Hrajeme.cz

Řím

Originální název:
Revolte in Rom
Rok vydání:
2005
Počet hráčů:
2 až 2
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 10 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 12004 Kategorie: ,

Popis

Hra uvede hráče do prostředí starověkého Říma, který se ocitnul na pokraji chaosu. Senát a Garda jsou zapleteni do vášnivých sporů a občané Říma jsou rozděleni. Snahou hráčů je získat vládu nad Římem. Hráč na tahu vykládá karty na příslušná políčka před sebe a snaží se vhodnou taktikou dosáhnout převahu nad kartami soupeře a tak získat buď body, peníze, nebo dosáhnout likvidaci některé z karet soupeře. K tomu mu pomáhají hody kostkami. Hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů přijde o všechny své vítězné body.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

Recenze

  1. cSf.Loser

    Zajímavá hra pro 2 hráče, ve které se snažíte přechytračit svého protivníka. Hra se hraje na body slávy. Ve svém tahu hodíte 3 kostkami a nějak je použijete. Buď si vezmete tolik peněz kolik vám padlo na kostce, nebo si vybíráte kartu anebo aktivujete příslušné pole s číslem. K polím přiřazujete karty tím, že si je zaplatíte. Mohou to být budovy nebo postavy, útočné, obranné nebo na body popřípadě Vám dávají další výhody. S náhodou se dá docela pracovat a ve hře je ji tak akorát. Hra je docela konfliktní a to je také dobře. Odehráno je to za pár minut. Jediná velká nevýhod je nevyrovnanost, některých karet, které vám nebo soupeři dají přílišnou výhodu.

  2. hromadalidi

    Velmi kvalitní hra pro 2 hráče se zajímavým herním mechanismem. Sice zde hraje částečně roli náhoda, jelikož se přece jen hází kostkama a tedy pokud prostě máte smůlu, tak se těžko vyhrává. Na druhou stranu je tento prvek stlačen na velmi malé procento a hlavní část odpovědnosti hraje, jak se rozhodnete sami. Jaké karty vyložíte a čím se budete snažit soupeře porazit. Navíc hra poměrně rychle odsýpá, takže stihnout 2-3 partičky do hodiny není problém.

  3. Kentril

    Toto je podle me jedna z nejlepsich her pro dva hrace. Vyhody teto hry spocivaji v podstate jednoducha pravidla, mala krabicka s kartami, kostkami a osm kartonovych placek. Hra ma originalni system hry a je z prostredi antickeho Rima. Nahodu urcuje hod kostkami a tah karet z balicku karet. Ovsem jak hod kostek pouzijete, je na vas – jestli si vezmete penize, karty nebo aktivujete nekterou kartu. Cilem hry je sebrat co nejvetsi pocet bodu ze spolecne zasoby. Nevyhoda teto hry je piktogramove zobrazeni akci na jednotlivych kartach. Pro zacinajici hrace to muze byt frustrujici hledat v seznamu slovni popis, ale pokud pochopite system hry, casem si na system zvyknete a nemusite cist texty.

  4. dontcallmeandre

  5. zdenda

  6. Eva88

  7. Patrikhm

  8. Elenai

  9. Silvajs

  10. kocourecek

  11. acedrac

  12. tanulo

  13. ta*jemná*

  14. adela

  15. Rillanon

  16. Wotton

  17. ftoh

  18. kent


    Slovo úvodem

    Desková hra Řím nás zavede do minulosti a to do minulosti hodně dávné, kdy v 8 století před naším letopočtem, začalo vznikat starobylé město Řím, které z původně malé Italské vesnice narostlo do velkých rozměrů, až se stalo největším centrem tehdejší civilizace, které ovládalo oblast Středomoří po celá staletí. Setkáme se tak zde s pozdějším osazenstvem města, jakožto i budovami či představiteli tehdejší výkonné moci, přibližně od roku 449 př, n. l.

    V jakých rolích jsou hráči

    Hráč se tedy ocitne v roli „potencionálního vládce“ tohoto, na tu dobu „“velkoměsta““, a soupeři se snaží svými tahy získat celkovou nadvládu na Římem. Ale vezme-li to z jiné strany, stojí proti sobě dva hráči, jenž se snaží získat kombinacemi svých tahů, co největší počet vítězných bodů.

