Recenze: Great Western Trail – Cesta na západ

Novinku Great Western Trail: Cesta na západ představil MindOK před několika týdny. Již jste se mohli setkat s hodnocením, že se jedná o nejlepší strategickou hru od vydání Terry Mysticy. Je tomu tak, nebo se jedná spíše o přání hráčů? Na to se podíváme v dnešní recenzi. Great Western Trail je komplexní hra evropského typu, která je určena náročným hráčům. Zahrajete si ji ve 2–4 hráčích. Připravte se na dlouhou herní dobu přes 2 hodiny.

Žeňte krávy a vydělejte jmění

Hra vás zavede do Spojených států konce 19. století, kdy rostla poptávka po hovězím mase. V té době ale v Texasu nebyla železnice, a tak bylo nutné hnát stáda na sever do Kansas City a dále vlakem do San Franciska a dalších odbytišť. Byla to doba velkých příležitostí pro rančery a rozvoje.

Hráči představují texaské rančery, kteří se snaží v Kansas City prodat co nejlepší stáda. Cesta je však plná nebezpečí, která musí překonávat. Musí také využívat různé příležitosti, aby udrželi stádo v co nejlepším stavu. Neobejdou se ani bez schopných pomocníků – kovbojů pro rozrůstající se stádo, řemeslníků pro stavby budov a inženýrů pro pomoc na železnici.

Vítězem se stane ten, kdo v průběhu hry a při závěrečném bodování získá nejvíce bodů. Příležitostí k jejich zisku je celá řada: lepší krávy ve vašem stádě, postavené budovy na cestě do Kansas City, splněné úkoly, města a stanice na železnici, překonaná nebezpečí na cestě, pomocníci.

Great Western Trail je komplexní hra, ve které do sebe vše pěkně zapadá. Je proto potřeba, abyste se podrobně seznámili s pravidly. Nejsou složitá, naopak vše do sebe logicky zapadá a po prvním přečtení budete mít jasný obrázek o tom, jak se hraje. Je však potřeba, abyste si dali pozor na detaily. Některá důležitá pravidla jsou řečena téměř mimochodem. Každá věta má proto význam a nesmíte ji jen tak přeskočit. Zde si nastíníme alespoň základní prvky hry.

Všichni hráči začínají na cestě v pravém dolním rohu hrací desky. Kartičky budov a nebezpečí představují políčka cesty, na nichž můžete či musíte zastavit. Zpočátku jich zde je jen pár, ale v průběhu hry se postupně zaplní. Každý hráč má zpočátku v ruce čtyři karty krav, své základní stádo, které může v průběhu cesty obměnit. Budovy (neutrální a vlastní) poskytují hráčům akce – například najímání pomocníků, stavbu nových budov, prodej či nákup krav.

Hráčův tah má tři fáze: 1. posun rančera k dalšímu zastavení (až o maximální počet pohybů), 2. provedení akcí na zastavení, 3. dobrání karet do ruky do limitu. Pokud se hráč dostane do Kansas City, pak získá příjem za své stádo krav, které má v ruce a expeduje je do některého cílového města. Do hodnoty stáda se počítají jen krávy různých plemen (podle barvy karty). Případně se přičtou získané certifikáty chovu. Celková hodnota stáda určí, kolik peněz za své krávy hráč dostane. Je to jeden z významných příjmů ve hře.

Herní materiál.Herní materiál.Herní plán.Great western Trail v Essenu 2016.

Okolo karet krav se všechno ve hře točí. Všichni hráči mají na začátku stejný balíček. V průběhu hry ho obohacují o hodnotnější krávy, což jim později poskytne vyšší hodnotu stáda a příjem, ale mohou je uplatnit i na různých akcích. Díky prodeji krav v průběhu cesty je možné získat další potřebné finance. Zároveň si tak čistíte ruku, abyste do Kansas City dovedli to nejlepší stádo. Díky pomocné akci se můžete i nepotřebných krav zbavit. Do hry je tak velmi ústrojně zakomponován deck-building (vytváření balíčku v průběhu hry).

