Recenze: Kabo – hra o hledání jednorožce

Malých chytrých karetních her není nikdy dost. Jednou z nich je Kabo, kterou letos vydal MindOK. Určena je pro 2–4 hráče od 8 let. U nás vyšla druhá edice hry z roku 2019, která má kromě nové grafiky i trochu upravená pravidla. První edice vyšla již v roce 2010 a byla určena pro 2–5 hráčů.

Kabo je jednoduchá a svižná hra, do které jsou všichni hráči neustále zapojeni, protože musí sledovat, co se na stole děje. Přitom mají dost prostoru pro svá hráčská rozhodnutí.

Najděte legendárního jednorožce Kaba

Hra obsahuje 52 číslovaných karet. Čím máte nižší číslo, tím jste blíže k jednorožci Kabovi. Zkuste se k němu dostat. Hra je založena na skrytých informacích, blafování a trochu také na paměti. Na začátku hry má každý hráč před sebou čtyři zakryté karty, z nichž se může na dvě tajně podívat. Během hry budete nahlížet na další karty, vyzvídat, jaké karty mají soupeři a také si je s nimi vyměňovat.

Během hry se snažíte zbavit vysokých karet, aby vám na konci zbyly karty nejnižších hodnot. Můžete to ale také risknout a díky kamikaze vytřít ostatním zrak. Hra skončí, když některý hráč dosáhne 100 či více bodů. Vítězem se ale stane hráč, který má v tomto okamžiku nejnižší skóre.

Hráči se jeden po druhém v tazích střídají. Ve svém tahu si vezmete kartu z dobíracího balíčku nebo z odhazovacího balíčku či zvoláte: „Kabo!“ Ta třetí možnost znamená, že váš tah končí, ostatní ještě zahrají jeden tah a celé kolo je u konce.

Když si vezmete kartu z dobíracího balíčku, můžete ji odložit na odhazovací hromádku a vyhodnotit její efekt (tajně se podívat na kartu ležící před vámi nebo před některým soupeřem či si vyměnit jednu svou kartu za kartu ležící před libovolným soupeřem). Nebo ji vyměníte za jednu nebo více karet, které leží před vámi. Dobranou kartu vyložíte lícem dolů, vyměněnou kartu nebo karty odložíte na odhazovací balíček. Pokud si berete kartu z odhazovací hromádky, pak ji také vyměníte za jednu nebo více karet, ale vyložíte ji lícem vzhůru.

Pokud vyměňujete více svých karet, všechny musí mít stejnou hodnotu. Vzhledem k tomu, že se na karty nesmíte dívat, musíte si dát dobrý pozor, které karty budete vyměňovat. Vysunete je z řady, a pak teprve otočíte, aby všichni mohli zkontrolovat jejich hodnotu. Pokud nemají stejnou hodnotu, vrátíte je zpět, ale necháte je lícem vzhůru. Dobranou kartu přiložíte zleva nebo zprava ke své řadě. V případě, že se pokusili vrátit 3 a více karet, doberete si ještě jednu „trestnou“ kartu navíc.

Kolo končí okamžitě po tahu, v němž došel dobírací balíček, nebo když některý z hráčů zvolá: „Kabo!“ Nyní si spočítáte body. Ten, kdo zvolal „Kabo!“ má 0 bodů, pokud součet hodnot karet žádného jiného hráče není nižší než jeho. V opačném případě si ke svému součtu hodnot karet přičte 10 bodů navíc. Přičtěte pak skóre z dohraného kola ke skóre z předešlých kol.

Kabo patří k těm hrám, které by neměly chybět v žádné rodině a herní domácnosti. Díky jednoduchým pravidlům si dobře zahrajete s dětmi i s příležitostnými hráči, kteří k vám přijdou na návštěvu. Jakmile se hru naučíte, zvládnete jednu partii do 30 minut. Hrou ale nepohrdnou ani náročnější hráči, pro které je příjemným fillerem mezi náročnějšími hrami.

Zábavnost hře dodává to, jak hráči pracují se skrytými informacemi, zda si dokáží zapamatovat, jaké karty mají oni a ostatní hráči, ale i odhad toho, jak ostatní hrají a prostor pro blafování. Ve hře je přiměřená náhoda, kterou oslabujete tím, jak sledujete hru a jak si pamatujete zahrané karty. Může tak docházet k vtipným situacím, když se vám podaří „přesvědčit“ jiného hráče, aby si s vámi vyměnil kartu, kterou nepotřebujete, za tu, která se vám hodí.

Ve hře se nesmíte bát trochu riskovat. Pokud ale chcete uspět, musíte o svých krocích přemýšlet. Hra je dostatečně variabilní, abyste se k ní rádi vraceli a hráli ji opakovaně. Do hry také můžete vložit svou fantazii a invenci a své tahy komentovat a doprovodit vtipnými hláškami. Zjistíte, že Kabo nabízí i příjemnou a vtipnou párty hru pro každého.

Kabo: Hra o hledání jednorožce

Autoři: Melissa Limes, Mandy Henning

Herní doba: 45 minut