Recenze: Scythe

Jednou z novinek loňského roku, která si vyžádala pozornost hráčů z celého světa, byla hra Scythe. Tato strategická hra pro 1–5 hráčů vyšla i díky úspěšné kampani na Kickstarteru. Zaujme vás bohatou výbavou, výborným zpracováním, a především tím, jak dokázala skloubit herní mechanismy s tématem a jakou dokáže vytvořit atmosféru. Hra vás zavede do východní Evropy po 1. velké válce, historie se však ubírá jiným směrem, než známe.

Otázkou bylo, zda tato zdařilá, pozoruhodná, ale i nákladná hra vyjde také v češtině, a kdo ji případně vydá. Nakonec se hry ujalo Albi, které ji představí a pokřtí v sobotu 22. dubna na Albi Game Day v Městské knihovně v Praze.

Píše se rok 1920. První Velká válka sice skončila, ale prach a popel, který zvířila, se stále pomalu snáší na Evropu počátku dvacátého století. Kapitalistický městský stát, známý jen jako Továrna, který roztáčel kola války výrobou těžce ozbrojených, kráčejících strojů – mechů, zavřel své brány. Sousední země se s tím však nehodlají smířit a kolem Továrny začíná houstnout atmosféra. Vesničané prchají ze svých domovů, protože dobře vědí, že válka se může vrátit každou vteřinou.

Ve hře Scythe se hráči chopí vlády nad jednou z pěti frakcí – Rusvětský svaz (Rusviet Union), Severská království (Nordic Kingdom), Krymský chanát (Krimean Khanate), Saská říše (Saxony Empire), Polanská republika (Polania Rebuplic). Každá frakce se snaží získat slávu a bohatství tak veliké, že ostatní přestanou být konkurencí. Obojí se dá získat jedině tím, že hráči prozkoumávají krajinu, budují stavby, těží suroviny, konstruují mocné mechy a vyhrávají konflikty o kontrolu území s jinými hráči. To vše za účelem zisku dvou věcí – hvězd a mincí. Hvězdy slouží k ukončení hry. Peníze jsou zase důležité pro celkové umístění – kdo získá nejvíce, vyhrává.

Na kola nehrajeme!

Někteří hráči možná ihned po rozbalení začnou hledat počítadlo kol. Velmi příjemnou změnou, kterou pro nás Scythe připravila, je koncept bez kol. Hráči prostě hrají své tahy za sebou ve stanoveném pořadí. A hra končí okamžitě poté, co první z hráčů umístí na stupnici svou šestou (poslední) hvězdu. Hra je tak poměrně svižná, nestávalo se nám, že bychom na někoho čekali delší dobu. Scythe hráče poměrně nenásilným způsobem nutí, aby dávali pozor během tahů soupeřů. Často musíte přehodnocovat své vlastní akce v závislosti na tahu soupeřů – především při hře 4 a více hráčů.

Sláva! Sláva a peníze!

Vyhrát může jen jeden a v této hře se rozhodně nevyplatí být průměrný ve všem. Taktikou je být nejlepší právě v šesti oblastech z deseti možných. Úspěch v každé oblasti hry Scythe je označen hvězdou, kterých má každá frakce právě šest. Po umístění šesté hvězdy za jednu frakci nastává konečné zúčtování získaného bohatství. Vyhrává ta frakce, která získá nejvíce mincí. Mince obdržíte za kontrolované území, za množství držených surovin a za celkový počet umístěných hvězd. Zároveň platí, že čím je frakce populárnější, tím je mincí za jednotlivé oblasti více. Jednoduše se může stát, že hráč, který hru zakončil, nebude mít v konečném bodování nejvíce mincí. Krása Scythe je v tom, že až do konce nevíte přesně, jak na tom jste. Spočítat to celé trvá poměrně dlouho, čehož si soupeři určitě všimnou, a můžete dostat postih v podobě odebrání popularity. Navíc stav na plánu se mění prakticky každým tahem hráče.

Příručka vládců frakcí

Hvězdy a mince je potřeba si zasloužit rozvážným hraním tahů. Každý hráč si ve svém tahu vybere jednu ze čtyř částí ze své hráčské desky, kterou bude hrát. Základním pravidlem je, že hráč nesmí využít stejnou část hráčské desky ve svých dvou po sobě jdoucích tazích. Musí tedy přeskakovat. Výjimku představuje frakce Rusvětský svaz, která může použít sekci opakovaně. Zde trochu odbočím – v Scythe má každá frakce specifickou vlastnost, která umožňuje porušovat některá ze základních pravidel hry. Tím se pravidla zvýrazňují a lépe se učí.

Každá část hráčské desky poskytuje hráči horní akci a/nebo spodní akci. Horní a spodní akce jsou stejné pro všechna povolání. Horní akce jsou však umístěné v jiných částech jednotlivých hráčských desek. Spodní akce jsou na každé hráčské desce ve stejné části, liší se však cenou, kterou za její využití musí zaplatit.

Horní akce jsou:

• Pohyb/zisk (Move) – umožňuje přesun až tří jednotek na mapě, nebo zisk až dvou mincí.
  • Podpora (Bolster) – zvyšuje vojenskou sílu frakce až o tři stupně, nebo zisk až dvou bojových karet.
  • Obchod (Trade) – umožní získat dvě libovolné suroviny, nebo zvýšit popularitu až o dva stupně.
  • Produkce (Produce) – umožňuje produkci surovin až na čtyřech územích.

