Recenze: Odhodlaní – Normandie

Dnes se blíže podívám na aktuální novinku, kterou u nás vydal MindOK. Už obálka s vojáky a útočící četou naznačuje, že si nejspíš užijí kluci nebo tatínek se synem, ale to neznamená, že by nebavila i hráčky a další zájemce o hru pro 2 s výraznými taktickými prvky a interakcí mezi hráči. Jedná se hru Odhodlaní: Normandie. V originálu se hra jmenuje Undaunted: Normandy.

Nepatřím mezi velké příznivce válečných her, ale oceňuji kvalitní hru na jakékoliv téma, 2. světovou válku nevyjímaje. Hra Odhodlaní: Normandie mě hned při první hře příjemně překvapila svou přístupností, sladěnými mechanismy, napětím a celkovou zábavností. Hned jsme měli chuť pustit se do dalšího scénáře. Není náhoda, že hra získala cenu Golden Geek 2019 pro nejlepší válečnou hru a nominaci pro hru pro 2 hráče.

Boje v Normandii za 2. světové války na vašem stole

Hra Odhodlaní je zasazena do léta roku 1944 po spojeneckém vylodění v Normandii. Ve hře velíte četě pěchoty. Postupně s ní podniknete několik misí, ve kterých obsazujete klíčové cíle, nebo se je snažíte udržet. K dispozici je 12 scénářů, které jsou inspirované působením 30. pěší divize americké armády. Dohromady tvoří celou kampaň. Můžete je tedy propojit.

Scénáře ale fungují samostatně, takže je můžete hrát v libovolném pořadí. Pokud s hrou začínáte, je nejlepší hrát je postupně, jak jdou za sebou. Dodržíte tak časovou posloupnost vojenského tažení. Podstatnější ale je, že se s jednotkami ve hře budete seznamovat postupně, a tím se lépe s hrou sžijete. Díky tomu se ji přirozeně naučíte a budete se těšit na nové jednotky, které budou přibývat. Zapojení různých jednotek také zvyšuje variabilitu hry.

V každém scénáři se jeden hráč chopí velení četě americké armády a druhý hráč německé. Scénář vám také určí, v jakém terénu se bude boj odehrávat, jaké jednotky bude mít která strana k dispozici, jaké bude jejich počáteční rozestavění a kdo bude mít na začátku iniciativu.

Scénář také určuje podmínky vítězství pro každou stranu. Může se jednat o obsazení určitých bodů na mapě s určitou souhrnnou hodnotou, nebo například o to, abyste potlačili protivníka (to znamená, aby neměl určité jednotky na plánu).

Scénář 1: La Raye, 15. června 1944.

Odhodlaní jsou kartami řízenou hrou. Karty proto hrají klíčovou roli. Ve hře představují jednotlivé vojáky a velitele a umožňují provádět akce. V balíčku máte karty mužstva, které odpovídají příslušným jednotkám na mapě. Zahráním jejich karty jednotku aktivujete. Dále budete využívat karty velitelů, kteří představují poddůstojníky ve vaší četě. S jejich pomocí vydáváte rozkazy, můžete posílit jednotky či jinak podpořit mužstvo. Posledním typem jsou karty válečného zmatku. Ty v balíčku představují přerušení spojení či zmatení nepřítelem, a v balíčku vám spíš překáží.

Na začátku každého kola si zvolíte jednu ze čtyř karet, která určí vaši iniciativu. Hráč s vyšší iniciativou hraje jako první. Zahraje všechny své karty z ruky a vykoná zvolené akce. Poté odehraje své kolo druhý hráč. Při shodě má iniciativu začínající hráč z předchozího kola. Mnohdy se proto vyplatí „obětovat“ silnější kartu, abyste získali iniciativu.

Americké karty – ukázka.

Zpravidla v jednom kole zahrajete tři karty. Umožní vám aktivovat jednotky na plánu a realizovat akce, jako je přesun, útok na nepřátelskou jednotku, průzkum apod. Pokud tedy zahrajete více karet stejné jednotky po sobě, můžete s ní hrát víckrát, například se přesunout a ovládnout určité pole. Ovládnutí ale může provést jen střelec, který se ovšem může přesouvat jen na pole, která předtím prověřil pátrač. Dobré plánování je proto ve hře nezbytné.

