Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Star Realms

Pokud hledáte menší, rychlou hru s větší mírou interakce mezi dvěma hráči, pak vám doporučuji vyzkoušet karetní hru Star Realms. Je to deck-buildingová hra – z dostupných karet postupně během hry vytváříte svůj herní balíček tak, abyste s jeho pomocí porazili soupeře. Vybírat můžete nejrůznější vesmírné lodě, křižníky a bitevníky, ale také kosmické stanice, základny a pevnosti. Ocitnete se v daleké budoucnosti a utkáte se o nadvládu nad známým vesmírem.

Silná flotila je základem impéria

Téma hry je jednoduché a jasné. Hráči zastupují impéria, budují svou vesmírnou flotilu, s jejíž pomocí napadnou soupeře. Jen ten, kdo nejlépe zvládne taktiku a strategii, využije efektivně zdroje a zničí soupeře, stane se pánem galaxie. Přinejmenším do další války.

Správně sestavená flotila je základem úspěchu. K dispozici jsou lodě několika frakcí. Faunové představují velmi agresivní „brouky“, kteří mají velkou útočnou sílu. Obchodní federace vám poskytne zdroje navíc, dokáže vás podpořit v nouzi, spoléhá se především na zajištěnou obranu. Hvězdné impérium je velmi agilní a dokáže znepříjemnit život soupeři, pracuje s kartami v ruce hráčů (dobírání vlastních či odhazování soupeřových karet). Kult technokratů dokáže pročistit vaši flotilu, aby v ní byly skutečně ty nejlepší lodě (pracuje s vlastním balíčkem).

Star-Realms-karty (1)
Ukázka anglické verze hry Star Realms, s níž se setkáte i v elektronické podobě.

Do začátku dostanete jen osm průzkumných člunů a dvě stíhačky – Zmije, celkem 10 karet. Průzkumníci vám v začátku poskytují body obchodu, za které nakupujete nové karty. Zmije mají útočnou sílu, s níž můžete zaútočit na protivníka. Na tržišti, které leží mezi hráči, je v nabídce pět karet a navíc balíček karet špehů. Vždy, když někdo koupí kartu z tržiště, na její místo přijde nová z obchodního balíčku.

Star-Realms-materialKaždý hráč má na začátku také karty autority v hodnotě 50 bodů. Je to hodnota jeho mocenské síly. Cílem hry je připravit soupeře o veškerou autoritu. Komu se to podaří, vyhrává hru. Autorita se snižuje přímým útokem na hráče. Jako obranu ale můžete vykládat karty základen, které fungují permanentně, neodhazují se společně s ostatními kartami. Základny mají svou obranu, kterou musí soupeř dorovnat svou útočnou silou, aby je mohl zničit (odkládají se na odhazovací hromádku jejího majitele). Speciálním typem základny jsou pevnosti. Ty chrání majitele i ostatní jeho základny.

Druhým typem karet jsou lodě, které patří k jedné ze čtyř frakcí a mají svůj hlavní efekt (poskytují útok, obchod, autoritu či jinou výhodu). Kromě toho mohou ukazovat i efekt spojence, který se aktivuje jednoduše v případě, že vyložíte jinou kartu náležející do stejné frakce. Navíc na kartě může být ikona koše, která znamená efekt vyřazení. Aktivuje se tehdy, když hráč odstraní takovou kartu ze hry na vyřazovací hromádku. Takové karty se již do hry nevrací. Efekty frakce a vyřazení mohou mít i základny.

Star-Realms-ukázka-karty-LoďVe svém tahu hráč vyloží (všechny) karty z ruky a spočítá si celkovou sílu pro útok a body obchodu k nákupu karet. Na pořadí vykládání karet ale může záležet, protože s vyložením karty se aktivuje její hlavní efekt a ten může mít vliv na další karty. Například při zahrání lodě Obchodní federace Ambasador si můžete dobrat dvě nové karty z balíčku za podmínky, že máte vyloženy alespoň dvě základny. Jakmile realizujete všechny obchody a provedete útoky, odhodíte karty na odkládací balíček a doberete si pět nových karet. V tazích se hráči střídají.

