Recenze: Blood Rage

Český deskoherní trh je bezesporu na vzestupu. Svědčí o tom mimo jiné i to, že jsme se loni dočkali vydání například tak velké (rozumějte drahé) hry, jako je Blood Rage. REXhry si s tímto ambiciózním počinem ukously sousto vskutku nemalé, ale již počet prodaných kusů v předobjednávkách dal jasně najevo, že se jim tento krok vyplatil. V Blood Rage se dva až čtyři hráči vžívají do rolí vůdců vikingských klanů, které mezi sebou vedou válku o čestné místo ve Valhale. Ragnarok se totiž blíží a moc času do zániku světa nezbývá. Vikingové mají poslední šanci ukázat před bohy svou statečnost a získat co nejvíce slávy. Hráči získávají věhlas nejen za vítězství ve velkolepých bitvách, ale také za zlepšování vlastností svého klanu, plnění úkolů a samozřejmě za hrdinnou smrt ať už v boji či v důsledku Ragnaroku.

Autor hry, Eric M. Lang, výše uvedený nápad převedl do deskoherního zpracování již v roce 2007, a to v podobě hry nesoucí název Midgard. Ta se takového úspěchu nedočkala, zato její nástupce Blood Rage se stal hned po své úspěšné kampani na Kickstarteru velmi populární. K úspěchu výrazně pomohlo přidání překrásných miniatur a významná úprava pravidel. Miniatury však nejsou vše, důležitá je hlavně hratelnost. Pojďme se tedy společně podívat, jak se Blood Rage hraje.

Vzhůru do boje

Hra je rozdělena do tří věků. Každý začíná výběrem karet pomocí draftu. Všichni hráči si ze své ruky skrytě vyberou jednu kartu a zbylé pošlou hráči po levici. To se opakuje, až všichni mají 6 karet. Výběr karet je klíčový, protože utváří směr a strategii nejen pro daný věk, ale i pro celou hru. Ať už získáte sebelepší karty, na úspěch to ještě nestačí, musíte je totiž co nejlépe využít v další fázi věku.

V té se hráči střídají v tazích, vždy vykonají po jedné akci. Na výběr mají hned z několika možností. Některé akce přitom provádí zadarmo, za jiné musí platit zuřivostí svého klanu. Je to jediné platidlo ve hře. Jednou ze základních akcí je nasazení figurky do jednoho z regionů, kde je volné místo. Je však potřeba dodržet maximální počet jednotek na mapě, určuje ho úroveň chrabrosti. Další dostupnou akcí je přesun libovolného počtu jednotek z jednoho regionu do druhého. To sice stojí jednu zuřivost, zato se jedná o dobrý prostředek k získání výhodné pozice ve správnou chvíli. To se může hodit k zablokování míst v daném regionu, například před schylující se bitvou.

A právě její vyvolání je další možnou akcí. Poté, co se hráč rozhodne daný region vyplenit, mohou ostatní hráči zareagovat a k bitvě se připojit. Jejich jednotky se musí nalézat v některém ze sousedních regionů a v cílovém musí být dostatek místa. Poté započne samotná bitva. Každý z hráčů zahraje jednu kartu z ruky skrytě, nato se všechny karty odhalí. Pokud se jedná o bojovou kartu, její číslo se připočte k celkové síle všech figurek hráče v regionu, o který se svádí boj. Některé karty však mohou situaci zamotat, poněvadž mohou mít i další efekt, který se vyhodnocuje ještě před připočítáním síly.

Například se může stát, že poražený hráč ukradne jednu zuřivost vítězi bitvy nebo že se všechny karty odhodí a musí se vyložit nové. O napínavé momenty a nečekané zvraty tedy nouze není. Hráč, který bitvu vyhrál, obdrží vítězné body podle jeho aktuální hodnoty vlastnosti „věhlas“. Navíc, pokud vítěz bitvu vyvolal, vyplení daný region a obdrží za to odměnu. Ve většině případů, až na dva, se jedná o zvýšení jedné z vlastností klanu. Všichni poražení poté své jednotky musí poslat do Valhaly. Je však nutno podotknout, že někteří hráči to mohou dělat záměrně, jelikož mají vyložené vylepšení, které jim za to přináší body. Souboje jsou tak v této hře dosti nepředvídatelné a plné zajímavých taktických rozhodnutí. Nejzajímavější jsou pak bitvy o Yggdrasil, což je region s neomezeným počtem míst pro jednotky, který nabízí jako odměnu zvýšení všech tří vlastností klanu.

Předposlední dostupnou akcí je vyložení jedné karty vylepšení, jež elegantním způsobem jednotlivé klany od sebe odlišují a dávají jim speciální vlastnosti nebo možnost využívat bytosti spjaté se severskou mytologií. Poslední možností je skryté vyložení úkolu, který většinou od hráče vyžaduje, aby měl na konci věku nejvíce síly v nějakém regionu.