    Něco o hře a komponentech

    Zda se jedná o deskovou či karetní hru se leckdy vedou spory. Co je však neoddiskutovatelné je, že ŘÍM je hra jen pro dva hráče. Mohli bychom také napsat, že se jedná o kostkovo-karetní, deskovou hru bez hracího plánu. Ve hře se tedy objeví jak karty, tak kostky, což není neobvyklé. Tím méně obvyklým pro tuto hru je, že nemám žádný standardní hrací plán. Ve hře jsou vlastně jen žetony ve tvaru „“koleček““ se symboly, s jakými se setkáváme na hracích kostkách a další dva žetony, kdy na jednom je symbol karet a na druhém symbol peněz. Hru bychom si však mohli docela dobře představit s klasickým obdélníkovým hracím plánem, kde by byly tyto žetony graficky ztvárněny, tak jako by po těmito symboly žetonů, mohly být obrysy pro vyložené karty. Pak by nebylo třeba polemiky, zda se jedná o tu či onu hru. Jak jsem již naznačil, ve hře se objeví 6 ks „“koleček““ na kterých jsou vyznačeny tečky od jedné do šestky, tak jak je tomu na jakékoli hrací kostce a 2 ks „“koleček““, kdy jedno je pro označení hromádky dobíracího balíčku karet a druhé pro označení tehdejší hotovosti – sesterciů, což byly bronzové mince. Dále jsou ve hře dvě sady hracích kostek po 3 ks v barvě modré a červené – pro každého hráče jedna sada a další, speciální kostka bílé barvy, která slouží k provádění bojových akcí. No a nakonec důležitý hrací komponent – karty, kterých je celkem 52 ks (30 karet osob a 20 karet budov či bojových prostředků a některé se opakují). Dále neméně důležitou součástí, jsou zmiňované „“bronzové mince““ – sestercie v hodnotách 1, 2 a 5 a to, o co se ve hře vlastně hraje – vítězné body v hodnotách 1 a 2. Dohromady se tedy hráči mezi sebou utkají o 36 těchto vítězných bodů.

    Jak se přípravuje hra

    Hra se připraví tak, že se na stůl položí vedle sebe všechny žetony – „“kolečka““, kdy se zleva doprava položí nejdříve žeton se symbolem karet, po té žetony od 1 do 6 a nakonec žeton se symbolem peněz. Pak se k jednotlivým žetonů položí hromádka karet, ze které se vytvoří dobírací balíček a hromádka sesterciů. Po té se hráči zvolí každý svoji barvu kostek, které si položí před sebe, bílá (bojová) kostka se položí zatím stranou. Pak si každý z hráčů vezme po 10-ti vítězných bodech, které jsou jeho počáteční investicí. Zbylé body se položí vedle hromádky se sesterciemi a z této hromádky si pak podle situace, berou hráči vítězné body až do jejich vyčerpání. Po té si mezi sebe rozdělí karty, kdy každý hráč dostane 4 karty, ale nejdříve než si karty prohlédne a vezme do ruky, vymění si se soupeřem, dvě libovolné karty. Teprve potom se hráč může na karty podívat a podle jejich důležitosti či schopnosti, se rozhodne kam karty položí – tedy pod který žetonu s bodovou hodnotou kostky. Karty se nejdříve položí lícem dolů, tak aby je spoluhráč neviděl a pokládají se vždy pod žetony body proti sobě. Jakmile jsou karty rozmístěny otočí se. Tak a máme hru přichystanou a může se začít hrát.

    Průběh hry

    Hru bychom mohli rozdělit do tří fází. První fáze je, že na začátku svého tahu, musí začínající hráč nejdříve zaplatit do banku, tolik vítězných bodů kolik má na své straně, kartami neobsazených, tedy prázdných žetonů.
    Takže na samotném začátku přijde každý z hráčů, hned o dva vítězné body. Po té pokračuje začínající hráč ve svém tahu a ve druhé fázi hry, hodí svými kostkami. Potom se může rozhodnout mezi různými možnostmi, kdy může použít každou ze svých kostek k určité akci a nebo všechny kostky k jedné akci. Jakou akci provede, se rozhoduje hráč podle konkrétní situace. Může vzít z banku sestercie, příp. z dobíracího balíčků příslušný počet karet, nebo může zahájit boj či jinou akci svých vyložených karet. Každá akce (tedy braní karet, získání bronzových mincí či aktivace žetonu), stojí hráče jednu jeho hozenou kostku. Ještě před tím, může hráč vyložit kartu z ruky a zajistit si tak pro příští kolo obsazenost žetonů. Jedná-li se o první tah, nemá žádný hráč karty v ruce a tak může kartu vyložit, jakmile si ji vezme z dobíracího balíčku. Kartu lze vyložit ještě ve sém tahu.
    POZOR, za každou kartu, kterou chci vyložit, musím zaplatit patřičnou hodnotu sestercií, která je zobrazena vždy v levém horním rohu karty ve zlatém kruhu (obrázek mince). Chce-li tedy získat hráč karty z dobíracího balíčku, musí položit jednu ze svých kostek na žeton karet a počet bodů na kostce mu určí, kolik karet si může z dobíracího balíčku vzít. Ty si pak prohlédne a vybere pouze jednu, kterou si nechá v ruce a nebo ji, po jejím zaplacení sesterciemi do banku, rovnou vyloží na neobsazený žeton, případně provede výměnu za jinou. Chce-li získat sestercie, opět položí jednu ze svých kostek na žeton s mincemi a vezme si z banku patřičný počet mincí, které mu zůstanou. Rozhodne-li se hráč pro využití schopnosti některé ze svých vyložených karet, použije k tomu zase jednu ze svých kostek. Zde však platí pravidlo, že lze aktivovat pouze obsazený žeton, tedy ten pod kterým leží hráčova karta. A dále lze aktivovat jen ten žeton, jenž má stejnou bodovou hodnotu, jako kostka, kterou chci k aktivaci žetonu využít. Jakmile je žeton s kartou aktivován, provede se akce, kterou nám karta umožňuje. Jedná-li se o kartu bojovou, lze provést boj. Pokud mě to karta dovoluje, zaútočím dle konkrétní situace na budovu či osobu soupeře.
    Samotný boj probíhá tak, že se hodí bílou – bojovou kostkou, a padne-li mě stejná nebo vyšší hodnota karty, proti níž jsem zahájil boj, odhazuje se tato karta na odkládací balíček a soupeřovi tak zůstane pod tímto žetonem prázdné místo. V následujícím tahu, pak připravím soupeře o 1 jeho vítězný bod. Obranná hodnota je u každé karty jiná a na kartě je zobrazena v levém horním rohu v čtvercovém okénku. Samotný tah umožňuje hráčům libovolně kombinovat možnosti a tak se může stát, že si během svého tahu můžu postupně vybrat až tři karty, či aktivovat tři svoje žetony a nebo použít součet svých 3 kostek, k získání patřičného obnosu sestercií, které jsou potřeba pro vykládání karet. Pokud mám vyloženou kartu, která má zvláštní schopnost vzít si libovolnou kartu z dobíracího balíčku, nebo osobní kartu z odkládacího balíčku, můžu této možnosti využít aktivováním žetonu, pod kterým tato karta leží. Rovněž tak během svého tahu, lze vyložit či vyměnit libovolné množství karet, mám-li na to dostatek sestercií a nebo karty se zvláštními schopnostmi, které mi umožňují vykládat karty budov nebo osob zdarma. Opět zde platí pravidlo, že v tomto případě musím použít jednu ze svých kostek a to za výše popsaných pravidel.
    Asi zde nemá cenu rozepisovat různé kombinace, které při můžou nastat, je jich opravdu nespočet a schopnosti karet jsou také individuální a závisí na konkrétní situaci. V tomhle směru je asi Řím skvěle propracován. Každý hráč může také během hry, držet v ruce neomezený počet karet, které pak ve svém tahu lze vyložit či vyměnit za jiné. V případě výměny karty, se vyměňovaná karta odhazuje na odkládací balíček. Jakmile se některému z hráčů podaří vzít poslední vítězný bod, hra končí, kdo během hry získal více vítězných bodů, je vítězem.

