Recenze: Zombie Kidz – Evoluce

Když před prázdninami vyšla kooperativní rodinná hra Zombie Kidz, moc jsem od ní neočekával. Protože se jedná o rodinnou hru pro 2–4 hráče od 7 let, byl jsem zvědav, jak se bude líbit klukům, s nimiž jsme se chystali na dovolenou, a tak jsem novinku vzal s sebou. Brzy se ukázalo, že se jedná o báječnou hru pro hraní v rodině i pro děti samotné. Mohu ji vřele doporučit. Proč tomu tak je, dozvíte se v této recenzi.

Her se zombie tématem je k dispozici celá řada. Většina z nich ale není vhodná pro děti. Dětem ale není cizí. Setkávají se s ním celkem často, ať už v televizi nebo v počítačových hrách, za všechny jmenujme populární Minecraft.

Zombie Kids je kooperativní hra, ve které má každý hráč svou postavu reprezentovanou figurkou. Úkolem je zabránit zombíkům, aby obsadili školu. Proto je potřeba uzavřít všechny vchody dříve, než se stane, že se vám všichni zombie do školy nahrnou.

Základní pravidla jsou opravdu jednoduchá. Ve svém tahu hodíte kostkou a umístíte zombie do místnosti, která se shoduje s barvou na kostce. Pak se můžete pohnout (nebo ne) a odstranit až 2 zombie tam, kde stojíte. Pokud jste u vchodu dva, můžete si plácnout (to je důležité 🙂 a uzamknout vchod. Když uzamknete čtvrtý, zvítězili jste. Ve hře platí důležité pravidlo tří zombií, které říká, že nemůžete vstoupit do oblasti, kde jsou 3 zombií, a vašeho hrdinu musíte přesunout z takové oblasti. Prohrajete, pokud máte přidat další zombií, ale k dispozici již není.

Teď se dostávám k tomu, co je na této hře unikátní a zábavné. Hra se postupně rozvíjí, získává nové možnosti. Jak to funguje? Součástí pravidel je i aršík s nálepkami a na zadní straně „Tabulka postupu“. Po každé hře si nalepíte jednu nálepku s mozkem, a to bez ohledu na to, zda jste vyhráli, nebo ne. V případě, že jste splnili některou z misí, můžete si nalepit i pohár. Pokud jste takto zaplnili políčko s obálkou, můžete si otevřít příslušnou obálku, která do hry přinese něco nového. Postupně tak hra roste, je o něco složitější a vy musíte volit trochu jiné postupy ve hře, abyste uspěli. Jednak začnou přicházet superzombií se zvláštními schopnosti, jednak vaši hrdinové získají své zvláštní schopnosti.

Obálky do hry přináší změny, které ji zpestřují, a tak ji udržují zábavnou. Děti se těší na otevření každé další nové obálky, protože jsou zvědavé, a také se těší na nové schopnosti svých hrdinů. Nebudete tak mít problém je přimět ke hře. Zároveň platí, že jednotlivé partie vám zaberou pár minut, takže jich klidně zvládnete několik za sebou, a tak se dostanete ke kýženým novinkám.

Důležité je také říct, že neničíte žádný herní materiál. Po otevření poslední obálky máte kompletní hru se všemi možnostmi, z nichž si můžete vybrat. Klidně si můžete zahrát s novým hráčem stejně jako při první hře, tzn. bez zvláštních schopností nebo využít pokročilá pravidla. Pouze žetony zombií otočíte na správnou stranu. Karty hrdinů a superzombií vám pak připomínají, jaké efekty přináší.

Konkrétní rozšířující pravidla neuvádím, abych vás nepřipravil o překvapení. Nezbytnou představu o hře již ale máte. Jen doplním, že herní plán je oboustranný, druhá strana má více průchodů mezi místnostmi a je určena pro 2 hráče. Figurky hrdinů jsou kartonové a umisťují se do stojánků, žetony zombií pokládáte na herní plán.

Zombie Kidz: Evoluce je předělanou hrou Zombie Kidz z roku 2013 do „legacy“ podoby pro děti.

Zombie Kidz je velmi povedená rodinná hra, kterou vřele doporučuji. Málokterou hru si s dětmi v současnosti zahrajete tolikrát, jako tuto. Autor hry s tím pracuje vědomě a velmi šikovně, protože ctí, co děti potřebují a znají. Vše domýšlí do nejmenších detailů. Příkladem jsou odznaky hodností, které si nalepíte za dosažení určitého počtu her, takže se z nováčka nakonec stanete ultimátním lovcem zombií. Je to drobnost, která ale děti motivuje k dalšímu hraní.

Hra není určena náročným hráčům, ale pro děti a pro hraní v rodině. Dospělí si s nimi rádi zahrají. Hodí se také pro příležitostné hráče, kteří se nechtějí seznamovat se složitými pravidly nebo nemají rádi „soutěživé“ hry. Pravidla vysvětlíte během pár sekund, takže hned můžete začít hrát. Tak s chutí do toho.

Zombie Kidz: Evoluce – základní informace

Autor: Annick Lobet

Herní doba: do 15 minut