Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Lords of War

Připravte si svou armádu statečných trpaslíků či elfů, protože hordy krvelačných orků se již valí. A nezapomeňte, že štěstí přeje odvážným. Koncem ledna u nás vyšla nová karetní hra Lords of War, která je určena pro dva hráče. V češtině ji vydal specializovaný obchod Svět deskových her. K dispozici jsou hned dva balíčky po dvou armádách: Orkové proti trpaslíkům a Elfové proti ještěrům. Taktická bitva může začít.

Vítejte ve světe Lords of War

Lords of War vás zavedou do vlastního smyšleného světa s vlastní historií a příběhy. Každý z hráčů vede svou armádu složenou ze zkušených veteránů, kteří jsou zoceleni mnoha bitvami, i z právě odvedených branců, kteří sotva prošli několikadenním výcvikem. Času ale není nazbyt, protože nepřátelská armáda se blíží a střet je nevyhnutelnou skutečností. Svedou nelítostnou bitvu, plnou taktických manévrů, lstí a důvtipu. Každá armáda má své unikátní jednotky a možnosti. Důležití jsou především velitelé, protože při jejich ztrátě se nezorientovaná armáda rozpadne a protivník ji smete.

Lords-of-War-nahled

Každý hráč má svůj balíček, jenž obsahuje 36 unikátních karet, které představují jednotky určitého druhu a hodnosti. Můžete se setkat s pěchotou, jízdou, střelci, kopiníky a berserky. Pěchota tvoří základní úderné síly, střelce a kopiníky využijete jako podpůrné jednotky. Jízda a berserkové jsou jednotky se speciálními výhodami. V rámci hodností jsou důležití velitelé a generál, ostatní představují běžné jednotky.

Připravte se tedy na asymetrickou taktickou bitvu, ve které svedete boj o každou jednotku. Zvítězí totiž hráč, který jako první svému protivníkovi vyřadí 20 jakýchkoliv jednotek nebo 4 velitelské (v balíčku je jich sedm včetně generála).

Bitva může začít

Před hrou se hráči dohodnou nebo to nechají na losu, kdo bude začínat. Druhý hráč si zvolí armádu a vezme si příslušný balíček. Na začátku si každý hráč vezme do ruky svého generála a pět karet ze zamíchaného balíčku. Poté první hráč umístí první jednotku na předepsané místo na herním plánu, na to zahraje druhý hráč svou první jednotku na vyznačené místo. Až do konce hry se v tazích budou střídat. Aktivní hráč vždy vynese jednu kartu a svůj tah ukončí doplněním karty do ruky.

Umisťování nových jednotek na herní plán má svá pravidla. Základní je pravidlo napadení, které říká, že jednotku musíte umístit do sousedství jakékoliv protivníkovy jednotky na bojišti tak, aby na ni mířila alespoň jedna její útočná šipka. Výjimkou je, pokud umisťujete podpůrnou jednotku (střelce či kopiníky). Tu můžete umístit podle pravidla napadení nebo na sousední pole přátelské jednotky (žádná šipka na ni nemusí mířit).

Lords-of-War-boj

Umístěním jednotky končí první fáze tahu hráče a začíná druhá – vyřazení. Vyhodnocují se všechny útoky všech jednotek na bojišti ve všech směrech jejich útočných šipek. Všechny jednotky útočí najednou a bez ohledu na to, kterému hráči patří. Může se tak docela dobře stát, že je vyřazeno několik jednotek současně nebo že se vyřadí útočící jednotky navzájem. Jednotka je vyřazena, když je celková hodnota útoku vyšší než její hodnota obrany.

Třetí a poslední fází tahu je doplnění karet v ruce do šesti. Můžete si dobrat kartu ze svého balíčku. Máte ale také možnost odvolat některou jednotku z bojiště. Podmínkou je, aby tato jednotka nebyla přímo napadena nepřítelem. Nesmíte ji odvolat ve stejném tahu, kdy přišla na bojiště, nebo pokud se v daném tahu účastnila souboje, který skončil vyřazením nepřátelské jednotky. Je to jeden z důležitých taktických prvků hry.

Lords-of-War-orkove-trpaslici-elfove-jesteri
Orkové, trpaslíci, elfové a ještěři.

