Recenze: Hustá mela – Krutopřísná karetní řežba všech proti všem

S Hustou melou k nám dorazila čistokrevná asymetrická karetní hra, která je plná interakce a zvratů. Určena je pro 2–4 hráče od 12 let. Již jste se mohli setkat s jejím anglickým názvem Smash Up, pod kterým ji vydala společnost AEG v roce 2012. Během hry hráči usilují o dobytí základen, aby se stali ničím menším než vládci světa. Představují přitom pestrou směsici frakcí: například mimozemšťany, piráty, čaroděje, zombie, nindži, dinosaury.

Ve hře je frakcí celkem osm, každou reprezentuje vlastní balíček dvaceti karet. Herní balíček hráče vznikne tak, že smíchá balíčky dvou frakcí. Může tak mít roboty s piráty, skřítky s dinosaury a jiné vtipné kombinace. Každá frakce má své přednosti, poskytují specifické akce a kombinace, které budete využívat ve své strategii. Pokaždé proto bude hra trochu jiná. Díky kombinování různých frakcí je hra velmi variabilní.

Pravidla hry jsou celkem jednoduchá. Na stůl vyložíte řadu základen, bude jich o jednu více, než je hráčů. Když bude některá dobyta a vyhodnocena, doplníte z balíčku základen novou. Na každé vidíte počet bodů, které hráči získají, a také nějakou schopnost základny, která platí během hry nebo při vyhodnocení. Čísla ukazují, kolik dostane zpravidla první, druhý a třetí z hráčů, kteří se na dobývání podíleli. Ve svém tahu můžete zahrát bojovníka k některé základně a akční kartu, nebo jen jednu z těchto dvou možností, ale nemusíte zahrát nic. Efekty karet vám pak mohou umožnit zahrát i další karty. Hraje se, dokud některý z hráčů nedosáhne 15 bodů.

V krabici je dost frakcí na to, abyste si při hře užili hodně zábavy. Můžete se se snažit hrát strategicky a snažit se o co nejlepší výsledek, musíte však mít na paměti, že se jedná o karetní hru. Náhoda v ní má své místo a je zdrojem určitého napětí. Nemůžete se spoléhat na to, že vám přijdou přesně ty karty, které zrovna potřebujete. Přesto máte mnoho možností při kombinaci efektů karet a rozhodování, jak je uplatníte. S každou frakcí musíte hrát trochu jinak.

Důležitou roli proto ve hře zastávají samotní hráči. Zábavnost hry spočívá právě v tom, co na sebe vymyslí, jaké pasti připraví, jak dokáží odhadnout ostatní hráče a zahrát správnou kartu ve správný čas, abyste z ní vyždímali co největší zisk. Na začátku dostanete pět karet a dvě karty si na konci svého tahu dobíráte, takže máte s čím pracovat. Jen pozor na to, že maximální limit je 10 karet.

Karty mají originální a vtipnou grafiku, jednotlivé ilustrace jsou kvalitní a dobře karty odlišují. Inzert obsahuje přihrádky na karty, kam se dobře vejdou i v obalech. Co ale v krabici chybí, je něco na počítání bodů. Pravidla odkazují na to, že si budete v průběhu hry započítávat body, a počet bodů také rozhoduje o konci hry, proto byste nějaké počítadlo očekávali. Není ale problém použít tužku a papír nebo cokoliv jiného, například mince či kostičky z jiné hry.

Hustá mela je trochu bláznivá karetní hra, ve které se střetává pestrá směsice nepřátel pocházející ze světa fantasy i sci-fi. Je dostatečně variabilní, abyste se k ní rádi vraceli. Ocení ji především hráči, kteří mají rádi interaktivní a kombinační hry. Ve hře je interakce opravdu hodně. Můžete se tak dostat i do situace, kdy tah jednoho hráče výrazně pomůže jednomu a poškodí druhého spoluhráče. Ale i tento prvek k této hře patří.

Doufám, že se dočkáme i rozšíření, která obsahují další frakce a zvyšují ještě více pestrost hry. Nemusíte mít však obavu, základní krabice vám bohatě vystačí na plnohodnotné hraní.

Mě osobně tento typ her baví, ale chce to hrát uvolněně, pro zábavu. Ilustrace karet příjemně pomáhají udržovat atmosféru hry.

Hustá mela – základní informace