Hrajeme.cz
O hrách a hraníPřečtěte si

Rozhovor s Pavlem Tatíčkem: Jak vznikaly Hvězdokupy

Na Výstavě her a hlavolamů, která se konala 10.–13. září v Novoměstské radnici v Praze, měla premiéru původní česká hra Hvězdokupy. Jejím autorem je Pavel Tatíček, s nímž jste se mohli setkat na různých herních akcích, naposledy na Deskohraní, kde představoval hry na stánku Albi. Společnost Albi Hvězdokupy také vydala. V rozhovoru Pavel odhaluje, jak hra Hvězdokupy vznikala a co si na ní cení.

Hvězdokupy jsou abstraktní hra, kterou si může zahrát rodina i zkušení hráči. Umožňuje nastavit obtížnost, která hráčům bude vyhovovat. Všichni společně vytváří pomocí žetonů hvězdiček na herním plánu obrazce. Kdo mezi nimi jako první najde své „souhvězdí“, zvítězí. Hra je určena pro 2–6 hráčů od 8 let. Určitě vás zaujme svým grafickým provedením. Jedinečný zážitek vám Hvězdokupy poskytnou při hře ve tmě, stačí, když hrací desku a komponenty předem nasvítíte. Díky fosforeskující barvě budou hvězdičky i hrací deska svítit do tmy.

Hrajeme.cz: Ahoj Pavle, jak by ses stručně představil?

Pavel Tatíček: Kromě toho, že studuji medicínu, jsem milovník snad všech typů her – divadelních, pohybových, deskových, rolových, alkoholických, slovních… Navíc jsem posedlý kreativitou, takže všechno, co mě baví, se také sám snažím tvořit a otravuji s tím své okolí.

H: Jaké hry ty sám rád hraješ? Které jsou tvé nejoblíbenější?

P. T.: Žánr specifikovat nedokážu, baví mě především hry, které mě překvapí nějakým originálním neotřelým mechanismem. Moje tři nejoblíbenější kousky, které jsem ochotný hrát kdykoliv, jsou Space Alert, Tichu a Avalon.

H: Vydat hru není je tak, vývoj, testování i ladění zabere mnoho času. Jak to bylo s hrou Hvězdokupy? Co bylo impulsem k jejich vzniku?

HvězdokupyP. T.: Vytvářet hry mě baví stejně jako mnoho jiných věcí, které mohu tvořit. Před Hvězdokupami jsem připravil už několik prototypů, všechny ale měly jednu „nevýhodu“, dělal jsem je tak, aby bavily především mě. Po několikaleté brigádě na stánku Albi jsem si ale řekl: „Co takhle vytvořit hru, která by bavila hlavně ostatní?“ Vysledovat, co mají lidi rádi, byla hračka. Dát z toho dohromady první námět na Hvězdokupy bylo o něco složitější, ale zase o to zábavnější.

H: Jak dlouho jsi hru připravoval?

P. T.: Samotná tvorba hry ve skutečnosti nezabrala tolik času, zhruba tři čtvrtě roku včetně testování a finální grafiky. Nejtěžší pro mě bylo čekání, jak se vedení Albi k mému prototypu postaví. Ve zkratce se dá říct, že první prototyp se objevil na akci Hry a hlavolamy na podzim 2013, hra pak vyšla přesně o dva roky později na tomtéž festivalu.

Mezitím jsem na základě testování upravoval pravidla, změnilo se dokonce i téma – původně měli hráči být mikrobiologové, kteří na Petriho miskách pěstují své bakterie. Nejsložitější ze všeho bylo dát dohromady všechna souhvězdí – za jejich vyváženost ručí prográmek, který hrál Hvězdokupy sám se sebou a umožnil mi dosáhnout nejlepších možných výsledků.

H: Co se ti na hře Hvězdokupy líbí, čeho si na ní nejvíce ceníš?

