Kuba

3.85 z 5
(Hodnocení: 46)

Pořadí v žebříčku BoardGameGeek:
358

Originální název:
Cuba
Rok vydání:
2007
Počet hráčů:
2 až 5
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 10 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.
Doporučení hráče:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.

Popis hry

Hráči si volí čtyři z pěti postav a tajně plánují, kdy je použijí. Když jsou na tahu mohou buď využít možnosti postavy, kterou mají připravenu, nebo využít neutrální akci. Během hry vstupují v platnost různá pravidla, která mění průběh hry. Po každém kole hráči hlasují, zda právě platné pravidlo zůstane do dalšího kola nebo bude nahrazeno novým.

Další informace

Míra náhody

3 – malý podíl náhody

Počet hráčů

2 až 5

Věk hráčů

Od 10 let

Doba hraní

Delší hra – 60 až 120 minut

Počeštění

Kompletně česká hra dostupná v ČR

Rok vydání

2007

Míra interakce

3 – ustálená komunikace

Míra složitosti

3 – rozvinutá

Míra humoru

2 – spíše seriózní hra s prvky humoru

Doporučení rodiny

Tuto hru vám nedoporučujeme.

Doporučení hráče

Asi nebudete zklamáni.

Výrobci

ADC Blackfire, Eggert-Spiele

Autoři

Michael Rieneck , Stefan Stadler

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

46 hodnocení k Kuba

  1. Duhamuz
    4 z 5

    :

    Tropické slunce, Vůně zrajících pomerančů, Cukrová třtina na polích, Rum a Doutníky. Ideál dovolené. Tohle Kuba nabídne, se vším co nabízí. Ovšem ne v roli turistů na dovolené, ale jako plantážníci, nebo jak se nazývají. V této hře vlastníte kus půdy. Ten obděláváte jak nejlépe umíte. To co vypěstuje, či vyprodukujete, prodáte na místním trhu nebo jej dáte na export a tím získat nějaké ty peníze nebo body. Podle vašich výsledků, můžete nakoupit budovy, která vám umožní lépe hospodařit a tak i zlepšit vaše šance na výhru.
    Hra mě zaujal jak herním mechanismem, příběhem tak i zpracováním. Hra ze začátku, vypadá malinko složitě, můžou za to pravidla. Naštěstí po 2-3 hrách, hru plně ovládáte a už můžete zkoušet různé taktiky.
    Hru mám vyzkoušenou při hře, dvou, tří a 5 hráčů.
    Herní mechanismus: Hraje se celkem 6 kol. v každém kole máte na výběr z 5 postav (čtyři postupně zahrajete, pátá postava jde do fáze zákonů). Při hraní postav okamžitě provádíte jejich akce.
    1. Rolník – komodity na plantáži, 2. Obchodnice(peníze) – Obchod na tržišti, 3. Architekt – Stavba budov, 4. Předák – Využití budov a 5. Starosta – Export zboží na lodě(body). Takto vyjmenované postavy, pořadí, znamenají i počet hlasů v parlamentu.
    Postavy se hrají popořadě 1-4 a to tajně. Tím odkryjete jako poslední postavu, se kterou jdete bojovat do parlamentu. Prosadit lepší zákony, výhodnější pro vás, či naopak, znepříjemnit postup ostatním. Prostě parádní prvek. Ten kdo vyhraje volby, mění zákony. A ještě zajímavější prvek je, že Kubánská vláda, je úplatná. Proto aby jste vyhráli volby,, lze nakoupit hlasy – 1pesos = 1hlas.

    To je asi ve zkratce vše. Ale teď důležité hodnocení. Z malého výčtu pravidel je patrná důležitost počtu hráčů. Při hře dvou hráčů, není prakticky nutno taktizovat. Při obchodování prakticky není možné vydělat. Při obchodování na trhu platí obecně platná zásada – čím víc zboží na trhu, tím levnější je a naopak – nedostatkové zboží, vysoká cena. Boj o hlasy? prakticky není. Není o co usilovat. Drobné přetahování, navíc není moc peněz – chybí z trhu.
    Přetahování o lodě v přístavu?? Jeden dělá RUM a Druhý DOUTNÍKY. Tak taky nic.
    Mám rád hry, které lze hrát stejně ve dvou, třech až více hráčích. Tady to moc nejde. Možná je pro zajímavost. Sice mám osvědčenou hru nejvíce ve třech hráčích, ale ta změna je patrná. No a v pěti?? Prostě super. Zkuste si a uvidíte.

    Hru prostě Miluji, ale jen tak z Manželkou si ji nezahrajeme. Přesto doporučuji.

  2. Jiří Aberle
    5 z 5

    :

    Skvělá hra pro již zkušenější hráče a milovníky strategií a taktiky. Vybíráte si postavy, díky kterým získáváte suroviny, měníte je na zboží, stavíte budovy, zboží vyvážíte na lodích atd. Do poslední chvíle není rozhodnuto o vítězi, takže napětí až do konce. Vřele doporučuji !