    Celkový dojem ze hry

    Podle mého názoru je ŘÍM především vynikající kombinační hrou, kdy lze při hraní dospět k různým zvratům, tak jako lze dosáhnout vítězství během prvních tahů. Ať se to někomu líbí nebo ne, je prostě fakt, že ve hře hraje náhoda velkou roli. Zažil jsem situace, kdy jsem měl soupeře na lopatkách, ale jelikož se ve hře hází kostkami a ty jsou jak víme nevyzpytatelné, stalo se to že mi „TO“ prostě v několika tazích po sobě nepadlo, soupeř se mezi tím vzpamatoval a podařil se mu ve hře obrat. Tím se také přikláním k názoru, že jsou ve hře karty nevyrovnané a dostanou-li se do ruky soupeře konkrétní karty, které jsou tam byť jednou, neexistuje proti takovéto kartě obrana. Použije-li ji soupeř proti mně, může to hru prakticky rozhodnout. Nicméně Řím nelze chápat jako jednorázovou záležitost a je potřeba vzájemnou partii zopakovat a nejlépe několikrát po sobě. Hrací doba není dlouhá, v průměru trvá 20-30 minut. Přes to všechno mohu s čistým svědomím doporučit Řím jako povedenou hru speciálně pro dva hráče. A dobře hratelných her jen pro dva je velmi málo. Řím je jedna z nich.
    Zamyslím-li se nad provedením herního materiálu, nelze mu nic závažného vytknout. Kostky jsou klasické, dřevěné, žetony se symboly jsou z tvrdého papíru, rovněž tak sestercie a vítězné body. Karty se také nikterak zvláštně neopotřebovávají, grafické ztvárnění karet je vynikající.

  19. Fruiko

  20. Cwaj

  21. aksile

  22. Terw

  23. Savager

  24. lamkal

  25. darwin

  26. Kalibulus

  27. rach

  28. martik

  29. Machííírek

  30. kanei

  31. hrubajs

  32. Lubbo

  33. ADaMA

  34. SasaKrasty

  35. mikous

  36. pp

  37. daneel

  38. rebarbora

  39. travian129

  40. polda444

  41. travian

  42. prokop1115

  43. BBccd

  44. jihlavak15

  45. trychac

  46. janoos

  47. pytlik115

  48. romanus

  49. romansubrt

  50. tondik17

  51. judla

  52. cubacz

  53. janos159

  54. janos15

  55. orlosupec1

  56. liga7

  57. hogik

  58. timtin

  59. trubar

  60. genius1

  61. sulda

  62. tinda

  63. kajkal

  64. kaja

  65. tonda

  66. maw

  67. Ajeenka007

  68. speedy

  69. Mari

  70. Filip

  71. luciáš

  72. Last_Elf

  73. Ája

  74. Dušan Takáč

  75. tondakolik


    Tak toto je jedna z mála her, které jsem koupil „“naslepo““. Většinou kupuji hru, kterou jsem již vyzkoušel, nebo kterou alespoň tak nějak znám. Tuto jsem ale neznal ani podle názvu. Koupil jsem jiproto, že jsem sháněl nějakou kvalitní hru pro dva hráče. A musím říci, že s odstupen času koupě této hry nelituji a naopak bych řekl, že u mne neustále stoupá žebříčkem.