Správná taktika především

Hra Lords of War je velká taktická bitva, ve které se snažíte využít silných stránek svých jednotek, a co nejvíce oslabovat nepřítele. Především vyřazení velitelů je velmi cenné. Jejich správné nasazení a taktický ústup často rozhoduje bitvu. Svou hodnotu také mají střelecké jednotky, které dokáží zasáhnout a společně s pěšáky zlikvidovat i silné nepřátele.

Další taktické prvky do hry vnáší jízda a berserkové. Podrobnosti o nich najdete v pokročilých pravidlech, ale není důvod je neuplatnit hned od začátku. Jízdu můžete stáhnout, i když na ně útočí pěší jednotka, zadrží je jen kopiníci. Berserkové zas mohou útočit několikrát za sebou a zničit i více jednotek v jednom tahu.

Lords-of-War-karty-orkove2
Různé typy jednotek.

Kdo si hru užije

Hra má jednoduchá a přístupná pravidla, s nimiž se seznámíte během pár minut, takže hned můžete začít. Jedna partie vám zabere necelou hodinu, záleží na vyrovnanosti hráčů. Líbit se bude těm, kdo mají rádi rychlé karetní bitvy s asymetrickým prvkem. Jak to u karetních her bývá, i zde hraje svou roli náhoda v tom, jaké karty si doberete. Stále ale máte velký prostor pro rozhodování, které karty a kdy zahrajete. Zároveň také platí, že podmínky spoluvytváří váš soupeř. Díky tomu má každá nová partie jedinečný náboj a atmosféru. Každá hra je jiná. Svým tématem je hra blízká především klukům, bez ohledu na věk. Určena je hráčům od 12 let, ale je přístupná i mladším.

Zpracování je na úrovni

Balení obsahuje celkem 72 ilustrovaných kvalitních karet – dvě armády, hrací plán na křídovém papíře a pravidla. Graficky je hra zpracovaná velmi pěkně a každá armáda má svůj styl. Hra má díky tomu výbornou atmosféru. Potřebné informace jsou na kartách přehledně uspořádány, takže s nimi během hry můžete bez obtíží pracovat. Atmosféru podporují i názvy jednotlivých karet (například orčí smrtonoš, Urlug Koňobijec, trpasličí matrona, Ivor Šílený).

Pokud by vám papírový hrací plán nestačil, můžete si pořídit speciální herní podložky s některým z dostupných motivů.

Lords-of-War-karty-orkove
Varianty jednotek.

Lords of War je vydařená karetní hra, která je jednoduchá na naučení a rychlá na zahrání, takže zvládnete i několik bitev za sebou s různými armádami. Hra je dostatečně variabilní, takže si velmi dobře vystačíte s jedním balením se dvěma armádami. A pokud se vám bude líbit, nic vám nebrání dokoupit i druhou sadu. Součástí hry se tak může stát i výběr armády. Tyto čtyři armády jsou dobře vyvážené a prověřené. Každá má své specifické přednosti a slabiny a vyžaduje jiný styl hry. Pokud budete chtít, můžete si složit za určitých podmínek i armádu z různých jednotek. Musíte jen zachovat počet jednotek dané hodnosti (s použitým více balíčků stejné armády nebo různých armád).

Hra patří do stejné kategorie jako Summoner Wars. Je ale jednodušší a taktičtější. V Summoner Wars karty fungují jako jednotky, které se po plánu pohybují, v Lords of War ne, bitva je zde poziční. Více záleží na kombinaci nasazených jednotek a jejich umístění na herním plánu.

Výhodou je, pokud znáte karty obou armád, které se účastní bitvy. Je ale také zábavné, když se postupně seznamujete s kartami soupeře v průběhu hry. V bitvě museli vojevůdci také počítat s různými lstmi a překvapeními. Kombinace karet a variabilita jejich použití ve hře je velká, takže při každé partii objevíte něco nového. Může se samozřejmě stát, že jednomu hráči nepřijdou jednotky, kterými by mohl patřičně odpovědět na hru soupeře, a prohra bude neodvratná. Většinou je ale hra vyrovnaná nebo je soupeř prostě lepší 😉

Hru si můžete vzít kamkoliv, dva balíčky karet s plánem nic neváží a nezabírají místo. Zábavu máte zaručenou nejen na dlouhé zimní večery. Rozhodně doporučuji vyzkoušet.

Lords of War

Autoři: Nick Street, Martin Vaux