Recenze: Carcassonne Big Box

Carcassonne již patří mezi klasiky moderních deskových her. I po letech má co nabídnout, není tedy divu, že stále patří mezi oblíbené hry, že se prodává a že vycházejí nová rozšíření. Jeho nespornou výhodou jsou jednoduchá pravidla, s nimiž rychle seznámíte nové hráče. Je přístupná dětem i dospělým a dostatečně variabilní, aby vás bavila i po mnoha partiích. Přitom je chytrá a napínavá až do konce. Mnohdy až závěrečné bodování rozhodne o výsledku partie.

Aktuálně si Carcassonne můžete pořídit v nové velké krabici jako Carcassonne Big Box (2017). MindOK ji vydal letos v září. Přináší základní hru v nové grafice se dvěma velkými rozšířeními a dalšími devíti malými, takže máte vše pěkně pohromadě. Díky tomu si zahrajete ve 2–6 hráčích. Pokud se vám Carcassonne líbí nebo uvažujete o pořízení pěkné rodinné hry, pak je tato edice ideální volbou. Pojďme se na ni podívat podrobněji.

Inspirace přichází z Francie

Tvůrcem hry je Klaus-Jürgen Wrede, který se inspiroval jihofrancouzským městem Carcassonne. To je proslulé svým mohutným středověkým opevněním a rytířskou tradicí. Když se podíváte na fotografii tohoto města a krabici hry, bude vám hned jasné, čím ho okouzlilo. Hráči ve hře postupně vytvářejí krajinu z okolí Carcassonne a dělají to společně. Postupně zakládají malá i větší města, propojují je cestami a budují kláštery. A za vše, co dokončí, jsou odměněni vítěznými body. Cílem hry je získat co největší vliv v kraji šikovným rozmístěním své družiny.

Základní hra obsahuje 72 kartiček krajiny. Jednu partii zvládnete za půl hodiny. Pokud si do hry přidáte některé z rozšíření, počet kartiček se o něco zvýší a s nimi i herní doba. Hra ale bude strategičtější. Nedoporučuji ale hrát s více než jedním velkým a jedním a dvěma malými rozšířeními.

Příprava hry je rychlá. Kartičky krajiny připravíte do několika sloupečků, startovní kartičku dáte doprostřed stolu, každý dostane sadu figurek své barvy a jednu z nich umístíte na počítadlo bodů. Místo startovní kartičky ale můžete využít malé rozšíření Řeka, které obsahuje 12 kartiček kraji s pramenem na začátku a jezerem na konci. S nimi hru zahájíte, takže vám vznikne základ krajiny. Jinak hru nemění. Patří k našim oblíbeným rozšířením.

Hráči se v tazích střídají. Kdo je na řadě, vezme jednu kartičku a přiloží ji k hernímu plánu tak, aby dobře navazovala všemi stranami, cesta na cestu, louka na louku, město na město. Pak na právě přiloženou kartičku může umístit svou figurku, a to do města, na cestu, do kláštera či na louku, podle toho, co daná kartička umožňuje. Je tu jen jedno omezení, které hře přidává na taktičnosti a zábavnosti. Na téže cestě se nesmí nacházet dříve umístěná figurka, to platí i o městě, klášteře či louce.

Kdykoliv je nějaká cesta uzavřena, získá hráč, který ji obsadil, bod za každou kartičku, která cestu tvoří. Přitom nezáleží na tom, kdo cestu uzavřel. Při uzavření města dostanete za každou kartičku dva body a také bonusové body za erby. Klášter pak musí být obestavěn ze všech stran, dostanete za něj devět bodů. Tyto body si započítáváte průběžně. Figurky se vám vrací jen po uzavření nějaké části krajiny. To je další prvek hry, který ji činí napínavou. Musíte figurky umisťovat s rozmyslem. Například sedlák na louce se vám do konce hry již nevrátí.

Hra končí, jakmile jsou dobrány všechny kartičky krajiny. Následuje závěrečné vyhodnocení zbylých figurek na plánu a obsazené louky. Obdržíte po třech bodech za každé uzavřené město, které sousedí s loukou, kterou jste obsadili.

Jaká rozšíření Big Box obsahuje

V toto edici najdete celkem 11 rozšíření, která obohacují základní hru o nové prvky a herní možnosti. Především to jsou první dvě velká rozšíření „Hostinci a katedrály“ a „Kupci a stavitelé“. Z rozšíření, která dosud ke Carcassonne vyšla, patří k těm nejlepším. Můžete je využít jednoduše tak, že nové kartičky přidáte k základní hře, ale nepoužijete doplňující pravidla. Některé kartičky jsou zcela nové a rozšíří vaše možnosti rozšiřování krajiny. Nebo je do hry začleníte včetně nových pravidel.

Malá rozšíření již vyšla dříve samostatně. Řeka a opat jsou součástí aktuální edice základní hry. Mohli jste se s imi tedy již setkat. Nyní je máte všechna hezky pohromadě. Některá přinášejí do hry jen drobnosti, jiná mění hru významněji. Zkombinovat je můžete podle libosti. Sama o sobě jsou jednoduchá, ale zapojením většího počtu rozšíření vznikne komplikovanější hra. Každé rozšíření prodlouží hru o zhruba 10 až 15 minut.

Hostince a katedrály

Toto rozšíření přináší novou figurku, která je větší než ostatní. Ve hře funguje stejně, obsazujete s ní kartičky krajiny jako obvykle. Má však větší sílu, takže například v případě, že dojte ke spojení dvou měst do jednoho, bude mít sílu dvou standardních figurek. Novinkou jsou hostince, které při bodování cesty zajistí 2 body za kartičku, ale pokud nebude taková cesta uzavřena, nedostanete nic. Obdobně katedrála ve městě při uzavření zajistí 3 body za kartičku, ale nedostanete nic, pokud nebude město s katedrálou uzavřeno.

