Recenze: Pandemic

Pandemic je kooperativní hra, která je založena na intenzivní komunikaci a spolupráci mezi hráči. Hráči představují tým odborníků, jehož úkolem je zachránit svět před zákeřnými nemocemi. Čtyři nemoci – SARS, cholera, antrax a břišní tyfus – se rychle šíří světem. Z lokální epidemie přerůstají do celosvětové pandemie. Pokud hráči promyšleně nevyužijí unikátních schopností svých postav a nevynaleznou včas potřebné léky, lidstvo zanikne skoleno zákeřnými chorobami. Kdo vyhraje: hráči, nebo nemoci, respektive hra?

Pandemic-nové-vydání-boxPrvní vydání této kooperativní hry, kterou u nás vydalo Albi, je již nějakou dobu nedostupné. Výbornou zprávou proto bylo, že se chystá nové vydání a s novou grafikou. Díky společnosti MindOK jsme se ho dočkali před pár týdny (v červenci 2015). Hra navíc obsahuje dvě nové postavy. Nic tedy nebrání tomu, abyste si hru vyzkoušeli. Pojďme se na hru podívat zblízka.

Matt Leacock vytvořil hru s originálními principy, která má jednoduchá pravidla a je výborně vyvážená. Pravidla umožňují různé nastavení obtížnosti, takže každá herní partie může být novou výzvou.

Tým expertů zachraňuje lidstvo

Během celé hry hráči putují po Zemi a procházejí metropole a velká města. Ještě před tím, než se pustí na cestu, si náhodně rozdělí role. Tím se určí, jakého specialistu bude kdo představovat, co bude umět lépe než ostatní. Ve svém tahu může hráč uskutečnit až čtyři akce a poté si dobere do ruky dvě nové hrací karty. Akce umožňují přesunovat se z místa na místo, stavět výzkumné stanice, sdílet znalosti s ostatními a vynalézat léky. Jednu akci může využít ve svém tahu i vícekrát.

Všichni hráči začínají v Atlantě, kde je první výzkumná stanice. Proč zde? V Atlantě sídlí CDC (Centers for Disease Control and Prevention), což je centrum výzkumu závažných onemocnění. Hrací karty, které si hráči dobírají, znázorňují jednotlivá města. Slouží jednak k jejich přesunu, jednak k vynalézání léků. Svět je rozdělen do čtyř oblastí ve stejných barvách jako nemoci. Lék na určitou nemoc vynalezne hráč tehdy, pokud může odložit pět karet v barvě nemoci v některé z výzkumných stanic (hráči v roli vědce stačí čtyři). Balíček obsahuje také speciální karty událostí, které hráčům pomáhají a nepotřebují k jejich zahrání akci.

Pandemic-výměnaKaždá role je specifická. Někdo svou zvláštní vlastnost využije skoro každé kolo, jiný ji zúročí ve správnou chvíli, na správném místě. Ve hře jsou vždy čtyři, tomu musí hráči přizpůsobit strategii.

• Zdravotník dokáže efektivněji léčit než ostatní – v rámci akce léčení odstraní všechny kostky jedné barvy.
  • Výzkumník umí získané vědomosti lépe předávat – spoluhráčům předá karty ze své ruky, když stojí ve stejném městě.
  • Vědec rychleji vynalezne lék – stačí mu čtyři karty.
  • Dispečer ostatním umožní rychlejší přesuny – posunuje figurky spoluhráčů, jako by byly jeho vlastní.
  • Terénní specialista postaví výzkumnou stanici kdekoliv – nemusí přitom zahrát kartu města, kde právě stojí; navíc se může přesunout z města s výzkumnou stanicí do libovolného města.
  • Hlavní hygienik (nová role) brání šíření nemocí – do města, kde stojí, a do okolních měst se nemoci nešíří.
  • Analytik (nová role) umí předvídat události – z odkládacího balíčku může vytáhnout libovolnou událost a následně ji použít.

Nemoci, nemoci, nemoci…

Úkolem hráčů je vynalézt lék na každou ze čtyř nemocí. Jakmile se jim to podaří, mohou slavit, neboť zachránili svět před katastrofou. Jak správně tušíte, nebude to tak jednoduché. Nemoci mají svá ohniska a nezadržitelně se šíří světem. Znázorňují je kostičky v barvách nemocí. Ale pozor, přestože je nemoc z města vyhnána, může se tam zase vrátit. A čas se krátí. Hráči prohrají, pokud jim pandemie přerostou přes hlavu (nastane osmá pandemie) nebo některá nemoc získá takové rozměry, že se už nedá zastavit (všechny kostičky některé nemoci jsou na plánu) či dojde balíček hracích karet.

