Recenze: Zlatá řeka

Zlatá řeka je menší karetní hra, která vás zavede na Divoký západ do období zlaté horečky. Vydalo ji vydavatelství Loris Games společně s hrou Kavárna příšer, které jsme se nedávno také věnovali, a patří do stejné řady. Poznáte to mimo jiné podle grafického zpracování a krabice, která má vysouvací „šuplíček“ s komponenty a vloženými pravidly. Za hrou stojí známá dvojice autorů – Bruno Cathala a Bruno Faidutti.

Hra je založena na originálním systému dražby, sbírání setů, akčních kartách a přizpůsobení náhodě. Díky jednoduchým pravidlům si dobře zahrajete s dětmi v rodině, ale ocení ji i náročnější hráči. Určena je pro 2–5 hráčů od 8 let. Herní doba se pohybuje okolo 45 minut.

Zlatá horečka u vás doma

Ve hře představujete dobrodruhy, kteří se snaží vydělat na zlaté horečce. Budete se snažit získat nejlepší naleziště a získat z nich co nejvíce zlata. Soupeři se ale budou také činit, takže budete potřebovat i trochu štěstí, abyste se stali nejbohatším hráčem a zvítězili.

Naleziště a starostové.

Hraje se po jednotlivých kolech, ve kterých dražíte o to, v jakém pořadí si budete vybírat karty z aktuální nabídky. Ta obsahuje o jednu kartu více, než je hráčů. Karty představují naleziště zlata patřící do katastru některého z pěti měst a nejrůznější akční karty.

Základním mechanisme hry je dražba. Kdo se chce účastnit, musí nabídnout více než předchozí hráč. Může také pasovat, ale pak už se dražby neúčastní. Limitovaní jste počtem valounů zlata, které máte k dispozici. Takže musíte něco investovat. Cenu ale nedává do společné zásoby, ale předá ji hráči po pravici. Ten si vezme polovinu (zaokrouhluje se nahoru) a zbytek předá dalšímu hráči, atd. Pokud by něco zbylo, vítězi dražby se nic nevrací, připadne společnému banku.

Vítěz dražby získá právo na to, že si jako první vybere kartu z nabídky. A zároveň jednu kartu musí odstranit. Výběr karet však běží opačným směrem než se vyplácelo. Po vítězi dražby následuje hráč po jeho levici, atd.

Naleziště si vykládáte před sebe a sestavujete si je podle měst tak, abyste viděli výnosnost naleziště. Jiné to je, pokud si vyberete akční kartu. Většinu ihned vyhodnotíte, případně si ji necháte pro pozdější využití. Umožní vám například výměnu naleziště s jiným hráčem, zničit naleziště jiného hráče, dobrat kartu a použít ji. Kořalka vám vám umožní otočit směr vyplácení a vybírání karet nebo Mustang vám dovolí vybírat si jako druhý bez ohledu na to, kde sedíte.

Vítěz dražby nakonec hodí dvěma kostkami. Jejich součet určí naleziště, v nichž se toto kolo bude dražit. Na každém nalezišti je číslo od 2 do 8. Při výběru naleziště můžete tedy kromě umístění a výnosnosti zohlednit i toto číslo, které vám dává šanci na další zisk zlata. Místo je pak důležité, protože můžete získat karty starostů s bonusovými doby. Získá ji hráč, který má dvě naleziště v daném městě. Když ale jiný hráč získá stejně nebo více, přejde starosta k němu.

Zlatá řeka je pěkná karetní hra, ve které jsou všichni hráči neustále zapojeni, je svižná a graficky krásně zpracovaná. Díky akčním kartám umožňuje interakci mezi hráči a nečekané zvraty. Především přináší originální dražbu, která určí výběr karty. Do svého rozhodování musíte zakalkulovat i to, jak se bude dělit cena a v jakém pořadí se bude karty vybírat. Čím víc do dražby dáte, o to víc soupeři získají.

Zprvu to vypadá, že nejvíce získáte z nalezišť. Ale nespoléhejte se moc na kostky, ty jsou nevyzpytatelné. Zajímavým prvkem hry jsou akční karty, které umožňují různé zvraty a fígle. Jen je potřeba tyto karty využít ve správnou chvíli.

Hra je určena pro 2–5 hráčů. Vytvořena je primárně pro větší počet hráčů, kdy ji dokážete využít naplno. S menšími úpravami si ji zahrajete i ve třech či dvou hráčích. Hra je dostatečně pestrá a znovuhratelná sama o sobě. Zároveň ale můžete využít i variantu Pokerový expert, která do hry přidá ještě jeden prvek.

Ukázka hry.

Kavárna příšer

Autoři: Bruno Cathalla, Bruno Faidutti