Hrajeme.cz

Axis & Allies

Originální název:
Axis & Allies
Rok vydání:
2004
Počet hráčů:
2 až 5
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Velmi dlouhá hra – trvá většinou více než 2 hodiny
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

Hra rekonstruuje souboje II. světové války – boje Spojenců a Osy. Stojí proti sobě Spojené státy s Británií a Ruskem (Spojenci) a Německo a Japonsko (Osa). Hra má jednoduchý bojový systém – pomocí kostek. Vítěz musí obsadit klíčová území na mapě světa.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

,

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek
– Pravidla v angličtině
– Avalon Hill

Recenze

  1. Vale46

  2. Mafian

  3. WereWolf

  4. Jouda

  5. Viktor

  6. aneken

  7. Peregrinator

  8. Sasa

  9. Pavel Jelínek

  10. Miroew

  11. IMMORTAL

  12. Shako

  13. Adam


    Protože tahle klasika klasik tu ještě nemá recenzi, je třeba s tím hned něco udělat. I když o hře by se dalo psát dlouhé hodiny, poskytnu aspoň základní informace. Jedná se o klasickou wargame, zasazenou do 2. světové války, do období, kdy německá fronta je zakousnuta hluboko do sovětského území a v Moskvě připravují zoufalou obranu, zatímco na dálném východě vrcholí japonská agrese v kontinentální Asii a prohnaný Hirohito chystá smrtící útok na Pearl Harbor.

    Hra je ideálně pro 5 hráčů, každý se stane vůdcem jedné z 5 mocností. Proti sobě stojí Německá říše a Japonské císařství na straně jedné a USA, Velká Británie a Sovětský svaz na straně druhé. Hra za každou mocnost je jiná, unikátní a každá přináší odlišný způsob hry (např. vůdce SSSR se vyřádí v rozsáhlých pozemních bitvách na široké frontě, nemá však prakticky žádné loďstvo, naopak Japonsko má masivní námořnictvo, vede obojživelné kampaně, námořní výsadky a souboje na moři i ve vzduchu).

    Hra se odehrává na mapě světa. Ten je rozdělen na víceméně historická území. Každé území přináší dle svého ekonomického významu kontrolující mocnosti určitý počet IPCs (industriální produkční body), za které mocnosti připravují své armády a staví výrobní komplexy, ve kterých jsou jednotky produkovány). Typů jednotek je ve hře poměrně dost. Do bojů zasáhne pěchota, dělostřelectvo, tanky, stíhací i bombardovací letectvo, a kompletní námořnictvo – ponorky, torpédoborce, letadlové, transportní i silné bitevní lodě. Jsou to hezké plastické miniatury a každá vypadá podle své historické předlohy. (Takže např. Němci mají Panther, zatímco Sověti T-34, ale vlastnosti jsou u všech národů stejné).

    A jak se hra hraje? Parádně!!! Plán je poměrně velký a člověk má pocit vojevůdce stojícího nad mapou a přesunujícho své divize. Atmosféra je často tak hutná že se dá krájet nožem. Čas od času se někteří generálové zvednou a odejdou diskrétně do ústraní probrat další postup ve válce, případně nějakou delikátní operaci vyžadující např. koordinaci úderů na více frontách. Nečekejte ale diplomcii – týmy jsou předem jasně dané (Osa vs. Spojenci), zradit nelze. Hra vyslověně oceňuje dobře naplánované a precizně provedené válečné operace. Stejně jako v historii zde platí, že kdo bojuje na více frontách, je slabý. Problém je, že člověk by chtěl mít najednou silné pozemní síly, námořnictvo i letectvo, chtěl by mít silnou vojenskou přítomnost všude, ale to – nejde. Je třeba si určit priority a po nich jít. Typický příklad – mají Němci vrhnou všechny síly na východní frontu a zlomit sovětského medvěda dříve než získá sílu? Nebo posílit Afrikakorps a podmanit si britskou Afriku, což výrazně podkope stabilitu britské říše (ale zase poleví v tlaku na Sověty)? Nebo mají doplnit flotilu v Baltu a poslat ji na střet s anglickou Home fleet? Nebo vyvinout rakety V-2 a bombardovat Londýn: (ve hře je zastoupen i výkum nových zbraní, byť jen spíše okrajově) Nebo posílit obranu Norska kde lze očekávat britský výsadek? Nebo, nedejbože, zkusit provést Sea Lion a dostat statečné chlapce z Wehrmachtu na Piccadily? Možností je hodně a je jasné že kdo honí více králíků nechytí nakonec ani jednoho.

    Šance na vítězství pro obě strany jsou zhruba stejné. Byť se uvádí, že mezi špičkovými hráči mají výhodu Spojenci, tak u nás je zatím bilance vzácně vyrovnaná (nejsme ještě špičkoví hráči:-) Když dojde ke střetu, boj probíhá pomocí hodů kostkou, platí že silnější armáda zpravidla porazí slabší, ale, jako ve skutečnosti, i zde se občas slabší síly překvapí a zvítězí. Boj alá Rambo, že jediný jednotka pěchoty porazí několik tankových divizí se tu však nekoná. Boje jsou svižné a zároveň napínavé a štěstí v boji dokáže zachránit i jinak zpackanou operaci (nebo aspoň zmírnit její nepříznivé následky).

    Hra trvá cca. 4-6 hodin a je třeba na ni vyhradit večer, příp. odpoledne. Odměnou je výjimečný zážitek, jaký u běžných her nenajdete. Co se týče náročnosti, pravidla nejsou zas tak těžká a po pár kolech každému přejdou do krve. Hra je ideální pro všechny fanoušky WW2 a vojenství vůbec, na věku NEZÁLEŽÍ! 🙂

  14. Tacud

Přidat recenzi