libor

  94. Tadži


    Recenze pro server Topzine.cz, Hana Vítová

    V ponuré uličce se cosi neslyšně mihlo. Na jeho přítomnost poukazoval jen protáhlý stín. Nikdo si ho nevšiml a to bylo pro malého tvorečka dobré znamení. Lehce našlapoval, že by ho nepostřehla ani kočka a pokradmu mířil k rušné osvětlené ulici.

    Jakmile zahlédl podivuhodného muže v kápi, srdce mu radostí zaplesalo a na okamžik přestal dávat pozor. Všimlo si ho baculaté dítě, které na něj vykuleně zíralo, ale než stačilo upozornit své rodiče, byl nahnědlý ušáč bezpečně skryt v davu překřikujících se lidí.

    Pokračování recenze na https://www.topzine.cz/vladci-podzemi-buduji-novou-risi-zla/

  95. tgrosser

  96. MirR

  97. Sionn Latharn

  98. esther.f

  99. Michal

  100. anjuli

  101. Zenitos

  102. Smith-g

  103. Bonifác

  104. shadow

  105. yeetik

  106. Popo

  107. Terw

  108. Bunny84

  109. Savager

  110. fleglis

  111. darwin

  112. Duhamuz

  113. Makabi

  114. Goofy

  115. Jan

  116. Lada

  117. Guelin

  118. Aries

  119. Beholder

  120. Gaspar

  121. sir beki

  122. PJ_HB

  123. Mialee

  124. ratwin

  125. spartik

  126. dudo147

  127. Erumoico

  128. WereWolf

  129. ondrasu

  130. zeppelin

  131. Eduard Doležal

  132. Koroiboszelidy

  133. Ajeenka007

  134. Mari


    Vládci podzemí mne hned zaujali nápadem podívat se na souboj dobra se „“zlem““ z druhé strany (té zlé).
    Krabice obsahuje dost herního materiálu-od figurek služebníků,kostičky jídla,zlata,zranění,destiček příšer,místností,chodeb,hrdinů,karty pastí,kouzel,akcí,až po figurky Impů.K tomu hrací deska pro každého hráče,jedna společná(je to takový svět v podzemí),další deska je pro zásoby karet a destiček,a další pro určování oobdobí a fází jednotlivych kol.Bohužel je potřeba si pořídit pytlíčky na jednotlivé komponenty neboť krabice nemá přihrádky a pokud je chcete mít více rozdělené tak pytlíčků je tam málo.

    K průběhu hry:
    Hraje se na 2 roky,v každém jsou 4 období.Pomocí 3 služebníků,hráč coby Temný pán,využívá různých akcí,jako je třeba získávání jídla,nákup pastí či najímání příšer a Impů.Impové jsou pracanti,kteří vám zase kopou tunely a kutají zlato.Každé akce je třeba dobře plánovat,často se může stát že nějaká akce může být zaplněna služebníky ostatních hráčů a vy v tomto kole utřete-a období rychle utíkají.Akce plánují hráči zároveň a skrytě pomocí karet.
    K čemu tedy všechny ty pasti a příšery?Na konci každého roku do vašeho podzemí sestoupí družiny 3 hrdinů(může tam být silný válečník,kouzelník,kněz který léčí svou družinu či zloděj který vaše pasti odhalí)Jsou různě odolní a čím odolnější tím jsou i vyšší jejich schopnosti.A kteří přijdou zrovna do vašeho podzemí záleží na tom jak moc zlý jste byli když jste využivali akce.Jsou příšery které když chcete najmout,musíte být zlý,či třeba jídlo taky vždy neseženete jen za peníze.Kdo je nejvýše na stupnici zla k tomu vyrazí nejsilnější hrdina.A když budete zlý přespříliš,tak se k hrdinům připojí ještě Paladin,který vládne všemi schopnostmi hrdinů.V boji proti družině hrdinů kombinujete své pasti a příšery tak,aby družina dobyla co nejmenší část vašeho podzemí.
    Body na konci hry dostáváte i ztrácíte za vše možné,takže každá akce kterou jste v průběhu hry špatně naplánovali vás může mrzet.

