Recenze: Gorechosen

»Gorechosen« je jednou z deskoherních novinek britského wargamingového molochu zvaného ‚Games Workshop‚. Je to ale také krvavá lázeň k poctě jednoho z bohů chaosu zvaného Khorne. Přisluhovači jeho jménem vraždí vinné i nevinné. A ti nejlepší a nejdrsnější z nejdrsnějších a ještě drsnějších se mlátí mezi sebou uprostřed arény, aby dokázali, že jsou prostě drsnější než ti, co byli drsní a kterých již není více.

„Takže nejdřív zahraju tohle. Jasně! Přesunu se, pak provedu speciálku a zaútočím… Jak jako že sem mrtvej?!“

V pozadí

gorechosen-boxPřestože to může vypadat, že znevažuji a zesměšňuji příběh, který hra nastiňuje, je opak pravdou. Gorechosen není příběhovou hrou, ale na rozdíl od plytkých úvodních textů většiny současných deskových her, může dolovat z hlubin světa Warhammer – Age of Simar, do kterého je zasazena.

Prvních šest stran pravidel se věnuje příběhovému zasazení hry. Vysvětlují, kdo to je Khorne, jeho fanatičtí vyznavači i co znamená ‚Gorechosen‘. Jsou to nejkrutější, ale zároveň i nejschopnější bojovníci ucházející se o přízeň samotného krvavého boha. V hře se můžete setkat se čtyřmi z nich a krátké pozadí každého najdete na druhé dvojstranně úvodu.

Hra, která si na nic nehraje

Jednoduchý přímočarý boj v aréně, ošperkovaný především rozdílnými vlastnostmi jednotlivých bojovníků. Kdo zůstane poslední naživu, vyhrává. Rychlá a nemilosrdná. To přesně je Gorechosen.

Dokud na začátku kola stojí na nohou alespoň dva z válečníků, každý hráč dostane 5 akčních karet. Dále umístí do balíčku iniciativy určitý počet karet, v závislosti na míře rozzuření svého šampióna. Nepříčetně rozlícený bojovník má možnost během kola hrát až čtyři akce, zastrašený chudák použije jen dvě.

Vždy se otočí jedna karta iniciativy a hráč, jehož symbol se objeví, může spáchat jednu akci. Z ruky zahraje akční kartu se třemi možnostmi, z nichž si může vybrat jen jedinou. Pohyb, útok nebo speciálku. Je také možné odhodit dvě akční karty a použít unikátní schopnost, kterou má každá postava jinou.

gorechosen-ukazatelePři útoku je na kartě počet kostek, kterými se hází. Každý hrdina má vlastní statistiku ‚To Hit‘, což je číslo, které je nutné přehodit, aby sekera, drapák či kladivo vůbec ťalo do živého. Druhá individuální statistika je ‚Wounds‘, která určuje počet způsobených zranění za každý hozený úspěch. Obě statistiky jsou navíc ovlivněny tzv. ‚Kill Zone‘. Charaktery tak mohou útočit na různou vzdálenost; navíc na některých políčkách je zásah snazší nebo silnější a na jiných obtížnější či slabší.

Samotný útok i použití některých speciálních dovedností je podmíněno správným natočením miniatury na plánu. To je zákeřnost, kterou nelze při pohybu podcenit, protože jen nemálo karet umožňuje natočení modelu v libovolném směru. Většinou je třeba koukat ve směru, v němž byl učiněn poslední krok, případně se otočit čelem vzad. Takže přiskočit někomu za záda není problém, ale koukat mu na ně a ne se nastavit bokem už může stát drahocennou akci navíc.

gorechosen-kartySpeciální akce jsou různorodé. Umožňují například rozdráždit vlastního bojovníka a rozzuřit ho na vyšší míru nebo zahrát unikátní akci jen za jednu akční kartu. Polovina karet, ale obsahuje obranné manévry, které lze zahrát při útoku na vlastní postavičku. Jenže tím hráč přichází o akční karty, které tak nutně potřebuje při svém vlastním tahu pro pohyb či útok.

Zajímavý koncept hra využívá v oblasti prolévání krve. Pokud charakter utrží zranění, které by mělo podtéct spodní hranici měřáku života (s obrázky sympaticky více a více deformovaných ztlučených obličejů), umístí si na vrchol počítadla žeton poranění, a pokračuje v odčítání dále. Navíc si pokaždé, když umístí žeton poranění, lízne kartu ‚Critical Injury‘, která mu sice zvýší zuřivost – protože koho by nenaštvalo, když by dostal ránu řetězovým kladivem do zubů – ale na druhou stranu způsobí nějaký doplňkový nepříjemný efekt, jako ztrátu karty, akce či instantní zabití.