    Z počátku mi dělala problém „“mezinárodní““ verze karet s podivnými symboly vysvětlujícími vlastnosti karty. První hry tedy byly s pravidly v ruce, ale to nás neodradilo a později jsme pravidla odložili. Nyní již vím, co která karta umím, a mohu tedy mnohem lépe taktizovat a vymýšlet strategii.

    Jedná se o hru, kterou bych zařadil do karetních a kostkových her. K šesti žetonům přikládáte karty, které následně můžete aktivovat hodíte-li na kostkách číslo daného žetonu. Princip hry je velmi jednoduchý. Hodíte kostkami a poté zaktivujete karty nebo si vezmete nové karty či peníze. Za peníze můžete následně kupovat nové karty. Cílem hry je mít na konci hry více bodů než váš soupeř. Zvolit můžete prakticky dvě cesty k vítězství. Buďto hrajete útočně a snažíte se obrat soupeře o všechny jeho body, nebo se naopak snažíte získat pro sebe co nejvíce bodů. Vývoj vaší strategie je samozřejmě ovlivněn tím, jaké karty se vám dostávají do rukou.

    První hry jsou prakticky o náhodě. Pokud však do hry trochu proniknete, naučíte se, co která karta umí, jaké karty ve hře vlastně jsou, potom již můžete poměrně hodně taktizovat a vymýšlet různé strategie a postupy k vítězství.

  76. The Hammer

  77. Fester

  78. jakubko

  79. Tom

  80. Kadaver

  81. Black Jack

  82. Ja_Claudius

  83. aneken

  84. nency

  85. sakal


    MeanAngel to shrnul dokonale, takze jen par dodatku. Hrali jsme spoustu her, ale malokdy nekdo vyhral, tak ze se vybrali vsechny body z banku, vetsinou jednomu dosli jeho body. Forum je fajn karta, ale receno terminologii Magicu, „“ztraci karetni vyhodu.““ Ale na druhou stranu, pokud se nekomu povede kombinace Forum-Basilika-Vez (treba ve vice kusech), tak lze snadno vyhrat, ale stejne snadno tomu muze souper zabranit… Moznosti v tehle hre je opravdu spousta. Co se tyce Mercatora, tak je to proste karta, ktera kdyz vam prijde ve hre, kdy prohravate, tak je proste k nicemu. Jak MeanAngel napsal, je to na rozhoduti zabetonovane hry. Pokud ho vylozite v situaci, kdy souperi nevemete vsechny body, tak souper tech penez, co jste mu dali vyuzije k tomu, aby se zbavil mercatora a s velkou pravdepodobnosti vyhraje.

  86. alonsanfan

  87. stega

  88. dmachek


    Nedávno jsem si koupil tuto hru a mám na ní jen chválu (až na pár nedomyšleností ohledně Mercatora).
    Pro ty co ji jen kritizují mám toto. Je to hra a člověk ji hraje, aby si zahrál a ne, aby vyhrál v prvních deseti minutách. Sic má dobrý pocit z vítězství, ale ne ze hry. Ať si zahraje proti někomu kdo zvládá pěkně obranu (útok) proti Forum a zažije pěkně krušné chvilky :).
    Toť vše, přeji příjemné zážitky s touto hrou.

  89. PJ

  90. tomas.volny

  91. Ota

  92. MartinJa

  93. Annie

  94. Ratman


    Rád bych také přispěl malou špetkou do mlýna a podělil se o své zážitky a zkušenosti s touto skvělou hrou. Nechci zde ale opakovat to co již bylo řečeno dříve, nicméně musím z části souhlasit s Gandalfem, protože karta obchodníka je poměrně problematická, a pokud se protihráči zadaří nashromáždit dost peněz, není proti ní při vyložení během jednoho kola obrany, což je asi jediným vážnějším nedostatkem této hry.
    Co se týče ostatního, už musím jen chválit. Zkoušel jsem hodně moderních her, ale drtivá většina se stává zábavnou až od většího počtu hráčů, takže člověk, co často hraje ve dvou si většinou užije jen polovic zábavy, někdy ani to ne. Roma je v tomhle ohledu ideální volbou- je pro dva, je zábavná a umožňuje hráči nespočet kombinací, takže pokaždé můžete hrát jinak. A i když vám nepadnou ideální karty, a soupeř vás drtí, kde se dá, můžete se celá situace během dvou kol obrátit.
    Co se mi asi líbí nejvíce jsou kombinace a možnosti karet- prakticky zde neexistuje příliš silná nebo naprosto zbytečná karta (až na obchodníka, který je obojí zároveň:), jak tomu bývá u jiných karetních her. Prostě v určité situaci se vám na stole hodí jedny karty a další odhazujete, protože jsou vám k ničemu. Ale během chvilky se může situace změnit a dříve skvělé karty jsou náhle k ničemu, zatímco ty, které jste předtím nepotřebovali, by se vám teď zatraceně hodily. Zkrátka v závislosti na situaci se význam různých karet posiluje nebo naopak oslabuje, protože velmi záleží na tom, jak je na tom váš soupeř, jakou kombinaci karet má vyloženou a co máte v ruce. Například drahé karty se mnohdy nevyplatí kupovat, ale lepší je je nasadit za pomocí levného Senátora, který se pak už často stává skoro zbytečným. Nebo pokud soupeř například nasyslil hodně bodů, je účinnost Tribuna lidu často srovnatelná s komářím štípnutím, ale pokud má bodů jen pár, je každý odebraný bodík obrovskou ztrátou. A tak to jde dál a dál a možností narůstá a narůstá.
    Zkrátka Roma je dle mého názoru výborná hra s originálním herním systémem, kterou mohu směle doporučit, protože jakmile si zahrajete pár prvních her a přejde vám to do krve, tak si užijete spoustu skvělé zábavy, a to aniž byste museli shánět spoustu dalších spoluhráčů.