  3. konrad
    4 z 5

    :

    Hru máme zopár rokov, najčastejšie hraná vo dvojici, kde nie je taká konkurencia v získavaní bodov a tak hráči hrajú poväčšine svoju hru (stále sa nájde nejaká prázdna loď, veľký výber budov na stavbu etc.. ). Pri hre 4-5 hráčov sa však začína konkurenčný boj a hráči sa už nemôžu spoliehať, že body si na ne počkajú a tak sa musia hrať aj bodovo menej výhodné akcie v duchu „lepšie málo ako nič“. V hre je veľa možností na získavanie bodov, preto sa každá hra dá hrať s inou stratégiou.

    + výborná grafika hracích dosiek
    + veľa možností akcií, veľa ciest k víťazstvu

    – všetky lode majú rovnaký dizajn 🙁
    – zo začiatku komplikované pravidlá na pochopenie

  4. Kentril
    4 z 5

    :

    Paradni strategicka hra. Ktera ma opet malinko jiny system ziskavani surovin a obchod s nimi. Sic je to celkem stara zalezitost, ale je dobre, ze patri do me sbirky. Trosinku mi pripomina Puerto Rico. Ale zda se mi jednodussi. Presto nejsou pravidla uplne jednoducha. Faktor nahody je zde maly, proto je hra urcena pro strategy tohoto typu. Graficky je hezky zpracovana – hlavne herni plan. Kdo ma rad hry tohoto typu, urcite si Kubu oblibi.

  5. XiQiX
    3 z 5

    :

    Obchodní hra z atraktivního prostředí Kuby. Hezky graficky zpracovaná. Disponuje složitějšími pravidly než její známější bratr Puerto Rico, ale v podstatě se jedná o stejní herní mechanismus. Pro mne osobně hezká hra, ale za hodně peněz málo muziky.

  6. jarek.hricko
    4 z 5

    :

  7. Katulinka
    4 z 5

    :

  8. Jacob
    4 z 5

    :

  9. Patrikhm
    5 z 5

    :

  10. RTMyšák
    4 z 5

    :

  11. Loretta
    2 z 5

    :

  12. zegoda
    2 z 5

    :

  13. ZdenT27
    3 z 5

    :

  14. sully.mich
    4 z 5

    :

  15. Archos
    3 z 5

    :

  16. Ema.andel
    5 z 5

    :

  17. Deth
    3 z 5

    :

  18. Bl@ck
    5 z 5

    :

  19. Terw
    3 z 5

    :

  20. Duhamuz
    5 z 5

    :

  21. Jitka
    4 z 5

    :

  22. Jan
    4 z 5

    :


    Někteří recenzenti tvrdí, že Kuba přebírá příliš mnoho principů z jiných deskovek. Zmiňují Portoriko kvůli volbě rolí a vývozu surovin, Caylus díky trochu podobným budovám, Pilíře země s odkazem na předem daný počet kol, vzdáleně podobné tržiště nebo možnosti vlézt někam první a získat větší výhodu, než pomalejší spoluhráč. Pár takových povědomých prvků v Kubě najdeme, ovšem důležité přece je, jak to celé ve výsledku funguje dohromady! Kromě toho, třeba Portoriko připomene Kuba tematicky – na lodě se nakládá mimo jiné tabák – avšak systém toho nakládání je úplně odlišný!

    V herním systému Kuby jsou přítomny i prvky velmi originální: zákony, které výsledek ovlivňují nenápadně, ale tím spíše se stanou jazýčkem na vahách při hře stejně silných hráčů; neotřelý systém těžení surovin a produktů z jedné řady a jednoho sloupce mřížky o dvanácti polích; stavba budov, které sice přinesou nějakou výhodu, ale na druhé straně zúží výběr surovin… Vzrušující je fáze parlamentu, během níž je nutno mít dobrý odhad myšlenkových pochodů protihračů. Dá se dokonce úspěšně blafovat, což u budovatelských her není obvyklé!

    Upřesnění pravidel

    Knížka s pravidly má bohužel ještě několik nedostatků. Pár pravopisných chyb a nevhodných formulací překousneme, ovšem přítomny jsou také faktické chyby vedoucí k nesprávnému pochopení herního mechanismu. Pokusím se sporné věci upřesnit. Vycházím z anglických a německých průvodců pravidly.

    1) Několik budov má chybu v textovém popisu své funkce. Jsou to:

    a) Kuřácký klub – změní až tři bedny doutníků na 2 body každou (v pravidlech uvedeno jeden bod).

    b) Velká místní pobočka – umožní naložit na jednu loď jeden až dva kusy zboží nebo produktů. Obě nakládané komodity musejí být STEJNÉHO TYPU! (Text v českých pravidlech hovoří o libovolném množství komodit.)

    c) Obchod se surovinami – umožní prodat až dvě suroviny, každou za dvě pesos (v pravidlech nesprávně uvedeno „“nejvýše jednu surovinu““).