    Mám za sebou zatím Vládce hrané ve 2 hráčích.A myslím že tím že na akce vstupují i další dva imaginární hráči stejně nemáte všechny akce jisté a hra je tak dobře hratelná i ve 2.
    Grafika působí vesele.
    Pravidla jsou obsáhlejší,díky humoru však čtivá.A i se mi brzy zažila,stačilo odehrát dvě hry.
    Aby jste byli ve hře úspěšní,musíte vše sledovat(zapomenete třeba získat jídlo,pak přijde výplatní den příšer a když je nenakrmíte odejdou od vás)
    S herní dobou jsme se zatím nedostali pod 2 hodiny.Hra je však celkem svižná,hodně zabere přemýšlení jak naplánovat jednotlivá kola boje-jakou past či příšeru a kdy,aby to pro vás bylo co nejefektnější.
    Náhoda ve hře je spíš jejím kořením-hrdinové kteří se na vás chystají,před tím než vám jsou přiděleni,jsou losováni-ale to právě je to pravé-složení družin je pak různé.Příšery které můžete najmout v podzemní hospodě se také náhodně postupně mění.

    Zatím jediné mínus je zmíněná krabice bez přihrádek.A asi bych uvítal pro větší pestrost více druhů příšer a pastí.Ale i tak je hra super.

  135. Last_Elf

  136. Radobyhrac

  137. wojtyz

  138. Tom a Maca

  139. tondakolik

  140. Astralka

  141. chajim

  142. Goldhusa

  143. Sagapo

  144. lizo

  145. eVik

  146. Ajfel

  147. Yuri

  148. DwarfMan

  149. oplprokop

  150. jakub

    Vládci podzemí jsou nejnovější velkou hrou Vládi Chvátila. CGE ji představilo na podzim v Essenu pod anglickým názvem Dungeon Lords. Již zde byl o hru velký zájem a uspěla i v anketách mezi návštěvníky veletrhu. Na české vydání jsme nemuseli dlouho čekat. MindOK ve spolupráci s CGE hru vydal začátkem prosince 2009. S Vládci podzemí si užijete hodně zábavy. Každá partie bude novou výzvou, odlišnou od předchozích. Musím však varovat, je to složitá hra. Na její naučení budete potřeba více času a úsilí. Díky dobře napsaným a vtipným pravidlům se však nebudete nudit ani v této fázi. Vládce podzemí ocení především ti, kdo mají rádi komplexní budovací hry.

    Hra vás zavede do světa hrdinů a kouzel, ale podíváte se na něj netradičně očima těch, kdo vládnou temným podzemním říším, která skrývají nejrůznější tajemství. Zažijete, jak těžké je vybudovat a vypiplat byť jen malý dungeon a ubránit jej před nájezdy slávy a pokladů chtivých hrdinů. Aby vám vše hned nevydrancovali, budete jim klást do cesty pasti a posílat na ně nejrůznější příšery, aby je přemohly. Podobnost s počítačovou hrou Dungeon Keeper není náhodná, autor v ní našel inspiraci. Vytvořil ale svébytnou a originální deskovou hru.

    Vládci podzemí jsou hrou pro zkušenější hráče, kteří mají rádi strategické hry evropského typu. I když je ve hře bojová část, s válečnými hrami nemá moc společného. Vyřešení boje závisí jen na vás, jak dokážete využít všechny během budovací fáze získané zdroje (pasti, příšery, zlato, jídlo). Je to takový finální rébus, na jehož řešení se připravujete již během hry.

    Součástí balení jsou i žetonky dvaceti předmětů. Ty zatím nepoužijete. Pravidla budou teprve zveřejněna na webu CGE.

    Celou původní recenzi si můžete přečíst na webu o hrách Frodovy deskové hry, kde jsou i další obrázky hry.

