Recenze: Ostrov Skye

Jednou z her roku 2017 se u nás stala rodinná strategie Ostrov Skye. Není náhodou, že získala cenu Hrajeme DOPORUČUJE – léto 2017, a také ocenění německé kritiky Kennerspiel des Jahres 2016 (hra roku pro experty). Určena je pro 2–5 hráčů od 8 let. Díky přístupným pravidlům, pěknému provedení a výborné hratelnosti si ji dobře zahrají příležitostní i náročnější hráči. České vydání přineslo Albi. Vybudujte nejlepší panství a staňte se vládcem skotského ostrova Skye.

Kdo bude pánem ostrova Skye?

V této hře se stanete náčelníkem jednoho z pěti skotských klanů, které soupeří o nadvládu nad ostrovem Skye. Snažíte se získat ta nejlepší území a výhodně prodat ta, která nechcete. Začínáte s hradem, k němuž připojujete nové dílky obdobně jako v Carcassonne, jen s tím rozdílem, že cesty nemusí navazovat, krajiny ale musíte napojit správně vždy. Postupně tak vytvoříte okolo svého hradu krajinu s pastvinami, horami, vodními plochami, některé budou propojeny cestami, budou na nich různé stavby či domácí zvířata. Důležité jsou také sudy s whisky, které vám poskytují pravidelný příjem. Bez peněz se v této hře neobejdete.

Ostrov Skye se hraje na několik kol v závislosti na počtu hráčů. Na konci každého proběhne bodování jedné nebo více podmínek. Ty jsou pro každou hru jiné, což podporuje variabilitu hry. Mimo jiné to znamená, že kartičky krajiny pro vás mají v každé hře, ale i v každém kole jinou hodnotu. Pro každou partii jsou přitom náhodně vybrány čtyři bodovací podmínky z šestnácti dostupných. Například bodujete za každou ovci ve vaší krajině, za uzavřené oblasti bez ohledu na typ krajiny či za nejvíce lodí.

Kartičky krajiny získáváte tak, že si v každém kole několik dílků koupíte. V každém kole si nejprve vylosujete tři dílky krajiny a ty skrytě za zástěnou naceníte. Přitom se snažíte, abyste nestanovili cenu moc nízko a neprodali je levně, nebo aby vám nezůstaly za vysokou cenu. Je to důležitý taktický prvek hry. Kromě příjmu na začátku kola je to také způsob, jak získáváte peníze, které potřebujete k nákupu dílků od ostatních hráčů.

Ve hře je použit vyrovnávací mechanismus, který upravuje výši příjmu v každém kole. Získáte peníze navíc za každého hráče, který je aktuálně v počtu bodů před vámi. Nejste tak odsunuti na druhou kolej ani v případě, že se vám v prvních kolech nepodaří získat správné dílky, které zajišťují příjem. Může to také být jedním ze způsobů, které takticky využijete.

Kromě průběžných bodů získáte na konci hry navíc body za zbylé peníze a také bonusové body ve vaší krajině. Zvítězí hráč s největším počtem bodů.

Pravidla a provedení

Hra má kvalitní a funkční provedení. Kartičky, mince i hrací deska jsou z tvrdého kartonu. Kartičky krajiny se losují z látkového pytlíku. Graficky připomíná zmiňované Carcassonne, neoslní, ale ani neurazí. Pravidla zabírají několik stránek, jsou však plná názorných obrázků a příkladů, takže se s nimi rychle seznámíte.

Hra Ostrov Skye může zpočátku působit nevýrazně a ne moc originálně. Kupujete dílky krajiny, propojujete je a získáváte za ně body. Má však v sobě velký potenciál a celou řadu zábavných prvků, které osloví každého, kdo si chce zahrát pravidlově přístupnou, ale již trochu náročnější hru, protože vyžaduje více plánování a odhad soupeřů. Je vhodná také pro rodinné hraní s dětmi od 8 let.

Díky náhodnému výběru bodovacích podmínek a vytváření nabídky dílků samotnými hráči, především jejich naceněním, je hra velmi variabilní. Náhoda ve hře vytváří podmínky, na které musíte vhodně reagovat. Každá partie proto bude trochu jiná a bude vás stavět před nová rozhodnutí. Postupně také budete objevovat její taktické možnosti. Celkově přináší funkční kombinaci jednoduchých herních mechanismů. Osloví proto také náročnější hráče.

Při prvních hrách je obtížnější odhadnout, jak nejlépe stanovit cenu dílků. Pomůže vám v tom, pokud víte, jak bohatí jsou ostatní hráči, a když dokážete odhadnout, jaké dílky se jim nejvíce hodí. Ne vždy vám to vyjde, mnohdy vás spoluhráči překvapí, ale vždy vás potěší, když vám to vyjde a vy získáte, co jste si naplánovali.

Celkově je Ostrov Skye výborná hra, k níž se budete rádi vracet. Zábavné je ve hře budování vlastního panství z dílků krajiny, které v každém kole zakoupíte.

Ostrov Skye – základní informace

Autoři: Andreas Pelikan, Alexander Pfister