Recenze: Mars – Teraformace

Jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku u nás byla beze sporu hra Mars: Teraformace, jejíž české vydání připravil MindOK. Po loňském velkém úspěchu ve Spojených státech a na veletrhu v Essenu, kde byla rychle vyprodaná, si ji můžeme naplno užít i u nás a v češtině. Není také bez zajímavosti, že se hra v krátkém čase dostala mezi deset nejlepších her na světovém žebříčku BoardGameGeek. Jedním z důvodů tohoto úspěchu je výborné propojení tématu s herními mechanismy a celková atmosféra hry. A samozřejmě také aktuální téma: přípravy na cestu člověka na Mars. Na hře je vidět, že přípravě tématu byla věnována velká péče a detailní promýšlení jeho realizace.

Oč ve hře jde? Jako zástupci velkých korporací se budete podílet na přeměně Marsu v obyvatelnou planetu, která zajistí další existenci lidstva. Jedná se o strategickou hru pro náročné hráče, která je založena na 200 unikátních kartách představujících různé projekty. Zahrajete si ji až v 5 hráčích, ale i v sólové variantě, pokud zrovna žádného spoluhráče nemáte k dispozici.

Všichni na Mars

Hra vás zavede do budoucnosti, kdy lidstvu na Zemi hrozí postupný zánik, hledá proto nové útočiště ve sluneční soustavě. Volba padla na Mars, kde bylo založeno několik malých kolonií, které zajišťují ochranu před nepříznivým prostředím této ledově chladné a suché planety téměř bez jakékoliv atmosféry. Před vámi je nelehký úkol, proměnit podnebí Marsu tak, aby lidé mohli žít i mimo drahé, malé a izolované základny.

Ve hře představujete nadnárodní korporace, které se společně podílejí na teraformaci Rudé planety. Budete připravovat a realizovat projekty, které umožní zlepšit základní faktory pro obyvatelnost Marsu: zvýšit dostatečně teplotu, zajistit dostatečnou koncentraci kyslíku v atmosféře a vody vytvářející podnebí jako na Zemi.

Cílem je zajistit, aby v atmosféře bylo alespoň 14 % kyslíku, což je hodnota vyskytující se  v 3000 metrech nad mořem na Zemi. Teplota musí dosáhnout alespoň 8 stupňů Celsia, tedy dostatečně nad bodem mrazu. Dále musí být na Marsu dostatek vody (9 destiček oceánu na herním plánu). Jakmile je všech tří faktorů dosaženo, hra končí. Vítězem se stane hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů. Jeho společnost se nejvíce zasloužila o získání nového domova pro lidstvo.

Jak se teraformuje Mars

Hra umožňuje několik variant. Pro první hru autoři doporučují využít variantu se základními korporacemi. Všichni hráči mají na začátku stejné podmínky – množství peněz a karet v ruce. Využijí ji také příležitostní hráči. Zkušenějším hráčům je určena varianta nazvaná Éra korporací. V ní si nejprve každý hráč zvolí korporaci ze dvou karet, a za ni bude hrát. Ta mu stanoví počáteční zdroje, případně další podmínky a speciální vlastnosti, které může ve hře využít. Navíc si první karty do ruky musí koupit.

Hra je založena na kartách, kterých je ve hře přes 200. Každá představuje projekt související s Marsem – například zakládání měst, budování infrastruktury, ovlivňování životního prostředí. Každá má svůj efekt či umožňuje akce. Herní plán pak představuje věrnou mapu Marsu, na kterou se v průběhu hry přikládají destičky terénů – oceánu, zeleně, měst a zvláštní destičky terénů. Každý hráč pak má svou hráčskou desku, na které si zaznamenává zásoby zdrojů, které může využívat, a stupeň produkce.

Kolo hry (představuje jednu celou generaci, která pracuje na teraformaci Marsu) je rozděleno do 4 fází:

1. Pořadí hráčů – v novém kole začíná další hráč po levici začínajícího hráče z předchozího kola.
  2. Fáze výzkumu – každý si dobere 4 karty (za každou kartu, kterou si nechá, musí zaplatit; zkušenější hráči využijí draft).
  3. Akce – hráči se střídají tazích, dokud všichni nepasují, každý může vykonat jednu nebo dvě akce ve svém tahu. Nejčastější akcí je vyložení karty z ruky a vyhodnocení jejích efektů nebo některý ze „standardních projektů“, které může provést každý bez ohledu na to, jaké má karty (přehled je na herním plánu).
  4. Produkční fáze – každý hráč získá zdroje podle aktuálního stupně produkce na jeho hráčské desce.

