Recenze: Alchymisté

Několik let nazpět si nikdo ani nepředstavoval, že by k hraní některých deskových her byla zapotřebí mobilní aplikace. V současnosti se však na trhu objevuje stále více počinů vyžadujících mobilní zařízení. V některých případech je tato cesta zvolena jen na ozvláštnění, v jiných se celá myšlenka hry kolem aplikace točí.

Jsou tu ale také hry, u nichž mobilní aplikace není jen pozlátkem nebo hnacím motorem celé hry, nýbrž citelným usnadněním jinak potřebné údržby. Prostě něco, co ze hry odstraní to nepříjemné a nechá prostor jen čiré hratelnosti, která tak může nabízet svou specifickou hloubku bez nutnosti zdlouhavého řešení různých věcí kolem. A přesně proto je mobilní aplikace součástí recenzované hry Alchymisté, kterou má na svědomí CGE a u nás ji distribuuje MindOK.

Ve hře Alchymisté hráči soupeřící o slávu a snaží se za pomoci laboratorních pokusů přijít na to, jaké chemické složení mají jednotlivé ingredience. Tyto znalosti poté publikují v podobě teorií, u kterých ani tak nejde o to, jak moc jsou správné, jako spíše o to, jak moc správně vypadají. Hráči provádějí testy tak, že smíchají dvě ingredience, aby z výsledku mohli vydedukovat, jaké prvky jednotlivé přísady obsahují. Logická dedukce je však jen jednou částí této hry, hráči-alchymisté se musí na své pokusy také připravovat a svůj čas věnovat různorodým záležitostem. Jak tedy takový alchymistický den vypadá?

Na začátku každého kola (dne) se nejdříve určuje, kdy alchymisté vyrazí do své laboratoře, neboli, jak půjdou hráči v daném kole za sebou. Každý hráč musí postupně umístit svou figurku na jedno z polí na pořadníku hráčů, přičemž nesmí jít tam, kde už je někdo jiný. Čím níže hráč položí svou baňku, tím později půjde na řadu, za to však obdrží více karet ingrediencí, potažmo pomocníků. Ti, co se rozhodnou jít na řadu jako jedni z prvních, musí počítat s nulovou odměnou, nebo si dokonce ještě něco připlatit.

Potom hráči postupně plánují, co za svůj den vykonají. Začíná ten, který je v pořadí poslední. Hráč v této fázi pokládá kostičky na různé akce, které chce vykonat, většinu lze vykonat vícekrát a někdy jsou na jednu akci potřeba až dvě akční kostičky. Hráči svým výběrem nijak neblokují ostatní.

Poté, co každý hráč naplánoval své akce, se vše vykoná. Začíná se od shora. To znamená, že ti hráči, kteří byli v pořadí nejvýše mají dvojitou výhodu. Vidí, co plánují ostatní, a navíc se jejich akce jako první vykonávají. Jaké akce tedy mohu alchymisté provádět?

Na poli s ingrediencemi si hráč za každou akční kostku, kterou sem položil, vezme nějaké přísady z veřejné nabídky. Ty následně může proměnit na zlato, což je další dostupná akce, nebo je smíchat a provést pokus, který jej přiblíží k poznání. Pokusy se vždy provádí za pomocí skeneru ve smartphonu. Aplikace poté napíše, co dané přísady dávají dohromady a hráč si výsledek zaznamená do své tabulky. V ní si postupně vyškrtává všechny prvky, které se k daným ingrediencím nehodí. Své znalosti posléze může hráč převést na zisk zlatých za pomoci prodeje správných lektvarů hrdinům. Zlaté lze investovat do artefaktů, které propůjčují jejich vlastníkům nejen specifické vlastnosti udávající směr strategie, ale také nějaké ty vítězné body. Mince se však hodí na publikace teorií, protože právě za ně lze získat nejvíce bodů.

Pokud se hráč rozhodne publikovat, musí si vybrat jednu přísadu a k ní přiřadit jednu z alchemikálií, o níž ví, nebo si myslí, že je správná. I když si vědec není jistý správností, může se vůči nějakému prvku tajně vyhradit. Za každou publikaci dostává hráč bod reputace a navíc ten hráč, který má na konci kola nejvíce publikací, dostává další bod. A aby toho nebylo málo, za hru se uspořádají dvě konference, a pokud budou mít hráči zveřejněno málo poznatků, tak mohou nějaké body ztratit nebo naopak při dostatečném množství získat. Jak vidíte, publikovat je velmi důležité, a to i tehdy, když nemáte o správnosti šajnu.

