Recenze: Dice Forge neboli Kostkovárna

Dnes se blíže podíváme na hru Dice Forge, kterou u nás vydal Blackfire. Pochází z dílny francouzského vydavatelství Libellud, které velmi dbá na grafickou stránku hry a celkové zpracování. Mohu potvrdit, že v tomto směru je hra připravená špičkově. Hra je postavena na jednoduchém nápadu s vylepšováním kostek, hráči nemusí během hry získávat nové kostky, ale mohou si kostky vylepšovat výměnou jejich stěn. Jak se hra celkově vydařila? Je to výborná hra, která potěší nejednoho hráče.

Získat přízeň bohů, to je to, oč tu běží

Bohové se rozhodli mezi sebe přijmout hrdinu, který prokáže své schopnosti a zaslouží si výsady jako polobůh. Uspořádali proto turnaj, ve kterém hrdinové mohou prokázat svou chrabrost zdoláváním nejrůznějších hrdinských činů. Zvítězí ten, kdo nasbírá nejvíce bodů slávy.

Těmi hrdiny jste vy, hráči, a vaším úkolem je pobavit bohy a ukázat, že jste ti praví. Jako projev své přízně vám věnují kostky bohů, s jejichž pomocí budete získávat potřebné zlato, slávu a sluneční a měsíční střepy. Když v chrámu obětujete dostatek zlata, budete si moci vylepšit své kostky a zajistit si tak větší přízeň bohů. Základní kostky vám totiž poskytují jen minimum zdrojů.

Slávu pak získáte díky hrdinským činům, tím, že porazíte nejrůznější monstra. Musíte proto sbírat sluneční a měsíční střepy, bez nichž se neobejdete. Když nějaké monstrum porazíte, získáte navíc nějakou výhodu, okamžitou či trvalou. A to se počítá.

Každý hráč má dvě speciální kostky, u nichž se dají vyměňovat jejich stěny. Zpočátku jsou to jen jednotky zdrojů, ale v průběhu hry je možné je vylepšovat podle záměrů hráče. Kromě nich obdrží desku hrdiny, na které si bude zaznamenávat příjem bodů slávy a zdrojů.

Vnitřní prostor krabice je připraven tak, že je součástí hry – slouží jako chrám, kde získáváte nové stěny kostek a další herní komponenty. Ke krabici přiložíte herní plán s vyznačenými místy pro vyložení karet, které tvoří společnou nabídku hrdinských činů. Ve svém tahu vykonáte zpravidla jednu akci. Buď navštívíte chrám, kde obětujete, abyste si vylepšili své kostky bohů, nebo navštívíte ostrovy bohů, kde získáte karty hrdinských činů.

Hraje se na devět nebo deset kol, podle počtu hráčů, a v každém hráči postupně vykonají svůj tah. Důležité je ale říci, že na začátku tahu každého hráče, hází všichni svými kostkami a zaznamenají si svůj příjem. Máte tak k dispozici dostatek hodů na to, abyste mohli vykonávat akce, když se stanete aktivním hráčem. Když zaplatíte sluneční střepy navíc, můžete provést ještě jednu akci, oběť v chrámu, nebo hrdinský čin, volba je opět na vás.

Karty hrdinských činů získáváte tak, že využijete tolik slunečních či měsíčních střepů, jaká je síla monstra. Ve hře jsou tři typy karet: s okamžitým efektem, který vám poskytne nějakou výhodu či zdroje, s trvalým efektem, který vyhodnocujete jako aktivní hráč po hodu kostkami, nakonec jsou zde i karty bez efektu, které vám na konci dají více bodů slávy.

Svou strategii si pak rozmýšlíte v kombinaci vylepšování kostek a získávání karet hrdinských činů.

Dice Forge je krásně zpracovaná hra, která je promyšlená do posledního detailu. Je příjemná na pohled i při hraní a je přehledná. Vnitřek krabice je propracovaný tak, že každá součást hry má své místo, je proto rychle připravená ke hře. Grafika karet i krabice je špičková. Je to vidět například na tom, že obrázek karty navazuje na herní desku, můžete si tak ověřit, že jste ji umístili správně. Krabice je součást hry jako chrám a je graficky propojena s herní deskou.

Kostky jsou vyrobeny z plastu. Vyměnitelné stěny do nich dobře zapadají. Je dobré se naučit grif pro rychlou výměnu stěny. Především u nové hry půjde výměna ztuha. I po mnoha odehraných hrách stěny na kostkách drží dobře.

Hodnocení hry

Dice Forge je svižná hra s jednoduchými pravidly, s nimiž nové hráče seznámíte během pár minut. Rychle ji také připravíte, takže prakticky hned můžete začít hrát. To ji předurčuje k hraní v rodině a s příležitostnými hráči. Určena je pro hráče od 10 let, ale zvládnou ji i mladší děti. Neobsahuje žádný text, s významem ikon vám pomůže přehled. Nejedná se však o triviální hru, naopak, má hloubku a vyžaduje promyšlené tahy a sledování ostatních hráčů. Proto se bude líbit i náročnějším hráčům, kteří si rádi zahrají něco rychlejšího po náročné strategii.

Řadím ji mezi poctivé deskovky, které na stole výborně vypadají, netrvají dlouho a jsou zábavné pro všechny hráče. Do hry jsou neustále zapojeni všichni hráči. Jednak tím, že hází svými kostkami na začátku tahu každého hráče, jednak musí příležitostně reagovat i v tazích jiných hráčů. Dice Forge patří k hrám, které vás na první pohled zaujmou svým vzhledem a rádi si ji zahrajete znovu. Pokud by se vám nezalíbila hned, věnujte jí několik partií a vyměňte při nich několik karet z nabídky. Doceníte její herní možnosti a variabilitu.

Hra umožňuje celou řadu strategií, které můžete vyzkoušet. Je také dostatečně variabilní, aby vás bavila i po více partiích. Nejedná se pouze o tupé házení kostkou, které vám určí výsledek, úspěch či neúspěch, ale hody vám dávají zdroje, vytvářejí podmínky pro vaše další akce a vaše rozhodování. A ty si nastavujete do značné míry sami vylepšováním kostek. A to napětí, co vám padne, je kořením hry. Během hry provedete dostatečný počet hodů, aby se efekt vylepšování kostek projevil.

Vřele hru doporučuji. Nápad s vylepšováním kostek funguje výborně. Má jednoduchá pravidla, výbornou znovuhratelnost a skvělé zpracování.

Dice Forge – základní informace

Autor: Régis Bonnessée