Die or die

Temné kořeny Gorechosen se ovíjejí především kolem hodů kostkou. Když to nepadá, tak to prostě nepadá. Útok, zabití, strčení protivníka do smrtící jámy, to vždy v konečném důsledku závisí na náhodě. Strategie a taktika jsou tu hlavně proto, abyste jí pomohli. Stejně relevantní je ale i ponoukání ostatních hráčů proti druhým a držení rovnováhy sil až do okamžiku, kdy si je můžete nelítostně položit na prkénko a naporcovat jako sushi.

gorechosen-figurkyNemáte-li rádi kostky, nebudete mít Gorechosen rádi? Ne nutně. Úspěchový systém amerických her nemám v posledních letech v lásce. Jenže tenhle britský deskoherní popík ukazuje, že nemusí všechny hry trvat tři čtyři hodiny jako »Arkham Horror«, aby pak o vítězství rozhodla šestka na jediné kostce.

Naopak novinka Games Workshopu ukazuje, jak na to. Krátká herní doba, triviální pravidla nesypou do utrpěných ran i špatných hodů sůl, jež by rány dále jitřila. Naopak, se zkušenými hráči si dovolím tvrdit, že herní doba nepůjde přes půl hodiny. Můžete tedy záhy skočit do proudu pomsty v novém kole. Odměnou za hru v kostky je napětí před hodem a epická vítězství i famózní prohry, které nelze u her bez náhody prostě prožít. Samozřejmou podmínkou jsou podobně nadšení oponenti.

Nový řezník na porážku

Wargamingové pozadí hry přináší zajímavý koncept ohledně rozšíření či spíše rozšiřitelnosti. Není totiž třeba toužebně vyhlížet box s dalšími hrdiny, za které by bylo možné se vrhnout do Khornovy arény. Pravidla hry obsahují karty pro další čtyři bojovníky. Protože se jedná o modely ze standardní nabídky Games Workshop, můžete je pořídit, kdy se vám zlíbí. Z jedné strany se samozřejmě jedná o chytrý tah, jak dostat mezi hráče další modely ne zrovna levných prevítů, na druhou stranu k tomu nikdo není nucen a není nic snazšího, než prostě říct, že hraji s touhle figurkou podle jiných pravidel.

gorechosen-nevylamane-figurkyKdyž už vytahuji wargamingovou stránku samotné hry, je nutné se zmínit o samotných modelech. Miniatury jsou s hrou dodávány neslepené v podobě čtyř plat jako klasické plastové modely. Záleží jen na tom, jak moc jste zruční a zda trpíte přehnaným perfekcionismem. Mně zabralo očistění a slepení každého bojovníka dvě hodiny čistého času. Pro mě zábava a utužení vztahu k samotné hře. Pro jiného to může být nepřekonatelná otrava. Ale ať už stojíte na kterékoliv straně modelářské barikády, kvalita výsledných modelů je neoddiskutovatelně špičková. Srovnávat modely s figurkami z běžných deskových her, je naprosto bezpředmětné. Pokud navíc umíte modely nabarvit, herní zážitek si tím povýšíte na novou úroveň.

Trochu absurdní je situace s podstavci, které jsou kulaté, přitom natočení bojovníků hraje při hře významnou roli. Pro plynulou hru je tedy nutné si označit, kde je pomyslná přední strana. Chápu, že GW primárně láká hráče, aby se od deskových her přesunuli do wargamingového světa Age of Sigmar. Z předchozích odstavců je ale snad zřejmé, že hra funguje dobře i sama o sobě a že by bylo fajn, kdyby v krabici byly k dispozici hexové nebo alespoň čtvercové podstavce pro ty, které nezajímá využijí figurek v jiných hrách.

Malí chlapci s přísnými maminkami

Oblíbené téma ‚pro koho hra je‘ asi nejde v případě Gorechosen smáznout jednoduše kategoriemi typu ‚pro rodinku i pro zkušené hráče‘. Lidi z wargamingové komunity hru určitě ocení jako příjemný filler, když není čas na apokalyptickou řež. Deskovkáři kojení matfyzem u deskoherního stolu mohou dostat žaludeční koliku z přemíry kostek a náhody.

Přesto u nás v půjčovně hra zabere nezastupitelnou pozici rychlé krátké hry, kdy trocha té strategie přijde vhod, ale zbude i místo na nenávist, pomstu a radost z dobře vykonané popravy. Popravdě ke Gorechosen nemáme přímo žádnou jednoznačnou alternativu, která by byla v podobné kategorie hratelnosti.

Vzhledem k jednoduchým pravidlům má Gorechosen místo i mezi malými kluky, kteří nemají příliš úzkoprsé maminky, které by mohla zarazit samotná premisa i stylizace hry. Vždycky je navíc možné použít argument, že hra je celá v angličtině, což je pro české teenagery edukativní prvek.

„Gorechosen je prostě fajn hra pro fajn lidi s dobrým srdcem. Opravdu hodně dobrým srdcem!“

gorechosen-boxGorechosen v kostce

Rok vydání: 2016