Občas se ale stane, že ani sebejistější výraz při publikování nepřesvědčí nějakého hnidopicha a daný hráč označí vaši teorii za nesprávnou a pokusí se ji vyvrátit. No a pokud jste se správně nevyhradili a vyvrácení se ukázalo jako správné, čeká vás bodová penalizace.

Na konci hry se odhalí správné výsledky a přidělí se za ně tučná várka bodů…, anebo odečte. Ten nejpečlivější, ale také nejmazanější alchymista má nejvíce bodů a vítězí.

Dojmy ze hry

Jak je patrné, hra je dosti hluboká. A to hlavně díky dedukční pasáži, která nabízí mnoho skrytých možností, jak k ní můžete přistupovat. Ty základní jsou popsány v pravidlech, ale už během prvních partiích pochopíte, že je toho mnohem více. Napomáhá tomu také to, že máte přehled o počínání ostatních. Výsledek pokusu se totiž zveřejní, jen použité ingredience zůstanou utajeny. Hráči tedy vidí, co který alchymista umí vytvořit za lektvar. Nabízí se tak prostor i pro sociální dedukci, která vrcholí publikacemi teorií. Budete vašemu protihráči věřit a stavět na jeho teoriích další bádání, nebo si raději půjdete po svém i za cenu, že můžete za ostatními zaostat? Tato část hry funguje výtečně, a to i díky spolehlivé a rychlé aplikaci. Je však nutné poznamenat, že obzvláště pro nováčky je tento stěžejní prvek hry velmi náchylný k analýze-paralýze, ale aspoň máte dostatek času si urovnat vaše poznámky.

Provádění pokusů a s nimi spojená dedukční pasáž však není jediným strůjcem silně přemýšlivého zážitku. Na kolo má totiž hráč málo akcí a někdy bývá dost těžké je co nejefektivněji využít s přihlédnutím na ostatní protihráče. Musíte přemýšlet nad tím, jestli někdo nechce publikovat před vámi to samé, co vy, nebo například, zda budete mít šanci prodat svůj lektvar, když se ostatní o tu samou akci pokouší také.

A dá se jít ještě dál. Můžete například analyzovat, jací hrdinové se ještě u akce prodej lektvarů neobjevili, nebo plánovat několik kol dopředu, který artefakt si koupíte až se objeví v nabídce, protože tato informace je veřejná.

Celé vaše strategické plánování je korigováno kartami pomocníků, které se vám dostanou do ruky a také samozřejmě hrou ostatních. Může vás to velmi ovlivnit, a to hlavně v mistrovské variantě hry. K úspěchu ve hře vám proto nestačí být stoprocentní v dedukčním hlavolamu, ale je také nutné chytře využívat akcí a být mazaný v interakci s ostatními hráči. Někdy se například může hodit zveřejnit mylnou, avšak správně vyhrazenou hypotézu, jen proto, aby o dané ingredienci nemohli publikovat ostatní hráči. Nebo třeba můžete skrze chytré vyvrácení uvést soupeřovu teorii do rozporu, přestože je zcela správná. A právě i díky těmto momentům je atmosféra alchymistů na výborné úrovni. Mechanismy jsou dobře propojené s tématem hry a dávají prostor pro vtipné průpovídky. Alchymisté jsou velmi živou a vtipnou hrou na to, jaký hluboký a promyšlený zážitek nabízí.

Po častém hraní však ona hloubka začne pomalu vyprchávat a může se dostavit jakási šablonovitost hraní. Nutno podotknout, že je hra stále zábavná, jen variabilita je poté více založená na rozhodnutích hráčů, nežli na samotných herních prvcích. Tento problém ale výborně řeší již dostupné rozšíření Královský golem.

Celkové zhodnocení

Avšak i bez rozšíření jsou Alchymisté vynikajícím zážitkem. Budou se líbit hlavně všem přemýšlivým hráčům, kteří mají rádi výzvy. Ale také těm, co holdují pěkné interakci mezi hráči v jinak hutné euro hře. Partie jsou dobré v každém počtu hráčů díky různé distribuci dostupných akcí na hráče pro dané kolo. Celou hrou se nese humorná atmosféra a kvalita zpracování je na výborné úrovni. A pro ty, co se bojí mobilní aplikace: vězte, že si mobilu během hry skoro ani nevšimnete, jedná se jen o pomůcku a navíc elegantně a rychle fungující.

Alchymisté – základní informace

Autor: Matúš Kotry

Herní doba: cca 90–120 minut