Recenze: Celestia

Celestia je rodinná hra, která má francouzský šmrnc a krásnou grafiku. Zahrajete si ji ve 2–6 hráčích, více si ji užijete ve větším počtu. S trochou fantazie vás zavede do kouzelného světa, kterým snad i kráčel Gulliver.

„Zbytky cestujících rozpačitě svírají hrazení vzducholodi. Ze rtů jim neslyšně stékají otázky. Duhovky roztínají zášlehy blesků. Uši rvou skřeky hromových ptáků. Na kapitánském můstku hrdě držím kormidlo a dodávám jim odvahy. Nemusí vědět, že se asi zřítíme!“

Hřejivý vánek

celestia-vzducholod
Vzducholoď.

Hezký přebal, krásné ilustrace na kartách, papírový model vzducholodi a dřevěné figurky. Tím vším na návštěvníka dýchne krabice s názvem »Celestia«. Zatímco deskové hry povětšinou oslní vymačkáváním žetonků, sestavením otáčejících se koleček pomocí nýtu, vzdušný výlet po ostrovních městech poskytne návod na složení sympatického trojrozměrného plavidla, na němž se budou figurky hráčů prodírat vzdušnými úskalími.

Bouřné dálavy

Výpravu z prvního města vede jeden z hráčů jako kapitán. Hod kostkami určí, které nástrahy bude muset šalupa zdolat. Ostatní hráči – cestující – se rozhodnou, zda se následující vzduchoplavby zúčastní, nebo raději přestanou pokoušet osud a vystoupí. Ti, co se rozhodnou palubu opustit, si z balíčku příslušného města vezmou bodovanou kartu. Ostatní jim zamávají, uvolní kotevní lana a vrhnout se vpřed větrným poryvům navzdory.

Kapitán musí posléze pomocí karet z ruky zdolat nebezpečenství, jež padla na kostkách. Symbol mraku se překoná kartou se symbolem mraku, hromy s blesky provede loď karta s bleskem, atd. Podaří-li se – štěstím či rozvahou – překonat všechny symboly, vzdušné plavidlo se přesune na další létající ostrov. Kapitánem se stane další hráč, který dříve nevystoupil. Hodí kostkami a … dál už to přeci každý zná.

Hra může začít.
Hra může začít.

Nemá-li kapitán dostatek karet se správnými symboly pro zdolání všech nebezpečí, která padla na kostkách, vzducholoď se řítí k zemi. Nikdo na palubě již žádnou kartu bodů nedostane. Plavba začíná znovu od prvního města se všemi hráči na palubě.

To je veskrze vše, pokud nepočítáme několikero málo speciálních karet, jakými je létající batoh, který zachrání svého majitel před volným pádem při havárii plavidla – umožní i v takovém případě získat bodovou kartu. Nebo karty na přehození kostek či vykopnutí některého ze spolucestujících z lodi.

Zvláštní proudy

Všem zpočátku přijde zvláštní, že novou kartu si lze líznout až po pádu vzducholodi. Při svém kapitánování musí hráč často odhodit dvě a více karet. Ruka se mu tak prázdní a v prvních hrách je naprosto nepředstavitelné, že by bylo možné doplachtit až k finálním ostrovům za 20 a 25 bodů. Možné to ale je. Odhad ostatních cestující, rozvaha v hraní karet a vystoupení ve správný čas dříve nebo později časem naplní ruku, aby bylo možné se vypravit – klidně i sám – do nejvzdálenějších destinací.

Cílem hry je získat 50 či více bodů. Pokud někdo tuto hranici přesáhne, oznámí to na začátku kola. Vyhraje samozřejmě ten kdo dosáhl nejvyššího skóre.

Klamné větry

Jsou snad jednoduchá – pro někoho až triviální – pravidla znakem banální zábavy. Někdy možná, ale ne v případě hry Celestia! Zde je vykřičník více než na místě. Po prvním lehkém oťukávání se tahle krásně udělané hra vtěsnala mezi mé nejoblíbenější deskovky. Ukazuje se, že herní zážitek snadno zasáhne jak rodiny, děti či víkendové hráče, tak ostřílené matadory plné skepse a cynismu, že nic s méně než 25 stranami pravidel nemůže být zajímavé.

Města s poklady.
Města s poklady.

Na hru je v podstatě možné pět téměř samé superlativy. Snadno ji lze vysvětlit i začátečníkům. První partie je rozehraná během pěti deseti minut. Příprava je jednoduchá a bezproblémová bez nutnosti nahlížet do pravidel snad až na počet karet rozdaných do začátku, neboť se mění podle počtu hráčů. Hru lze hrát mnoha různými způsoby od čistě klidové relaxační záležitosti, po divokou jízdu plnou klamu, blafování a předstírání jak ze strany cestujících, tak především samotného kapitána. S každou herní skupinou hráče čeká přinejmenším mírně odlišný zážitek.

Sympatická je herní doba, okolo půl hodiny. Přesto není Celestia obyčejný filler, po kterém se sahá až po třetí ráno, kdy už všichni u stolu spí s otevřenýma očima. Je plnohodnotným zážitkem, kterým klidně může začít celodenní herní seance.

Všechny karty.
Všechny karty.

Třešničkou na dortu je počet hráčů. Zahrát si lze od tří do šesti hráčů. Ve všech počtech hra funguje výborně a bez chybičky. Ve svém žánru jde o naprosto výjimečný kousek, který myslím ještě dlouho nezapadne. Přestože hvězdičkové, bodové i jiné hodnocení deskových her nemám rád, Celestia jich na Hrajeme ode mne dostane pět. Není to nejlepší hra všech dob a možná krutopřísežní deskoherní konzumenti nad ní ohrnou nos, ale rozhodně vyčnívá v kategorii lehčích her.

Šeré mraky

Jako správný recenzent musím upozornit i na dvě mouchy, které se krásné Celestii usadili na tvář. První je fakt, že hra příliš nedává smysl ve dvou hráčích, přestože je od dvou hráčů prezentována. Možná si ji takto zahrajete s menším děckem, ale dospělé páry spíše zklame. První hru jsem hrál právě jen s partnerkou. Hra působila hezky, ale obyčejně. Naštěstí mám dost spoluhráčů, s kterými jsem mohl hru prověřit a odkrýt její přednosti. Proto ve dvou rozhodně ne.

Druhá muška ani není výtkou. Spíše varováním před očekáváním, které nemusí být naplněno. Hra z popisu na krabici i v pravidlech působí jako příběhová deskovka. Ilustrace na kartách úplně voní touhou zažít na ostrůvcích příběhy a dobrodružství. Ale karty měst obsahují opravdu jen body. Věřím však, že první zahrání odfoukne případné zklamání z výpravných očekávání.

V souvislosti s Celestií jsem narazil na tvrzení, že se má jednat o putování ve šlépějích Gulliverových. Hledal jsem a hledal, ale o světě jménem Celestia jsem žádnou zmínku nenašel. V samotné knize (vydání od Albatrosu) jsem toto jméno také nenalezl. Jde tedy o mystifikaci, fabulaci, mysterium? Kdo ví. Ale ve výpravách do neobjevených měst Celestie mi to naštěstí nebrání, stejně jako zmíněné mušky, které odfoukl nový plachty čechrající větřík.

Celestia

Autor: Aaron Weissblum
Počet hráčů: 2–6 (reálně 3–6)