  151. rix

  152. Libor

  153. Ranca

  154. GK_voyger

  155. sirio

  156. Bunda


    Celé dny vás v práci či ve škole, doma nebo ve společnosti nutí, abyste byli milí, vstřícní, ochotní, poctiví, slušní, prostě pozitivní. Protože s poctivostí, jak známo nejdál dojdeš. (Chachacha, řekli by lidé z Ministerstva dungeonů). A vy přitom máte strašnou chuť být ale mega zlí, zchladit si žáhu na všech těch kladných hrdinech, premiantech třídy, pracovních údernících. Vydejte se v Vlaaďou Chvátilem do temného podzemí, vybudujte si svou undergroundovou říši a v pravou chvíli to těm kladným hrdinům natřete.
    Právě to je asi na Vládcích podzemí oproti jiným hrám zvláštní. Tady nezvítězí dobro. Respektive, pokud dobro zvítězí, VY jste prohráli… Novinka, která se dere na špičku českého žebříčku stolních společenských her, stojí na poutavém a vtipném příběhu, netradičním pojetí, sice rozvětveném, ale snadno pochopitelném herním principu a na dramatičnosti do poslední chvíle. To vše v hezkých kulisách a s kvalitně vyvedeným materiálem.

    Herní komponenty
    Co asi každému padne do oka hned po rozbalení krabice s novou hrou, je její provedení. V případě Vládců je podle mne výborné. Hrací desky, centrální plán, plán roku i Vzdálené kraje mají hezkou grafiku, krásně „zlé“ jsou karty příšer, hrdinové jsou už na první pohled pěkní syčáci. Tvrdý karton je bytelný, papírové karty s pastmi, bojem atd. vypadají rovněž kvalitně, impové jsou roztomilí a krev nádherně červená. Majitel nemá pocit, že by byl za své peníze nějak ošizen. K provedení mám jen dvě drobné připomínky: symboly jednotlivých úkonů na centrálním plánu trochu zapadají v pestrobarevné ploše s řadou jiných prvků a především začátečník (než si zvykne na rozmístění) je musí trochu hledat. Otázkou na dlouhodobější pozorování je, zda se překládané části herních plánů časem neprošoupou ve švech. Zatím se tváří, že ne, tak snad jim to vydrží… Co mi chybělo, byly nějaké sekce v krabici, či alespoň baterie pytlíčků, protože komponentů je dost a pokud si je předem roztřídíte, ušetříte spoustu času s přípravou hry.

