Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Krycí jména

Krycí jména jsou unikátní hrou hned z několika důvodů. Je to hra se slovy, kterou si můžete zahrát s kýmkoliv a kdekoliv a v podstatě v jakémkoliv počtu hráčů. Vždy vás zaujme a vtáhne do hry. Skvělé na ní je, že do hry zapojíte i toho, kdo jinak hry moc nevyhledává. Díky týmovému pojetí se každý může zapojit podle své chuti. Pojďme se tedy podívat na hru blíže.

Agenti pracují skrytě

Hra má své jasné a pro mnohé atraktivní téma tajných agentů. Pro úspěch ve hře se ale do tématu nemusíte ponořit moc hluboko, ale pomůže vám rychleji se na hru naladit. Jeden hráč představuje hlavního špióna, který ostatním hráčům v týmu dává nápovědy, aby je přivedl k tajným agentům skrytým v terénu a umožnil jejich kontaktování. Jeho tým zvítězí v případě, že kontaktuje své agenty dříve než soupeřící agenturní síť.

Herní plochu představují kartičky se slovy, které jsou rozložené do čtverce 5 x 5 slov. Každé představuje nějakého skrytého agenta, náhodného kolemjdoucího či nájemného vraha. Kde se kdo nachází, vědí jen hlavní špióni. Jejich tým má za úkol najít agenty v barvě svého týmu. Musí si ale dávat pozor na to, aby neodhalili nájemného vraha, protože to by znamenalo jejich konec a okamžité vítězství druhého týmu.

Kryci-jmena-hra-pro-hlavni-spiony

Hráči se tedy na začátku hry rozdělí na dva týmy a v každém týmu zvolí jednoho hráče, který jako jejich šéf bude dávat nápovědu. Optimálním počtem pro hru jsou tedy čtyři hráči, aby jeden v týmu dával nápovědu a druhý hádal. Zábavné je hrát i ve větším počtu hráčů, kdy hádá více hráčů v týmu a na zvoleném slově se musí dohodnout. Nevadí, pokud budete hrát v lichém počtu.

Úkolem hlavního špiona je dát svému týmu jednoslovnou nápovědu tak, aby jejich operativní tým mohl kontaktovat agenty své barvy. Nápověda přitom poukazuje na konkrétní krycí jména na stole. Hlavní špión přitom stanoví, kolik jich má na mysli. Rozhodnutí je jen na něm.

Například ví, že jeho agenti se skrývají pod krycími jmény houska a banán, zvolí proto nápovědu „potravina“ dvě. Snaží se tedy pod jeden pojem zahrnout co nejvíce slov na stole tak, aby jeho tým určil správné agenty. Pokud totiž ukáže na chybná slova, jejich tah končí, navíc se ukáže, zda odhalili obyčejného kolemjdoucího, agenta cizího týmu, či dokonce vraha.

Kryci-jmena-hra

Karta klíče, kterou vidí pouze hlavní špióni, určuje kromě umístění jednotlivých postav také to, který tým začíná. Ten musí kontaktovat o jednoho agenta více, tím se vyvažuje výhoda začínajícího týmu.

Co skrývá krabice

V krabici najdete balíček oboustranných karet se slovy, která představují krycí jména agentů. Jejich počet je velký a poskytuje dostatek slov pro mnoho partií. Můžete proto hrát opakovaně. Kartičky mají neutrální grafické zpracování, aby neodváděly vaši pozornost od pojmů. Slova jsou vytištěna tak, aby se dobře četla z obou stran. Každý tým má sadu agentů ve své barvě a k tomu si připravíte karty kolemjdoucích a nájemného vraha.

Karty klíče jsou čtvercové, takže je můžete libovolně natočit, což opět podporuje variabilitu hry. Zvolenou kartu zasadíte do připraveného stojánku. Součástí hry jsou i přesýpací hodiny, které mají zajistit, aby se hra zbytečně nezdržovala. Používejte je ale s rozmyslem. Cílem hry je se bavit, ne být v neustálém časovém stresu. Využijete je ale v momentě, kdy by hra dlouhým přemýšlením některého týmu ztrácela dynamiku.

Krycí jména jsou nejlepší párty hrou

Krycí jména jsou společenskou hrou jak se patří. Není divu, že se ve velmi krátkém čase stala nejlépe hodnocenou párty hrou a že již posbírala řadu herních cen, jmenujme například německou cenu kritiky Spiel des Jahres 2016. Mimochodem, Krycí jména jsou první českou hrou, která tuto prestižní cenu dostala. Zajímavostí také je, že má úspěch v různých jazykových variacích, což je pro hru se slovy o to hodnotnější. Je vidět, že vývoji věnovalo CGE velkou péči.

Kryci-jmena-hra-slova

Krycí jména jsou chytrou hrou, u které se budete bavit v rodině i s přáteli a k níž se budete rádi vracet. Má jednoduchá pravidla, takže se ji rychle naučí i noví hráči. Sami hráči si nastavují laťku obtížnosti. Zpočátku budete dávat nápovědu na jedno dvě slova, postupně budete dávat i tři. Komu to nebude stačit, může se pokusit o nápovědu pro čtyři či pět slov najednou. A to bude ta správná výzva, která vás u hry udrží dlouho. Hledání správné nápovědy je zábavný rébus. Hra vám odhalí řadu souvislostí mezi různými slovy a pojmy, ale také v tom, jak znáte své spoluhráče a jak sami přemýšlíte.

Jednu partii zvládnete okolo dvaceti minut, takže jich můžete zahrát několik za sebou a vystřídat se v roli hlavního špióna. Můžete ale také promíchat týmy a zahrát si například děti proti rodičům, holky proto klukům či partnerské páry proti sobě.

U párty hry očekáváme především společnou zábavu pro mnoho hráčů, kteří se chtějí bavit, společně se zasmát. To vše vám Krycí jména poskytnou, ale také něco navíc. Tato hra by vám rozhodně neměla chybět.

Krycí jména

Autor: Vláďa Chvátil
Počet hráčů: 2–8 (možno hrát i ve více hráčích)