Hrajeme.cz
O hrách a hraníPořadyVideo

JOUOB.cast@60 – ROZHOVOR: Spiel Essen – Peter Scholtz: Sorcerer

Na letošním veletrhu SPIEL v Essenu jsem na stánku firmy White Wizard Games narazil na autora Petera Scholtze, který se svým slovensko-českým týmem vytvořil hru Sorcerer. Původně zamýšlené krátké představení se změnilo na rozhovor či spíše Peterovo fantastické povídání, které patří mezi mé nejlepší zážitky z letošní výstavy. Hra má nejen nádhernou vizuální stránku, ale také zajímavé mechanismy a bohaté příběhové pozadí. Snoubí v sobě principy sběratelských karetních her, deskových her, ale také wargamingu.

V době, kdy jsme rozhovor natáčeli se Peter a jeho tým chystali na spuštění kickstarterové kampaně, která je od včerejška, tj. 7. listopadu 2017, v plném proudu. Rozhovor vám možná pomůže, pokud uvažujete o podpoře zajímavého projektu našich tvůrců. Snad se Peter neurazí, že ho byť jako Slováka, zahrnu mezi našince.

Délka videa: 42:51 min.

 

Kick the SORCERER

Pilně se připravíte. Projdete si seznam zajímavých her a míst, která by stála za návštěvu. Promyslíte si svůj časověprostorový harmonogram. Otevřou se stavidla festivalu. Zalije vás vlna novinek, hluku, nadšení a možností, na co se podívat, co si zahrát. A veškeré přípravy jsou v čudu.

Jedním z nenaplněných záměrů letošní výstavy Spiel, bylo alespoň na chvilku obejít většinu českých tvůrců a vystavovatelů. Fox in the Box, CBG, CGE, Opčíkův Hypergrid. A jak to skončilo. Nedostal jsem se ani na jeden ze stánků. Zato jsem se hrou náhody a konstelací místa, času a dobré rady ocitl ve společnosti Petera Scholze, který pod patronací White Wizard Games připravil čaroděje, svého Sorcerera.

 

Hra vstoupila na Kickstarter a byl by hřích, opravdu skutečná hereze, tuhle událost minout. Proč? Protože rozhovor s Peterem patřil právě k těm okamžikům výstavy, které neplánujete, ale o to zázračněji působí a jste rádi, že vás do nich štěstěna vehnala.

Nemusíte mi opalovat nohy a lámat mě v kole. Přiznávám bez mučení, že jsem o vývoji hry věděl už delší dobu, ale ke karetním hrám cítím podvědomou apriorní nedůvěru. Proto se jim někdy vědomě někdy nevědomě vyhýbám. O to sladší bylo popovídat si s autorem v rámci natáčení rozhovoru a zjistit, že Sorcerer mílovými kroky překračuje koncept sběratelských karetních her a jedná se opravdu o deskovou hru se vším všudy a ne další vysavač na finance.

Dva koncepty, které bych měl vybrat a vyzvednout? Dvě věci, které popadly můj deskoherní zájem za tlamu a budou ji sebou vláčet dokud si hru nevyzkouším? Hra obsahuje opravdu vypečený systém konstrukce balíčku čaroděje. Skládá se ze tří sad, které představují hrdinu, jeho původ a lokaci. Od každého typu balíčků budou v základní hře k dispozici 4 druhy, které lze libovolně kombinovat. Jednoduchá příprava, ale možnosti jsou nezměrné. Zároveň se nebudete topit s hlavou pod hladinou nekonečných kombinací všech karet ve hře.

 

Čím více jsem se nořil do univerza a mechanismů hry díky Peterovo zapálenému vyprávění, o to intenzivněji na mě mávalo moje wargamingové nitro. Pokud jste se někdy setkali s figurkovými hrami, okamžitě zareagujete na kostky, které se používají v bojích o nadvládu nad lokalitami viktoriánského Londýna. Jejich hody jsou nevyzpytatelné jako obvykle. Boj s náhodou je však esenciální součástí hry a dobrému stratégovy pomáhají karty dostat statistiku na svou stranu. Jenže kostky do hry přinášejí napětí a nejistotu, která se v mnoha karetních hrách redukuje na „Líznu si už konečně tu kartu?“

Zatímco většina současných her by se omezila na základní premisu boje mocných čarodějů o nadvládu nad světem, Sorcerer jde dál. Mnohem, mnohem dál! Ke hře bylo vytvořeno příběhové pozadí, které by fanoušci warhammeru nazvali prostě „fluff“. Měkounká neherní vata, které ale dává hře úplně jinou dimenzi. Máte pocit, že to není potřeba? A proč si myslíte, že vychází každý rok několik her o Prastarých z Lovecraftových povídek. Jenže Peter a jeho spolutvůrci se rozhodli, že nebudou pijavicemi na kultu cthulhu. Stvořili svět vlastní. Neméně bohatý a temný, který navíc opřeli o fantastické ilustrace. Kdo si myslí, že nemáme v Česko-Slovenku špičkové ilustrátory, měl by své názory rychle přehodnotit.

Zatímco v jiných hrách můžete najít sem tam nějaký vtípek kreslíře zakomponovaný do ilustrace, Peter se pustil po téhle stezce mnohem hlouběji do lesa mytág. Karty obsahují drobné easter eggy, narážky a kulturní odkazy, které (jako například drobný text v mongolštině) ocení jen promile z těch, kterým se hra dostane do rukou. Ale právě tím, že hra je těmito drobnostmi naplněná, možná ožije do netušených rozměrů.


Související článek:

 

Mohlo by vás také zajímat

Připojte svůj komentář