  95. Herr_Flick


    Dovolím si v dobrém lehce nesouhlasit s recenzentem Gandalfem. V této hře existují na každou kartu nejméně 2 jiné, které ji vyřadí ze hry. Mercatora lze hráči vrátit do ruky pomocí Gladiátora, případně odstranit Vrahem atd. Fórum neničí pouze katapult,ale např. Nero, kterého si třeba vyložíte bez poplatků přes Senátora. Záleží samozřejmě na štěstí při házení kostkou, ale pak je to již z velké části na kombinačních schopnostech hráčů.
    Po takové 10 – 15 partii, kdy už máte herní systém plně zažitý, objevujete neskutečně zákeřné kombinace :o)
    Pro 2 hráče jedna z nejlepších her.

  96. Aldomoro


    Krabice a provedení karet a ostatních komponentů je slušná. Hra samotná je však příliš jednoduchá, nepropracovaná. Kdo vlastní fórum jako první z devadesáti procent vyhraje. Myslím, že by mohla být hratelná již od 7-8 let a také doba hraní se málokdy dostane na 30 minut, natož nevím, kde by se vzalo uváděných 70. Většina her končí do 15-ti minut.Z moderních her zatím největší slabota s jakou jsem se setkal.

  97. Yuri

  98. Pavla

  99. tomas

  100. MeanAngel


    Nuze, po odehrani tuctu partii se citim jiz do jiste miry kompetentni napsat svuj pohled na tuto hru.

    Roma je hra, u niz si na prvni pohled clovek rekne „“to bude hrozne o haluzi““ – protoze obsahuje hned dva herni elementy, oba pracujici s nahodou – karty i kostky. Neni tomu vsak tak, alespon ne zcela.

    Co budete mit za karty je docela dost ovlivnitelne – budto zauraduje Haruspex, kdy vyberete z baliku COKOLIV chcete, nebo Aeskulapiniem, kdy vyberete jakoukoliv postavu z hrobu, pripadne i prostym prirazenim vysoke hodnoty pro lizani karet – pokud si vybirate kartu z peti, sesti, tak uz mate sanci, ze dostanete alespon neco co vam aspon v nejakem smeru pomuze. Co proto na hre ocenuji je, ze zde snad neni karta, ktera by byla vyslovene k nicemu. Pouze je obcas V DANE CHVILI neco k nicemu (tedy krome zaplacnuti slotu – vida, taky nejaky uzitek, ne ? ;))

    Kostky nahodnym elementem zustavaji vice, avsak cemu mozna rada kritiku hry neprisla na kloub je, ze cely (mimochodem velmi originalni) system hry je o tom, ze i kdyz vam nepadnou zrovna ta spravna cisla, stale muzete ledacos udelat – liznout kartu, vzit penize, liznutou kartu vylozit a aktivovat – casto za cenu toho, ze s ni nahradite jinou vylozenou kartu. Je to tedy o tom, ze hra se velmi dynamicky meni, karta ktera v minulem tahu byla klicova je ted skoro bezcenna, meni se priority cilu pri utocne strategii..hra je o sledovani akci soupere a o hbitych reakcich na ne. Jak tu nekdo jiz prede mnou podotkl, staci u hry kreativne MYSLET.

    Jeste bych se chtel pozastavit nad otazkou vyvazenosti. Zde na Hrajeme.cz i na BoardGameGeek.com jsem cetl radu stiznosti na udajnou presilenost Mercatora a Fora a reci o tom, jak spousta her skonci ve frustrujicich trech, ctyrech kolech, aniz by si jeden z hracu vubec zahral. Domnivam se, ze tyto namitky jsou chybne a prokazuji nedostatek pochopeni pro smysl hry. Povazte se mnou, prosim:

    Forum – ano, je to karta, ktera je v baliku hodnekrat a umoznuje ziskavat vitezne body (dale jen VP aka Victory Points), v kombinaci z Bazilikou a Templem obzvlast silna. Avsak – vyzaduje hned dve kostky pro aktivaci (coz je patricne omezujici pro dalsi akce) a zpusobu jakym je rychle neutralizovat je cela rada – jdou znicit (ano, na 5+, ale jdou) Legionarem, Centurionem, Onagerem, jdou na kolo zavrit Pretorianem ci spalit Neronem (osobne jsem nekolikrat pouzil docela odporne kombo Senator-Nero-spalit Forum-Aeskulapinium-Nero zpet do ruky atd.) ci jej zpoplatnit kartou Mercatus.

