Recenze: Vikomti Západního království

Po Architektech a Paladinech si můžete zahrát Vikomty. Trilogie strategických her Západního království je tak uzavřena. Hra Vikomti vás zavede do období kolem roku 980, tedy ke konci královy vlády. Představujete vikomty, kteří nechtějí protivit králi, ale zároveň si chtějí udržet přízeň lidu. O vašem úspěchu a vítězství rozhodnou vítězné body, získávat je budete za stavbu budov, opisování rukopisů, prací na hradě či uzavřené smlouvy na nové pozemky.

Hra Vikomti Západního království je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Z celé trilogie je nejkomplexnější v tom, jak propojuje herní mechanismy a jak jsou její prvky do detailu propojeny.

Vikomty budete hrát na předem neurčený počet kol. Konec hry nastane buď tak, že v království zavládl blahobyt, nebo chudoba. Záleží na tom, jaký balíček karet jste dobrali – karty smluv, nebo dluhu. Může se ale stát, že nastanou obě tyto situace. Vítězné body se počítají až na konci hry.

Herní plán představuje krajinu s hradem uprostřed. Je to takový rondel, po kterém se budete pohybovat se svým vikomtem a vykonávat akce podle místa, kde se zastavíte. Někde budete získávat zdroje, jinde stavět, posílat své služebníky na stavbu hradu, najímat nové měšťany či opisovat rukopisy. „Síla“ akce, tedy kolik například získáte zdrojů, závisí na tom, kolik symbolů příslušné akce máte na kartách na své hráčské desce, případně, kolik doplatíte.

Důležitým mechanismem hry je totiž deck-building. Na začátku hry má každý hráč k dispozici 8 karet měšťanů. V průběhu hry pak získáváte další. Ve svém tahu vždy zahrajete jednu kartu z ruky a položíte ji na první pozici, místo pro ni získáte posunutím karet. K dispozici jsou tři pozici, takže se brzy stane, že krajní karty opustí desku. Důležité to je především u karty, kterou vyhodnocujete právě v tento moment. Jiné karty mají okamžitý efekt při umístění na desku, další pak mají permanentní efekt, který vám poskytují po celou dobu, co jsou na desce.

Celý průběh svého tahu máte pomocí ikon přehledně vyznačený na své hráčské desce. Nejprve provedete správu karet (posun a umístění nové), pak pohybujete vikomtem a provedete jednu ze čtyř hlavních akcí, dále můžete najmout měšťana, případně vyhodnotíte střet a nakonec doberete karty. Tahy jednotlivých hráčů jsou proto svižné, a zatímco hrají ostatní, můžete si rozmyslet, co budete dělat.

V průběhu hry také zvyšujete svou počestnost, ale zkaženost. Představují je dva ukazatele, které posouváte proti sobě. Kdykoliv se potkají, vyhodnotíte střet. Získáte karty smluv či dluhu a nějaké mince. Zkaženost například získáváte za každou lebku na kartě zločince, kterého umisťujete na svou hráčskou desku. Lebky ale zároveň fungují jako „žolíky“, použijete je pro při vyhodnocení jakékoliv akce.

Vikomti si udržují kvalitu a styl předchozích her z trilogie. Karty opět ilustroval Mihajlo Dimitrievski. Novinkou je hrad, který vyrůstá uprostřed herního plánu a drží ho pohromadě. Nezměnila se ani velikost krabice, takže je doslova napěchovaná herními komponenty. Je to výhody především při transportu, lépe se vám vejde do batohu a komponenty se ani nehnou, musíte je mít ale v pytlíčkách.

Herní plán na začátku hry.

Vikomti do celé trilogie přinášejí zas něco nového. Architekti jsou z ní nejpřístupnější, přináší poměrně přímočarý worker-placement. Paladinové jsou se svým propracovaným worker-placementem jsou výrazně náročnější. Vikomti jsou pak nejkomplexnější v provázanosti mechanismů a prvků hry.

Základní pravidla hry Vikomti jsou celkem jednoduchá a srozumitelná. Jednotlivé prvky hry jsou ale úzce provázány, záleží tedy na každém detailu, jakou jste postavili budovu, jaké měšťany máte připravené na své desce, jaká je míra vaší zkaženosti, atd. S tím pak souvisí celá řada doplňujících pravidel a výjimek, které hru zesložiťují a při první hře si je nemusíte všechny zapamatovat. Bez nahlížení do pravidel se proto neobejdete.

Základem hry je tvorba balíčku karet měšťanů a práce s nimi. Přes ně budujete svou strategii. Počáteční karty nejsou tak silné jako dalších měšťanů, které vám přinesou zajímavé efekty. Ty ještě můžete umocnit vhodnou kombinací. Pokud chcete uspět, musíte se snažit svým tahem aktivovat co nejvíce výhod. Dobře vše poskládat ale není vždy jednoduché.

Interakce mezi hráči je minimální. Pokud na místě, kde stojí figurka vašeho vikomta, skončí svůj pohyb jiný hráč, můžete si přeskládat karty měšťanů na své desce hráče. Za určitých okolností můžete také vyšoupnout figurku služebníka jiného hráče z hradu, a tím mu ztížit cestu k bonusu pro hradního pána.

Vikomti mě bavili, i když mi vše nevycházelo podle mých představ, ale tak tomu u prvních partií bývá často. Nová partie mi umožnila zvolit jinou strategii. Možností vám hra poskytuje celou řadu. Dobře si zahrajete ve dvou a třech hráčích. Ve čtyřech se již protáhne herní čas.

Pokud vás trilogie zaujala a máte ji rádi, tak si určitě pořiďte i rozšíření Letopisy Západního království, které vám umožní zahrát si celou kampaň. Získáte také doplňky, které zpestří každou z her.

Detail herního plánu.

Vikomti Západního království