Recenze: Zeměplocha – Ankh-Morpork

Zeměplocha Terryho Pratchetta se stala fenoménem, který má nyní i herní podobu. Známý a úspěšný autor deskových her Martin Wallace připravil hru Zeměplocha: Ankh-Morpork, která není tak náročná jako jiné jeho hry. Naopak se hodí i pro rodinné hraní. Hráči jako hlavy významných rodin usilují o ovládnutí města Ankh-Morpork. Každý má svůj tajný úkol. Kdo ho splní jako první, zvítězí. Například musí kontrolovat určitý počet čtvrtí či získat dané množství peněz. Ve hře je celkem 132 unikátních karet ze světa Zeměplochy, které hráčům poskytují mnoho různých kombinací.

Téma a cíl hry

Zeměplocha-boxSvět Zeměplochy (Discworld) putuje vesmírem na zádech čtyř slonů, kteří stojí na hřbetě velké vesmírné želvy A’Tuin. Jedno z měst na tomto světě se jmenuje Ankh-Morpork. Ale to nejspíš dobře znáte, protože jste četli Terryho Pratchetta či viděli film. Hra je zasazena právě do města Ankh-Morpork, největšího, nejsmradlavějšího, ale také „nejzajímavějšího“ města na celé Zeměploše.

Ve hře budete představovat šlechtické rodiny, které soupeří o vliv ve městě. Lord Vetinari, patricij města, totiž zmizel a občané volají po nové vládě pevné ruky. Musíte se připravit na intriky a různé události, a především musíte předvídat, co zamýšlí protihráči.

Vládcem města se stane ten, kdo jako první splní tajný úkol, který mu byl na začátku hry přidělen na kartě osobnosti. Důležité je, že má úkol splněn na začátku svého tahu. Například má majetek alespoň 50 tolarů (peníze a budovy), na hrací desce je osm a více ukazatelů potíží, ovládá potřebný počet čtvrtí, má služebníky v určitém počtu čtvrtí.

Zeměplocha-materiálHra je celkem jednoduchá. Hráč na tahu zahraje kartu, provede její akce a dobere si do pěti karet. Každá karta má v horní části jeden či více symbolů akcí. Hra je tedy řízena kartami, každá je přitom unikátní a záleží na každém hráči, jak je dokáže zkombinovat a využít.

Akcemi ovlivňujete situaci na herním plánu, který představuje město Ankh-Morpork s vyznačenými čtvrtěmi. Odlišeny jsou názvem, číslem a barvou. Na začátku hry mají všichni hráči svého služebníka ve třech čtvrtích. Svůj vliv ve městě posilují umisťováním služebníků do dalších čtvrtí. Ve čtvrtích také mohou stavět budovy (nesmí zde být jiná budova nebo ukazatel potíží). S postavením budovy hráč získá kartu čtvrti s určitou trvalou výhodou, například jednou za tah obdrží dva tolary. Převahu ve čtvrti má jen ten s větším počtem hracích dílků (služebníci a budova). K tomu je dobrá akce umožňující odstranit jednoho služebníka.

Díky další akci můžete odstranit ukazatel potíží ze čtvrti podle své volby, což se hodí, pokud v ní chcete postavit budovu. Některé karty mají zvláštní akci popsanou ve spodní části karty. Jiné karty vám poskytnou peníze z banku či vás přinutí otočit kartu náhodné události. To je jediná povinná akce. Ostatní můžete vynechat. Vybrané karty vám dovolují zahrát další kartu ze své ruky, takže můžete využít kombinaci více akcí. Přerušení je speciální akce, kterou můžete zahrát kdykoliv, i mimo svůj tah. Většinou vás ochrání před špatnými událostmi.

Zeměplocha-hraHra končí v momentě, kdy některý z hráčů splní svůj úkol. Okamžitě je vítězem hry. Konec hry také nastane, když se dobere hrací balíček nebo když se při tažení karty náhodné události objeví karta Pouliční bouře (při splnění podmínek na kartě).

Zeměplocha se vám bude líbit, pokud máte rádi hry s prvkem „škození“, s pěkným příběhem, a zároveň vám nevadí větší podíl náhody. Zábavná je především ve třech a čtyřech hráčích, protože tak se více projeví interakce mezi nimi. Díky přístupným pravidlům si ji zahrají i méně zkušení hráči. Kdo hru již zná a má přehled v kartách, získává určitou výhodu. Ta ale není zas tak zásadní, aby narušila hru.

Zpracování, grafika, pravidla

Zeměplocha-karty-osobnostiHra je velmi kvalitně zpracovaná. Hrací plán působí díky tmavším odstínům poněkud starobyle, ale jednotlivé čtvrti jsou odlišeny dobře. Karty jsou barevnější a kvalitní. Každá karta je unikátní. Budovy, služebníci i další ukazatele jsou dřevěné.

S pravidly se seznámíte rychle a během prvních kol si zažijete mechanismy hry. S jednotlivými kartami a s tím, jak nejlépe hrát, se budete seznamovat postupně, což není na škodu. Ba naopak, každá další hra pro vás bude znovu zajímavá, i vzhledem k novému úkolu, který vyžaduje jiný přístup ke hře.

Zajímavosti a ocenění

Hra byla představena na veletrhu her v Essenu 2011. Postupně se dočkala vydání v různých zemích. Česky hra vyšla v létě roku 2013. Zeměplocha se dočkala i několika ocenění. Hráči ji nominovali na Golden Geek Award v několika kategoriích (rodinná hra, tematická hra, grafické zpracování). Byla také jednou z pěti her nominovaných na českou Hru roku 2013.

Hodnocení hry

Zeměplocha-hra-detailHra Zeměplocha je převahová hra s vysokou mírou interakce mezi hráči a větším podílem náhody, který je dán kartami a náhodnými událostmi. Hráči mají ale velký prostor pro přemýšlení a rozhodování, jak nejlépe hrát, aby splnili úkol a zvítězili. Nesmí se ale soustředit jen na sebe, musí stále sledovat i ostatní a odhadovat, jaký je jejich cíl. O napětí a zvraty díky tomu není nouze.

Různé úkoly vyžadují různý přístup ke hře. Záleží tedy na hráčích, jak se hra bude vyvíjet a jakou do hry vnesou atmosféru. Hra je díky tomu proměnlivá. Jedna partie trvá okolo jedné hodiny, takže zvládnete i dvě partie za sebou, což vám umožní vyzkoušet si různé cíle. Pokud máte rádi svět Zeměplochy, pak si hru určitě užijete.

Zeměplocha: Ankh-Morpork

(Ohodnoťte hru – zadejte vlastní hodnocení hry)

Autor: Martin Wallace