Recenze: Colt Express

O tom, že Divoký západ nebyl zrovna bezpečným místem, nás přesvědčuje nejeden westernový film, i když je plný romantiky. Odvážní muži zde ale nacházeli hodně příležitostí k zbohatnutí, i když ne vždy zrovna cestou zákona. Pak na scénu zpravidla vstupuje šerif, aby zjednal pořádek. Do tohoto prostředí je zasazena hra Colt Express a vy můžete zažít kousek nefalšovaného Divokého západu. Na chvíli se stanete jedním z banditů, kteří přepadli vlak Expres Union Pacific projíždějící Novým Mexikem. Ve vlaku na vás čekají šperky a peněženky cestujících a v trezoru výplata pro dělníky společnosti Nice Valley Coal Company, ale také šerif, který trezor hlídá. A ten vždycky střílí první.

Divoký západ ožívá

Colt Express
Colt Express

Hra Colt Express vás na první pohled zaujme svým provedením. Hrací plán má podobu skutečného vlaku s lokomotivou a vagony. Před první partií si ho nejprve musíte sestavit. Můžete to brát jako lehkou modelářskou předehru. Ale nemusíte mít obavu, zvládne to každý. Vnitřek krabice je navržen tak, abyste mohli hotové modely bezpečně uložit. Pro hru budete vždy potřebovat lokomotivu a vagonky podle počtu hráčů. Každý hráč pak má svou figurku, s níž se bude po vláčku pohybovat, a to uvnitř vagonů i po střeše, takže se plně  využije trojrozměrnost herního plánu.

Vybrat si můžete jednu ze šesti postav. Každá má unikátní vlastnost, která vám poskytuje určitou výhodu. Přízrak (Ghost) je tak trochu nepolapitelný, krása Kočky (Belle) je její největší zbraní, Čejenka (Cheyenne) je mimořádně schopná kapsářka, Tucovy střely nezastaví ani střecha vlaku, Django je fenomenální střelec a jeho kulka si vás najde kdekoliv, Doc je zas nejinteligentnější bandita z celé tlupy. Je jen na vás, jak vlastnost své postavy během hry zužitkujete, ale nezapomínejte na zvláštní možnosti ostatních hráčů, jinak budete nemile zaskočeni.

Vaším cílem je získat co největší kořist, protože vítězem hry se stane nejbohatší bandita. Po skončení pátého kola si všichni spočítají hodnotu měšců, šperků a uloupených výplat. Nejlepší střelec navíc získá prémii 1000 dolarů a titul Mistr pistolník.

Karty postav
Karty postav

Jak to celé jede

V první fázi kola nejprve hráči plánují, co budou chtít dělat. Zvolené akční karty dávají postupně jeden po druhém do společného talónu. Některé akce všichni vidí, jiné jsou položeny skrytě, takže se můžete jen dohadovat, co ostatní chtějí udělat. Dobrý odhad plánů ostatních může být ve hře klíčový. Akce se totiž neprovádějí hned, ale až následně ve druhé fázi kola.

Akční karty vám poskytují následující možnosti: 1. pohyb mezi jednotlivými vozy, 2. změnu podlaží, na střechu či dovnitř vozu, 3. posun šerifa do vedlejšího vozu, 4. střelbu na jednoho ze soupeřů v sousedním voze nebo v dohledu na střeše, 5. loupež umožní vzít si kořist ve voze, kde se nacházíte, 6. úder pěstí vytřese ze soupeře měšec a odhodí ho do sousedního vozu.

Colt-Express-náhledNa začátku hry má každý hráč ve vlastním balíčku deset akčních karet, z nichž si vezme šest do ruky. Z těchto karet si vybírá, které použije v daném kole. Kolik jich bude, napoví karta kola, zpravidla ukáže čtyři či pět. Postupem času ale obdržíte neutrální karty zásahů, když vás trefí šerif, a karty kulek od ostatních hráčů. Ty si musíte zamíchat do svého balíčku. K čemu jsou dobré? Pokud hádáte, že k ničemu, máte pravdu. V ruce vám budou jen překážet, místo šesti akčních karet na výběr jich budete mít méně. Zachránit vás může to, že si místo zahrání akční karty z ruky vezmete tři karty ze svého balíčku do ruky.

Ve druhé fázi kola vezme začínající hráč celý talón s naplánovanými akcemi a začne je v daném pořadí otáček. Příslušný bandita vždy provede svou akci. Akci provést musíte, pokud je to možné. Když jste si naplánovali loupež, ale ve vagonu není nic, co byste mohli ukrást, akce vyjde naprázdno.

Provedení hry

Herní materiál
Herní materiál

Díky trojrozměrnému hracímu plánu máte dokonalý přehled o tom, kde se kdo právě nachází a co vaše postava může aktuálně udělat. Celý vláček je z tvrdého kartonu, který leccos vydrží, ale pro děti by ho byla škoda. K dispozici máte šest vagonků, z nichž si můžete vybrat. V každém se nachází jiná kořist. Graficky je vláček připraven excelentně, do posledního detailu, což velmi podporuje atmosféru hry. Stejně tak karty jsou díky ilustracím, ikonám a barevnosti přehledné a sladěné s tématem hry.

Pravidla zabírají jen několik stran. Díky ilustracím a příkladům se s nimi rychle seznámíte. Při objasňování pravidel doporučuji vysvětlit nejprve akce a pak předvést ukázku jednoho kola. Všichni tak rychle pochopí plánování akcí a následné jejich provádění.

Colt Express je výborná hra pro partu přátel a pro rodiny se staršími dětmi. Užijete si při ní spoustu zábavy i díky tomu, že každá hra bude jiná. Variabilitě napomáhají různé postavy, náhodný výběr karet jednotlivých kol a samozřejmě vlastní plánování akcí, při kterém musíte dobře sledovat ostatní. Zároveň musíte naplňovat vlastní cíle a snažit se, aby vám je jiní nenarušili. O nečekané situace tak není nouze.

Zadní strana krabice s ukázkou hry.
Zadní strana krabice s ukázkou hry.

Někdo nemusí považovat za vhodné téma hry, loupež, střílení, například pro hraní s dětmi. Při vhodném podání a vysvětlení ale hra nikoho neurazí. Téma je kulisou, ve které si zahrajete na Divoký západ. Postavy procházejí vlakem a sbírají, co najdou. Spíše se jedná o zábavnou přestřelku ala Limonádový Joe.

Princip plánování akcí můžete znát například z hry RoboRally. Colt Expres je ale rychlejší a méně bolí, když vám něco zrovna nevyjde. Hra je lepší ve větším počtu hráčů, ale v menším počtu použijete méně vagonů, takže o interakci mezi hráči nepřijdete. Pravidla umožňují i variantu pro pokročilé hráče, ve které máte průběh hry více pod kontrolou. Zahrát si můžete i s upravenými pravidly pro dva hráče. Každý hráč má tým ze dvou postav a jeden balíček karet s vybranými kartami obou postav. Doporučuji vyzkoušet.

Colt Express

Autor: Christophe Raimbault

Délka hry: 60 minut