    Mercator – predne je nutne se zeptat na otazku, proc tato karta je ve hre a proc je krome Nerona a vraha ve hre jen jednou. Ano, protoze Mercator je primo ZAMYSLEN jako ukoncovaci karta (branici nekonecne dlouhym partiim) nebo naopak jako karta, ktera muze zvratit prohranou hru tehdy, kdy souper uz ma vice nez polovinu VP. Krome toho se nyni pokusim rict, proc se domnivam, ze Mercator ani zdaleka neni tak broken, jak mnozi tvrdi:

    Mercator stoji celkem dost penez – 7 zlatych (jasne, samozrejme se da vylozit pres Senatora). Potiz je vsak dle meho nazoru v tom, ze pokud Mercator nevyskoci nahle z ruky plne penez (a ze hromadeni spousty penez bez vykladani karet je pomerne dost napadne a navic kdyz se soustredite na jednu cinnost – hromadeni penez, tak nestavite ani nedelate nic jineho – sance pro oponentovu utocnou strategii) a neuzavre v jedinem kole hru, nastava problem. Paradoxne se domnivam, ze je v podstate nevyhodne dostat Mercatora v uvodni ruce, protoze ho musite vylozit (byt zdarma) a prichazite o ten moment prekvapeni. Chvile kdy Mercator je na stole, ale hra neskoncila je pro neho podle meho nazoru kriticka a uspech tak zavisi jen na tom, zda oponent dokaze ci nedokaze rychle zareagovat. Zpusobu je stejne jako u Fora nemalo – Mercatora lze snadno zabit, protoze ma obranu jen 2, prinejlepsim 3 s vezi. Tudiz Legionar, Centurion, Ostepar ci Sicarius vylozeny zdarma pres Senatora jsou smrtici. Vadi take Gladiator ci Pretorian, sice primo neohrozi, ale zdrzuji a ziskavaji tak cas na Mercatora najit ucinnou odpoved. Navic – pravdepodobnost, ze dostanete do uvodni ruky, pripadne na prvni liznuti karty neco ze jmenovaneho je o dost vyssi, ze souper vubec dostane toho jedineho Mercatora ve hre do uvodni ruky, neni-liz pravda ? Proto se domnivam, ze Mercator zadna errata nepotrebuje a osobne ho hraji a patrne budu hrat podle normalnich pravidel.

    Ano, mohu treba teoreticky uznat, ze se MUZE stat, ze souper rozjede hru Fory/Mercatorem a souperi to proste totalne nijak neprijde (avsak to se skutecne da docela vyznamne ovlivnit, viz. vyse) a nenapada, takze skutecne nezvladne nic vcas udelat a prohraje behem par kol. Ale za sebe mohu rict, ze za tucet her se mi tohle dosud NESTALO jeste ani jednou (moje nejkratsi hra trvala sest kol, a to jeste protoze jsem pomerne dost hloupe zariskoval a ten risk nevysel, nejdelsi hra trvala naopak temer dve hodiny!) a i kdyby se to snad stalo, tak co ? Kdysi jsem hraval Magic a v nem to tak take bylo, ze souperi to nekdy dobre prislo na ruku a rozjel svou hru tak rychle, ze bylo za pet minut po vsem. Zkazilo mi to snad dojem ze hry ? Jisteze ne. Zamichali jsme karty a dali novou partii.

    Proto uprimne moc nechapu namitky nekterych ohledne „“nevyvazenosti““ – pokud u vas „“devet z deseti her““ konci behem par kol, pak mam realny duvod se domnivat, ze u te hry nepremyslite a tudiz ji nehrajete dobre. V temer kazde hre jsem zazil divoke zvraty, kdy se nekdo z nas z jednoho zbyvajiciho bodu vysvihl obratnym hranim behem chvilky zpet a zvitezil (nebo minimalne protahl hru klidne o dalsi pulhodinu nelitostnych souboju o kazdy VP).

    Zaver:
    Roma je pro me vyborna, akcni, svizna a stale prekvapiva hra. Jediny jeji problem je, ze se ji musi clovek naucit opravdu hrat a nezahodit ji po prvnich par partiich, ktere zrovna nevypadaji podle jeho predstav – i kdyz pravidla vypadaji jednoduse, je treba zazit karty a najit ruzne kombinace pro danou situaci. Kdo vsak vytrva bude odmenen napinavou, dobrou hrou pro dva. A takovych neni zase tak mnoho.

  101. gaff


    Co se karet týče, hra je naprosto vyvážená. Na každou taktiku se nám podařilo najít protitaktiku.