Kupci a stavitelé

Do hry přináší několik herních prvků. Především nové figurky stavitele a prasátka. Dále pak zboží. Především stavitel je přínosný. Přidáváte ho na právě přiloženou kartičku krajiny cesty nebo město, musíte je ale mít v držení jinou svou figurkou. Když takovou krajinu rozšiřujete, ihned si vezmete ještě jednu kartičku a přidáte ji na libovolné místo. Hrajete tak vlastně dvakrát za sebou. Umožní vám to udělat i velmi pěkné dvojité tahy. Zboží získáváte z nových kartiček při uzavření města. Na konci se porovnají převahy v každém ze tří druhů zboží a získáte extra body.

Řeka

Jedná se o malé rozšíření, které využijete místo startovní kartičky. Určí počáteční vzhled herního plánu před začátkem hry. Na kartičky řeky můžete umisťovat své figurky podle standardních pravidel.

Opat

Toto rozšíření přináší figurku opata. Můžete ji umístit na zahradu, která pak funguje stejně jako klášter, nebo jako mnicha na klášter. Opat má zvláštní vlastnost. Když ve svém tahu neumístíte žádnou figurku, můžete si opata vzít zpět a započítat si body podle aktuální situace.

Létající stroje

Je to malé rozšíření, které obsahuje kromě 8 nových kartiček také speciální kostku. Nová kartička vám umožní umístit figurku i na jinou kartičku než právě položenou, a to díky létajícímu stroji, který ji umí přenést o 1–3 políčka.

Dopisy

Obsahuje kartičky dopisů a figurky dam. Nové figurky budou také počítat body na počítadle. Sami se rozhodujete, kterou figurku posunete při započítaní bodů. Pokud se zastaví na tmavém políčku (5, 10, 15…), obdržíte dopis. Buď provedete akci dopisu, nebo získáte dva body. Akce umožňují vyhodnotit například cestu, sedláka, rytíře, a tím dostanete extra body.

Přívozy

Přináší nové kartičky krajiny s jezery. K propojení cest pak slouží přívozy. Zároveň jezero cestu uzavírá. Kdykoliv ale prodloužíte cestu s přívozem, můžete přívoz přenastavit, a tak změnit cestu, případně ji v jedné části uzavřít.

Zlaté doly

S tímto rozšířením budete sbírat zlaté cihličky a na konci za ně dostanete extra body (čím víc cihliček získáte, tím víc bodů za každou dostanete). Při položení kartičky se symbolem zlata umístíte jednu cihličku na právě položenou kartičku a druhou na libovolnou sousední. Zlato pak získá ten, kdo danou cestu či město uzavřel.

Mág a čarodějnice

Při položení kartičky se symbolem mága nejprve umístíte nebo posunete figurku mága nebo čarodějnice, poté teprve položíte svou figurku. Při uzavření cesty či města s mágem získáte bod navíc za každou kartičku, čarodějnice naopak body půlí.

Zbojníci

Kromě nových kartiček přináší i figurky zbojníků. Rozšíření vám umožňuje získávat body navíc, když bodují jiní hráči. Figurky umisťujete na počítadlo bodů při pokládání kartičky se symbolem zbojníka. Když bude stát počítací figurka jiného hráče na stejném políčku jako váš zbojník, získáte polovinu bodů, které si započítává druhý hráč.

Kruhy v obilí

Přináší  6 karet krajiny s obrazcem obilí. Umisťují se standardně, ale nepokládají se na ně figurky. Ten, kdo ji přiložil, rozhodně, zda budou všichni hráči postupně umisťovat ze své zásoby druhou figurku na část krajiny, kde již stojí jejich figurka, nebo si budou muset jednu figurku vzít zpět do zásoby.

Carcassonne je typ hry, která nestárne. Díky rozšíření, oblíbenosti a jednoduchosti si zahrajete s kýmkoliv bez rozdílu věku. Má tak své jasné místo v každé rodině, kde by rozhodně nemělo chybět. Již základní hra dokáže poskytnout výborný herní zážitek, protože i při své jednoduchosti je velmi taktická a dokáže být i přiměřeně interaktivní. S rozšířeními je pak dostatečně variabilní, takže vás jen tak neomrzí.

Nová edice hry má již novou grafiku, která některým hráčům původní hry nemusí sednout. I když původní hra měla svůj styl a líbila se mi, nová grafika mě nijak neuráží a hraje se s ní velmi dobře. Zároveň máte všechny kartičky z rozšíření decentně označeny, takže je jednoduše vytřídíte. Navíc v pravidlech máte přehled všech kartiček i s počty, můžete si tedy udělat představu, co vás během hry čeká.

Na Carcassonne Big Box je potřeba ocenit vnitřní uspořádání krabice, kde mají kartičky pro každé rozšíření své místo. Jsou tak dobře uloženy, aby se neničily. Stejně tak figurky a další komponenty jsou přehledně uloženy. Rychle tak najdete, co potřebujete.

Carcassonne je stále výborná hra pro rodiny s dětmi a příležitostné hráče. Je přístupná a rychlá, přitom chytrá a zábavná. Otevírá přitom dveře k dalším kvalitním hrám, které jsou náročnější.

Carcassonne Big Box – Základní informace

Autor: Klaus-Jürgen Wrede