Recenze: Mars – Teraformace: Neklid – veďte lidstvo v rozbouřených časech

Strategická hra Mars: Teraformace se i po několika letech těší velké oblibě, takže není divu, že jsme se dočkali již pátého rozšíření, má název Neklid. Podle všeho by se mělo jednat o závěrečné rozšíření. Různé promo karty nepočítám. Toto rozšíření vnáší do hry nové prvky. Hráči ovlivňují rozhodování v rámci Výboru pro teraformaci a musí se připravovat na globální události a nebezpečí. Díky tomu se do hry dostává nový způsob interakce mezi hráči. Prověří, jak dokáže vaše frakce obstát v soukolí vysoké politiky a v měnícím se prostředí. Ocení ho proto především náročnější hráči.

Pojďme si ale nejprve udělat pořádek v rozšířeních, s nimiž můžete Neklid volně kombinovat:

• První bylo Hellas & Elysium a přineslo oboustrannou hrací desku se dvěma alternativními herními plány. Hru nemění, ale ovlivňuje vaše strategie. Zvětšuje variabilitu hry.
  • Druhým byla Venuše, toto obsáhlejší rozšíření přineslo nové možnosti pro transformaci, projekty a korporace. Hru činí náročnější, přidává nové strategické možnosti.
  • Významné je třetí rozšíření Předehra, které dává hře větší náboj do začátku hry. Zlepšuje rozjezd hry a pomáhá s utvářením vaší strategie. Za mě nezbytné rozšíření.
  • Čtvrté do hry přineslo Kolonie, díky kterým získáte nové možnosti, jak se dostat k potřebným zdrojům, které potřebujete k rozvoji své strategie. Také rozšiřuje strategické možnosti a činí hru náročnější.

Politika a politikaření ovlivňují Mars

Je to tak, bez politiky se neobejdete ani na Marsu. Úspěch teraformace Rudé planety ohrožují nejrůznější pohromy, prachové bouře, nedostatek zdrojů, a místo jasného a účinného řešení svádí různé frakce boj o moc a politický vliv. Ve Výboru pro teraformaci, který se podílí na výkonné moci, zasedá celkem šest frakcí mající různé zaměření a priority. Do tohoto orgánu veřejné správy bude vaše korporace vysílat své delegáty a zvyšovat svůj vliv. Získáte tím různé výhody a snížíte dopad globálních událostí.

Globální události jsou novinkou hry, ovlivňují všechny hráče. Karty je odhalují dvě kola dopředu, takže se na ně můžete připravit, aby jejich dopad na vaši korporaci byl co nejmenší. Významně vám v tom pomůže vliv ve Výboru pro teraformaci.

Novým prvkem je také vládní politika, která platí po dobu vlády konkrétní frakce. Poskytuje všem určitý bonus. Například Zelení vás odmění 4 kredity za umístění destičky zeleně, a když přebírají vládu, obdrží každý hráč kredit za každý symbol rostliny, mikrobu a zvířete.

Jak se s rozšířením hraje

Základní pravidla hry se nemění. V podstatě přibyla jen nová akce: zařazení delegáta. Nově do hry zařadíte dvě hrací desky. Na desku Výboru pro teraformaci, která má podobu „parlamentu“, budete umisťovat své delegáty. První delegát v každém kole je zdarma, další vás stojí pět kreditů. Kdo má nejvíce delegátů, obsadí předsednické křeslo frakce. Z dominantní frakce pak vzejde nový prezident.

Druhou deskou je panel globálních událostí, který shrnuje kroky pro novou politickou fázi hry a umisťují se na ní karty globálních událostí. Působení globální události se vyhodnocuje v solární fázi po produkci. Může například stanovit, že došlo k ekologické sabotáži a že každý hráč musí odhodit všechny své jednotky rostlin až na tři plus jednu za každý bod vlivu (za předsedu strany, za řadového člena v dominantní frakci, za prezidenta).

Mars: Teraformace je skvělá hra sama o sobě. Má atmosféru, napětí, umožňuje řadu strategií a žádné partie nejsou nikdy stejné. Můžete se proto oprávněně ptát, zda potřebujete nové rozšíření? Odpověď je v tomto případě jednoduchá. Pokud patříte k fanouškům hry, pak určitě ano. Kdybych měl ze všech důvodů vybrat jeden, pak je to proto, že vás donutí přehodnotit své dosavadní strategie a podívat se na hru novýma očima. Díky tomu vám hra přinese nový zážitek.

Svou hru musíte přizpůsobit událostem, které přijdou, jinak budete oproti ostatním ztrácet. Nebo se můžete rozhodnout vzdorovat nepřízni jiným způsobem, neplýtvat energií v politice a získat body jinde. Uvidíte, jak se vám povede. Musíte také počítat s tím, že každé kolo klesá TR o 1, což o něco sníží vaše příjmy v každém kole. Důležitý také bude váš počáteční výběr korporace. Je pozoruhodné, jak doplnění jedné akce dokáže ovlivnit hru, a přitom ji nezměnit v její příjemné hratelnosti.

Hru s Neklidem ocení především náročnější hráči, kteří mají s hrou Mars: Teraformace již větší zkušenosti. Pokud s hrou začínáte, nechte si rozšíření na později.

Mars: Teraformace – Neklid – základní informace

Autor: Jacob Fryxelius