Recenze: Pustina

V polovině listopadu do Českých zemí dorazila Pustina. A s ní zmizel svět, jak ho známe, neboť byl zničen zkázonosnou válkou o poslední zdroje vody. Vy a zbývající skupinky přeživších bojujete o holý život. Tedy, alespoň v této strategické hře zasazené do roku 2079, která výborným způsobem propojila herní mechanismy s tématem postapokalyptického světa. Pustinu, v originále Outlive, u nás vydalo Albi. Určena je pro 2–4 hráče od 14 let. Přeci jen má trochu drsnější téma.

Ponořte se do postapo světa

Ve hře Pustina vede každý hráč svůj kmen lidí, kteří přežili nukleární válku. Obýváte provizorní úkryt, z něhož se ti nejodvážnější vydávají na povrch, aby získali vše potřebné k přežití, potraviny, nejrůznější materiály, ale i střelivo, které pomáhá při lovu a obraně. V úkrytu buduje každý kmen místnosti, které poskytují určitý efekt, musí být ale plně obsazeny přeživšími.

Pro všechny je jedinou nadějí „Konvoj“, organizace, která hledá přeživší a transportuje je do podmořských měst. Tohoto privilegia se ale dostane jen těm nejsilnějším. A o to ve hře jde. Musíte prokázat, že právě váš kmen může patřit mezi privilegované. Žádný med to nebude. Body získáváte za rozvoj kmene, a také za to, že dokážete čelit různým událostem, které postihují všechny kmeny.

Když se pustíte do hry, čeká vás šest dní, šest herních kol, než dorazí Konvoj. Každé herní kolo je rozděleno do tří fází. Během úsvitu připravujete nové kolo, doplňujete suroviny a chystáte další součásti na herním plánu. Následuje hlavní denní akční část, ve které pohybujete svými hrdiny po plánu. V poslední, noční fázi se všichni starají o svůj úkryt. Po skončení šestého kola si každý spočítá body přežití: za každou zažehnanou událost, za dokončené místnosti v úkrytu, za stupeň radioaktivity v úkrytu, za přeživší v úkrytu, za opravené vybavení.

Hra je založena na umisťování dělníků (worker placement). Herní plán představuje osm lokací, mezi nimiž se pohybují čtyři hrdinové z každého kmene. Mohou prohledávat zničená města, nákladní loď, bývalou vojenskou základnu, mohou také vyrazit na lov. Přesouvají se ale jen o jedno až dvě pole, navíc jen na lokaci, kde není jiný hrdina stejného kmene. Při rozhodování o tom, s kým a kam se pohnete to hraje důležitou roli, protože si musíte své tahy dobře nafázovat. Jinak hrozí, že nezískáte to, co byste potřebovali. Hrdinové navíc mají svou sílu, a ta určuje, kolik toho na zvolené lokaci vykonají (3, 4 a 5). Silnější hrdina také může vyvinout nátlak na slabšího hrdinu z jiného kmene a obrat ho nějaké ty suroviny, pokud se napadený nebrání.

Provedení hry

Pustina patří k těm hrám, které mají svou atmosféru díky tématu i požitým herním mechanikám. Grafika a celkové zpracování hry atmosféru ještě umocňuje. Herní plán, karty i žetonky jsou graficky špičkově zpracované. Hra obsahuje hodně herních součástí. Žetonky surovin se vám mohou zpočátku jevit tak, že jsou zbytečně malé, ale rychle si na ně zvyknete.

Oceňuji výborně zpracovaná pravidla, která jsou logicky strukturovaná, dobře vysvětlují různé situace ve hře a jsou bohatě ilustrovaná. Jedinou drobnou výtkou je, že přehled místností a vybavení není uspořádán podle abecedy, takže se konkrétní věc hůře hledá.

Pustina je komplexní strategická hra, i když v sobě skrývá několik prvků, které ji přibližují tematickým hrám. Především jsou to náhodné události, které postihují všechny stejně a kterým musí čelit. Působí do té doby, dokud je někdo nezažehná. Náhodná je volba vůdce (určuje počáteční rozestavení hrdinů a počáteční suroviny) a rozlosování počátečních místností. Jsou to počáteční podmínky, díky kterým bude každá hra jiná. Náhodně se také odhalují karty vybavení a žetony prohledávání ve městech. Vše je ale úzce spojeno s tématem a do hry dobře zapadá.

Pustina má velmi silné téma a atmosféru, kterou podtrhuje výborné grafické zpracování hry. K interakci mezi hráči dochází, ale není nijak ultimátní. Musíte ale dobře sledovat ostatní, a především dobře plánovat své kroky, abyste získali to, co skutečně potřebujete. Díky různému nastavení podmínek pro každý kmen na začátku každé partie, je hra dostatečně variabilní, takže budete pokaždé hledat nové cesty k vítězství. Je tedy patrné, že Pustina je určena především náročnějším hráčům.

Pustina – základní informace

Autor: Grégory Oliver
Počet hráčů: 2–4