Karetka s výbornou atmosférou

Hra obsahuje 128 karet, z toho je 18 oboustranných karet autority, 16 karet Průzkumníků a 4 Zmijí pro základní balíčky hráčů, 10 karet Špehů, 80 karet většinou unikátních karet lodí a základen. Graficky jsou karty téměř dokonalé, každá frakce má svůj charakter. Odlišeny jsou barvou i ikonou, takže je rozliší i ti, kdo mají problém s rozeznáváním barev. Samotné karty jsou kvalitní a velmi příjemně se s nimi hraje.

Díky krásně ztvárněným lodím i jejich názvům má hra výbornou atmosféru. Všechny potřebné informace na kartách jsou přehledně rozmístěny a barevně odlišeny, takže se nikdo nemůže vymlouvat, že by něco přehlédl.

Star-Realms-karty
Ukázka karet z českého vydání hry Star Realms.

Pro koho hra je

Star Realm určitě ocení všichni příznivci deck-buidingových her a všichni, kdo mají rádi interaktivní hry. Konflikt je základem této hry, vytváření balíčku pak prostředek pro jeho realizaci. Sci-fi téma nemusí sedět každému, ale věřte, že se do hry rychle dostanete, i když vám vesmírné křižníky tolik neříkají.

Star-Realms-ukázka-karty-ZákladnaHra je určena hráčům od 12 let, pravidla jsou ale natolik přístupná, že je zvládnou i mladší děti nad 8 let. Svým tématem, charakterem i provedením osloví především kluky, ale to neznamená, že by se nemohla líbit i holkám.

Primárně si zahrajete ve dvou hráčích. V pravidlech najdete varianty i pro hru ve 3 až 6 hráčích. Nabízejí dokonce několik variant, například všichni proti všem nebo hru dvou či tří týmů.

Na této hře je vidět, že její tvůrci tomuto typu her skutečně rozumí. Hra si bere to nejlepší z předchozích deck-buidingových her a potlačuje jejich nedostatky. Díky dynamické nabídce karet a systému dodatečných efektů ve hře v podstatě nejsou slabé karty. Každá si najde místo v různých kombinacích. I slabá obchodní loď může svou podporou dodat vražednou sílu válečné lodi.

Karty z počátečního osobního balíčku.
Karty z počátečního osobního balíčku.

Pravidla hry jsou jednoduchá, seznámíte se s nimi během deseti minut a můžete začít hrát. Nejde o žádnou složitou strategii. Musíte vybírat z toho, co je k dispozici, a volit takové karty, které budou ve vašem balíčku co nejlépe fungovat. Zpravidla proto volíte karty jedné či dvou frakcí. Vytváření kombinací, které vám přinesou největší efekt, je kořením této hry. Je však také potřeba sledovat soupeře, abyste mu ztížili podmínky. Brzy také zjistíte, zda vám balíček funguje.

Star Realms je chytlavá hra, kterou si rádi zahrajete několikrát za sebou a k níž se budete rádi vracet. Za málo peněz získáte hodně muziky. Pokud máte rádi hry na sci-fi téma, pak je to jasná volba. Balíček karet si můžete vzít kamkoliv a není problém do hry uvést nové zájemce.

V češtině zatím vyšla jen základní hra. Brzy budou k dispozici také rozšiřující balíčky s novými typy karet, které vám poskytnou nové možnosti (Crisis a Gambit). Základní hra vám vydrží na mnoho partií, rozšíření pak bude příjemným zpestřením.

Musím také zmínit a připomenout, že si Star Realms můžete zahrát také na svém mobilu, tabletu či počítači. Elektronická verze je dispozici je zdarma, takže vám nic nebrání si hru vyzkoušet (pokud alespoň trochu vládnete angličtinou).

Star Realms

Autoři: Robert Dougherty,  Darwin Kastle
Počet hráčů: 2 (možno hrát i ve více hráčích)
Herní doba: 20 minut
Rok vydání: 2014 (české vydání 2015, Blackfire)
Doporučený věk: od 12 let (hru zvládnou i děti od 8 let)

Odkazy:

Star Realms – herní materiál.Ukázka základen různých frakcí. Frakce Kultu technokratů.Frakce Obchodní federace.Frakce Hvězdného impéria.Frakce Faunů.Karty autority.Karty z počátečního osobního balíčku.

Jak se vám hra líbila? Vlastní hodnocení můžete zadat v katalogu: