Recenze: Majesty – Má koruna, mé království

Když si chcete zahrát s rodinou či přáteli, hledáte často hru, jejíž pravidla rychle vysvětlíte, kterou si zahrajete do půl hodiny a která bude herně zajímavá. Takovou hrou je pro Majesty, kterou u nás vydal MindOK koncem listopadu loňského roku. Zaujme již svým provedením, obsahuje totiž krásně graficky zpracované karty a žetony peněz a pokladu v podobě mincí. Neurazí ani náročnější hráče, jako pěkný filler. Autorem hry je Marc André, můžete znát například jeho Splendor.

O peníze jde až v první řadě

Každý hráč na začátku dostane osm karet, které vyloží do řady před sebe. Vytvoří souvislý obrázek jeho města s různými budovami. Na prvním místě je mlýn, následuje pivovar, dále chýše, strážní věž, kasárna, hospoda, zámek a na konci je špitál. Tyto karty představují království, vaše království, které chcete povznést, aby prosperovalo a bohatlo. Proto do něj budete zvát významné lidi různých profesí, kteří vaši vizi pomohou uskutečnit. Zvítězí ten, kdo v průběhu hry a při závěrečném vyhodnocení shromáždí největší poklad.

Karty budov jsou oboustranné. Při přípravě hry si zvolíte stranu, s níž budete hrát. Představují dvě varianty hry. Pro první hry doporučuji stranu A, náročnější hráči pak ocení i stranu B.

Hra má jednoduchá pravidla. Kdo je na řadě, vezme si jednu kartu postavy z nabídky a umístí ji na příslušné místo do svého království: mlynářku do mlýna, sládka do pivovaru, čarodějnici do chýše, atd. Takto se hráči střídají do té doby, dokud si každý nevybere 12 postav. Při umístění každé postavy získáte příjem z příslušné budovy. Ikony vám ukáží, za co a kolik to bude. Svou roli hraje, kolik karet již máte vyloženo. Například za každou mlynářku obdržíte 2 mince. Pokud ale přiložíte čarodějnici, obdržíte mince i za každou mlynářku a sládka.

Důležitou je tedy ve hře výběr správných postav. Snažíte se je vybírat tak, aby vám přinesly co nejvíce peněz. Jste však omezeni jednak aktuální nabídkou šesti karet, jednak tím, že jen první karta je zadarmo, na každou kartu, kterou přeskočíte, musíte položit figurku pomocníka. Obdržíte je například s postavou, kterou jste si zvolili, nebo je získáte společně s příjmem (například v pivovaru). Pomocníků máte k dispozici nejvýše pět v každém kole. Pokud se stane, že vám na konci kola přebývají, musíte je odložit, získáte za každého minci.

Ve hře se také vyskytují čtyři budovy, které umožňují provést zvláštní akce. Je to obrana na strážní věži, útok na kasárnách, léčení na kartě chýše a vyhodnocení na konci hry na lazaretu. Funguje to jednoduše, nejprve získáte příjem, potom následuje zvláštní akce. Když někdo umístí vojáka do kasáren, celkový počet vojáků určí sílu útoku na všechny ostatní hráče. Ti se brání pomocí stráží ve strážní věži. Je-li jejich síla menší než útočících vojáků, musí přesunout první kartu postavy zleva do lazaretu (první na ráně tak je zpravidla mlynářka). Na konci hry za každou postavu v lazaretu zaplatíte minci.

Na konci hry ještě získáte body za různé druhy postav, které ve svém království máte, a také další mince, pokud máte nejvíce postav daného typu.

Zpracování hry

Graficky i celkovým zpracováním je hra připravená na výbornou. Karty budov na sebe krásně navazují, postavy mají velmi pěkné ilustrace. Vše je navíc dobře barevně odlišeno, takže máte stále přehled a více, kam co patří. Krásně zpracované jsou i žetony mincí a pokladů, které můžete stavět do komínků, výborně se s nimi manipuluje. Vzhledem k tomu, že představují body, které rozhodnou o vítězi, je na místě, že mají svou váhu. Hraní s nimi je radost.

Majesty je skvělá kombinační hra s jednoduchými pravidly a přitom výbornou znovuhratelností. Je svižná a přitom nabízí celou řadu strategií, jaké postavy a kdy se vám vyplatí zvolit. Musíte se ale také přizpůsobit tomu, jak hrají ostatní a vhodně taktizovat. Díky tomu bude každá partie trochu jiná. Variabilitu hry zvyšuje i možnost výběru jednodušší strany A a o něco složitější strany B, ve které vznikají jiné vazby mezi jednotlivými budovami.

Hra mě velmi mile překvapila již při prvních hrách, a to jak při hraní s dětmi, tak i s dospělými. Po vysvětlení efektů jednotlivých budov ji zvládnou i předškoláci, kteří již umí základní počty. Zábavná je v jakémkoliv počtu hráčů. Není náhodou, že získala ocenění Hrajeme.cz DOPORUČUJE za podzim 2017. Takovéto hry, které si zahrajete v podstatě s každým, vřele a rád také doporučuji.

Majesty: Má koruna, mé království – základní informace

Autor: Marc André
Počet hráčů: 2–4