Hvězdokupy-herní-plánP. T.: Není to hloupá hra. Sám jsem si toho vlastně nevšiml, musel mi o tom říct jeden pár, který si Hvězdokupy koupil, ale souhlasím s nimi všemi desíti: hra se dá hrát na spoustu úrovní obtížností. A to nemluvím jenom o třech obtížnostech podle připravených karet souhvězdí. Nejdřív můžete třeba souhvězdí postavit tak, jak před vámi leží, jak je vyobrazeno na kartě. Pak si přidáte otočení, pak zrcadlení a nakonec, když už jste velcí mistři, sledujete i souhvězdí ostatních hráčů a hvězdy přikládáte tak, abyste jim nepomohli.

K tomu mi přijde velice zajímavé a překvapivě netradiční téma. A s ním jde ruku v ruce skutečnost, že hra ve tmě svítí. Když jsem poprvé viděl, jak to vypadá, posadilo mě to na zadek.

H: Pro koho hra je? Komu bys Hvědokupy sám doporučil a proč?

P. T.: Hvězdokupy bych asi doporučil tomu, koho baví hvězdy a abstraktní hry. Svým způsobem je pro rodiny s dětmi, svým způsobem pro hráče – záleží člověk od člověka. Hra například rozvíjí prostorovou představivost, kterou má každý trochu jinou. Ti, kteří jí mají poskrovnu, si ji při hře naopak mohou vylepšit.

H: Jak se hra lidem líbí? Jaké jsi na ni zaznamenal ohlasy?

Hvězdokupy-herní-komponentyP. T.: Zatím moc ohlasů nemám, ale lidé u stánku, kterých jsem se ptal na první dojmy, reagovali většinou kladně. Líbí se jim vzhled a téma, někomu ale zkrátka nesedne ta prostorová představivost. Překvapilo mě, že si na to stěžovaly především ženy – asi na té orientaci v mapách přece jenom něco bude.

H: Je to tvoje první hra?

P. T.: Je to první hra, kterou mi někdo vydal. Jinak mám za sebou už asi deset prototypů.

H: Jaká byla spolupráce s Albi jako vydavatelem? Jak moc ti do finalizace hry vydavatel mluvil?

P. T.: Vývoj jsem řešil fakticky jenom se dvěma lidmi – Martinou Láskovou, která dávala dohromady grafiku, a Michalem Šmídem, který se staral o veškeré organizační zázemí. Vzhledem k tomu, že nejsem ani grafik, ani organizátor, tak jsme si sedli skvěle a nikdo nikomu nelezl do zelí. Moc.

Hvězdokupy-hra-do-tmy
Hra do tmy.

H: Připravuješ další?

P. T.: Zrovna mám v batohu jeden další návrh, který jsem už několikrát testoval a všechny zatím bavil. Jedná se ale o mnohem složitější koncept, než jsou Hvězdokupy. Hráči sedí v kokpitech obřích robotů a snaží se s jejich pomocí zničit soupeřovu základnu; jak by se ale dalo čekat, ovládat takové monstrum není zrovna brnkačka.

Díky za rozhovor a těším se na další pěkné hry.

 

Mohlo by vás také zajímat

4 komentáře

Hvězdokupy jsou hra plná hvězd | Hrajeme.cz 11.11.2015 at 11:26

[…] Související článek: Rozhovor s Pavlem Tatíčkem: Jak vznikaly Hvězdokupy […]

tarnow 4.11.2015 at 13:18

Hru musím pochválit. Velice se mi líbí a to hraju docela hodně her a zároveň dokáže bavit i děti. Navíc noční varianta byla teď se synovcema hit číslo jedna. Docela by mě zajímalo jestli se autor nechal inspirovat jinou hru s vytvářením vzorců a to Tash-Kalar.

pavel t 7.11.2015 at 12:15

díky moc za chválu, mám radost, že se Vám hra líbí :}
co se inspirace týče, obávám se, že nevím, jak dalece sahá. Tash-Kalar jsem v době vymýšlení Hvězdokup znal, ale nevycházel jsem z něj; totiž určitě ne úmyslně. Jestli mě ale ovlivnil nějak podvědomě, to je klidně možné 😀

tarnow 7.11.2015 at 13:27

Myslím, že hvězdokupy jsou originální. S Tash-Kalar je tam podobnost jen na jednom herním mechanice. Držím palce, aby další Vaše počiny byly stejně povedené jako tento.

Připojte svůj komentář