    V popisu Skladiště stojí, že poskytuje úložný prostor navíc, což by mohlo evokovat, že kapacita skladu je omezená. Ve skutečnosti nové skladiště jen umožňuje skladovat i tehdy, pokud figurka pracovníka stojí na takové pozici, že se nedá použít Skladiště předtištěné na hracím plánu.

    2) Zmateně je popsána funkce dělníka. Mluví se o „“aktivaci““ šesti polí ve stejném řádku a sloupci, na něž umístíme figurku, a v případě produktů „“sklizení““ dvou aktivovaných polí. Vodou podle pravidel lze aktivovat další pole. Logicky by z toho vyplývalo, že dělník smí sklidit nejvýše dva produkty voda nevoda, pomocí zavlažování je ale může brát i z polí mimo „“aktivovaný kříž““ šesti polí. Tak jsme to v naší skupině také zpočátku hráli.
    Ve skutečnosti to ale má být tak, že za jeden až dva dílky vody lze získat během sklizně třetí a čtvrtý produkt, vždy ale jen z řádku a sloupce s figurkou. Dá se využít i voda dělníkem právě získaná z jezírka.

    3) Předák: správně má být, že lze použít v libovolném pořadí všechny budovy ležící na sloupci a (!) v řádku, na kterém stojí figurka pracovníka, tedy teoreticky až šest budov najednou. Přesun figurky se uskutečňuje pouze při použití dělníka, předák s ní nepohne. Alternativně lze předákem využít právě jednu budovu, bez ohledu na pozici figurky.

    Česká pravidla tady mají nenápadný, ale velmi závažný nedostatek, který by zásadně proměnil hru („“Použijete v libovolném pořadí všechny budovy, které máte ve stejném řádku NEBO sloupci, jako je vaše figurka““, tj. maximálně čtyři budovy najednou). Tato věta při striktním výkladu také ukládá povinnost se všemi aktivovanými budovami něco provést. Pokud by vedle figurky třeba stála Pila a my neměli dřevo, nešlo by předáka základním způsobem využít, a bylo by nutné zvolit druhou možnost – použití právě jedné budovy. Tak jsme to také zpočátku hráli. Později jsme ale vydedukovali, že je to hloupost, velmi by to omezovalo a bylo dost nespravedlivé. Dovolím si tvrdit, že použití či nepoužití aktivovaných budov záleží na libovůli hráče. Proč by mělo být dejme tomu ubytování hostů v hotelu závislé na tom, zda naše pila nařeže fošny?

    4) K potenciálně spornému pohybu lodí: Je-li ve hře přístavní dekret, odplouvá ihned plně naložená loď pryč, ty nad ní se posunou dolů a na moře se otočí z balíčku další. Nikdy tedy nezůstane prázdný ani žádný z doků, ani místo pro loď na moři.

    Loď ve třetím doku odplouvá na konci kola vždy, ty v nižších docích pouze tehdy, jsou-li plné. Teoreticky tedy mohou odplout všechny tři najednou, ta co byla na moři přijde do třetího doku a do prvních dvou se dostanou lodě z balíčku, které na moři nebyly vidět.

    5) K fázi parlamentu: Při rovnosti hlasů postupují do druhého kola přihazování jen ti, kdo měli v nejvyšší hladině shodu! (Pravidla mluví o hráčích – mohlo by z toho plynout, že i podruhé přihazují všichni.)

    6) Cla – v pravidlech stojí, že „“k daním musí hráči zaplatit uvedené množství a typ surovin““. Nic nemusí, placení cla je dobrovolné, stejně jako v případě daní. Je výhodné zaplatit daň i clo zároveň – hráč v tom případě obdrží bod navíc, celkem tedy pět – stejně tak je ale možné nedat nic a nebrat žádné body.

  23. steka
    5 z 5

    :

  24. rach
    4 z 5

    :

  25. Divodej
    5 z 5

    :

  26. PJ_HB
    5 z 5

    :

  27. Pete
    4 z 5

    :

  28. Jenn
    3 z 5

    :

  29. Jose
    4 z 5

    :

  30. Jindřich ""Desgenais"" Cinka
    2 z 5

    :

  31. filipes
    4 z 5

    :

  32. zeppelin
    5 z 5

    :

  33. fasz
    4 z 5

    :

  34. cangoore
    5 z 5

    :

  35. Haňulka
    4 z 5

    :

  36. Kabalenka
    3 z 5

    :

  37. Ladik81
    5 z 5

    :

  38. jpmce
    4 z 5

    :

  39. Yuri
    3 z 5

    :

  40. Mariano
    4 z 5

    :

  41. rix
    4 z 5

    :

  42. Ranca
    4 z 5

    :

  43. richie
    4 z 5

    :

  44. Sekac
    2 z 5

    :

  45. V.S.
    3 z 5

    :

  46. Jaromír Kovařík
    3 z 5

    :

Přidat hodnocení hry