Recenze: Exit: Úniková hra – Tajná laboratoř (bez spoilerů)

Je tomu jen několik let, co se tolik populární „únikovky“ dočkali deskoherní adaptace. Skoro se zdá, jako by chtěly dohnat své reálné předchůdce, poněvadž se jich na trhu objevilo najednou úctyhodné množství. Jednou z nich je i série jednorázových karetních únikovek, které nesou společný název Exit: The game (v češtině Exit: Úniková hra). Tato série, za kterou stojí manželské duo autorů, Inca a Marcus Brandovi, se později dočkala i prestižního ocenění Kenner Spiel des Jahres. A právě na jeden z dílů z této série, o jejíž vydání se u nás zasloužilo Dino, se dnes blíže podíváme. Konkrétně se jedná o titul nesoucí přídomek Tajná laboratoř.

Jak se to hraje

Stejně jako je tomu u všech her z rodiny Escape Rooms, cílem hráčů je společně uniknout ze zamčené místnosti. K tomu musí hráči vyřešit hned několik záhad spojených s předměty v laboratoři. Hráči si vždy podle instrukcí doberou určité karty rébusů a podle uvedeného zadání na nich se poté snaží vyřešit danou úlohu, která se vztahuje k nějakému předmětu v místnosti.

K úspěšnému vyřešení je pokaždé zapotřebí najít správnou kombinaci tří chemikálií. Jakmile si hráči myslí, že přišli na to, které chemikálie jsou ty správné, jejich kombinaci zadají do dešifrovacího kotouče, a to pod symbol vztahující se k momentálně řešené hádance. Kotouč je poté pomocí čísla odkáže na nějakou z karet odpovědí. Po jejím odhalení hráči zjistí, zda v řešení uspěli, či ne. Pokud byli neúspěšní, musí se snažit najít jiné řešení, hra za chybné hádání nijak hráče nepenalizuje. Pro případ nouze jsou pro hráče připraveny až tři nápovědy pro každý hlavolam, kdy ta třetí už obsahuje i řešení.

Jakmile se hráčům podaří najít tu správnou kombinaci, karta s odpovědí vysvětlí, co se s daným předmětem stalo, a dá vám další instrukce, abyste mohli pokračovat.

Dojmy

Co se týče příběhu, nic od něj neočekávejte, informační vsuvky, které následují po zdolání rébusů, jsou zde spíše jen proto, aby logicky vysvětlily vaše konání. Nízký důraz na příběhovost ale vůbec nevadí, jelikož tím zůstává více prostoru pro to nejhlavnější: rébusy. Ty se z valné většiny povedly na výbornou. Oplývají chytrým nápadem, jsou originální a navzájem se od sebe odlišují, takže vás po celou dobu hry budou překvapovat něčím novým a stereotyp tak v žádném případě nehrozí.

Diverzita hádanek s sebou nese ještě další výhodu: jelikož každý hlavolam vyžaduje použití trochu jiného druhu myšlení, je zde velká pravděpodobnost, že se do partie zapojí všichni zúčastnění. I když je pravdou, že při vyšším počtu se lehce může stát, že se k řešení úloh někteří moc nedostanou, jelikož ani pořádně neuvidí na všechny komponenty potřebné k řešení. Ideálním počtem jsou tak zhruba tři až čtyři hráči, ale vzhledem k tomu, že hra nemá žádné úpravy pro různé počty hráčů, je vše v rozmezí jednoho až čtyř hráčů plně akceptovatelné.

Jedinou slabinou hádanek a vlastně i celé hry, je jejich nevyvážená obtížnost. Některé jsou doslova primitivní, jiné vás zase dokáží přivést k silné frustraci, která však nemusí trvat příliš dlouho díky systému nápověd. V konečném důsledku má hra zhruba střední obtížnost, jen škoda těch výchylek z průměru. Téměř každý rébus, ať už jednoduchý či obtížný, vás ale překvapí svou nápaditostí a kreativitou. Hned u několika se nabízí více způsobů řešení, byť jen jeden je správný. Je tedy zajímavé sledovat jakým směrem se myšlení různých hráčů ubírá. Určitému experimentování s řešením úloh napomáhá i mechanismus umožňující udělat chybu bez penalizace.

Tajná laboratoř se tedy až na trochu nevyváženou obtížnost velmi povedla a nabízí zábavně strávený čas, který je srovnatelný s reálnými únikovkami.

Jednorázový zážitek?

Stejně jako reálné únikovky, je tajná laboratoř, a vůbec všechny díly ze série Exit, jednorázovým zážitkem. Nejenže budete po dohrání znát řešení, ale také hru zničíte. Tedy, alespoň to je způsob, jakým doporučují tvůrci této série, hru hrát. K vyřešení některých rébusů je totiž vyžadováno, abyste nějaké komponenty různým způsobem ničili. Tomu se však dá vcelku lehce vyvarovat s použitím průsvitné fólie a nakopírovaným herním sešitem. Jen je nutné počítat s trochu vyšší obtížností, a to hlavně u jednoho specifického rébusu. Jinak zachovat herní materiál není zase až takový problém a zážitek ze hry to snižuje jen minimálně. A i kdybyste hru zničili, za tu nízkou cenu by ten jednorázový zážitek rozhodně stál.

Exit: Úniková hra – Tajná laboratoř – základní informace

Autoři: Inca Brand, Marcus Brand
Počet hráčů: 1–6