Dalším důležitým prvkem hry jsou pomocníci, které si pronajímáte na trhu práce. Každý vám pomáhá v jiné oblasti. Na začátku máte na své hráčské desce jednoho od každého typu. Kovbojové jsou důležití při pořizování nových, hodnotnějších krav. Jednoduše se dá říci, že bez kovbojů lepší krávy nezískáte. Bez řemeslníků zas nepostavíte lepší budovy a bez inženýrů nerozvinete železnici tak, abyste dokázali expedovat do těch nejvzdálenějších měst.

Vaše hráčská deska také skrývá různé příležitosti. Vy si je ale budete muset v průběhu hry „odemknout“. To se děje po dosažení Kansas City při expedici krav. Jeden z disků na své desce, přesunete na město, kam posíláte své krávy. Získáte tak například další pomocné akce, ale také možnost lepšího pohybu či si zvýšíte limit počtu karet v ruce. To není špatné, protože tak dokážete prodat více krav a za vyšší cenu.

Zpracování a grafika

Great Western Trail patří mezi hry bohatě vybavené herním materiálem. Hře vévodí velká herní deska s rozvětvenými cestami do Kansas City, železnicí do San Francisca a trhem práce s pomocníky. Připravte se ale na to, že budete potřebovat prostor i okolo desky, kam umístíte trh s dobytkem či nabídku karet úkolů. Nesmí vám chybět ani místo pro žetony k doplňování a mince a samozřejmě pro hráčské desky. Velký stůl je pro hru nezbytností. Všechny žetony a kartičky jsou dobře označeny, takže je zřejmé, kam která na hracím plánu patří.

Graficky jsou na hře nejzdařilejší karty krav. Prostě krása. Každá vyobrazuje druh a jeho název. Díky barevnému rozlišení jednotlivých druhů krav budete mít v ruce neustále přehled. Jednotlivé komponenty a karty jsou graficky sladěné a barevně dobře odlišené, takže i při velkém počtu komponent je hra po celou dobu výborně přehledná. Ikony jsou srozumitelné, takže se v nich rychle zorientujete.

Společné budovy.Ukázka karet krav.Deska hráče.Budovy hráče.

Strategická hra Great Western Trail je hrou, na kterou řada náročných hráčů dlouho čekala a je pro ně splněným snem. Je to poctivá do detailu promyšlená a doladěná hra, která hráčům poskytuje různé herní možnosti a strategie. Každá partie je jiná a je potřeba při každé nové hře znovu promýšlet každé rozhodnutí. Záleží totiž i na tom, jak hrají ostatní hráči a jaký postup pro vás bude v dané hře nejvýhodnější.

Pravidlově není hra složitá. Seznámíte se s nimi i za půl hodiny. Náročnější je proniknout do možností, které hra nabízí a jak je nejlépe využít. Zkušenost s hrou je jistě výhodou. Na hře si ale cením i toho, že je zábavná pro všechny hráče a po celou hru až do konce. A vůbec nevadí, že se jedná o dlouhou hru. Jedna partie vám zabere i tři hodiny. Ať už ve hře uspějete či ne, vždy se budete bavit a vybudujete si svůj honácký business.

Variabilitě hry napomáhá také to, že počáteční budovy nemusí mít své pevné pořadí. Každý hráč má také svou sadu budov, které jsou oboustranné a s různými akcemi. Pokud jste možnosti jedné sady vyčerpali, můžete vyzkoušet druhou nebo jejich kombinaci. K proměnlivosti hry přispívají i samotní hráči. Je potřeba sledovat, co dělají ostatní, co potřebují a třeba je trochu poškádlit vhodně umístěnou budovou, kde vám budou platit.

Celkově se jedná o špičkovou hru, která se vám jen tak neohraje a ke které se budete rádi vracet. Pěkně a ústrojně skloubila herní mechaniky s tématem. Přes svou komplexnost je vyladěná a vyvážená  a poskytuje řadu cest k vítězství. I po mnoha hrách v ní budete mít co objevovat. Co víc si přát?

Great Western Trail – Cesta na západ – základní informace

Autor: Alexander Pfister
Počet hráčů: 2–4