Recenze: Krycí jména – Obrázky

Krycí jména jsou fenomén. První příčka v žebříku párty her na serveru BoardGameGeek a extrémně vysoká prodejnost, to jsou dva největší důkazy popularity této hry, a to jak u hráčů, tak i mezi širokou veřejností. Proto není divu, že česká společnost CGE, která za vznikem Krycích jmen stojí,  vydala už několik verzí této hry. Jednou z nich jsou i dnes recenzované Krycí jména: Obrázky. A na podzim vyšla kooperativní verze Krycí jména: Duet.

Pokud už původní Krycí jména znáte, asi vás bude hlavně zajímat, jak se tyto dvě verze od sebe odlišují a zda se vyplatí mít obě. V tom případě můžete přeskočit až k odstavci s nadpisem Srovnání s klasickými Krycími jmény. Jestliže jste však Krycí jména nikdy nehráli, tak směle pokračujte ve čtení následujícím odstavcem, ve zkratce vám vše objasním.

Jak se to hraje

V Krycích jménech jsou hráči rozděleni do dvou týmů. Z každého týmu je vybrán jeden kapitán, v pravidlech nazývaný jako hlavní špion. Oba dva kapitáni si vezmou společnou kartu klíče, která je pro ostatní členy týmů skrytá. Na té je nakresleno, jaké obrázky ze společného čtverce 5 x 4 má daný tým uhodnout. Cílem týmu je tedy být prvním v uhodnutí všech obrázků své barvy určených kartou klíče.

Hlavní špion, který je právě na řadě, řekne jednoslovnou nápovědu a k ní dodá jednu číslovku, tím dává na vědomí, ke kolika obrázkům se jeho nápověda vztahuje. Nápověda může například vypadat takto: „Vysoký 3“. Zbytek jeho týmu se poté snaží uhodnout, které obrázky svou nápovědou jejich kapitán myslel. Pokud obrázek uhodnou, tak se zakryje kartou jejich barvy a přiblíží se tím k vítězství. Dokud hádají správně, mohou pokračovat. Tým má k dispozici tolik pokusů, kolik uvedl číslovkou hlavní špion při zadávání nápovědy, plus jeden bonusový.

Pokud neuhodnou správně, protože zakryli obrázek druhého týmu nebo neutrální obrázek, jejich tah končí a je na řadě druhý kapitán se svojí nápovědou. Pokud však trefí obrázek náležící nájemnému vrahovi, tak okamžitě prohrávají.

Ukončit svůj tah může tým i dobrovolně, pokud se obává, že by svým tipem pomohl soupeři nebo zkontaktoval vraha.

Takto se hlavní špioni střídají v zadávání nápověd pro své týmy, až jeden tým zakryje všechny své obrázky podle karty klíče, a tím pádem vyhraje. Nebo někdo tipne nájemného vraha, a pak vyhrává druhý tým.

Dá se hrát dobře i ve dvou a ve třech, a to v kooperativní variantě, která je součástí pravidel.

Dojmy

Stejně jako klasická verze, jsou i Obrázky skvělou hrou pro úplně všechny hráče. Snažit se odhadnout, co danou nápovědou hlavní špion myslel, je zábavné, a to hlavně tehdy, pokud dotyčného dobře znáte a dokážete se na chvíli zamyslet jako on. Kapitán se zase snaží o co nejdůmyslnější propojení více obrázků do jedné nápovědy, což je mnohdy velká výzva. Když se to ale povede, je s tím spojený vynikající pocit.

Jednotlivé obrázky se vždy skládají z vícero prvků a nabízejí hned několik možných výkladů. Skrze kreativní myšlení lze vidět mnoho významů v zdánlivě jednoduchém obrázku, a to díky chytrým kresbám. Například zde máte hrací kostku, na které jsou jen samé šestky. Kromě základního významu kostky se nabízí další: nejvyšší, podvod, štěstí, výhra, stejný…  Skvělé na tom je to, že jednotlivé obrázky v každém evokují něco jiného, takže často můžete být svědky vtipných momentů, když dojde k nedorozumění.

Spojte si výše zmíněné s krátkou herní dobou a jednoduchými pravidly a máte výbornou hru. Jak je však na tom v porovnání s původní verzí hry? Pojďme to zjistit.

Srovnání s klasickými Krycími jmény

Především se obě verze liší ve způsobu myšlení, které při jejich hraní použijete. U původní hry jsou jednotlivé významy jasnější a jde hlavně o to pochopit, v čem se mezi sebou hledaná slova shodují. V případě Obrázků si můžete vyhrát s významy jednotlivých karet mnohem více. Lze jít často do hloubky, kterou pouhá slova neobsahují. Jeden obrázek v sobě totiž může ukrývat hned několik slov.

Na druhou stranu, díky vizualizaci, můžete často použít přímočaré nápovědy, které se například týkají jen tvarů obrázků nebo něčeho, co se na jednotlivých obrázcích opakuje, zatímco u klasiky takovýto „podvod“ moc použít nejde.

Celkově je u této verze více dostupných možných analogií. To má za následek častější chybné hádání, které v této hře hlavně pomáhá soupeři, protože je v ní méně neutrálních karet než v klasice (až o pět). Také je tím pádem rychlejší dávání nápověd, jelikož se obrázky dají propojit mnohem snáze než slova a stejně tak si lépe zapamatujete, která jsou vaše.

Kvůli tomu jsou však Obrázky mnohem méně variabilní, než je tomu u slovní verze. Rozhodně je však hra dostatečně znovuhratelná, kvůli jinému rozložení obrázků a jiným kartám klíče.

Dobré je také zmínit to, že si Obrázky mohou užít i menší děti, doporučuji však s nimi hrát jen kooperativní variantu.

Které jsou pro koho

Původní Krycí jména se mi zdají jako univerzálnější. U Obrázků snadno totiž můžete narazit na hráče, kterému se nechce přemýšlet kreativně a jeho nápovědy, potažmo hádání je moc přímočaré. A to hře vůbec neprospívá. Ale pokud najdete ty správné lidi, kteří mají chuť nad jednotlivými obrázky více uvažovat a snažit se najít různé významy, tak vás podle mě čeká bohatší zážitek, než je tomu u klasické verze.

Vyplatí se mít obě?

Dovolím si tvrdit, že ano. Z odstavců výše je patrné, že jsou obě dostatečně odlišné a nabízejí trochu jiný zážitek a mají tak šanci se dostat obě na stůl dostatečně často. Navíc je zde možnost obě hry zkombinovat (viz obrázek), což je rozhodně zajímavý zážitek a vcelku velká výzva.

Pořád to jsou ale Krycí jména, takže pokud se vám nelíbí jedna z verzí, tak je zde velice malá pravděpodobnost, že by se vám líbila jiná adaptace.

Závěr

Jedná se o povedenou předělávku úspěšné hry, která je dostatečně jiná, aby zaujala i majitele původní verze. Jednotlivé kresby nabízejí vždy vícero výkladů, které vybízí k použití kreativního myšlení. Na rozdíl od verze se slovy je více náchylná na herní skupinu, ale když se sejdou hráči, kterým obrázky sednou, tak vás čeká podle mého názoru hlubší a zajímavější zážitek než u původní hry. Pro všechny verze Krycích jmen však společně platí, že jsou téměř pro každého, odehrajete je rychle a pravidla jsou jednoduchá.

Krycí jména: Obrázky – Základní informace

Autor: Vláďa Chvátil
Počet hráčů: 2–8