Hrajeme.cz
Pro rodinné hraníRecenze

Recenze: Kroniky Avelu

Novinku Kroniky Avelu k nám nedávno přinesl Blackfire. Je to kooperativní rodinná hra pro 1–4 hráče od 8 let. Zavede vás do fantasy světa plného roztodivných příšer, a především Bestie, která chce ovládnout celé království Avel. Vy jste ti správní hrdinové, kteří jí v tom dokáží zabránit. Nejprve se ale musíte vybavit a vycvičit.

Pokud hledáte zábavnou rodinnou hru, ve které zvítězíte jen v případě, že spojíte síly, a která navíc na stole krásně vypadá, pak si Kroniky Avelu určitě vyzkoušejte. Nás s dětmi zaujala hned při prvním hraní a strávili jsme u ní celý víkend. Z recenze poznáte, proč tomu tak bylo.

Hra pochází z dílny polského studia Rebel.


S Bestií přichází temnota

Svět Avelu, celé království, je v nebezpečí. S východem Černého měsíce totiž přijde Bestie. Je to děsivá příšera, která chce zničit léčivý drahokam ukrytý na hradě Avel. Hráči představují rytíře a rytířky, kteří mohou hrad zachránit. Společně zvítězí, pokud přemohou Bestii a všechny příšery, které se s Černým měsícem objevily.

Před příchodem Bestie máte trochu času na to, abyste se připravili. Budete proto putovat zemí, odkrývat tajemství, bojovat s menšími služebníky temnoty, především pak se musíte náležitě vybavit, abyste mohli podstoupit závěrečnou bitvu.

Jak se hraje

Variabilní herní plán představuje hrad Avel a jeho okolí. Nejbližší okolí je odkryté, zbytek budete muset prozkoumat. Hráči se v tazích střídají. Vykonat mohou dvě akce ze čtyř možných: pohyb, souboj, akce dílku, odpočinek. Přitom můžete opak stejnou akci. Navíc si hráči na stejném políčku mohou vyměňovat vybavení.

Pohyb vám umožňuje přesunout se na sousední políčko. Pokud je zakryté, jednoduše ho otočíte. Je-li na něm symbol doupěte, položíte na odkrytý díl žeton příšery. Příšery vás ale nijak nebrzdí ani nedrží, můžete kolem nich volně procházet. Akce souboj vám pak umožňuje s nimi bojovat. Pokud chcete využít akci dílku divočina nebo opuštěná vesnice, nesmí na něm stát žádná příšera.

Souboj je ve hře řešen pomocí kostek, jejichž možnosti jsou rozlišeny jejich barvou. Hrdinové mají standardně zelené, s vybavením i obranné modré, kouzelné žluté a útočné červené. Příšery mají k dispozici silnější černé a slabší fialové. Házet za příšeru bude hráč po levici hrdiny. V rámci souboje může dojít maximálně ke 3 střetům. Kdykoliv můžete ze souboje odstoupit. Kostkami se hodí současně a porovnají se efekty. Štít vykryje jedno zranění, zlomený meč zmaří jeden útok.

Když příšeru porazíte, získáte odměnu, zpravidla vybavení či mince nebo si můžete své vybavení vylepšit. Pro nové vybavení ale musíte mít místo. Nevybíráte si ho ale z nějaké nabídky, ale vytáhnete si ho z pytlíku. Různé vybavení má různý tvar, kterým se můžete řídit. Na jeho vytažení ale máte jen omezený čas, než spoluhráči napočítají do pěti. Může se také stát, že hrdina přijde o své poslední srdíčko. V tom případě je omráčen a přenesen do hradu, kde se vyléčí. Přijde však o všechny zlaté mince a jedno vybavení.

Celkové hodnocení

Kroniky Avelu jsou přátelskou rodinnou hrou. Plní nejedno přání hráčů, respektive odstraňuje nepříjemné prvky známé z jiných her. Díky tomu hra dobře plyne, hráči se nemohou někde „zaseknout“, mohou rozvíjet svou postavu podle svých představ, atd. Každý hráč se rozhoduje samostatně, zároveň ale musí spolupracovat, jinak ve hře neuspějí.

Celkově jsou hráči jen minimálně omezováni, ale určité mantinely tu jsou. Například v tom, co se fyzicky vejde do batohu, to máte k dispozici, co se nevejde, to musíte vrátit do společné zásoby. Máte k dispozici jen dvě akce a na počítadle kol vidíte, jak rychle se příchod Bestie blíží. Můžete si tedy „spočítat“, že nemusíte stihnout vše, co byste si přáli.

Vrátím se ale ještě na začátek hry. Každý hráč dostane svou hráčskou desku, která je díky prolisu plastická. Prvním krokem je vybarvení listu s postavou, její pojmenování a navržení jejího znaku. Je to jednoduchý a ne nezbytný prvek hry, který je ale sympatický a dětem umožní získat osobnější vztah ke své postavě. Pokud nemáte nápad na název postavy, můžete využít „generátor“ jmen – jednoduše hodíte dvěma kostkami v krabici, na jejíž dno položíte list s připravenými návrhy.

Dalším sympatickým prvkem, který v krabici najdete, je úvodní příběh, který si můžete s dětmi přečíst. Hra tak získá silnější atmosféru. Tu také podporuje Bestiář popisující jednotlivé příšery a rozdělující je do různých skupin.

Hra mě velmi mile překvapila tím, jak dokáže děti zaujmout a chytnout. Opakovaně mě žádaly, že po skončení partie si musíme zahrát znovu. Podporuje to i variabilita hry. Zvolit můžete ze tří stupňů obtížnosti (co se stane s příchodem Bestie). Zvolit si také můžete některou z variant rozložení herního plánu.

Hru vám mohou vřele doporučit pro hraní s dětmi od 8 let. Zvládnou ji ale i mladší hráči. Pro zkušenější děti nad 12 let bude hra již hodně jednoduchá, ale i tak si ji můžete společně užít. Pokud máte rádi Karak, ale chtěli byste změnu, pak kooperativní Kroniky Avelu mohou být tou pravou hrou.


Kroniky Avelu

Autor: Przemek Wojtkowiak

Počet hráčů: 1–4

Herní doba: 60 minut

Doporučený věk: od 8 let

Rok vydání: 2021 (česky 2021)


Související články:


Kroniky Avelu v katalogu Hrajeme.cz:

Mohlo by vás také zajímat

Připojte svůj komentář