Recenze: Labužníci vás zvou k dobrému jídlu

Mezi aktuálními novinkami, najdete také hru s lákavým názvem Labužníci, kterou u nás vydal Blackfire. Je to hra z dílny CMON, ve které však nenajdete jedinou figurku. V originálu se jmenuje Foodies. Zahrajete si ji ve 2–5 hráčích od 10 let. Nenechte se zmást tím, že je na krabici uvedeno 14 let. Nejedná se o náročnou strategickou hru, ale o rodinnou hru, ve které se stáváte manažery „food courtu“, takového jídelního koutu ve velkém nákupním centru.

Milovníci jídla z celého světa spojte se

Celá hra je o jídle, respektive o kuchyních z celého světa. Setkáte se například s brazilskými, čínskými, německými, francouzskými nebo mexickými jídly. V české edici nechybí ani ta naše, najdete zde smažený sýr, svíčkovou či chlebíčky. Každý hráč během hry vybuduje svůj food court s různými stánky. Snaží se o to, aby přilákal co nejvíce zákazníků a získal nejvíce bodů popularity.

Každý hráč má svůj panel jídelního koutu s devíti očíslovanými poli pro stánky. Jednotlivá místa vám přinášejí peníze a zvyšují popularitu za stánky. Každá kuchyně vám ale poskytne specifický efekt.

Každý hráč, který je na tahu, učiní tři kroky. Nejprve hodí desetistěnnou kostkou, která určí políčko na panelu jídelního koutku. Všichni hráči získají z tohoto políčka odměny, peníze a hvězdy popularity. Stánky mají i své speciální efekty. Například stánky s kuchyní USA vám poskytnou 3 mince, pokud těchto stánků máte nejvíce, italský stánek vám dovolí umístit hvězdu na sousední stánek a brazilský vám dá hvězdu, pokud máte alespoň 3 stánky různých národů.

Následně si aktivní hráč může z desky tržiště zakoupit stánek a umístit ho do svého koutku. Cena se odvíjí od umístění stánku v nabídce. Položit ho může na kterékoliv pole, může nahradit i dříve položený stánek. Nakonec si můžete najmout kuchaře či šéfkuchaře, a tak získat body popularity navíc. Kuchaři musíte zaplatit, šéfkuchaři mají své specifické podmínky.

Karty stánků jsou čtvercové. Na stranách mohou mít polovinu hvězdy. Jejich spojením vznikne celá hvězda. Při následné aktivaci jednoho či druhého stánku získáte hvězdu navíc. Šikovným umístěním stánku tak můžete výrazně zvýšit svou popularitu. Pomoci vám v tom mohou i žetony letáků. Když je použijete, můžete si místo aktivace určeného stánku kostkou zvolit některý ze sousedních.

Hráči se střídají v tazích, dokud někdo nedosáhne 20 bodů popularity (ve 2–3 hráčích) či 30 (ve 4–5 hráčích). Hra skončí, jakmile dokončí svůj tah poslední hráč v kole. Zvítězí hráč, který získal nejvíce bodů popularity, při shodě rozhoduje výše zbývajících peněz.

Tržiště s nabídkou stánků, bodováním popularity a kuchaři.

Labužníci vypadají na stole velmi dobře. Je vidět, že pěkná hra figurky nepotřebuje. Karty šéfkuchařů jsou originální a vtipné, stejně každé jídlo má svou názornou ilustraci. Pěkně je vyřešeno, jak se vám ukáže cena karty v nabídce a číslo stánku. Karty v sobě mají otvor, takže je vidět předtištěné číslo na desce.

Pravidla hry jsou jednoduchá a rychle se s nimi seznámíte. Přesto doporučuji si je pečlivě přečíst, abyste do hry hladce vpluli. Ilustrace a příklady vám to usnadní. Je dobré si zapamatovat, že ze stánku získáte všechny odměny, leták může použít kterýkoliv hráč, na konci tahu si můžete najmout kuchaře či šéfkuchaře.

Hráčská deska s jídelním koutem pro stánky.

Začnu tím, pro koho hra je a koho může bavit. Určitě si ji užijete v rodině a s příležitostnými hráči. Díky jednoduchým pravidlům se s hrou rychle seznámíte, takže během pár minut můžete začít hrát. Nejvíce času vám zabere výběr a míchání karet stánků, ale během té doby můžete hru vysvětlit. Jednu partii pak pohodlně zvládnete do půl hodiny, což je další výhoda pro rodinné hraní.

Z velikosti krabice a doporučeného věku by se mohlo zdát, že se jedná o velkou strategickou hru pro náročné hráče, ale tomu tak není. Náročnější hráči si Labužníky zahrají spíše jako pohodový filler. Náhoda určuje, jaké karty se objeví v nabídce, a z jakého pole získáte odměnu. Vaše záměry proto někdy vyjdou lépe, jindy méně. Ale i s tím se dá pracovat a lze leccos vymyslet. Vhodnou volbou karet a jejich kombinací tak můžete hodně získat. Hra je ale krátká na to, aby se dalo hovořit o plnohodnotném engine buildingu.

K dispozici je 10 druhů národních stánků, z nichž jich vyberete pro partii 5. Tím je mimo jiné společně s náhodným výběrem 2 šéfkuchařů zajištěna dostatečná variabilita hry.

Osobně mám z Labužníků dobrý dojem při hraní v rodině. Dává šanci uspět i méně zkušeným hráčům. Každý si během hry vybuduje svůj unikátní jídelní koutek, který zaplní podle svých preferencí. Dětem se líbí, že mohou umisťovat svá oblíbená jídla. Nejzábavnější je hra ve 3–4 hráčích.

Kuchař a šéfkuchaři.

Labužníci

Autor: Ken Gruhl