Recenze: Marvel Champions – karetní hra

Chcete se na chvíli stát svým oblíbeným komiksovým či filmovým superhrdinou? Hra Marvel Champions: Karetní hra vám to umožní. Vybrat si můžete Iron Man, Captain Marvel, Spider-Man, Black Panther a She-Hulk, a zažít tak vlastní superhrdinský příběh. Proti vám budou stát Rhino, Klaw či Ultron.

Marvel Champions je nová živá karetní hra (LCG) zasazená do universa Marvelu. Fantasy Flight Games přineslo na podzim základní krabice a současně díky Blackfiru vyšla i v češtině, ale byla brzy vyprodaná. Nyní je však díky dotisku opět k dispozici. Hru si tedy můžete pořídit. Za hrou mimochodem stojí stojí autoři Michael Boggs, Nate French a Caleb Grace, kteří mají LCG hrami zkušenosti, se zmíněným Pánem prstenů, ale i Hrou o trůny či Arkham Horrorem.

Navíc nebudete odkázáni jen na obsah základu, i když i ten je bohatší, než u LCG obvykle bývá. Blackfire pro letošek připravuje velké rozšíření Vzestup Red Skulla, kromě nových hrdinů a záporáků přinese novou pětiscénářovou kampaň.

Pojďme se ale na hru podívat podrobněji. Jedná se o kooperativní karetní hru pro 1–4 hráče, ve které představujete skupinu superhrdinů bojující se zloduchy a snaží se zmařit jejich zlovolné plány. Svým charakterem je karetní hra Marvel Champions blízká LCG Pán prstenů. Pokud ji znáte, seznámení s pravidly pro vás bude hračka. Pravidla ale nejsou složitá ani pro začátečníky, níže najdete i kvalitní videonávod. Hru si proto užijí i příležitostní hráči a fanoušci Marvelu.

Výhodou pro začínající hráče je, že v krabici máte již připravené balíčky pro první hru, takže po vybalení karet a seznámení s pravidly hned můžete začít hrát. Pro další hry máte k dispozici pět hrdinů a tři scénáře, které se základní sadou můžete hrát. Obtížnost scénářů je odstupňovaná, stejně tak s hrdiny se hraje různě, takže například nedoporučujeme hrát s Ironmanem první hry. Každý scénář má své specifické rysy a vyžaduje jiný přístup ke hře, přináší novou výzvu a díky tomu je hra zábavná i po řadě odehraných partií. Navíc si u některých scénářů můžete zvolit obtížnost. Výhodou oproti jiným LCG hrám také je, že si nemusíte připravovat celý balíček hrdiny, ale jen ho složíte z připravených částí.

V každém scénáři hrajete proti jednomu padouchovi, který má svůj plán, a zvítězí, pokud se mu ho podaří naplnit, nebo když přemůže všechny hrdiny – jejich životy budou na nule. Hrdinové uspějí v případě, že porazí padoucha na nejvyšší úrovni. Herní plocha je rozdělena na oblast padoucha, ve které má kromě své karty a karty plánu také balíček střetnutí a kam během hry vykládá karty vedlejších plánů a svých nohsledů, ale i různých vylepšení. V druhé části herní plochy vykládají karty hráči. Každý hrdina má svůj balíček a prostor pro své spojence, vylepšení a podporu. Vše potřebné tak máte přehledně na očích a v dosahu.

Ve hře se střídají fáze hráčů, ve které postupně od začínající hráče odehrají všichni své tahy, a padoucha. Důležitým aspektem hry je, jak pracujete s kartou svého hrdiny. Ta je totiž oboustranná, jedna strana představuje hrdinu a druhá jeho alter ego. Poskytují vám různé výhody a správné načasování změny podoby může být ve hře klíčové. Navíc padouch útočí na hrdinu, pokud jste však v podobě alter ega, plní svůj plán.

Během svého tahu můžete zahrát karty z ruky, například spojence, vylepšení či podpory. Musíte však zaplatit požadované zdroje, a to uděláte odhozením jiných karet z ruky. Musíte tak dobře zvažovat, které karty si necháte a kterými zaplatíte.

Připravte se na to, že první partie pro vás budou náročné, a s největší pravděpodobností neuspějete. Nesmíte to ale vzdát, ani hrdinové to nevzdávají. Postupně objevíte možnosti jednotlivých karet a jejich nejvýhodnější zahrání, takže se vám bude více dařit. Považuji to za výhodu, protože to přispívá k atmosféře a dobrodružnosti hry. Zvyšuje to také zábavnost hry, takže se k ní budete rádi vracet.

Marvel Champions je momentálně nejlepší hra v češtině s tématem komiksových superhrdinů. Pokud máte rádi například Avengers, pak s touto hrou vám ožijí na stole. Podstatnější ale je, že se jedná o chytrou karetní hru, která je zábavná a dostatečně variabilní, aby vás zaujala po delší dobu. Když do hry proniknete, můžete si zvolit větší obtížnost, zařadit jiné vedlejší plány, změnit karty vlastností jednotlivých hrdinů.

Jak už jsem zmiňoval, obsah základní krabice je dostatečně bohatý sám o sobě, takže si užijete hru bez rozšíření. Časem si ale budete chtít hru obohatit o nové scénáře, hrdiny a padouchy. Dobrou zprávou je, že Blackfire velké rozšíření chystá, a věřím, že nezůstane jen u jednoho. Pro většinu běžných hráčů to bude určitě stačit. Pokud ale patříte mezi nadšence a toužíte po konkrétních hrdinech, pak se budete muset podívat po rozšiřujících balíčcích v angličtině a zauvažovat o pořízení celé hry v angličtině.

Za mě je Marvel Champions příjemným překvapením, je to vyladěná hra, která ctí svůj žánr, má atmosféru a nezbytné napětí, abyste se k ní rádi vraceli. Pokud zrovna nemáte spoluhráče, oceníte možnost sólového hraní. Nejlépe si zahrajete ve dvou hráčích, ve více hráčích to pro vás bude větší výzva. Hru vřele doporučuji.

Marvel Champions: Karetní hra – základní informace

Autoři: Michael Boggs, Nate French a Caleb Grace

Herní doba: 45–90 minut