Při provádění akcí máte celou řadu možností, jako je zahrání karty z ruky a vyhodnocení jejích efektů, provádění standardních projektů, které může provést každý bez ohledu na to, jaké má karty (přehled je na herním plánu), akcí z již vyložených karet, transformace zeleně nebo zvyšování teploty pomocí zdrojů (které máte na své hráčské desce). Díky nim zvyšujete hlavní ukazatele teraformace a vylepšujete svůj rating. Díky němu budete mít ve fázi produkce vyšší příjem. Peníze jsou potřeba, bez nich nemůžete realizovat projekty.

Možností ve hře je opravdu hodně, na druhou stranu musíte vycházet k karet projektů, které máte k dispozici a snažit se je co nejlépe zkombinovat, abyste si zajistili co nejlepší rozvoj a zisk bodů. Můžete se spolehnout na pravidelný příjem, ale klíčové je, abyste peníze a další zdroje co nejlépe investovali.

Při hře si musíte dávat pozor na některé úkony, na které se občas zapomíná. Například na zvyšování vašeho teraformačního ratingu (TR) vždy, když zvýšíte koncentraci kyslíku, teplotu nebo položíte novou destičku oceánu. Platí také, že kdykoliv položíte destičku zeleně, umístíte na ni svou kostičku, zároveň zvýšíte úroveň kyslíku a zvýšíte svůj TR.

Mně osobně se grafické zpracování velmi líbí. Krabice – nádhera, herní plán a karty výborné, kombinace fotek a obrázků nijak neruší. Použité ikony jsou jednoduché, schematické, ale srozumitelné a zapamatovatelné. Ve hře je šest zdrojů, navíc bylo nutné odlišit zisk jednotlivých zdrojů a stupnici produkce, dále řada typů karet. Barevnost i použité symboly jsou přehledné a především funkční.

Stejně tak karty obsahují množství informací o jejich efektech a způsobu použití. Výborné je, že vše je na kartě v podobě symbolů i textu. Zpočátku si budete instrukce na kartě číst, brzy vám budou při orientaci stačit obrázky, včetně hlavního obrázku, který ilustruje daný projekt.

Pro označení aktuálního množství vašich zdrojů se používají „metalické“ kostičky, které vypadají skvěle, ale především výborně fungují ve hře. Nejmenší měděná má hodnotu 1, stříbrná 5 a zlatá 10 jednotek daného zdroje. Díky nim máte jednak přehled o svých zdrojích, jednak o úrovni zdrojů vašich spoluhráčů.

Mars je strategická hra založená na kartách se silným tématem, které ji přibližuje tematickým hrám. Karty vám poskytují jedinečný zážitek, jako byste se skutečně podíleli na teraformaci Marsu. Posiluje ho výběr karet a jejich vykládání během hry. Silnou stránkou hry jsou také kombinační možnosti karet a využívání jejich efektů. Zároveň ale platí, že ne vždy se vám musí dostat do ruky karty, které byste potřebovali, nebo na ně zrovna nemusíte mít dostatečné prostředky. To ale platí o karetních hrách obecně. Celkově má hra svou jedinečnou atmosféru.

Někomu nemusí vyhovovat, jak je nastavena interakce mezi hráči. Některé karty umožňují přímo uškodit jinému hráči tím, že přijde o některé zdroje. Ale i to patří k příběhu hry. Tyto efekty by měly pomáhat jako určitý vyvažující prvek, aby některý hráč tolik neodskočil ostatním. Problematické je ale vysledovat a určit, kdo je právě vedoucím hráčem. Stupeň teraformace není jediným bodovaným faktorem, bylo by potřeba zohlednit i body z vyložených karet, položené destičky terénu a získané tituly. Pro výsledek hry ale není škození rozhodujícím faktorem. Více záleží na tom, jak se vám podaří zkombinovat karty a využívat jejich efekty.

Pravidlově patří Mars ke středně náročným hrám, obtížnější je ale hráčsky, protože neznáte karty a možnosti jejich využití. Zpočátku nevíte, co je pro vás výhodné a co ne. O to jsou první hry dobrodružnější a zábavnější a vy tvoříte nový příběh teraformace. K tomu patří i určitá míra nejistoty, zda vše vyjde, i to, že nemáte vše pod kontrolou. Náročnějším hráčům proto bude více vyhovovat varianta s výběrem korporace a případně i draftem karet, kterým mohou ovlivnit, jaké karty dostanou do ruky ostatní hráči.

Jakmile si Mars vyzkoušíte, doporučuji vám hru s korporacemi, které přinášení různé vstupní nastavení hry a podporují variabilitu hry. Každá partie díky tomu bude trochu jiná. Celkově se jedná o výbornou hru, kterou vřele doporučuji.

Mars: Teraformace – základní informace

Autor: Jacob Fryxelius
Počet hráčů: 1–5