    Pravidla a herní mechanismus
    Už dlouho jsem se při čtení pravidel hry (možná vlastně ještě nikdy) tak nepobavil. Na druhou stranu, ani tak se mi nepovedlo, že bych vše okamžitě pochopil. Hra je totiž velmi košatá na možnosti a varianty a teprve herní praxe vám ukáže, že se opravdu není čeho bát (tedy s výjimkou paladina, že…). Průběžná konzultace s pravidly je přinejmenším v několika prvních partiích naprostou nezbytností. Což ovšem rozhodně není na závadu. Komplexnost hry a variabilita možností je totiž zárukou, že vás Vládci jen tak neomrzí. Každá partie je totiž jiná a u všech se zaručeně zapotíte. Za pozitivní prvek považuji cvičné bitvy, ve kterých si můžete osvojit logiku vedení boje, a pak také fakt, že je možné začít s o něco lehčí variantou a teprve po nabytí určitých zkušeností přejít na hardcore (osobně jsem zvědavý, jak s obtížností zatočí předměty, k jejichž použití stále chybí česká pravidla).
    Herní mechanismus je v podstatě jednoduchý a pokud se budete držet návodu na plánu roku, nemůžete na nic zapomenout. Hra sama ale rozhodně jednoduchá není. Partie má čtyři fáze, dvě budovací a dvě bitevní. Pomocí tří služebníků si postupně zabíráte zvolené úkony (posíláte je do „práce“ podobně jako třeba v Agricole) a získáváte tak zdroje (peníze, jídlo, odpustky atd.). A za pomoci tlupy průběžně najímaných impů se snažíte vystavět co nejlepší zázemí a co nejlépe se připravit na nevyhnutelný boj s hrdiny, kteří se houfují u dveří. Pak se s nimi servete (vy ne, ale najaté příšery a duchové za pomocí důmyslných pastí – ale oni taky umí být pořádně úskoční, přičemž válečník, zloděj, kněz a čaroděj umí každý něco jiného). Načež se totéž opakuje ve druhém roce, akorát budování je intenzivnější a hrdinové ještě hrdinnější (ovšem i vy si můžete zaplatit vypečenější strašidla). A aby toho nebylo málo, musíte si pohlídat, abyste najaté ovečky měli z čeho uživit a jednou za rok řádně zaplatit daně z činnosti. K tomu musíte kalkulovat jak s protihráči u stolu, tak hlavně se silou hrdinů, pročež to, jak velcí „šmejdi“ na vás vtrhnou, můžete ovlivnit lavírováním na stupnici zla. Kdo je zlý přespříliš, tomu se do čela hrdinné družiny postaví udatný paladin a s tím je už pěkná polízanice… Je toho prostě hodně, co musíte během hry zvládnout ohlídat. Člověka to naštve, když si třeba připraví geniální plán, jak družinu hrdinů přiotráví při nastražené hostině, a když dojde do tuhého, zjistí, že na její uspořádání nemá dost jídla…
    Další zvláštností hry je, že po celou dobu vlastně nesoupeříte s lidskými protihráči, ale právě s hrdiny, potažmo s ministerstvem dungeonů, které vás chce sedřít z kůže. Každý hráč si totiž buduje své vlastní separátní královstvíčko a možnosti, jak si škodit navzájem, jsou omezené. Obvykle škodíte vlastně jen druhotně tím, že si pro sebe budujete co nejvýhodnější pozice. (Jedinou výjimkou ve škodění je vlastně hra o dvou hráčích, kdy plánujete poslední akci i za nehrající barvy a tam pak máte při dobrém úsudku velkou pravděpodobnost zablokovat soupeři pro něj výhodný tah, aniž by to nějak přímo prospělo vám). Uškodit vám v podstatě může jen vaše vlastní chyba v úsudku, a to když si usmyslíte provést nějaký úkon, ale ten mezitím před vámi obsadí cizí služebníci. „Bezkontaktní“ systém hry ale vůbec není na úkor interaktivity, protože i tak (či spíš právě proto!) musíte bedlivě sledovat, co mají v plánu ostatní spolu/protihráči. Chyby či podcenění situace totiž tahle hra jaksi neodpouští. Je také naprosto spravedlivá v tom, že se pořadí nasazování služebníků do akcí plynule mění. Náhoda je omezena na minimum spočívající v nalosování hrdinů, událostí, nabídky příšer a místností, bojových karet a v pokročilejší verzi i zvláštních událostí (opravdu hnusné kousky!). Což jsou vesměs věci, na které máte dost času se připravit.

    Závěrečné bodování
    S lidskými protihráči se vlastně utkáte až při závěrečném zúčtování. Boduje se prakticky všechno, uspěje ten, kdo byl jak šikovný v budování, tak lstivý v boji. Tady se předchozí chybičky projeví a každá zbytečně pobořená chodba či místnost, uprchlý hrdina či ztracené jídlo mrzí dvojnásob. Partie přibližně rovnocenných hráčů jsou totiž naprosto vyrovnané, rozhoduje opravdu každý bod, každý udělený titul. Navíc tím, že bodování probíhá jen jednou, na samém konci, a je tak komplexní, obtížně se předem odhaduje, jak na tom kdo je. Prostě drama až do konce.
    Za výhodu považuji i fakt, že hry je stejně dobře hratelná ve dvou, třech či čtyřech hráčích. Samozřejmě, že čím víc hráčů u stolu, tím je průběh napínavější, ale i ve dvou je to skvělá zábava a dokonce si dovolím tvrdit, že právě hra v páru umožňuje hráči ještě víc taktických možností než ostatní varianty. Shrnuto a podtrženo: jsem vážně nadšený a můžu jen doporučit všem, kteří si chtějí lámat hlavu a být aspoň chvíli v životě opravdu zlí. U mě jasných pět hvězdiček z pěti!

  157. Petr Holub

  158. Shako

  159. Gally

  160. Adam

  161. Dr.Lazarus

  162. Ondra

  163. leech

  164. orsej@centrum.cz

  165. belisar

  166. vytick

  167. Rubic(k)

  168. pogo

Přidat recenzi