Recenze: Nebe v plamenech je hra pro jednoho hráče o obraně Země

Her připravených čistě pro jednoho hráče, které jsou u nás dostupné, bychom mohli napočítat na prstech jedné ruky. Hra Nebe v plamenech je novinka, která u nás nedávno vyšla ve spolupráci MindOKu s CGE. Musím říci, že je pro mě příjemným překvapením, a to nepatřím k hráčům, kteří sólové hry vyhledávají. Ocení ji především náročnější hráči, kteří mají rádi chytré kombinační hry.

Ve hře budete bránit město, které napadla mimozemská armáda. Útočí na vás nepřátelské letouny a blíží se jejich mateřská loď. Sestřelování lodí vám poskytne více času, který potřebujete k výzkumu účinné zbraně a rozšiřování vašeho podzemního bunkru.

Nejprve si zvolíte město, které budete bránit, a sestavíte variabilní herní plán, který se skládá z nebe s nepřátelskou mateřskou lodí a letouny a z podzemního bunkru. Hnacím motorem hry je práce s kostkami, které umisťujete na herní plán, a následně realizujete akce. Jejich efekt závisí na hodnotě kostky.

Herní kolo se skládá ze tří fází. Nejprve hodíte pěti kostkami (3 šedými a 2 bílými), umístíte je do každého z pěti sloupců na přístupná místa v rámci bunkru. Po umístění kostky posunete i letouny v příslušném sloupci. Ve druhé fázi vyhodnotíte místnosti obsazené kostkami. Díky tomu získáte potřebnou energii, posouváte se na stupnici výzkumu, sestřelíte nepřátelské letouny nebo rozšíříte bunkr o nové místnosti, které rozšíří vaše možnosti. V poslední fázi se posune mateřská loď a provede příslušnou akci. Nakonec dojde k nasazení nových nepřátelských letounů.

Jedinou cestou k vítězství je dosáhnout posledního pole na stupnici výzkumu výzkumu dříve, než mimozemšťané zničí město. Dosáhnete toho jen v případě, že budete dobře pracovat s kostkami. Důležitým prvkem hry je, že po umístění bílé kostky musíte všechny zbývající přehodit. Znamená to, že můžete využít až 2 přehozy.

Hru Nebe v plamenech dostanete v menší krabici, která je ale nabitá až po okraj, a překvapí vás její váha. Kromě herního materiálu pro samostatnou hru skrývá také komponenty pro kampaň. Herní plán tvoří desky z tvrdého kartonu, lodě jsou z tvrdého plastu, kostky jsou klasické, dřevěné. Grafika hra je především funkční a přehledná, takže se můžete dobře soustředit na hru.

Během hry musíte volit akce tak, abyste se byli schopni bránit proti útočícím letounům, a zároveň se dokázali věnovat výzkumu. Při rozhodování o jednotlivých krocích musíte zohlednit aktuální situaci na herním plánu a aktuální hodnoty kostek. Jejich umisťování je pro hru klíčové. Žádné partie nebudou stejné, i kdybyste začínali se stejným městem. Variabilitu přitom zvyšuje to, že si můžete vybrat z více měst, která budete bránit, a jejich jedinečné vlastnosti, dále pak možnost zvolit si obtížnost.

Nebytnou podmínkou úspěchu je, abyste měli dostatek energie, ale i chytré umisťování kostek, kterým se řídí řídí i posouvání nepřátelských letounů. Přestože se jedná o kostkovou hru, podíl náhody je ve hře relativně malý. Záleží totiž do značné míry na vašich rozhodnutích a na tom, do jaké míry se spolehnete na případné přehozy. Kostky především vytvářejí proměnlivé podmínky, s nimiž se musíte vypořádat.

Hra také využívá prvek tajemství a příběh. Jsou součástí kampaně, která vám poskytne sérii her s herním materiálem, který budete odkrývat postupně. Základní hra je jakýmsi výukovým módem, který vás má na kampaň připravit, abyste si její příběh mohli užít naplno. V kampani vás čeká okolo 10 partií. Přitom je znovuhratelná, takže se k ní můžete vracet.

Nebe v plamenech je původní českou hrou, kterou vytvořil Tomáš Uhlíř a ve spolupráci s CGE dotáhl do perfektně fungující hry pro jednoho hráče. Výborně se hodí pro chvíle, kdy zrovna nemáte s kým usednout ke stolu. Nic vám ale nebrání hrát i ve dvou, tedy společně hledat nejlepší řešení. Vřele vám hru doporučuji.

Nebe v plamenech

Autor: Tomáš Uhlíř

Počet hráčů: 1