Recenze: Minecraft – Stavitelé & Biomy

Minecraft je mezi elektronickými hrami fenoménem, který nemá velkou konkurenci. Nadšeně ho hrají a milují především děti. Důvodům, proč tomu tak je, se ale věnovat nebudeme. S Minecraftem je spojena i řada dalších aktivit a produktů. Sem tam se objeví i nějaká ta hra, a jak to u licencí bývá, nemají valnou kvalitu. Když se ale loni na veletrhu v Essenu objevila desková hra Minecraft od Ravensburgeru, ohlasy byly víc než příznivé. Minecraft: Stavitelé & Biomy je rodinná strategická hra pro 2–4 hráče od 10 let (zvládnou ji ale i mladší hráči). Jedna partie zabere 30–60 minut. Hra je u nás dostupná v mezinárodním vydání. Komponenty jsou jazykově nezávislé.

K převodům elektronických her jsem poněkud skeptický, i když občas jsem příjemně překvapen. Desková hra Minecraft k nim bude patřit. Jako rodinná hra funguje velmi dobře, a především děti baví, a nejen fanoušky počítačového Minecraftu. Navíc jim může ukázat zábavný off-line svět.

Mincraft ožívá na vašem stole

Minecraft je svět složený z kostiček, podobně je na tom i desková hra. Každý má svou hráčskou desku, na níž jsou čtyři různé biomy, zde bude budovat. Společný herní plán je variabilní, je složený ze stavebních karet do čtverce 4 x 4. Na konci každé řady a sloupce je kartička se zbraněmi. Kromě toho si připravíte velkou kostku složenou z 64 bloků v náhodném pořadí. Nakonec si nalosujete tři hodnotící karty.

Podobně jako je tomu v elektronické verzi, ve hře prozkoumáváte okolní svět, sbíráte bloky a stavíte nejrůznější stavby. Zároveň se budete pouštět do boje s nebezpečnými moby. Vyhraje ten, kdo vše naplánuje a realizuje nejlépe.

Ukázka hry Minecraft.

Podle pravidel začíná ten, kdo v on-line verzi Minecraftu našel diamanty, případně nejmladší hráč, což bude nejrozumnější varianta. Hráči se v tazích střídají. Kdo je na řadě, vykoná 2 rozdílné akce. Nikdo tedy nemůže dvakrát za sebou těžit či stavět.

Akcí je k dispozici pět: 1. můžete si vzít dva bloky z velké kostky, 2. posunout svou figurku o 0–2 místa a otočit karty a kartičky, mezi kterými stojíte, 3. stavět, 4. bojovat s moby, 5. vzít si zbraň. Jsou to rychlé akce, takže nikdo dlouho nečeká na tah.

Velká kostka složená z bloků slouží především z získávání materiálu pro stavbu stavebních karet na hráčskou desku. Můžete si vzít 2 bloky, jejichž vrchní strana a minimálně 2 další strany se nedotýkají jiných bloků. Druhou funkcí kostky je určit, kdy nastane bodování. Kostka má celkem čtyři patra, první bodování A nastane, když si hráči rozeberou celé vrchní patro, bodování B po rozebrání druhého a C třetího patro. Třetím bodováním hra končí. Je to elegantní řešení. Všichni hráči dobře vidí, jak hra postupuje a mohou s tím pracovat.

Kostka složená z bloků.

Zároveň všichni mají přehled o tom, co se bude bodovat a kdy, a podle toho volit své akce. První hodnocení se zaměřuje na biomy. Za každý biom daného typu jednoduše dostanete příslušní počet bodů. Podruhé se hodnotí stavební materiál, z nichž jsou vyrobeny vaše stavby. A při třetím hodnocení získáváte body za typ stavby (od dekorace po mosty).

Další možností, jak získat body, je přemoci moby, kteří se tu a tam vyskytnou. Přemožení mobové vám také poskytnou nějakou výhodu nebo bonus k bodování navíc. Boj probíhá jednoduše. Odkryjete tři kartičky svých zbraní, spočítáte srdíčka a výsledek porovnáte s počtem srdíček moba. Pokud je stejný nebo vyšší, moba jste porazili. Zpestřením je TNT, které vezme hodně srdíček, ale použijete ho jen jednou. I ostatní dodatečně nasbírané zbraně vám v boji pomáhají a zvyšují šanci na úspěch. V podstatě jde o jednoduchý deck-building.

Hráčská deska.

Grafika a zpacování

Hra je zpracovaná jednoduše a účelně. Karty staveb i zbraní jsou kartonové, stejně tak figurky hráčů s různými „skyny“. Kostičky bloků jsou dřevěné a dostatečně velké, abyste měli přehled o dostupném materiálu. Grafika pochopitelně kopíruje on-line verzi. Při hraní je trochu nepřehledná, takže si na to musíte během hry dávat pozor.

Pravidla hry jsou strukturovaně a přehledně napsaná, takže by vám seznámení s hrou nemělo dělat žádné problémy. Pokud hrajete s dětmi, můžete využít variantu pravidel pro začátečníky.

Karty staveb a mobové.

Minecraft je dobře fungující rodinná hra, která bude bavit nejen fanoušky původní elektronické hry. Spojuje několik herních prvků do kompaktního celku. Je to již zmíněné propojení získávání materiálu a časem pro bodování, nebo využití jednoduchého deck-buildingu pro získávání zbraní a boj. Pro úspěch ve hře je důležité dobře načasovat a zkombinovat několik akcí, a také sledovat ostatní, aby vám nevyfoukli to, co potřebujete.

Ve hře máte více možností, jak postupovat. Můžete se zaměřit primárně na budování vašich staveb, abyste za ně získali při všech bodováních co nejvíce bodů. Nebo se více zaměříte na boj s moby, ale i v tom případě se bez stavění neobejdete. Hra je také dostatečně variabilní, aby vás bavila i při opakovaném hraní.

Důležité také je, že hra rychle plyne, takže se na nikoho zbytečně nečeká. Přitom máte o průběhu a zbývajícím času dobrý přehled a hra graduje a má jasný konec. Kdy k tomu dojde, záleží na hráčích. Náhoda má ve hře své místo, především vytváří podmínky, někdy ale nepotěší, především se to může stát při boji. Uspět díky tomu mohou i mladší hráči. Proto je hra ideální pro rodinné hraní.

Minecraft – Stavitelé & Biomy

Autor: Ulrich Blum

Rok vydání: 2019 (česky 2020)