    Fámy o neporazitelným mercatorovi drženým v ruce nebo a o fórech můžu prohlásit za blbosti. Jednou proti mercatorovi prohraju, příště si dám pozor, možností je x, protože mercator sám sebe oslabuje syslením peněz. Stejně tak fórum, každý jeho použití stojí rovnou dvě kostky, což hráče oslabuje a navíc je hafo možností, jak fórum zničit nebo z něj udělat soupeřovu nevýhodu.

    Jasně, hra je založená na házení kostkami, což rovnou znamená, že se partie někdy zvrhne v masakr, stačí trochu smůly na jedný straně a štěstí na straně druhé.

    Předpokládám, že hra dopadne jako carcassonne hrad, a sice, že po zažití všech zákonitostí, bude mít hlavní vliv na vítězství náhoda. Tomu se ale u her s náhodným prvkem vyhnout nedá.

    Partnerským párům nedoporučuju.

  102. eklp fistronek

  103. paladin91

  104. rix

  105. muf

  106. Veverka

  107. Tukan

  108. matys

  109. ewuchka

  110. Shako

  111. Pelly

  112. Asindor

  113. Adam


    Přečetl jsem si recenze a následující diskusi a chci napsat že se jednoznačně připojuju mezi příznivce téhle výborné hry. Musím říct že málokterá hra pro 2 má takový spád a přinese tolik zábavy – akcí a protiakcí na ně. Originální herní princip zisku tří akcí pomocí hodu tří kostek nepřekonatelným způsobem naplňuje heslo Alea Iacta Est aka Kostky jsou vrženy a hra samotná je tak pestrá a skrývá tolik možností, že neomrzí ani po několika desítkách partií.

    Co se týče naddimenzované účinnosti fóra, příp. komba s chrámem a bazilikou, plně se připojuju k tomu co už bylo napsáno – forum je silné tak akorát aby bylo výraznou hrozbou ale existuje mnoho způsobů jak jej neutralizovat. Mě osobně ještě napadla jedna zajímavá souvislost, která tu nebyla moc zmíněna, zvažte: protože hráč s fórem je o něco méně akceschopný (čas od času použije 2 ze 3 kostek na aktivaci fóra), takže do jisté míry stagnuje nemá ani nadbytek karet, ani nadbytek peněz. A protože ke zničení fóra je třeba vybudovat jistou ofenzívní sílu, v praxi často nastává situace, že je nasazeno forum(a), jeho majitel sice získá určitý počet vavřínů, ale nasazení fóra vyvolá zbrojení na druhé straně a po čase je fórum(a) zničeno ofenzivní mašinou soupeře (např. Centurio, Essedum, Scaenicus, Onager). Tyto ofenzivní jednotky pak po zničení fóra (fór) stojí před polovymlácenou sestavou soupeře a cokoli nového je proti nim nasazeno, je velice rychle ničeno a ničeny jsou i ostatní zbývající karty. Proto může být taktika nasazení fór a spoléhání na ně taky prvním krokem na cestě do pekla….

    Jiná káva je ovšem Mercator, tato karta je opravdu poměrně kontroverzní a spíše než k „“totálnímu nasazení““, jež propaguje Murphy, jsem pro umírněnější variantu a ačkoli se snažím do maxima ctít původní pravidla her, tak toto je jediná změna, kterou bych udělal a to omezení 6 sesterciů na aktivaci. Jenom orientačně zabrousím do ostatních polemik, sestava 2 věže skutečně přidá všem jednotkám +2 do obrany a každé z věží +1, takže ke zničení je třeba mimo Nera Centurio anebo stačí obyčejní legionáři či katapult a účinné využití válečných vozů.

    Asi vše co jsem měl na jazyku. Chápu, že tahle hra se nelíbí každému, ale pro mě osobně je to jedna z nejlepších her pro 2, kterou jsem kdy hrál (a v současné době 2-player č. 1)

  114. yodle

  115. Resoun

  116. murphy


    Jde o jednu z nejzajímavějších výrazně „kostkových“ her za poslední dobu (mě způsob použití kostek zaujal snad nejvíc od doby royal turfu). Často se stává, že do prohry jednoho z hráčů zbývá jeden/dva body a ten se ještě stihne zachránit a hru otočit. Mnohokrát je nutné (většinou kvůli kostkám) narychlo zahodit drahou vyloženou kartu a nahradit ji třeba kartou průměrnou, jen abych mohl uhrát nějaký ten bod (obvykle, když člověk utíká hrobníkovi z lopaty). Občas, když někdo hraje hodně útočnou sestavu, musí hráč rychle zaplňovat volná místa v podstatě čímkoli a i z těchto „nucených“ sestav obvykle vyplynou nějaké +/- účinně použitelné možnosti. Důležité je mít na ruce dost karet a brát v potaz, že některé je dobré mít už jen proto, aby je neměl soupeř. Herní čas bývá velmi různorodý: 20-75min., v zásadě platí, že když se hráči naučí znát a využívat jednotlivé karty, partie se tím prodlužuje. S přihlédnutím ke skutečnosti, kolik toho závisí na kostkách, je hra překvapivě málo náhodná. Hrál jsem teď z odstupem po delší době a potvrdilo mi to, že jde o velmi příjemnou a originální „light“ hru pro 2 (škoda jen, že se kvůli škození moc nehodí pro páry). 4 základ + půl bodíku za originalitu;).
    Závěrem bych chtěl jen podotknout, že mi připadá krajně nekorektní, aby jeden a týž uživatel hodnotil jednu hru opakovaně, rozmělňuje to objektivní hodnocení.

