Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Patchwork

Víte, co to je patchwork? Nebojte, není to žádná záhada ani tajemství. Je to druh ruční práce, při níž se sešívají kousky látek do větších dílů geometrické mozaiky. Tato technika se využívala především pro zpracování zbytků různých tkanin. Jednoduše proto, aby nic nepřišlo nazmar. Touto technikou se inspiroval Uwe Rosenberg a vytvořil jedinečnou hru pro dva hráče. České vydání připravil MindOK.

Patchwork_krabice vrch CZ.inddVe hře Patchwork hráči vytvářejí vlastní přikrývku, která bude složena z dílků mozaiky různých tvarů. Využít musíte to, co je momentálně k dispozici. Volit je potřeba chytře, aby do sebe vše dobře zapadalo. Patchwork je výborná hra pro dva hráče, má jednoduchá pravidla, ale poskytuje mnoho herních možností, je přemýšlivá a krásně zpracovaná.

Vytvořte svou přikrývku

Každý hráč má svůj plán přikrývky, je to deska se sítí 9 x 9 čtverců. Na ni bude umisťovat dílky záplat. Ideálně tak, aby ji měl na konci hry celou zaplněnou. Dílky mají různou velikost i tvar, takže to není úplně jednoduché. Ve hře Ubongo máte vyplnit malý prostor několika dílky co nejrychleji. Zde na rychlosti nezáleží. Cílem je vytvořit co nejdokonalejší přikrývku. Zvítězí ten, jehož přikrývka bude hodnotnější. A jak se to pozná? Bude mít při závěrečném hodnocení více bodů.

Patchwork-hráčská-deskaDůležitou roli ve hře představují knoflíky. Jednak vám přinášejí body, jednak slouží jako platidlo. Kupujete si za ně dílky záplat, které pak umisťujete na svou přikrývku.

V této hře se hráči nestřídají. Hraje vždy ten, kdo je na časové ose vzadu. Může tak vykonat i několik akcí za sebou, dokud na časové ose nepřeskočí spoluhráče. Na výběr má vždy ze dvou možností. Buď se posune na časové ose na políčko před soupeře a vezme si knoflíky, jejichž počet odpovídá počtu políček, o které se posunul, nebo si vezme záplatu z aktuální nabídky a umístí ji na svou přikrývku.

Záplaty si tedy nevybíráte libovolné, ale jen jednu ze tří, které právě leží před figurkou. Figurku vždy musíte posunout na místo dílku, který jste si právě zvolili, a tím vytvoříte novou nabídku. Během hry s tím musíte kalkulovat a přizpůsobovat tomu svá rozhodnutí. Každý dílek ukazuje kromě velikosti a tvaru také dvě hodnoty. První je cena za pořízení v počtu knoflíků, které musíte zaplatit, druhá pak udává čas potřebný na připevnění záplaty – o kolik míst na časové ose se musíte posunout.

Patchwork-ukázka-hry

Na časové ose je několik důležitých milníků. Malou záplatu si vezme první hráč, který přes ni přechází. Knoflík pak představuje skórovací políčko. Obdržíte tolik knoflíků, kolik se jich nachází na vaší dosavadní přikrývce. Mimo jiné to znamená, že nové knoflíky dostáváte v určitých intervalech. Musíte tedy s nimi dobře hospodařit.

Patchwork-figurkaHra Patchwork je přístupná širokému okruhu hráčů. Pravidla jsou jednoduchá, takže se s nimi seznámíte během pár minut a můžete začít hrát. Ocení ji především ti, kdo mají rádi hry typu Ubongo nebo staré známé počítačové Tetris, ale chtějí něco nového a propracovanějšího. Patchwork je pěkná rodinná hra, kterou si ale rádi zahrají i náročnější hráči.

Ocenění

Patchwork se může pochlubit hned několika prestižními oceněními: Golden Geek 2014 pro nejlepší abstraktní hru a nominace na hru pro 2 hráče, německá Spiel des Jahres 2015 – doporučená hra, rakouská Spiel der Spiele 2015 – speciální cena, česká Hra roku 2015 – doporučená hra, International Gamers Award 2015 – nominace na strategickou hru pro 2 hráče.

Patchwork je jedna z nejzdařilejších her pro dva hráče z poslední doby a měla by patřit do vašeho základního souboru her. Pravidla má jednoduchá, není však triviální. Ze začátku nejspíš nebudete mít tolik bodů, postupně se ale budete zlepšovat. Ke hře se proto budete rádi vracet a vždy v ní objevíte něco nového. Jednu partii zvládnete za 20 až 30 minut, takže si klidně můžete zahrát vícekrát za sebou.

Je to abstraktní hra, která ale výborně naplňuje zvolené téma. Velmi pěkné a funkční je využití knoflíků jako platidla a zároveň zdroje bodů. Ve hře si musíte pohlídat „ekonomiku“, abyste měli dost knoflíků na nákup dílků, a současně správné vytváření látky, protože za nevyplněná pole na konci hry body ztratíte. K tomu si připočítejte prvek času a vliv druhého hráče, kterého je dobré sledovat. Vše dohromady dává jedinečnou hru, k níž se budete rádi vracet.

Patchwork

Autor: Uwe Rosenberg
Počet hráčů: 2