Recenze: Medvěd Wrr – Poprask na kolejích

Medvěd Wrr pokračuje ve své jízdě. Po druhé knize je tu i druhá hra Michala Ekrta, jmenuje se Medvěd Wrr: Poprask na kolejích. Zatímco první karetní hra Medvěd Wrr poměrně věrně kopírovala příběh knihy, nová hra se inspiruje volněji, respektive vychází z jedné její části. Tentokrát se projedete vlakem, který řídí záludný Crocs. Unáší v něm pohádkové bytosti. Hráči se stávají medvědem Wrr, který se je snaží zachránit. Hráči soupeří mezi sebou o to, kdo bude tím pravým zachráncem.

Medvěd Wrr je původní český projekt, který rozběhlo komunitní financování. Jeho cílem je propojit dětský svět se světem dospělých Zahrnuje originální příběhy v bohatě ilustrovaných knihách, které jsou určena pro děti a rodiče. Doplňují je karetní hry, v nichž postavy z knih ožívají. Hra Medvěd Wrr: Poprask na kolejích je určena pro 2–4 hráče od 7 let. Je založena na kostkách a sbírání karetních setů a je jazykově nezávislá.

V současné době ji autoři distribuují sami, můžete si ji objednat v tomto e-shopu. Měla by být ale časem k dostání i ve vybraných specializovaných obchodech.

Dobrodružsví medvěda Wrr pokračuje

Strojvedoucí Crocs velí svým pohůnkům plnou parou vpřed. Ve vlaku unáší pohádkové postavy z různých knížek, aby na ně děti zapomněly. Hráči se proto vtělí do medvěda Wrr, který se je pokusí zachránit dříve, než vlak dorazí do cílové stanice.

Herní plán se skládá z řady karet, které představují vlak. Začíná lokomotivou, na které stojí figurka strojvedoucího Crocse a končí startovním vagonem, kam postaví hráči své figurky medvědů Wrr. Mezi nimi jsou barevné vagóny, je jich o jeden více, než je hráčů ve hře. K tomu připravíte tři karty výherních kombinací, bonusové žetony a dobírací balíček karet s vagónky. A nesmí chybět pět speciálních kostek s medvědími tlapkami, konvičkou, píšťalkou a výpravkou.

Hráči se střídají v tazích. Kdo je na řadě, buď přesune svou figurku na volný vagón, nebo se pokusí získat vagón, na kterém stojí. Použije k tomu všech pět kostek. Každý barevný vagón ukazuje symboly, které musíte na kostkách hodit. Házet můžete opakovaně, ale pokaždé musíte umístit alespoň jednu kostku s příslušným symbolem na kartě. Pokud vám žádný symbol nepadl, o jednu kostku přijdete, s ostatními můžete pokračovat v házení.

Hra začíná.

Pokud jste takto hodili všechny symboly uvedené na kartě, vagón získáte a vezmete si ho k sobě. V případě, že se vám nepodaří hodit všechny symboly, váš hod byl neúspěšný. Navíc jste vyrušili strojvedoucího Crocse, jeho figurku přesunete na kartu vagónu a figurku vašeho medvěda Wrr na konec vlaku na kartu startovního vagónu. Jako malou útěchu z nezdaru si můžete vzít bonusový žeton, který vám příště pomůže doplnit chybějící symbol nebo s přehodem kostek. Případně ho využijete jako škodíka, který dokáže zaškodit ostatním hráčům (a vám tím pomoci k úspěchu).

Navíc na konci vašeho dalšího tahu posunete figurku Crocse o jeden vagónek směrem k lokomotivě. Pokud tak obsadí vagón s figurkou nějakého hráče, musí se tento hráč ukrýt, dokud Crocs vagón neopustí, nesmí tedy házet kostkami ani se přesouvat. Je to další prvek, který můžete ve hře takticky využívat.

Vaším cílem ve hře je získat takovou kombinaci barevných vagónů, která odpovídá jedné z odkrytých výherních kombinací. Kdo ji sestaví jako první, zvítězí. Nezáleží tedy na počtu získaných vagónů, ale na splnění vítězné podmínky. Pokud tedy chcete uspět, musíte sledovat, co dělají ostatní. A ve správnou chvíli použít bonusový žeton. S jeho pomocí můžete nahradit libovolný barevný vagón kartou z dobíracího balíčku, prohodit dvě libovolné figurky medvěda Wrr nebo otočit jednu kartu výherní kombinace, a tím vítězné podmínky změnit.

Především je potřeba říci, že hra Medvěd Wrr: Poprask na kolejích výborně funguje. Má jednoduchá pravidla, s nimiž děti a další hráče seznámíte během pár minut, takže bez zbytečného zdržování můžete rychle začít hrát. Tahy hráčů jsou rychlé, hra je díky tomu svižná a bez zbytečných prostojů.

Produkčně je hra připravena excelentně, a to včetně inzertu, kde je vše bezpečně a přehledně uloženo. Speciální kostky jsou embosované, s barevnými symboly. Figurky jsou dřevěné v podobě medvěda Wrr, a s očima a nakousnutým uchem, takže si ho děti hned zamilují. Kvalitní jsou i karty s originální grafikou ve stylu knížek. Je s nimi radost hrát.

Hra nepřináší nové či netradiční herní mechanismy, ale vše do sebe dobře zapadá a hra je celkově zábavná. Především je vyladěná pro hraní s dětmi, které mají kostkové hry a s tím spojený podíl náhody rády. Oslovit ale může i příležitostné dospělé hráče. Při našem testování se hra osvědčila, a rádi jsme si ji zahráli opakovaně.

Hru vám mohu vřele doporučit. Oceňuji na ní jednoduchý princip obohacený o zábavné prvky, které do hry vnáší správnou míru napětí. Hra je přitom rychlá a dává šanci uspět i mladším hráčům. Zároveň ale přináší i prvky „škození“, na které musí děti přijít a naučit se s nimi pracovat. Hra je díky tomu variabilní a není jednorozměrná.

Medvěd Wrr: Poprask na kolejích

Autor: Michal Ekrt

Herní doba: 15 minut