Recenze: Krysí válka

V dnešní recenzi se podíváme na malou karetní hru Krysí válka, která je určena pro 2 hráče. Začátkem prosince 2016 ji u nás vydalo Albi. Má cenu recenzovat takovou „malou“ hru, v podstatě mikro hru? Obsahuje jen šestnáct karet a zahrajete ji za 5 minut. Odpověď je jednoduchá – ano. I když je to rychlá hra, má v sobě velký potenciál. Je totiž založena na odhadu protihráče a blafování. Kdo do ní pronikne, rád se k ní bude vracet.

Krysí království si jdou po krku

Válka mezi krysími rody Eidamáků a Hermelínů trvá tak dlouho, že si už nikdo nepamatuje, proč k ní vlastně došlo. Jejich armády jsou ale vyrovnané. Soupeřící rody se připravují pod vaším vedením k závěrečné bitvě, rozhodnout nemusí jen síla svalů, ale i chytré využití speciálních schopností každé krysy. Kdo bude nejobratnější, ten dovede svůj rod k vítězství a zmocní se vlády nad královstvím.

Každý hráč má ve hře k dispozici 8 karet s 8 různými krysami, od nejslabšího hudebníka po nejsilnějšího prince. Všechny má v ruce a kteroukoliv z nich může využít ve svých plánech na vítězství. Hraje se na kola a hra končí ve chvíli, kdy jeden hráč vyhraje 4 kola. Pokud hráčům dojdou karty dříve, než je rozhodnuto, je vyhlášena remíza a hraje se znovu.

Hra má jednoduchá pravidla. Na začátku kola si každý tajně zvolí jednu kartu z ruky. Poté ji oba zároveň otočí a porovnají jejich sílu. Karta s vyšší silou vyhrává. Některé speciální schopnosti na kartě to ale mohou zvrátit, protože mají před silou vždy přednost.

Další kolo pokračuje výběrem nových dvou karet. Při porovnání zvolených karet může nastat situace, že kolo nemá vítěze. V takovém případě se karty odloží a získá je vítěz následujícího kola. Rozhodnutí o výsledku kola může být odloženo i několikrát za sebou. Vždy ale platí, že hra končí, když jeden hráč vyhraje 4 kola, včetně těch odložených.

Při výběru karty kromě hodnoty budete vždy zvažovat i její speciální schopnost. Nejsilnější kartou ve hře je Princ s hodnotou 7. Porazí ho jen Princezna. Ta vyhraje nejen kolo, ale i celou hru, bez ohledu na to, že má hodnotu jen 1. Na Prince může ještě vyzrát Hudebník, jehož schopnost říká, že kolo je odvoláno a karty se odloží. O vítězi tohoto kola tedy rozhodnou jiné karty. Ostatní karty Prince díky jeho schopnosti neporazí. Ani Nájemný vrah, jehož schopnost říká, že nižší hodnota síly vyhrává.

Silnou kartou je Generál, který navíc dokáže ovlivnit další kolo tak, že zahraná karta bude mít sílu o 2 vyšší. Čaroděj zas umí zrušit soupeřovu speciální schopnost a pokud vyhrajete kolo s Velvyslancem, počítá se jako dvě vítězství. Poslední postavou ve hře je Zvěd, který donutí soupeře, aby prozradil, jakou kartu zahraje v dalším kole. Můžete se tedy na ni připravit.

Krysí válku dostanete v menší čtvercové krabičce. Ta skrývá dvě sady po 8 kartách, jednu v červené, druhou v modré barvě. Každá má originální a vtipnou ilustraci. Karty jsou kvalitní, přehledné a dobře se s nimi hraje. Jakmile se seznámíte s rolemi, texty speciálních schopností již nebudete potřebovat.

Krysí válka je výborná malá karetní hra, jejímž autorem je Seiji Kanai, který vytvořil také Milostný dopis, další úspěšnou hru, ve které potřebujete jen pár karet. Kouzlo Krysí války spočítá v tom, jaký dává hráčům prostor pro blafování. V každém kole musíte také zvažovat, jaké má soupeř možnosti, jakou kartu může zahrát a jak zkombinovat vlastní karty, aby přinesly vítězství. A osm karet k tomu zcela stačí. Výhodou je, pokud si pamatujete, jaké karty soupeř již zahrál.

Tuto hru si můžete vzít kamkoliv a zahrát si ji, i když máte jen pár minut času. A u jedné partie určitě nezůstane. Díky jednoduchým pravidlům s hrou rychle seznámíte kohokoliv. Karet a jejich efektů je jen osm, takže si je každý lehce zapamatuje. Případně máte k ruce přehlednou tabulku s tím, jak se jednotlivé karty ovlivňují. Hra je určena dětem od 6 let. Ty hru zvládají velmi dobře, užijí si ji ale i dospělí.

Krysí válka je rychlá hra, kterou ale musíte hrát s rozmyslem. Vyzkoušet také můžete různé varianty hry, které pravidla nabízí.

Krysí válka – základní informace

Autor: Seiji Kanai