Pandemic-pandemieJak se nemoci šíří? Na konci tahu každého hráče nastává fáze šíření infekce. Vezmou se infekční karty v počtu podle míry infekce a do příslušného města se umístí jedna kostička nemoci odpovídající barvy. Pokud v některém městě již jsou tři kostky nemoci, dojde k pandemii a nemoc se rozšíří i do všech okolních měst. Může tak dojít k „řetězové“ reakci a několika pandemiím najednou.

Čas od času se ve hře vyskytne epidemie, která značí, že některá z nemocí v určité oblasti náhle propukla v plné síle a zvýšila se míra infekce. Zároveň se na balíček infekčních karet vrátí karty již dříve infikovaných měst. Tato města tak budu brzy infikována znovu, a to zvyšuje nebezpečí pandemie. Dokud nemáte vynalezený lék, je těžké se nemocí zcela zbavit. Tento princip krásně simuluje realitu. Čím více karet epidemií ve hře použijete, tím bude hra náročnější. Pandemic je hra, která výborně funguje. Bez dobré komunikace a spolupráce mezi hráči vás rozdrtí.

Na co si dát pozor

Kooperativní hry skrývají dvě nebezpečí, která vás mohou okrást o pravou radost ze hry. Jednak to, že si hráči upraví pravidla ve svůj prospěch, ale pak jen těžko budou moci hovořit o svém vítězství. Je třeba hrát poctivě a přesně podle pravidel. Druhá možnost je obvyklejší. Jeden z hráčů se ujme řízení hry a jen ostatní diriguje. Vyhnete se tomu tak, že každý hráč, člen týmu, dostane prostor pro návrhy, co by skupina měla dělat. Pokud hrajete ve skupině méně zkušených hráčů, pak můžete hrát s odkrytými kartami. Osobně však doporučuji, aby si hráči karty neukazovali. O tom, jaké karty mají, a co tedy kdo může dělat, musí hráči mezi sebou o to intenzivněji komunikovat.

Pandemic-staniceNáhoda má ve hře jasně vymezené místo a hráči s ní musí počítat při promýšlení své strategie. Díky ní je každá nová hra opět napínavá. Může se tak stát, že nestačíte reagovat na řetězové pandemie a rychle skončíte, ale i to je život. Hra je přitom rychlá, takže když se vám jedna partie nevydaří, můžete to hned zkusit znovu. Jednu herní partii zvládnete do hodiny.

Pravidla hry nejsou složitá. Rychle se v nich zorientujete. Základy vysvětlíte za deset minut a můžete začít hrát. Je však dobré si hlídat jejich přesné dodržování. Ideální je, pokud hru obsluhuje zkušený hráč. Tištěný návod je přehledný, logicky strukturovaný a s ilustrativními obrázky a příklady, takže se s hrou můžete seznámit i jejich prostřednictvím. Pomohou vám také nápovědní kartičky s přehledem akcí.

Komu hru doporučit

Hra je nejzábavnější v plném počtu, tedy ve čtyřech hráčích, ale dobře si zahrajete i v méně hráčích. Pokud je vás víc, můžete vyzkoušet i hru, kdy za jednu postavu hraje dvojice. Nebo pátý hráč zastupuje hru a nemoci, hlídá dodržování pravidel. Hráči pak mají větší prostor pro domlouvání dalších kroků. Špatná není ani solitérní hra jednoho hráče. Pak hrajete za všechny čtyři vybrané postavy.

Pandemic-4-akcePlán hry představuje stylizovanou mapu světa, na níž jsou vyznačena vzájemně propojená města. Balíčky karet mají na desce své místo, stejně tak stupnice pro míru infekce, pandemie a vynalezené léky. Nemoci jsou znázorněny dřevěnými kostičkami. Jednotlivé komponenty jsou barevně dobře odlišeny, takže se v nich dobře orientujete. Hra je tedy zpracovaná víc než dobře.

Hru mohu doporučit všem, jak zkušeným, tak příležitostným hráčům. Především pak těm, kdo chtějí kooperativní typ hry – kdy hráči nesoupeří mezi sebou, ale mají společný úkol. Máte příležitost otestovat své schopnosti komunikovat a spolupracovat s ostatními.

Pandemic ve světě oslovil mnoho hráčů i odborníků, takže se dočkal reedice v řadě zemí. Je to hra, která se může pochlubit řadou ocenění (například je doporučenou hrou Hry roku nebo Spiel des Jahres). Stala se také hrou, která nastartovala zájem o kooperativní hry. A přestože původně vyšla již v roce 2007, stále má co nabídnout.

Pandemic

Autor: Matt Leacock

Herní doba: 45 minut