Recenze: Kvedlalové z Kvedlinburku

Okolo některých her je velké haló, a ještě před vydáním vzbuzují velké očekávání, které není vždy naplněno, jiné přijdou nenápadně, bez velké publicity, přestože stojí za pozornost. Takovou hrou jsou Kvedlalové z Kvedlinburku, jak zní český název, který jí dal MindOK. Je to rodinná hra, u které se ale budou bavit i náročnější hráči. Určena je pro 2–4 hráče od 10 let. Ocenění Kennerspiel des Jahres z roku 2018 a Golden Geek 2018 – nejlepší rodinná hra nezískala tato hra náhodou.

Proč kvedlalové z Kvedlinburku?

Ve hře představujete felčary a mastičkáře, kteří ve svém kotlíku míchají nejrůznější lektvary. Využívají k tomu nejrůznější ingredience, byliny a další přísady, které jejich lektvarům dají sílu a říz. Nesmíte to ale přehnat se zrádnou sanytrou, stačí jí přidat o chlup víc, než je potřeba, a v kotlíku vám to bouchne. A to není nic příjemného.

Vybaveni kotlíkem, přísadami a odvahou jste se vydali na výroční kvedlinburský jarmark, který vám poskytuje příležitost na dobrý výdělek, ale je místem, kde můžete získat silnější přísady. Ty vám umožní uvařit mocnější lektvary.

Kdo získá titul nejschopnějšího kvedlala? Bude to ten z hráčů, který během devíti kol posbírá nejvíce bodů.

Každý hráč na začátku obdrží svou hráčskou desku, která má podobu kotlíku, a pytlík s prvními přísadami, z nichž začne míchat první lektvar. Funguje to tak, že z pytlíku postupně vytahujete žetonky ingrediencí a pokládáte je do kotlíku od středové kapky za sebe, takže vytváří takovou spirálu. Ingredience ale mají různou hodnotu, která určuje, jak daleko od posledního žetonu máte tento nový položit.

Vytahovat žetony můžete, jak dlouho chcete, nebo dokud vám kotlík nevybouchne. Stane se to v momentu, kdy do kotlíku vložíte bílí žeton sanytru s hodnotou, která převýší maximální povolenou hodnotu této zrádné v celém kotlíku. Zpravidla je „povolené“ maximum 7. Vtip je v tom, že od začátku máte v pytlíčku sedm bílých žetonů (s hodnotami 4 x 1, 2 x 2, 1 x 3) a jen dva žetony jiných přísad. Nákupem nových přísad se poměr mění a navíc vám poskytují různé další výhody.

Čím více přísad přidáte do kotlíku, tím silnější lektvar uvaříte, a o to více za něj utržíte a navíc získáte i nějaké ty body, a když se poštěstí tak i vzácný rubín. Ve hře ale nedostáváte žádné peníze, protože vše hned utratíte za nové přísady, které si přidáte do pytlíčku.

Co se ale stane, když vám kotlík bouchne? O všechno přijdete? Nemusíte se bát. V takovém případě si vyberete, zda si v tomto kole přičtete body, nebo zda si nakoupíte. Kdo nevybouchl, získá obojí, a navíc si může hodit bonusovou kostkou a získat něco navíc. A mohu nějak zabránit tomu, aby mi kotlík bouchl? Ano, pomůže vám flakónek, který vám umožní po jeho „vypití“ vrátit právě vytaženou sanytru zpět do pytlíčku.

Zatím jsme si ale neřekli, jaké další přísady můžete získat a jaký efekt vám poskytnou. Vše zobrazují knihy, které jste si na začátku hry zvolili. Efekty některých jsou dané, jiné si můžete zvolit. Díky tomu je hra variabilnější. Muchomůrka vám například umožní položit dál, než je hodnota žetonu, mandragora vrátí do pytlíku žeton sanytru, havraní lebka vám umožní vhodit do kotlíku žeton navíc, atd.

Jedná se o kvalitně připravenou hru, ve které je grafika dobře sladěna s účelností a přehledností. Na první pohled vás nejspíš neohromí, ale při hře oceníte rychlou orientaci v typech žetonů, které jste si již vyložili. Hráčské desky jsou z pevného kartonu, stejně tak knihy, rubíny jsou z červeného plastu, hráčské žetony pak dřevěné.

V krabici najdete pravidla, která jsou bohatě ilustrovaná a plná příkladů. Navíc máte k dispozici „Šarlatánský almanach“ s podrobným popisem efektů všech ingrediencí, který využijete, pokud vám nebude jasný popis v knihách. Většinou si s ním ale vystačíte.

Kvedlalové z Kvedlinburku jsou zábavnou hrou, kterou si dobře zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Mohli bychom říci, že je až překvapivě zábavná, ale když si ji zahrajete, tak zjistíte, že to až tak překvapivé není. Doporučuji ji rozhodně pro hraní s dětmi, od 10 let let si ji užijí vrchovatě, zvládnou ji ale i mladší. Hru ocení i dospělí, a užijí si ji i náročnější hráči, kteří si chtějí střihnout něco vtipného po náročné strategii.

Tato hra velmi pěkným způsobem využívá push you luck mechanismus. Sami si nastavujete míru rizika, do něhož chcete jít. Zároveň vás podporuje v tom, abyste riskovali, protože můžete hodně získat, ale ztráta vás nevyřadí ze hry. Své štěstí si navíc připravujete sami tím, jaké ingredience si nakupujete. Stále jste díky tomu napětí, co vytáhnete a jaké efekty se vám podaří zkombinovat.

Musíte ale také počítat s tím, že náhoda má v této hře významné slovo. I kdybyste v pytlíku měli jen jeden žeton, který způsobí výbuch, z dvaceti, takže pravděpodobnost není velká, přesto se to může stát, a bude se to stávat často. Ale i v tom je zábavnost této hry.

Hra je hráčsky přívětivá i díky jednoduchému vyrovnávacímu mechanismu. Hráči s menším počtem bodů získávají menší výhodu v závislosti na tom, jak jsou daleko od hráče, který má aktuálně nejvíce bodů. Takže i ten hráč, který neměl zrovna štěstí, je stále ve hře, a díky tomu je každá partie napínavá až do konce.

Hru Kvedlalové vřele doporučuji. Je to hra, k níž se budete rádi vracet.

Poznámka na závěr: Hru jsme vyzkoušeli i v 5 hráčích, s dodáním potřebného materiálu z jiné hry a vytištění pátého kotlíku, a fungovalo to velmi dobře.

Kvedlalové z Kvedlinburku – základní informace