Spodní akce jsou:

• Vylepšení (Upgrade) – umožňuje zlepšit sekci (detailnější popis níže).
  • Nasazení (Deploy) – umístí bojovou jednotku (mech) na herní plán a zároveň odemyká jednu z bonusových sekcí.
  • Stavba (Build) – postaví jednu z budov na herní plán a zároveň odemkne bonus jedné frakce.
  • Verbování (Enlist) – umožní získávat bonusy za akce soupeřů.

Zde jsou tři specifika, která mě na hře Scythe zaujala:

1. Při akci Pohyb mohou plastové figurky (mech a hrdina) nosit libovolné množství dřevěných figurek (dělníků). Specifikem tedy je, že můžete kombinovat pohyb a vykládku/nakládku dělníků během pohybu plastové figurky.
  2. Při akci Produkce necháváte vyrobené suroviny na plánu hry. Takže mohou být zabrány soupeřem.
  3. Při akci Vylepšení si vlastně zlepšujete dvě věci – zlepší se účinek horní akce a zlevní se některá ze spodních akcí.

Například při akci Pohyb je na začátku možné hýbat jen dvěma figurkami. Pohyb třetí figurkou je zakrytý malou kostkou. Akce Vylepšení stojí tři barely ropy, jeden je však možné zakrýt. Po vylepšení přesunete kostku z akce Pohyb na akci Vylepšení. Můžete tak hýbat až třemi figurkami a akce Vylepšení už stojí jen dva barely ropy.

Efektivní (současné) využití daných kombinací horních a spodních akcí je faktorem, který má veliký vliv na závěrečné umístění.

Vidím, čtu, vítězím

Scythe je graficky nádherně zpracovaná hra. Plán je velmi přehledný, i na menší verzi se toho vejde poměrně dost. Na hracím plánu vidíte, kde kdo je, hranice jsou jasně vyznačené, a i důležité prvky jsou ergonomicky umístěné. Bonus je, že i v základní verzi běžně dostupné hry jsou krásné plastové figurky hrdinů frakcí a pro každou frakci unikátně zpracované plastové miniatury mechů. Kdo by se nezamiloval do traktorů s dělem místo pluhu?
Bohužel a naštěstí jsem měl možnost vidět jen verzi s dodatečnými vylepšenými komponentami. Bohužel proto, že nemůžu hodnotit „běžné“ komponenty. Ty vylepšené jsou však úchvatné! Železo je z kovu, jídlo je žluté cosi v sáčku, mince jsou kovové. No nádhera!

Texty jsou napsané srozumitelně. Pravidla jsou sice obšírná (více jak 40 stánek), už po jejich prvním přečtení ale máte představu o tom, co vás čeká. Obsahují mnoho vysvětlujících obrázků. Narazili jsme pouze na jednu věc, která nebyla v textu dostatečně popsaná – chození přes řeky. Dá se to ale pochopit z obrázku (můžete přes řeku jenom na druh pole, které je na obrázku zvýrazněné).

Rád bych vyzdvihl speciální události – setkání. Hráč na ně narazí na mapě. Na kartě najdete krásný obrázek bez popisku, z něhož si můžete situaci popsat sami. A jsou na ní uvedené možnosti řešení situace, z nichž si můžeme jedno vybrat. Obrázek je nádherný a texty jsou vtipné! Co víc si přát?

Scythe se určite vyplatí si zahrát

Scythe je hra směřující do čela žebříčků. Hype, který vyvolala, je v tomto případě oprávněný.

Velkou výhodou je variabilita, a tím pádem znovuhratelnost. Scythe má bez rozšíření 5 frakcí a 5 hráčských desek. Celkem je to 25 kombinací, jež poskytují slušný počet pro znovuhratelnost. Na hlavním plánu je vidět startovací políčko pro další dvě frakce, které nejsou v základní verzi hry. V průběhu hry zároveň narazíte na jiné typy Setkání, hráči hrají každou hru trochu jinak, a tak je o zábavu postaráno. Hra je velmi dobře hratelná v jakémkoliv počtu hráčů. Umožňuje i sólo variantu. Osobně jsem zatím hrál okolo 20 her a odhaduji, že hra mi poskytne zábavu ještě alespoň na jednou tolik dalších her.

Další výhodou je zpracování komponent, krabice, miniatur a možnost dokoupení vylepšených komponent. Je to prostě euro hra, na kterou je krásný pohled.

Jako jednu z mála nevýhod považuji přímočarost některých frakcí. Nebudu záměrně uvádět kterých. Jakmile však někdo vychytá vhodnou kombinaci frakcí a desky hráče, tak má podle mě cestu k vítězství o dost jednodušší. Některé kombinace jsou prostě na delší hru a u hry kratší si ani neškrtnou. Určitým nedostatkem může být s přibývajícím počtem odehraných partií i pevné umístění začátečního postavení. Avšak to se dá lehce změnit, že?

Hodnocení na závěr

Hra je krásně zpracovaná a má velmi slušnou znovuhratelnost díky 25 kombinacím frakcí a desek hráčů. Dá se hrát v 1–5 hráčích bez dopadu na zážitek. Určitou nevýhodou je přímočarost některých kombinací. Skvělým nápadem je duální vylepšování. Celkový dojem z herních mechanik je příjemný, jsou provázané a nenásilně se vzájemně podporují. Jedna partie zabere kolem 2 hodin (cca 30 min na jednoho hráče), hra je náročná na strategii, podíl náhody je po vylosování frakce a desky hráče nízký (ale stále je :-).

Pokud hledáte komplexní hru s netradičním nápadem a zajímavými mechanikami, tak Scythe rozhodně zkuste.
Které z pěti frakcí, okupujících regiony okolo Továrny, se podaří ovládnout východní Evropu alternativní historie, a získat tak slávu, bohatství a moc?

Scythe – základní informace