Funny a párty hryRecenze

Recenze: Koncept

Správná párty hra by především měla mít sofistikovaný nápad, který nejenže nabízí prostor pro vtipné momenty a interakci mezi hráči, ale je zároveň jednoduchý na pochopení a může si jej užít větší množství hráčů najednou bez zdlouhavého čekání na tah.

A přesně tyto aspekty splňuje dnes recenzovaný Koncept. Ten se na náš trh dostal zásluhou vydavatelství Blackfire již v roce 2014. Jedná se o chytrou párty hru, která ve hráčích probouzí kreativitu, na niž není potřeba talent, takže si ji může užít téměř každý. A k tomu napomáhají i jednoduchá pravidla.

Jak se to hraje

Hráč na tahu si vezme kartu zadání a spolu s dalším spoluhráčem, sedícím po jeho levici, si vyberou jeden z pojmů, který chtějí předvádět. To dělají pomocí pokládání komponent vedle ikon na herním plánu. Nejdříve musí určit koncept, neboli na co se ptají. To určí značkou v podobě otazníku. Poté pojem rozvedou pomocí kostiček stejné barvy. Hráči mohou použít i vykřičníky jiných barev, a to tehdy, pokud danou nápovědu chtějí ještě upřesnit.

Hráči nesmějí napovídat žádným jiným způsobem, jinak zde další restrikce nejsou. Oba předvádějící mohou bez omezení měnit a odstraňovat dříve položené nápovědy, v pokládání indicií se libovolně střídat a dokonce ani nejsou omezeni časovým limitem. Je jen na hráčích, jestli to vzdají, nebo ne.

Pokud pojem někdo uhodne, dostane za to dva body, a hráči, kteří pojem předváděli, obdrží každý po jednom bodu.

Nějaký ten názorný příklad

Jak to tedy funguje v praxi? Řekněme, že máte předvést mléko. Nejdříve položíte otazník na ikonu jídla a pití. Poté položíte kostičku stejné barvy na obrázek bílé barvy a nakonec poslední kostičku položíte na obrázek kapky, takže se jedná o tekutinu. A obdobný postup byste zvolili, kdybyste předváděli krávu. Akorát by v tomto případě byl konceptem obrázek zvířete a u ikony jídla a pití by byl vykřičník, který by se následně rozvedl o bílou barvu a tekutinu. To jsou ty nejsnazší příklady, ale vězte, že u jiných pojmů se mnohdy dost zapotíte a na herní plán položíte hned několik vykřičníků. Pokud si tedy takto těžký pojem sami zvolíte.

Dojmy ze hry

Koncept hráčům nabízí velkou míru svobody. Ať už to je možnost si vybírat ze tří druhů obtížností pojmů, nebo například fakt, že kostičky můžete na nápovědy pokládat v libovolném počtu. Dokonce je na sebe můžete i vršit či je využívat jiným kreativním způsobem. Je jen na hráčích, co si sami zvolí. Vyhovuje vám větší výzva a preferujete logicky navazující a „čisté“ nápovědy? Nebo raději improvizujete a svými nápovědami přímo reagujete na hádání vašich spoluhráčů?

Hra nabízí hned několik postupů, jak ji hrát a nikoho do ničeho nenutí, každý si hraje podle svého. Hru si tedy užijí i ti, co normálně párty hrám neholdují. Není na ně vytvářen nátlak v podobě toho, že by museli dělat něco, co jim připadá trapné. Navíc ani od hráčů není požadován nějaký talent, jako je tomu například u kreslících párty her. A přitom je zde stále vyžadována určitá kreativita spojená s odhadem spoluhráčů, protože ne vždy jsou nejlogičtější nápovědy pro určitou skupinu nejlepší.

Koncept úspěšně kombinuje výhody klasických párty her spolu se sofistikovaností hratelnosti samotné, která dává prostor pro vymýšlení a zapojení logického myšlení. To sice může mít za následek občasná hluchá místa, ale vzhledem k tomu, že pojem předvádí vždy dva hráči najednou, to není zase až takový problém. Pokud jeden neví, druhý z dvojice často nastoupí se svým nápadem. To hru dokáže znatelně oživit. Navíc se díky tomuto mechanismu všichni hráči vystřídají v roli předvádějícího dostatečněkrát.

Je však pravdou, že někomu nemusí sedět ona spolupráce s druhým hráčem, ať už proto, že ne vždy se shodují v postupech napovídání, tak i kvůli tomu, že hráč musí spolupracovat s někým, proti komu hraje o body. Ale o ty v Konceptu vážně nejde, jsou jen jakýmsi zpestřením, klidně můžete hrát i bez nich.

Závěrečné zhodnocení

Koncept si užijete v jakémkoliv počtu hráčů a v jakékoliv skupině. Někteří hráči, kteří lpí na přesnosti, mohou hru značně protahovat neustálým nahlížením do nápovědné karty, aby si ujasnili, co který obrázek symbolizuje. To však po několika partiích opadne. Fakt, že se ale někdo nechce vzdát předvádění i přesto, že ostatní nemají tušení, už jen tak nezmizí. To je spíše chyba dotyčného, nežli hry, i když je nutné podotknout, že ona vágnost pravidel tomu moc nenapomáhá. Dobré je také poznamenat, že Koncept není ta ztřeštěná párty hra, u které se budete válet po zemi smíchy. Jedná se o klidnější zábavu. To však rozhodně není na škodu a také díky tomu je Koncept oblíbený i u zkušenějších hráčů.

Celkově je Koncept velmi dobrý, nápaditý a chytrý. Probouzí v hráčích kreativní myšlení a dokáže chytnout kohokoliv, nehráči počínaje, zkušenými harcovníky konče. Nabízí mnoho zábavných, ale i přemýšlivých momentů, a to vše v elegantním grafickém hávu.

Koncept – základní údaje

Autor: Gaëtan Beaujannot, Alain Rivollet

Počet hráčů: 4–12