Recenze: Legendy země Euthie

Letos na jaře vyšla druhá edice hry Legendy země Euthie. První měli k dispozici podporovatelé na serveru Hithit.com, kteří umožnili její vznik. Ti obdrželi limitovanou edici. Není bez zajímavosti, že se jedná o ryze českou hru, za kterou stojí zápal, urputnost a velké odhodlání autorského týmu ve složení Tadeáš Spousta, Markéta Bláhová a Michal Vilím. Přípravě a především testování hry věnovali spoustu času a úsilí. A na výsledku je to vidět.

Euthie je velká dobrodružná hra, kterou si užijí především fanoušci fantasy a výpravných her. Určena je pro 2–4 hráče od 14 let. Když krabici otevřete, zjistíte, že je nabytá herním materiálem. A obsahuje i něco navíc, například několik herních módů a také pexeso vytvořené o ilustrací ve hře, takže nezapomíná ani na mladší hráče.

Připravte se na epickou hru, která bude trvat několik hodin (45–90 minut na hráče, záleží na zvolené variantě).

Kde leží země Euthie?

Hra Legendy země Euthie vás zavede do svébytného fantasy světa. Budete jím procházet jako hrdinové, kteří bojují s monstry, získávají poklady, osvobozují osady, ale především bojují se třemi draky. Ti totiž trýzní celou zemi Euthii a její obyvatele. Vy jste poslední naděje, že bude osvobozena. Každý hrdina vystupuje sám za sebe a získá reputaci. Ve hře zvítězí ten, kdo má na konci hry reputaci nejvyšší. Zároveň ale hrdinové musí spojit své síly, aby v boji zdolali jednotlivé draky.

Už asi tušíte, že každý hrdina je jiný a že má své unikátní schopnosti, které mu dávají určité výhody. Na výběr máte mezi bojovníkem, válečnicí, mágem a čarodějkou. Na začátku hry nemáte skoro nic, postupně získáváte vybavení a vylepšujete vaši postavu, aby mohla čelit obtížnějším úkolům. Jedná se o RPG hru v deskové podobě, jinými slovy o deskovou hru na hrdiny. Inspiraci můžete hledat například v počítačové hře Baldur’s Gate.

Hra probíhá v jednotlivých kolech, kdy se vystřídají všichni hrdinové. V 10., 18. a 24. kole se společně střetnete s jednotlivými draky. Hra skončí po úspěšné bitvě s posledním drakem. Může se ale stát, že hra skončí předčasně, a to tím, že některý z draků zabije všechny hrdiny.

Hrdinové procházejí krajinou, kterou postupně objevují. Pomocí svých akcí mohou také těžit suroviny, obchodovat nebo bojovat. Provádění akcí zaznamenáváte pomocí žetonů. Na nich je pohyb a jiná akce. Vždy si vyberete jednu z nich. Ve svém tahu můžete realizovat až 4 akce. Záleží na tom, zda jste některý žeton akce ušetřili v předchozích kolech. Zpravidla ale budete mít k dispozici akce 3.

Hra má variabilní herní plán, který postupně skládáte z dílků mapy, které mají podobu trojhexů. Jednotlivé hexy představují různý typ krajiny, les, hory, jezera, jeskyně. Pro vás představují různé příležitosti, kde můžete získat potřebné zdroje, například v dolech či bojem s monstry. A je toho daleko víc. Tím, jak objevujete nová území, přichází do hry silnější monstra, ale i lepší zdroje a výhodnější obchody.

Za úspěch v boji, ale i při dalších příležitostech získáváte body reputace. Ty rozhodují o vašem celkovém úspěchu ve hře, ale i o tom, jaké schopnosti můžete používat. Zpočátku umíte ovládat jen některou ze základních zbraní, která vám stačí na slabší monstra, ale proti těm silnějším budete potřebovat i další dovednosti. Kromě ovládání zbraní to budou různá kouzla či schopnosti, které vylepší vaše šance na úspěch.

Za pozornost stojí systém boje. Za monstra, s nimiž se máte utkat, hraje hráč po vaší pravici. Rozhoduje o tom, zda použije nějaké bojové karty, a také hází kostkami. Musí si dobře rozmyslet, jaké bojové karty využije, kdy a zda vůbec, protože jsou to jeho vlastní karty, které získal během předešlých kol. Bude je také potřebovat při boji s drakem. Boj tedy neřídí žádná „umělá“ inteligence v podobě karet či kostek, ale soupeř.

Jak jsem již uvedl, hra obsahuje velké množství herního materiálu, hráčské desky, žetony, kostky, mapové dílky, vybavení, karty, kartonové figurky. Vše je vyrobeno z kvalitního kartonu, s pěknou, původní grafikou, která ladí s tématem hry. Vše je řešeno pomocí ikonek a jen v některých nezbytných případech textem. Je potřeba ocenit, že vše na hráčské desce je přehledné a intuitivní, takže svou postavu máte stále pod kontrolou, víte, co můžete dělat a využívat. I díky tomu hra dobře plyne.

Pokud se ptáte na to, jaká je Euthie hra, pak vězte, že je to výborná hra, která vám umožňuje řádu strategií. Zároveň je třeba říci, že to není hra pro každého. Ocení ji náročnější hráči, kteří mají rádi dobrodružné hry, v nichž rozvíjí svou postavu, bojují s monstry a kteří vyhledávají fantasy. V Euthii si toho užijí vrchovatě. Velkou výhodou je, že svou postavu vylepšujete v podstatě každou akcí. Je jen na vás, zda budete preferovat těžbu, boj nebo kombinaci obojího. Je zábavné, když sledujete, jak se vám odemykají nové schopnosti, a vybíráte si ty, které vám nejlépe vyhovují.

Hra je nastavena tak, aby postupně gradovala. S tím, jak posilujete svou postavu a jak objevujete nová území, přicházejí i silnější monstra a hodnotnější poklady a můžete nakoupit lepší vybavení. Vše pak vrcholí společnými boji s draky. Tento systém v sobě skrývá jeden efekt, zvýhodňování úspěšnějšího hráče, který se může projevit. Pokud se někomu zpočátku tak nedaří, úspěšnější získá náskok, který se jen obtížně dohání. Každá postava má ale své specifické dovednosti, které je potřeba co nejlépe využívat, a tím vzniklé rozdíly minimalizovat.

Dobré ve hře také je, že váš hrdina neumírá. Je-li poražen, vrací se do kostela, kde znovu povstane, o své vydobyté schopnosti nepřichází. Můžete se proto vrhat i do bitev, které nejsou předem vyhrané a více pracovat s mírou rizika.

Osobně mi ve hře nesedí, nebo spíše nezní použitá jména hrdinů a draků, ale to je otázka vkusu a zvyku. Hra je také velmi dlouhá, i když si ji můžete zkrátit nastavením hry. Nemusíte vždy začínat od nuly a nemusíte vždy porazit všechny tři draky. Ale i tak začne být hra po čase poněkud monotónní tím, jak se akce opakují. Na druhou stranu má hra jasný rytmus, hraní za silnější monstra proti ostatním hráčům je zábavnější a hra naplňuje očekávání žánru.

Legendy země Euthie – základní informace

Autor: Tadeáš Spousta
Počet hráčů: 2–4