Recenze hry Hrady v Burgundsku

Hra Die Burgen von Burgund od Stefana Felda patří do zlatého fondu deskových her. Poprvé vyšla v roce 2011 a rychle si získala přízeň hráčů. O jejích kvalitách vypovídá i nové vydání v roce 2019 a speciální edice z roku 2023. Objevila se i v řadě cen a anket jako Spiel des Jahres, Deutscher Spiele Preis, Golden Geek Best Strategy Board Game, International Gamers Award – General Strategy; Multi-player. V žebříčku BoardGameGeek je aktuálně na 16. místě. Je proto skvělé, že jsem se v loňském roce dočkali i českého vydání od Ravensburgeru a že je díky tomu u nás hra dostupnější.

U nás vyšla pod názvem Hrady v Burgundsku druhá edice z roku 2019, která obsahuje i několik rozšiřujících modulů. Jedná se o strategickou hru, která je řízena kostkami. Zavede vás do středověké Francie, kde se stanete aristokraty. Budete budovat hrady, osady, města, obchodovat podél řek, těžit v dolech. Zahrajete si ji v 1–4 hráčích od 12 let.

Krabice skrývá pestrou skladbu herního materiálu. Herní plán je oboustranný, což využijete při hře v různém počtu hráčů. Na výběr máte z několika hráčských desek, které zvyšují variabilitu hry. A pak je zde velký počet různobarevných žetonů, především šestibokých. Každý hráč obdrží dvě šestistěnné kostky ve své barvě.

Hra je rozdělena do pěti částí po pěti kolech. Hráči se střídají podle pozice na stupnici pořadí, která se pro každé kolo může měnit. Na začátku kola nejprve všichni hodí svými dvěma kostkami. Ve svém tahu pak jejich hodnoty využijí při provádění akcí. Protože máte dvě kostky, provedete ve svém tahu dvě akce, mohou být i stejné. Navíc máte možnost koupit si z trhu jednu kartičku z ústřední nabídky.

Nejčastěji využívanými akcemi bude braní šestihranných destiček z herního plánu. Berete si je z očíslovaných skladišť na herním plánu a umisťujete je do své zásoby, kde musíte mít volní místo (k dispozici máte tři). A další akcí je umisťování destiček z vaší zásoby do vašeho vévodství. Musíte přitom navázat na dříve umístěnou destičku. Každá kartička má svou funkci, kterou spustíte jejím umístěním. Záleží na jejím typu.

Každá žlutá kartička kláštera je unikátní. Některé vám poskytnou body na konci hry, jiné vám dají nějaké zvýhodnění. Umístění lodě (modrá) vám přinese zboží, které v samostatné akci budete moci prodávat, a zároveň se posunete na stupnici pořadí. Hrad (tmavě zelená) vám zas umožní okamžitě provést dodatečnou akci. Béžové jsou budovy, ve hře jich je celkem 8 typů: například můžete prodat zboží, získat dělníky, peníze nebo body, získat nebo umístit určité druhy destiček.

Vaše vévodství je rozděleno do různě velkých oblastí. Při jejich dokončení získáte získáte vítězné body a navíc bonus v závislosti na tom, jak dlouho to trvalo. Pro města platí omezení v tom, že může obsahovat jen budovy různých typů. Na to je potřeba pamatovat při jejich výběru a umisťování.

Vtip hry spočívá mimo jiné v tom, že si můžete vzít destičku ze skladiště s číslem, které odpovídá vaší kostce. Stejné platí při umisťování destičky do vašeho vévodství. Políčko, kam destičku chcete položit, musí mít hodnotu vaší kostky. K úpravě tohoto čísla můžete využít destičky dělníků. Každá sníží nebo zvýší hodnotu kostky o jedna. Z šestky přitom můžete udělat jedničku a naopak. Můžete využít i více destiček dělníků najednou. Získáváte je samostatnou akcí nebo některým efektem.

Vítězné body tedy získáváte převážně v průběhu hry, další pak při závěrečném bodování za zbylé destičky zboží, mince a dělníky a také za bodovací žluté destičky klášterů. Zvítězí hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů.

Hrady v Burgundsku jsou propracovanou strategickou hrou, která šikovně využívá kostky. Pravidla nejsou složitá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Náročnější je to, jak jednotlivé prvky správně zkombinovat, aby vám přinesly kýžené body nebo výhody. Při prvních hrách se budete hůře orientovat v efektech různých destiček a typů budov. Oceníte proto přehledové tabulky.

Pokud máte rádi propracované strategické hry, ve kterých máte stále o čem přemýšlet a hledáte nejlepší řešení k zisku bodů, pak si Burgundy určitě vyzkoušejte. Musíte přitom pracovat i s náhodou v podobě kostek, které nemusí být vždy příznivé. Máte ale možnosti, jak ji minimalizovat.

Slabším místem hry je grafické zpracování. Hráčská deska s vévodstvím je díky použitým barvám přehledná, ale šestihranné destičky mají miniaturní ilustrace, které se obtížně odlišují. To se týká především budov a klášterů. U klášterů najdete miniaturní číslo, s jehož pomocí si v pravidlech můžete najít objasnění efektu, pokud vám není z ikon jasný.

Celkově jsou Burgundy výbornou hrou, která obstojí i ve velké konkurenci novinek. Stojí za to se k ní vrátit. Oceníte její variabilitu, kterou podporuje i možnost výběru desky vévodství a rozšiřující moduly, které jsou součástí vydání.

Hrady v Burgundsku

Autor: Stefan Feld

Herní doba: 70–120 minut