Funny a párty hryPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Stella je nová hra ze světa Dixitu

Horkou novinkou v nabídce deskových her je hra Stella, kterou u nás vydal Blackfire a která pochází z dílny francouzské společnosti Libellud. Hra má ve svém podtitulu uvedeno, že se jedná o Dixit Universe. Návaznost na celosvětově úspěšný Dixit je zřejmá již tím, že obsahuje novou sadu 84 velkých karet Dixit s nádhernými ilustracemi, které jsou plné fantazie. Můžete je využít i pro původní hru. Platí to ale i obráceně, pokud máte hru Dixit či nějakou rozšiřující sadu karet, můžete je použít i v nové hře Stella.

Hra Stella je určena pro 3–6 hráčů od 8 let. Herní doba se pohybuje okolo 30 minut. Jedná se o zcela samostatnou hru, která má opět pohádkovou atmosféru plnou fantazie. Díky jednoduchým pravidlům si ji dobře zahrajete v rodině s dětmi i s příležitostnými hráči. Zaujme ale i náročnější hráče. Dobře si ji zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů, ale zábavnější bude ve větším počtu hráčů. Opět vás čeká krásná hra.

Vytvořte tajná spojení obrázků a slov

Ve hře Stella se stanete hledači hvězd a vytvářet jiskry světla společně s ostatními hráči. Nejedná se ale o kooperativní hru. Hra je založena na spojování nápadů a interpretaci obrázků. Záleží ale na každém jednotlivém hráči a jeho rozhodnutích, zároveň se ale musí snažit vžít do uvažování ostatních hráčů.

Postupně během čtyř kol hry budete tajně propojovat několik karet Dixitu s náhodně vybranou slovní kartou. Body dostanete, pokud se vám podaří spojit stejné karty jako ostatní hráči. Více spojení vám dá více šancí, ale je také rizikem, že nakonec získáte méně bodů.

Ve hře Stella máte k dispozici více karet Dixit najednou. Uspořádány jsou do tří řad pod pěti kartách. Pro každé kolo také vyložíte novou slovní kartu. Každý hráč dostane destičku, na kterou bude tajně fixem zaznamenávat, které karty Dixit chce propojit se slovní kartou.

Slovo na kartě představuje nápovědu pro dané kolo. Každý hráč se ho snaží propojit s vyloženými kartami. Vybrat musíte alespoň jednu kartu, maximálně 10. Šanci na získání více bodů zvyšujete, pokud se vám podaří vybrat stejné karty Dixit jako ostatní hráči. Následně ohlásíte, kolik jste vybrali karet propojených se slovní nápovědou, a umístíte na příslušné místo svůj žeton lucerny. Hráč s nejvyšším počtem ohlášených karet ho otočí na tmavou stranu, stává se hráčem ve tmě (což snižuje jeho šanci na zisk bodů).

V dalším kroku budete postupně odkrývat karty Dixit, které jste si vybrali. Počínaje začínajícím hráčem budete jeden po druhém ukazovat na jednu kartu a snažit se přitom získat co nejvíce bodů. Pokud si kartu, kterou hráč odkryje, vybralo hned několik hráčů, všichni tito hráči si zaznamenají dvě hvězdičky. V případě, že si kartu vybral jen jeden další hráč, zaznamenáte si oba kromě dvou hvězdiček také bonusovou hvězdu. Pokud ale odkryjete kartu, kterou si nevybral žádný jiný hráč, znamená to váš pád. V tomto kole již nebudete odkrývat žádnou další kartu a nezískáte žádnou další hvězdu.

Kolo končí bodováním poté, co všichni hráči „spadli“ nebo již nemají označené další karty k odkrytí. Každý hráč získá tolik bodů, kolik má vyplněných hvězd. Hráč ve tmě získá plný počet bodů, pokud nespadl. V případě, že udělal chybu, u každé karty přijde o jednu hvězdu. Součet bodů po čtyřech kolech určí vítěze.

Pokud máte rádi Dixit a různé dixitovské varianty, pak se vám nová hra Stella bude určitě líbit. Zaujme ale i hráče, kteří původní Dixit zrovna nemuseli, protože neradi „vymýšleli“ příběh. Ve hře Stella hrají všichni společně, všichni současně propojujete slovo s vyloženými kartami.

Velkým plusem hry je její celkové kvalitní provedení. Všechny herní komponenty jsou graficky krásně zpracované a nechybí okouzlující karty Dixit. Vše je promyšleně uloženo v krabici, takže se vám herní materiál nepromíchá a nepoškodí při převážení hry.

Pravidla hry si vysvětlíte rychle, během pár minut tak můžete začít hrát i s hráči, kteří ji neznají. Důležitým prvkem hry je skryté označování karet. Musíte dbát na to, abyste svou destičku neukázali žádnému hráči. Dobře si také musíte rozmyslet pořadí karet, které budete označovat. Vaším cílem je vybrat takovou kartu, kterou označí i ostatní. Svou roli také hraje, kolik karet vyberete. Správný odhad ostatních hráčů je tomto směru k nezaplacení. Kromě dedukce hra využívá i princip push your luck (jít svému štěstí naproti).

Výhodou hry je, že v ní můžete využít i svou sadu karet z původního Dixitu, nebo naopak. Možná se ptáte, zda potřebujete obě hry? Odpověď je jednoduchá, využijete je určitě obě. I když obě využívají podobný princip a karty, jedná se o dvě samostatné hry. Stella vyžaduje jiný způsob uvažování a hraní.

Stella: Dixit Universe

Autoři: Jean-Louis Roubira, Gérald Cattiaux

Počet hráčů: 3–6