Boj probíhá jednoduše. Číslo u akce útok vám říká, kolika desetistěnnými kostkami budete házet. Musíte hodit alespoň tolik, kolik činí aktuální obranné číslo zvoleného cíle (sečte se vzdálenost, obrana jednotky a obrana terénu). Pokud hodíte 0, zasáhli jste vždy. Při úspěšném zásahu, musí hráč odhodit ze hry kartu zasažené jednotky (z ruky, z odhazovacího nebo dobíracího balíčku). Jednotka se z plánu odstraňuje jen tehdy, pokud nelze kartu odhodit.

Počet karet jednotky v balíčku představuje její akceschopnost. Na začátku máte v balíčku jednu či dvě karty jednotky. Další získáte ze záloh, když si zvolíte příslušnou akci z některé z velitelských karet. Je to jednoduchý a skvěle fungující systém, který můžete výborně využít při hře. V případě, že jste přišli o žeton jednotky, můžete ho na zas vrátit, pokud můžete povolat zálohy a zahrajete její kartu. Nasadit ji můžete na předem dané místo na plánu.

Německé karty – ukázka.

Karty mají velmi pěkné tematické kresby, které společně s variabilní mapou podporují atmosféru hry. Žetony jednotek jsou kulaté a oboustranné. Druhou stranu použijete, pokud je jednotka „pod palbou“, takže nemůže využívat akce. Při zahrání její karty žeton jen otočíte, takže s ní příště budete moci hrát normálně. Je to jednoduché a funkční řešení.

S hrou dostanete dva sešity. Pravidla v prvním z nich jsou strukturovaná, názorně ilustrovaná a přehledná, takže vás dobře uvedou do hry. Kniha scénářů vás seznámí se situací na bojišti, použitými jednotkami, přípravou balíčku karet a podmínkami vítězství pro zvolený scénář.

Na hře oceňuji, kolik zábavy dokáže poskytnout s použitým herním materiálem, který využívá velmi účelně a přehledně. Celkově se přitom jedná o menší hru, která v mnoha směrech předčí i bohatě vybavené hry. Inovativním způsobem také využívá deck-building a pohyb po mapě. Balíček karet vám poskytuje dostupné akce, zároveň představuje kondici vašich jednotek, větší četnost karet určité jednotky také znamená, že jednotka je aktivnější. Jednotky také můžete poslat do zálohy, a tak čistit balíček od karet, které momentálně nepotřebujete.

Čím více karet dané jednotky máte v balíčku a čím méně je celkový počet karet v balíčku, tím máte větší šanci, že do ruky dostanete právě ty karty, které potřebujete. Překážet vám budou karty válečného zmatku, kterých se zbavíte jen díky akci průzkum, jinak vám budou překážet.

Ve hře se setkáte s náhodou jednak v tom, jaké karty si doberete do ruky, jednak v hodu kostkou při útoku. Její vliv ale zmírňujete tím, jaké karty a kolik jich máte v balíčku, a u hodu kostkou, jakou jednotkou, na jaké místo a na jakou vzdálenost budete útočit. Zároveň je její vliv rovnoměrně rozložen mezi hráče. A především k tomuto typu her prostě patří, dodává hře atmosféru a uvěřitelnost. O úspěchu ale rozhodují správná taktická rozhodnutí a dobré čtení hry soupeře.

Odhodlaní jsou výbornou rodinnou hrou pro 2 hráče, která vám umožní vstup do válečných her. Dokáže vás skvěle vtáhnout a rádi se k ní budete vracet. Jednu partii zvládnete do půl hodiny či hodiny, takže si můžete zahrát i více scénářů za sebou. Přitom platí, že jeden scénář můžete klidně hrát opakovaně a za různé strany. Můžete tak zkoušet různé taktiky. Svou přitažlivost má i zahrání celé kampaně se záznamem výsledků jednotlivých střetnutí.

Odhodlaní: Normandie

Autoři: David Thompson a Tevor Benjamin

Počet hráčů: 2