Recenze: Hadriánův val

Jednou z novinek letošního roku, kterou letos vydala TLAMA games plně lokalizovanou do češtiny, je i hra Hadriánův val. Její menší krabice vás zaujme výraznou postavou římského vojáka s orlicí. Hra je určena pro 1–6 hráčů od 12 let. Hra vás zavede do Británie, kdy zde římské legie sváděly boje s divokými Pikty. Císař Hadrianus přikázal postavit val, který by oddělil Pikty od zbytku podmaněné Anglie.

Na svou velikost vás hra překvapí svou váhou. Obsahuje totiž kromě karet a figurek dva velké bloky, každý s 200 listy, do nichž budete zakreslovat své akce. Připravte se na propracovanou kombinační strategickou hru s originálním řešením formou záznamu do dvou listů. Každý hráč hraje sám, bez jakékoliv interakce s ostatními hráči. To bude vyhovovat především hráčům, kteří nemají rádi, když jim někdo kazí jejich promyšlené tahy a kombinace.

Hadriánův val – herní materiál.

Staňte se římským generálem

Ve hře každý hráč představuje římského generála, který dostal za úkol postavit mílové pevnosti a vybudovat přilehlé části valu. K tomu bude potřebovat přilákat řemeslníky a další obyvatele a získávat nezbytné suroviny. Zároveň musí svou přidělenou část bránit proti nájezdům Piktů. Vše musí zvládnout během šesti let (kol). Ten, kdo vše zvládne nejlépe, bude odměněn titulem Legatus Legionis.

Cílem hry tedy je získat co nejvíce vítězných bodů. Obdržíte je za stavbu pevnosti, obranu valu a především za vylepšování svých vlastností a schopností.

Každý hráč na začátku hry obdrží jeden list z každého bloku, položí si je před sebe pod desku hráče. Zároveň si zamíchá 12 karet balíčku svého generála, pro každé kolo bude potřebovat dvě – jednu si zvolíte jako cíl (podmínky pro bodování), druhá vám dá dodatečné zdroje pro dané kolo a poskytne zboží, které od vás během kola budou moci nakoupit vaši sousedi.

Karta osudu, kterou otočíte na začátku každého kola, vám určí počet pracovníků a surovin, které máte k dispozici. K nim přidáte i další v závislosti na tom, jak máte vyplněné určité oblasti na svém herním listu. Zisk dalších zdrojů pak závisí na vašich akcích. Zpravidla to funguje tak, že si vyberete akci, zaplatíte za ni pracovníky či surovinami, nebo obojím, zaškrtnete příslušné políčko a pokud obsahovalo některý ze zdrojů, tak si ho vezmete. Vhodnou kombinací akcí tak můžete získat tak potřebné zdroje i body.

Když jste si na začátku kola rozdali počáteční zdroje, můžete začít hrát. Všichni provádějí akce zároveň, na nikoho nečekáte. Hrajete, dokud můžete. Kolo skončí, jakmile všichni provedou všechny své akce. Jen pozor, zbylé suroviny a pracovníky musíte vrátit. Posledním krokem je vyhodnocení útoku Piktů. Jejich počet závisí na zvolené obtížnosti a kole. Brání vás kohorty, které jste postavili na obranu, a to na středu, na levém a pravém křídle. Neubráněné útoky způsobí nevoli obyvatel a na konci vám připraví o body.

Karty osudu – ukázka

Akce zpravidla představují stupnice v jednotlivých řádcích, které vyplňujete postupně zleva doprava. Na jejím začátku je uvedena cena. Kromě toho můžete postavit různé budovy, opět po zaplacení příslušných zdrojů, které vám následně umožní různé výhodné akce. Jejich využití ale závisí na splnění dalších podmínek. Například musíte mít vyplněný určitý počet políček účinkujících, abyste mohli provést akci představení v amfiteátru, který jste již postavili dříve.

Jednotlivé části jsou úzce provázány a umožňují vytvářet kombinace, které vám poskytnou daleko více než využívání jednotlivých akcí bez většího rozmyslu. Je to důležitý prvek hry, který jí dodává neuvěřitelnou zábavnost.

Body získáváte především za postup na stupnicích vlastností: sláva, zbožnost, udatnost a disciplína. Další body si připočítáte za karty cílů, které jste si během hry přichystali a podařilo se vám je splnit (1 až 3 body za každý úkol).

Hadriánův val je hra jako dělaná pro sólové hraní. Ostatní hráče totiž vůbec nepotřebujete a ani je nijak neovlivňujete (až na dvě drobné výjimky). Pokud jste sami, hru vám mohu vřele doporučit. Funguje na výbornou. Umožňuje vám volit různé strategie a přímo vás láká k tomu, abyste zkoušeli různé možnosti, protože v jedné partii rozhodně nevyužijete vše.

Stojí ale za to, hrát Hadriánův val ve více hráčích? Za mě rozhodně ano. I když není možné sledovat, co ostatní hráči přesně dělají, vidíte a slyšíte, jak se snaží s hrou popasovat. Především mezi jednotlivými koly se můžete podívat, jak si vedou a kterým směrem se vydali. A na konci hry můžete porovnat výsledek svým strategií.

Zprvu na vás mohou oba listy působit složitě, ale už po prvním kole začnete přicházet na návaznosti a kombinace, které můžete využít. Zároveň platí, že na to musíte přicházet postupně. Nemá cenu své kroky plánovat pro celé kolo dopředu, a teprve poté je realizovat. Musíte do toho jít s rozmyslem, ale i odvahou, že nemáte vše domyšlené do posledního detailu. Jen byste se tím připravili o překvapení a zážitek ze hry. Život také plyne, a nelze mít vše nalajnované.

Hra Hadriánům val mě velmi mile překvapila svou promyšleností a dobře nastavenou variabilitou. Grafika je dostatečně přehledná a funkční. Nemusí se sice každému líbit, ale to jen věc vkusu. Doporučuji ji spíše náročnějším hráčům, kteří mají rádi kombinační hry a chtějí si zahrát něco bez interakce mezi hráči.

Ukázka karet generála.

Hadriánův val

Autor: Bobby Hill