Recenze: Dixit

V listopadu (2017) u nás vyšlo také rozšíření rodinné karetní hry Dixit, v pořadí již osmé, s názvem Harmonies. Přineslo balíček nových karet s trochu jinou grafikou, než měly předešlé. Do hry vnáší nové motivy, které vás budou překvapovat a rozvíjet vaši fantazii. Hra Dixit poprvé vyšla v roce 2008, letos tedy oslaví deset let. Přitom neztratila nic ze své zábavnosti a kouzla, které hře dávají velké, originální karty s krásnými obrazy.

Pokud jste ji hráli, nemusím vám ji představovat. Vřele ji doporučuji každému. Je to jednoduchá, zábavná a originální hra pro každého, která bude podněcovat vaši fantazii. Je to přátelská hra, ve které nebudete řešit strategii ani taktické souboje.

Dixit si rádi zahrají jak ti, kdo deskové hry příliš nevyhledávají, tak i zkušení hráči. Kromě kvalitního výtvarného zpracování je potřeba ocenit skvělé provázání grafiky s herními mechanismy. Není žádným překvapením, že hra získala již nejedno ocenění po celé Evropě. Mimo jiné se stala českou Hrou roku 2010.

Co je Dixit

První edice hry Dixit (2008).

Dixit je v řadě ohledů neobvyklá hra. Možná jste se podivili již nad zvláštním, exoticky znějícím jménem Dixit. Určitě vám uvízne v paměti, takže si ji s jinou hrou jen tak nespletete. Latinsky dixit znamená „on řekl“. A tento název je velmi přiléhavý.

Když otevřete krabici s hrou, objeví se rozkvetlá louka, která vám poslouží jako počítadlo bodů. Především však zde najdete balíček velkých karet. Každá představuje originální obraz. Zobrazeny jsou nejrůznější náměty, které představují pohledy do neznámých příběhů a pohádek. Čekají na odhalení. Přesto, nebo právě proto doporučuji, abyste se s kartami před hrou neseznamovali. Zažijete při prvních hrách více napětí a užijete si tak více zábavy.

Jeden hráč je vypravěčem, řekne příběh podle jedné karty, kterou má v ruce, a ostatní se mezi svými kartami snaží najít tu, která je nejpodobnější popisu. Rozvine se tak celé předivo asociací.

Jak se Dixit hraje

Všichni hráči na začátku obdrží šest karet. Kdo je na řadě, stává se na vypravěčem. Z karet v ruce si vybere jednu a řekne k ní příběh, který ji popíše – několika větami, jedním slovem, zvukem. To je na něm. Jeho cílem však je, aby zvolenou kartu vystihl natolik dobře, že ji alespoň jeden z hráčů mezi jinými kartami pozná. Popis přitom nesmí být moc průhledný, aby ji neuhodli všichni. Pokud se to podaří, získá body. Vyhraje totiž ten, kdo během hry nasbírá nejvíce bodů za své příběhy, ale i za dobrý odhad příběhů ostatních hráčů.

Dejme tomu, že si vyberete kartu s chlapcem na bílém koni, který stojí na suchem rozpraskané zemi, přes propast se klene duhový most, který vede do svěží zelené krajiny. Váš popis bude například znít: „Kde je štěstí?“ Co se bude dít dál? Kouzlo hry spočívá v zapojení ostatních hráčů. Ti zvolí jednu ze šestice karet, které mají v ruce. Vybírají tu, která podle nich co nejlépe vystihuje příběh vypravěče. Nyní přichází chvíle napětí. Jaké obrazy kdo vybral?

Vypravěč zamíchá svou kartu společně s ostatními a vyloží je na stůl. Hráči pak tajně hádají, která karta je vypravěče. Je to palác zavěšený pod balonem či tajemná postava s otevřenou hlavou a klíči v ruce? Pokud se některému z hráčů podaří ostatní zmást natolik, že zvolí jeho kartu místo vypravěčovy, získá za to body pro sebe. Hráči se v roli vypravěče střídají a po každém kole si doberou kartu. Hra končí po dobrání celého balíčku karet.

Jak vidíte pravidla hry jsou jednoduchá. Seznámíte se s nimi velmi rychle a prakticky hned můžete začít hrát. Jedna partie hry trvá okolo půl hodiny. Nemusí tak zůstat jen u jedné hry. Hra je velmi chytlavá. Když si ji vyzkoušíte, jen tak od ní neodejdete.

Jak jsem již uvedl, Dixit je excelentně graficky připravená hra. Obsahuje celkem 84 karet. Autorkou ilustrací karet je Marie Cardouat. Co karta, to originál. Jednotlivé obrazy mají svou jedinečnou atmosféru a obsahují řadu detailů, o něž se můžete ve své charakteristice opřít. Otevřená krabice vám poslouží jako počítadlo – po louce budou pobíhat různobarevní králíčci. Hra obsahuje také hlasovací žetony z kartonu pro každého hráče.

Jedním z ilustrátorů rozšiřujících balíčků patří také žádaný ilustrátor dětských knih Xavier Collete. I jeho karty jsou originální a plné fantazii. Radost ze hry budete mít i díky fantastickým obrazům.

Jak si hru obohatit

K dispozice je již celá série rozšiřujících balíčků s novými kartami (mají své názvy: 2. Quest, 3. Journey, 4. Origins, 5. Daydreams, 6. Memories, 7. Revelations, 8. Harmonies). Díky nim získáte další impuls ke hře, protože neznámé obrazy přinášejí nové příběhy a mají trochu jinou grafiky a do hry vnášení nová témata a symboly. Pořídit si můžete také samostatnou hru Dixit Odyssey, které přináší novou sadu karet a úpravu pro hru až 12 hráčů.

Na hře je především potřeba ocenit, jak povzbuzuje fantazii. Nenásilně ale rozvíjí i komunikační
a sociální dovednosti. Díky tomu ve hře vítězí každý, i když nezíská nejvíce bodů. Nebudete promýšlet nejrůznější strategie či taktické manévry, ale zahrajete si zábavnou hru, která po vás vyžaduje zapojit fantazii a odhad druhých.

Dixit je hra vhodná pro různě zkušené hráče a baví i „nehráče“, tedy lidi, kteří jinak hraní moc nevyhledávají. Dobře si zahrajete s dětmi od 8 let i s přáteli jakéhokoli věku. Nejmenší počet hráčů jsou tři, nejlépe si však zahrajete ve více lidech, ideálně v šesti. Pro hru tří hráčů platí mírně upravená pravidla.

Pokud budete Dixit hrát se stejnými spoluhráči stále dokola, nejspíš se hrou přesytíte. Karty budete znát zpaměti a snadněji poznáte, která karta patří vypravěči. Hru však nemusíte odložit. Řešení je několik. Stačí, když vaše popisy budu více abstraktní nebo když si zahrajete s různými lidmi. Právě fantazie hráčů vnáší do hry neopakovatelnou atmosféru, zábavu a hru proměňují. Využít samozřejmě můžete nové rozšiřující balíčky, a to samostatně nebo je zamíchat do původní hry.

Dixit – Základní informace

Autor: Jean-Louis Roubira
Počet hráčů: 3–6