  117. karel


    Rád bych přidal svou trošku do mlýna ohledně vyváženosti. Hru jsme hráli zatím čtyřikrát. Při prvních dvou partiích jeden hráč dostal mercatora rovnou na začátku do ruky. Během tří kol bylo po hře. V třetí hře se jednomu hráči rychle podařilo postavit dvě fóra s bazilikou a získal během dvou tahů takový náskok, že dál byla partie o ničem. Jen jedna partie byla vyrovnaná.
    Samozřejmě přiznávám, že se teprve učíme strategii, herní mechanismus je velmi zajímavý, ale určitá úprava je zřejmě nezbytná. U mercatora buď s odstupňovanou cenou za nakoupené body (2, 4, 6 atd.), nebo max. tři body na aktivaci, případně pravidlo max. jedna kostka na peníze a karty, případně též snížit obranu fora a baziliky o jedna.
    Jinak hrozí, že na dobrý, vyrovnaný zápas je potřeba absolvovat trojnásobek nudy bez náboje. To by byla určitě škoda.

  118. Droll

  119. Lumirius


    Hru jsme koupil již v ČR ve větším hračkářství pod názvem ROMA. Návod v češtině. Poupravuju tedy informace v popisu hry.
    Zkusím trochu přiblížit o čem hra je, abych nebyl jediný co kupuje „“zajíce v pytli““. Cena byla příznivá a zkrácený popis hry s grafickým provedením karet zaujal.

    Herní systém je docela originální. Hráči se v podstatě snaží vyřadit karty vyložené druhým hráčem, aby ho tím donutil zaplatit penalizaci ve formě vítězných bodů za neobsazené herní pole. Hra končí pokud jedenomu z hráčů dojdou vítězné body nebo jsou všechny vítězné body z „“banku““ vybrány.
    V každém kole hráč hodí 3 kostkama a každou kostku přiřadí k možným akcím které může udělat:
    – vzít si stejný počet peněz jako padlo na kostce
    – vzít si z balíčku stejný počet karet a jednu z nich si nechat na ruce
    – zaktivovat již vyloženou kartu na stole pod daným číslem

    Tyto akce muže dělat v jakémkoliv množství a v jakékoliv posloupnosti. Prostě se musí vypořádat s danou situací, která nastala jeho hodem. Jak hlásá reklamní slogan: „“Kostky jsou vrženy.““

    Pokud se na začátku zadaří líznout si dobré karty, hra netrvá ani těch 30 minut, jak je uváděno. V podstatě možnosti hráčů jsou vyrovnány a oba bilancují na hranici existence tak se 3 body.

    Vhodná volba pro pár na teplé letní večery na terásce :-))

  120. REM

  121. Gandalf


    Souhlasím se předchozí recenzí, že Roma má velice originální herní systém. A také s tím, že pro dva hráče je jednou z nejlepších her. Musím však bohužel přiznat, že jsem narazil na pár problémů.

    Již při takové druhé třetí hře jsem přišel na to, že hráč, který má alespoň dvě fóra (Forrum), má celkem velkou pravděpodobnost, že vyhraje. Jeho protihráč má jedinou šanci, jak vyhrát, a totiž pokusit se útočit a útočit. Pokud se podaří fóra zbořit, je tady šance na výhru. Mě se to párkrát podařilo. Je tedy nutné smířit se s tím, že Forrum je hodně silná karta a tomu přizpůsobit taktiku. Samozřejmě, je to hra s kostkami, takže velice záleží na štěstí. Když mám štěstí, může se mi povést cokoliv.

    Druhý problém je závažnější a asi vyžaduje úpravu pravidel. Jedná se o kartu obchodníka (Mercator). Zhruba pátou partii jsem vyhrál tak, že jsem si tuto kartu ponechal v ruce a snažil se získat tolik peněz, abych mohl koupit všechny vítězné body od soupeře. Jakmile jsem měl našetřeno, během jednoho tahu jsem obchodníka nasadil, koupil body a vyhrál. Proti této taktice se dá velice těžko bránit. Při hledání řešení jsem na webu narazil na různé úpravy. Z nich se mi líbí tyto dvě. 1. Obchodník potřebuje ke své akci dvě kostky. Hednu pro aktivaci, druhá udává počet bodů, které může koupit od soupeře (tedy max. 6). 2. Obchodník koupí první bod za 2 mince, druhý bod za 4, třetí za 6 atd. Tedy našetřit na koupi 10 bodů je dost nereálné.

    S těmito úpravami mohu hru vřele doporučit. Tedy především těm, komu nevadí, že tato hra je především o štěstí. Strategie je zde až na druhém místě.

  122. V.S.

  123. Richmond

  124. Mirunak

  125. Matěj Baťha

Přidat recenzi