Fáze akcí končí poté, co už nikomu nezbývá žádná zuřivost nebo pokud jsou všechny regiony vypleněny. Po skončení každého věku se obodují splněné úkoly hráčů a jeden z předem známých regionů je v důsledku Ragnaroku zničen a spolu s ním i všechny figurky v něm přítomné, což hráčům přinese další body. Navíc se daný region stane až do konce hry nedostupným, díky tomu hra příjemně graduje. Před začátkem dalšího věku se všem hráčům vrátí jejich jednotky z Valhaly a další epocha může začít novým draftem. Takto se hra opakuje, až je na konci třetího věku znám vítěz s nejvíce body věhlasu.

Ve víru vikingského běsu

Blood Rage hned v několika ohledech dokáže své téma vikingských válek přenášet do herních aspektů a pocitů, které jsou s nimi spojené. Jednou z těch vlastností je epičnost. Ta není dána jen přítomností kvalitních a vysoce detailních miniatur, ale také pocitem z bitev, které nabízejí napínavou mezihru, na niž se kolikrát hráči připravují v průběhu celé hry. Není totiž důležité jen to, jaké bojové karty si vydraftujete vy, ale také, co mají soupeři. Správný odhad je právě tím rozdílovým faktorem ve vypjatých soubojích. A i když tušíte, že protihráč má nějakou specifickou bojovou kartu, stejně si nikdy nemůžete být jisti, že zahraje právě ji. Možná vás jen donutí zahrát vysokou kartu a ještě z prohry něco získá. Souboje tak bývají pravou esencí napětí, a to obzvláště tehdy, jde-li o důležitou bitvu.

Dalším výrazným aspektem této hry je její dynamičnost. Každý z hráčů ve svém tahu vždy udělá maximálně jeden úkon, který je navíc přímočarý. Hra tak neustále žije a jen co dohrajete svůj tah, můžete být zase na řadě. A navíc se kolikrát dostanete na řadu i mimo svůj tah, a to díky soubojům. V Blood Rage tedy moc času na oddech od neustálé akce není a tah co tah je hráč stavěn před těžká taktická rozhodnutí založená hlavně na správném načasování. Ta jsou však rámovaná strategickým plánem, který si účastník partie utvořil při karetním draftu. Hra tedy bude bavit jak ty, co rádi plánují dopředu, tak i ty, co se chtějí rozhodovat podle aktuálního dění.

Výhodu pak mají ti hráči, kteří již karty znají. Pokud se tedy sejdou zkušení hráči, může být počáteční výběr karet velmi zajímavý a strategicky hluboký. Každý pak přemýšlí, které kombinace budou ve hře dostupné, pro koho a kdo že si vezme tu a tu kartu. S tímto faktem se nese hlavně problém vyšší učící křivky, kdy nováček moc šancí bez znalosti karet nemá. Na druhou stranu díky úžasnému vizuálu a přístupným pravidlům je hra vhodná i pro příležitostné hráče. Je jasné, že každá partie bude vždy trochu jiná, zaručuje to právě draft na začátku každého věku.

V tak široké škále možností, jakou tato hra nabízí, je logické, že se objeví některé silnější kombinace karet a jeden z hráčů může vcelku přímočaře, a nutno říci, že mnohdy ani ne moc záživně, získávat body. Na ostatních hráčích pak je, aby v široké paletě možností našli nějakou obdobně silnou cestu k tomu, jak bodovat, nebo se takové situaci snažit předejít. Je to prostě součást hry a za negativum to nelze brát, byť to mnohým sednout nemusí.

Závěr

V konečném součtu je Blood Rage skvělou hrou, která nabízí napínavé a mnohdy epické momenty, dynamickou hratelnost a také strategickou hloubku smíšenou s taktickým potenciálem. A to vše v krátké herní době, kdy i ve čtyrech hráčích máte do hodiny a půl dohráno a cítíte, že jste zažili něco velikého. Jinak právě hra ve čtyřech je nejlepší, ve třech je ale zážitek stále výborný, ve dvou se pak pocit ze hry výrazně mění. Do popředí více vystoupí blokování soupeře. V každém případě i ve dvou hráčích je Blood Rage zábavný, byť po vyzkoušení hry ve vyšším počtu se vám do duelu moc chtít asi nebude.

Celý potenciál hry se však projeví až při hře v pěti hráčích, kterou si již můžete vyzkoušet díky vydavatelství REXhry. Všechna doposud vydaná rozšíření již má skladem, včetně toho pro pátého hráče. Suma sumárum hra bez chyb není a nemusí ani sednout každému, ale svou kombinací živosti, epičnosti a strategické hloubky hledá konkurenta jen velmi těžce.

Blood Rage – základní informace

Autor: Eric M. Lang

Herní doba: 60–90 minut