Recenze: Bandido a Bandida

Někdy je čas na velkou deskovou hru, jindy na na rychlou karetku. Pro případ, kdy si chcete zahrát svižnou, nekonfliktní hru s jednoduchými pravidly, pak vám doporučuji vyzkoušet malou karetní hru Bandido nebo obohacenou variantu s názvem Bandida. Pochází z dílny švýcarské společnosti Helvetiq, která se na malé karetky specializuje. V češtině ji přináší specializovaný obchod Hras. Obě hry jsou určeny pro 1–4 hráče od 6 let. Jednu partii zvládnete do 15 minut. Hrajete přitom společně proti hře, jedná se o kooperativní hru.

Bandido a Bandida utíkají z vězení

Bandido je uvězněn, ale dělá vše pro to, aby se dostal na svobodu. A tak kope a kope a kope. Podobně je na tom i Bandida, ale o ní až za chvíli. Vaším úkolem ve hře je Bandidovi v útěku zabránit. Musíte proto společnými silami odhalit a uzavřít všechny vykopané tunely.

Ve hřa Bandida si můžete vybrat jeden ze tří herních módů. Každý má jiné podmínky vítězství. Základní princip hry se však nemění. K rozdílům se vrátíme v části, jak se hraje.

Obě hry jsou založeny na stejném herním principu. V podstatě se jedná o karetní puzzle. Karty přikládáte k těm dříve vyloženým na stole, dokud nesplníte podmínku vítězství nebo dokud nedojdou karty v dobíracím balíčku. Na začátku hry nejprve vyložíte startovní kartu doprostřed stolu, na to každému hráči rozdáte tři karty a nejmladší hráč může začít.

Tahy jsou jednoduché a rychlé. Vyberete si jednu kartu z ruky a připojíte ji k jedné nebo více kartám na stole. Jen musíte dodržet pravidlo pro připojení karty. Ze všech stran musí přesně pasovat. Pak si doberete kartu a na řadě je další hráč. Když se vám podaří všechny tunely zablokovat, zvítězili jste. Pokud ale dojde balíček, a přitom zůstal otevřený byť jediný tunel, Bandido vám unikl, a vy jste prohráli.

Bandida se hraje stejně. Některé karty ale navíc obsahují různé objekty: batoh, dynamit, rozbitý rýč, mapu, lahev nebo alarm. Po zahrání takové karty se spustí akce, kterou musíte provést (ať se vám to hodí, nebo ne). Například batoh vám umožní dobírat si do 4 karet v ruce a s rýčem umístíte všechny své karty na stůl. Alarm naopak sníží počet vašich karet v ruce nebo zmenší počet karet v dobíracím balíčku.

Bandida vám také umožní různé herní módy. Stejně jako ve hře Bandido se snažíte zablokovat všechny tunely, aby Bandida neutekla. Cílem druhého módu je naopak pomoci Bandidě k útěku. Všechny tunely musíte zablokovat a k jednomu připojit žebřík. K třetímu módu budete potřebovat hru Bandido. Jak napovídá název Útěk milenců, budete se snažit spojit Bandida s Bandidou, uzavřít všechny tunely a na konec jednoho umístit žebřík.

Bandido i Bandida jsou jednoduché, triviální hry, ale mají pěkný nápad, jsou rychlé a můžete si je vzít kamkoliv. Lehce do hry zapojíte i nové hráče nebo někoho, kdo jinak moc nehraje. Hra je svižná, takže jsou všichni stále zapojeni. Hráči si nesmí sdělovat, jaké mají karty, ale jinak mohou komunikovat o tom, jak nejlépe postupovat.

Uspějete, pokud budete karty přikládat šikovně a promyšleně. Zároveň ale musíte počítat s náhodou, s tím, jaké karty a kdy si doberete. Můžete tak stát, že jednu partii rychle vyhrajete, ale následující se vám dařit nebude. Záleží však i na tom, jak se hráči dokáží sladit.

Bandida do hry vnáší nové prvky, takže je taktičtější. Šikovně hru obohacuje. Akce vám mohou poskytnout větší šanci na výhru, musíte je ale šikovně a ve správnou chvíli použít.

Obě hry mohou doporučit pro hraní v rodině i s příležitostnými hráči.

Bandido a Bandida